Sämre vid läggning? Samt eftersöker uppmuntran!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kooki

Sämre vid läggning? Samt eftersöker uppmuntran!

Inlägg av Kooki »

Hej!
2010 kurade vi lyckosamt vår Simon och han gör fortfarande sina 12 timmar som vi är mycket tacksamma för!
Nu är det lillebror Isaks tur. Han är 5,5 mån (född 8 juni 2012).
Inatt blir Natt nr 8, dvs vi är inne i uppföljningsveckan.

För info börjar jag med att delge Isaks schema (har planerat ganska mycket utifrån att det ska funka med Simons tider, mat, sova, dagis etc):

Natt 19.15-06.45
06.45: Amning.
07.15: Gröt tillsammans med storebror (ca 4msk pulver)
08.15: Sova 45 min (denna tid går vi till dagis)
9.45: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
11.45: Sova 2h
13.45: Äta. Amning. Fruktpure eller banan blandat med gröt (ca 1msk pulver)
15.45: Sova 45min
16.45: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
18.15 bad
18.45 nattslurk
19.15 Godnatt!

Så här har vi det nu:
Han blir arg efter läggning. Tar mellan 10-30 minuter med ingen eller en eller två påminnelser. Han känns övertrött på kvällen. Strular med nattslurken även om han sen vi började kura åtminstone ammar lite grann, innan kuren vägra han totalt.
Igår och idag har jag lagt 19.05 för att vi var "klara" då med storebror och jag ville förhindra 10 min extra trötthet.
Vi är noga med skrattet innan läggning.
Han gruffar lite under tillrättaläggningen, tyst vid markeringsbuff och solfjädertryck och ramsa. Ca 20 s efter sista versen går han igång. Småargt till en början som sedan ökar.
Ca varannan kväll vaknar han och frågar/arg efter ca en timme. Som idag. Påminnelse x4 och klassisk musik och dammsugare när han ökar på.
Tystnar, får bekräftelse som han tar emot. Men frågar igen snart. Påminnelse x4. Nu har det gått 30 minuter, han fortsätter. Inte hysteriskt men väldigt argt/irriterat blandat med stånk och gnöl. Nu stegrar till hulkande. Jag går in och lägger tillrätta, ramsa x6 (har gått 30 min). Högt arg! efter några minuter "sovljud" med tystnad emellan. Ger bekräftelse x4 i tystnad. (Totalt 40 minuter). Efter ngra minuter tokarg/ledsen igen. Påminnelsex4 som inte "tar". Jobbar upp sig mer. Går in, blir lugn under Buffx4 efter tillrättaläggning. Ut med ramsan. Tokskriker på tredje versen! Tystnar efter några minuter, fortsätter med tyst självömkande klagande. Vågar inte ge bekräftelse nu... Tyst (totalt 1 timme)
Tidigare kvällar har varit ca 20 minuter och räckt med en eller två påminnelser.

Han sover rätt ok på dagslurarna (idag krånglade dock både långa sovet och em-luren). Har bytt till sittvagn i samband med kuren (för att göra allt nytt på en gång...) vilket funkar över förväntan :) .
Har inte fått till hundra att ramsan "biter" vid uppvak. Får ge besked med vagning följt av ramsa.

Vargtimmen bekämpas med Pangramsa vid första pip samt musik och dammsugare om ej somnar om. (Höll på i flera veckor med Simon så denna vet jag kan ta tid...)

Vi är ju i uppföljningsveckan så egentligen går det väl rätt bra för oss... Jag skulle dock uppskatta om någon kollade schemat och gav lite funderingar kring läggningen. Är det tillräckligt med mat? Jag har ökat på och framförallt bytt till riktig (burk) mat vid två mål.
Till saken hör kanske att jag har förlossningsdepression som jag håller på att kämpa mig ur så därav känner jag mig något labil... Blir ganska lätt uppgiven och irriterad/arg på stackars Isak när han inte "uppför" sig.
Idag när han krånglade på sovet vagnade jag och tänkte "jävla skit unge, jävla skit unge"... sen blev jag lessen... :(
Och nu under senaste timmen har jag bara velat lägga mig platt och ge upp, men samtidigt KAN jag inte för jag VET ju att det går EGENTLIGEN och jag VILL att det ska funka och jag KOMMER INTE att ge mig. Jag är tävlingsmänniska! jag ska igenom detta. Känner mig smått manodepressiv och i detta trycker jag undan depressionen... Undrar hur jag kommer må när han sover och jag kan få sova och slappna av...?

Tacksam för tips och stöttning!
KramK
Mor till Simon, född 17 feb 2010. Kurstart 1 sept 2010 (6,5 mån).
Mor till Isak, född 8 juni 2012. Kurstart 19 nov 2012 (5,5 mån).
Kooki

Re: Sämre vid läggning? Samt eftersöker uppmuntran!

