2010 kurade vi lyckosamt vår Simon och han gör fortfarande sina 12 timmar som vi är mycket tacksamma för!
Nu är det lillebror Isaks tur. Han är 5,5 mån (född 8 juni 2012).
Inatt blir Natt nr 8, dvs vi är inne i uppföljningsveckan.
För info börjar jag med att delge Isaks schema (har planerat ganska mycket utifrån att det ska funka med Simons tider, mat, sova, dagis etc):
Natt 19.15-06.45
06.45: Amning.
07.15: Gröt tillsammans med storebror (ca 4msk pulver)
08.15: Sova 45 min (denna tid går vi till dagis)
9.45: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
11.45: Sova 2h
13.45: Äta. Amning. Fruktpure eller banan blandat med gröt (ca 1msk pulver)
15.45: Sova 45min
16.45: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
18.15 bad
18.45 nattslurk
19.15 Godnatt!
Så här har vi det nu:
Han blir arg efter läggning. Tar mellan 10-30 minuter med ingen eller en eller två påminnelser. Han känns övertrött på kvällen. Strular med nattslurken även om han sen vi började kura åtminstone ammar lite grann, innan kuren vägra han totalt.
Igår och idag har jag lagt 19.05 för att vi var "klara" då med storebror och jag ville förhindra 10 min extra trötthet.
Vi är noga med skrattet innan läggning.
Han gruffar lite under tillrättaläggningen, tyst vid markeringsbuff och solfjädertryck och ramsa. Ca 20 s efter sista versen går han igång. Småargt till en början som sedan ökar.
Ca varannan kväll vaknar han och frågar/arg efter ca en timme. Som idag. Påminnelse x4 och klassisk musik och dammsugare när han ökar på.
Tystnar, får bekräftelse som han tar emot. Men frågar igen snart. Påminnelse x4. Nu har det gått 30 minuter, han fortsätter. Inte hysteriskt men väldigt argt/irriterat blandat med stånk och gnöl. Nu stegrar till hulkande. Jag går in och lägger tillrätta, ramsa x6 (har gått 30 min). Högt arg! efter några minuter "sovljud" med tystnad emellan. Ger bekräftelse x4 i tystnad. (Totalt 40 minuter). Efter ngra minuter tokarg/ledsen igen. Påminnelsex4 som inte "tar". Jobbar upp sig mer. Går in, blir lugn under Buffx4 efter tillrättaläggning. Ut med ramsan. Tokskriker på tredje versen! Tystnar efter några minuter, fortsätter med tyst självömkande klagande. Vågar inte ge bekräftelse nu... Tyst (totalt 1 timme)
Tidigare kvällar har varit ca 20 minuter och räckt med en eller två påminnelser.
Han sover rätt ok på dagslurarna (idag krånglade dock både långa sovet och em-luren). Har bytt till sittvagn i samband med kuren (för att göra allt nytt på en gång...) vilket funkar över förväntan
Har inte fått till hundra att ramsan "biter" vid uppvak. Får ge besked med vagning följt av ramsa.
Vargtimmen bekämpas med Pangramsa vid första pip samt musik och dammsugare om ej somnar om. (Höll på i flera veckor med Simon så denna vet jag kan ta tid...)
Vi är ju i uppföljningsveckan så egentligen går det väl rätt bra för oss... Jag skulle dock uppskatta om någon kollade schemat och gav lite funderingar kring läggningen. Är det tillräckligt med mat? Jag har ökat på och framförallt bytt till riktig (burk) mat vid två mål.
Till saken hör kanske att jag har förlossningsdepression som jag håller på att kämpa mig ur så därav känner jag mig något labil... Blir ganska lätt uppgiven och irriterad/arg på stackars Isak när han inte "uppför" sig.
Idag när han krånglade på sovet vagnade jag och tänkte "jävla skit unge, jävla skit unge"... sen blev jag lessen...
Och nu under senaste timmen har jag bara velat lägga mig platt och ge upp, men samtidigt KAN jag inte för jag VET ju att det går EGENTLIGEN och jag VILL att det ska funka och jag KOMMER INTE att ge mig. Jag är tävlingsmänniska! jag ska igenom detta. Känner mig smått manodepressiv och i detta trycker jag undan depressionen... Undrar hur jag kommer må när han sover och jag kan få sova och slappna av...?
Tacksam för tips och stöttning!
KramK