Schema ettåring??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ingela

Schema ettåring??

Inlägg av Ingela »

Vårt schema ser nu ut så här........
Joel ett år

:!: Vakna 6.00
Ensamlek+välling till 7.00
Mellanmål 8.00
:!: Sova 10.00-11.30
middag 12.00
:!: sova 15.15-16.00
mellanmål 16.00
bad, välling 18.00
:!: sova natt 19.00

Han blev kurad för två veckor sedan, nätterna funkar jättebra. Nattsömnen 11h funkar jättebra. Men han vaknar oftast 5.45, ska jag ändra tiden? Dagslurarna funkar utomhus på pricken, inga ledsna miner. Men hemma kan det ta upp till halvtimma att lägga den lille speciellt kl 15.15... Kvällarna kl 19.00 somnar han så jättefint själv lugnt och fint nu....
Innan sov han en gång per dag, men det funkade inte bra, han vaknade alltid för tidigt och var alldeles för trött läggdags..

Hur länge kan han ha två sömnpass?
När sker nästa ändring i tidsschemat?
Ska jag ställa kl 5.45 istället?
Är tiderna mellan sömnpassen för korta??

Jag behöver lite tips lom hur ni andra gör!!!! :roll:

[/b]
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Va bra! Jag har exakt samma frågor...! :D
Min lille arvid är nu 1 år och jag ska försöka ändra schemat. Nu lägger vi honom 19 och försöker få honom att sova till 6.45. men då rubbas ju resten av dagen....så nu måste jag fundera om. Jag skulle också vilja se lite olika scheman för barn som är ca 1 år.
"Tråden "om scheman är mest för yngre barn... :(
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej,
Vi ändrade schema kring vår dotters ettårsdag från två dagsömnpass till ett. Ffa för att eftermiddagsluren som vi hade 15-15.45 blev allt kortare och svårare att "få till". Schemat blev då (och är fortfarande):
7.00 Godmorgon!+välling
9.30 fruktbit
11.15 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 gröt
17.30 middag
18.40 välling
19.00 Godnatt!
Det tog väl en och en halv vecka innan hon sov klart hela sin middagslur men sen satt den.
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

puff puff!! :D
Ingen mer som har erfarenheter som ni vill dela med er??? :wink:
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hallå!!

Noah fyller ett år imorgon!
Vi ändrade till en lur för några veckor sen och det funkar alldeles utmärkt. Främst för att det var lite väl mycket party under morgontimmarna, det har blivit bättre, men också för att han inte riktigt "kom igång" efter em- luren.
Enda trista är att det inte går att ta sig några längre sträckor med vagn eller bil på förmiddagen just nu, för då somnar han. Men ut och upptäcka trädgård och gatan utanför är lika bra!

Schemat nu:
7:00 morgon och välling (då har han oftast varit vaken ett tag nån gång mellan 5-7, fått en ramsa och sovit en stund till)
ca 8:30 frukost med mamma (macka, fil, frukt)
11 Lunch med mamma
11:30 sova 1,5 h
14:30 Gröt och ev frukt
17:30 Middag med mamma och pappa
18:30 bad, bus och välling
19 Natt

Lycka till!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Ingela!

Mina flickor sov 2 lurar/dag tills de var c:a 1,5 år, de hade inte orkat annars.

Jag minns att jag provade att bara ha en lur när Ida var dryga året.
Det funkade dåligt...Jag gav det ändå 1,5 vecka att sätta sig, men jag backade faktiskt och satte tillbaka luren, det var inte roligt för någon av oss att ha det som det blev med 1 lur...

Ett tips kan vara att skjuta den sista luren till lite senare.
En kvart? En halvtimme senare?
Kanske även göra den till en 20-minutare istället.
Men sömnbehover är fortfarande c:a 13,5 timme, så då får man plussa på det man drar bort på nattsömnen istället. Eftersom morgonen krånglar, kan man lägga till det på kvällen, eller öka middagsluren.

När du sedan vill ändra till en lur, skjuter du fram f.m vilan till t.ex 11.30 - 13.00, eller 12.00-13.30

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ingela

Inlägg av Ingela »

Hej!
Jag har ändrat kvällsluren till 20 min och 20 min senare och nu verkar det funka för lillkillen, han sover gott natt och dag...Tack för alla tips
Mamma till två pojkar
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad bra! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jenni

Inlägg av Jenni »

Hej!
Ja, jag har inte haft någon anledning att ändra från 2 sovpass till 1 sovpass per dag förrän det är dags för dagis då de bara får sova ett sovpass och då en bestämd tid (om man inte väljer dagmamma förstås!). Ring och fråga när det närmar sig. Så man har ett par veckor att sätta den nya sömnrytmen så den lille/a får vara pigg åtminstone i detta nya omvälvande. Så blir tårarna färre också.
Min fällde inte en tår under hela inskolningen och inte sedan heller.

Kul att det sovs bra nu! Grattis!
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"