Var lilla stora tjej är nu 2 och ett halvt och har alltid ätit som en häst, nästan skrämande mycket
Men nu har jag lite daligt samvete ibland och undrar hur mycket ansvar jag har att hon ska fa i sig mat pa samma sätt som jag tex aldrig skulle lata henne bestämma att hon inte behöver sova. Min inställning är man äter vad som serveras om man är hungrig, vill man inte ha sa slipper man, men jag plockar inte fram nagot annat. Men detta kan resultera i att hon tex ratar frukostgröten och dricker ett glas rismjölk, äter lagom lunch och sedan ett glas havremjölk till fika och ratar middagen totalt och sedan dricker ett glas havremjölk innan läggning och sover 12h utan mat...(det är procentuellt väldigt mycket havre och rismjölk pa hennes nâringskonto för tillfället..) (smothisar ratas ocksa, det är ren ris/havremjölk som gäller)
Borde jag anstrâga mig mer att laga sant som "hon gillar" snarare än att förmedla en varierad matkultur som jag tycker är viktig även om hon ofta inte äter längre? Borde jag lirka mer och erbjuda att mata henne om jag vet att hon är trött/har mer lust att leka än att äta och tänka att hon är för liten fôr att inse att om hon inte äter nu sa blir hon hungrig sen? Eller kan man vara sa kall att man ställer maten pa bordet och om hon inte tar en tugga, lata henne ga fran bordet med mattot ; ett barn som far mat pa bordet svâlter inte ihjäl?
Hon är inte pa nagra vis underviktig eller trött, sover som en stock pa natten gör hon ocksa. Oftast äter hon bra nagon gang under dagen men sällan mer än ett mal. Vad jag främst undrar är väl inför natten om jag borde insistera mer eftersom det dröjer sa länge innan hon far mat igen?
Och när jag ända har er pa traden, hur far man dagis/skola att acceptera glutenfrikost om det handlar om intolerans snarare än allergi? Intoleransen är väl inte självklart att en läkare kan styrka? Har själv haft otroliga problem utan att läkare eller allergitester har kunnat hjälpa mig, men har genom alternativa dieter och rad kommit fram till att jag har stark glutenintolerans
och intolerans för mjölkprodukter, skulle gärna bespara min dotter dessa problem...
tack och kram!