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
En fråga till, om vargtimmen.
Nu sover jag på madrass utanför dörren för att höra "första pipet" under vargtimmen... Hur viktigt är det att det är första pipet? Detta med madrassen gör ju sannolikt att jag lättare vaknar även när det vaknas mitt i natten och somnas om utan ingripande... men jag blir vaken och får kass sömn...
Vårt sovrum är inte vägg-i-vägg, det är kanske 3m mellan våra dörrar.
/k
annkar

Inlägg av annkar »

Jag har inte så mycket råd men lite tröst kan du få :).

Man behöver inte ha någon förlossningdepression för att tänka som du gjorde vid vagningen. Det har jag gjort många gånger. Jag tror att ens egen trötthet i kombination med att man blir frustrerad och ledsen av att höra sitt barn gråta gör att man känner så där. Jag tycker du är superduktig så kämpa på =D> .

Jag tycker inte du ska sova utanför dörren. Du kommer helt säkert vakna och vara där snabbt ändå.
Pojke född 2009-09 Delvis kurad vid 3 månader för att somna själv, därefter använt verktygen för att sluta nattamma vid 6 månader.
Flicka född 2012-05 kurstart 2012-11-22
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
Något bättre läggning idag. Igång ca 30s efter sista versen. Skrek dock inte upp sig allt för mycket, kändes mest irriterad snarare än arg. Inte ledsen. Tog 10 minuter.

:?: Ytterligare en fråga om vargtimmen: Bajs?!?
Imorse vaknade han 05.35. Fick en pangramsa. Sen hör jag hur han pruttar. Vet inte säkert men misstänker bajs... När jag gjorde morgon 06.35 (10 min tidigt) utan att han somnat om emellan så var där mycket riktigt bajs... Hur ska man agera här?
In å lukta? Om det inte är ngt har man ju stört... Ändå lägga tillrätta och ramsa ut?
Om det är bajs... byta i sängen och sen lägga tillrätta och ramsa ut?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

vad skönt att läggningen går bättre.

Om han bajsar så skulle jag gå in och byta i sängen och sedan snabbt ut igen. Om det var nära väckningstiden så skulle jag avvakta. Jag har alltid smörjt mina barn med en tjock salva inför natten ifall de skulle bajsa utan att vi märker det.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
Ikväll var det sämre igen. Dunderarg i 30 minuter :evil:
Dessutom har nu vaknat igen och är arg (sovit knappa 1,5 h sen han somnade). Fått en påminnelsex4 samt klassisk musik (förutom de ljud (TV) som redan är i huset.

Tacksam om någon kan fundera kring detta och ge mig tips/idéer på vad som kan vara orsaken.
Samt kolla på mitt schema.

Vad gäller svaret om bajset så kvarstår ju frågan... Jag vet ju inte om det är bajs om jag inte går in...? Menar du (Ida) att om det är långt (vad är långt?) kvar till morgon så ska jag gå in och lukta, och byta förståss om det är bajs, och om inte... lägger jag tillrätta och går ut med ramsan?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välmommen hit! :D

Hoppas du känner dig bättre! Om du känner dig labil som du säger så kan det vara idé att avbryta kurandet eller finns det någon extra "styrka" du kan kalla in som hjälper dig med kurandet? Det är svårt att förmedla rätta övertygelsen, lugnet och tryggheten om man har det tufft med sig själv... :roll:

Har tittat på ditt schema. Får killen äta tills det är slut eller tills han är mätt? :D Mera mat är aldrig fel så länge magen hänger med är det bara att bjuda mer mat! Tillsätt extra fett som mättar bra. Ge plommonen med morgongröten så kommer nog utgifterna på dagen istället för på natten. 8)

Natt 19.15-06.45
06.45: Amning.
07.15: Gröt tillsammans med storebror (ca 4msk pulver) ge mer om det tar slut så han är riktigt mätt!
9.45: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt. Detta mål ligger lite nära gröten och för långt från middagsluren. Jag skulle lägga det närmre långluren. Kan vara svårt att sova luren ut (och somna) om man inte är riktigt mätt i magen.
11.45: Sova 2h Kan oxå vara övertrött här? långt vakenpass från klockan 9.00 om han är en tröttis?
13.45: Äta. Amning. Fruktpure eller banan blandat med gröt (ca 1msk pulver)
15.45: Sova 45min
16.45: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
18.15 bad
18.45 nattslurk
19.15 Godnatt!

Min erfarenhet är att magen brukar få sina rutiner om maten och sömnen oxå har det så snart bör bajsandet klaras av på dagen. Jag går alltid in och kollar läget när liten somnat, luktar det bajs byter jag i mörktret eller med lite ledljus... och går ut som om jag inte ens varit där. Kommer frågor ramsar jag, inte annars.

Skippa madrassen utanför rummet tycker jag. 3 m ifrån är väl inte så långt? Kanske är pipet bara ett sömngnöl och inte alls tecken på att han vaknar? Avvakta lite.. men inte för länge... pangramsa och sen inget mer kör vi med här, möjligen går jag upp och spolar lite i kranen eller toaletten.

Det låter som du säger som om han skulle vara övertrött. Kan ni inte lägga lillebror före storebror? Storebrors läggning kanske dämpar lite av överkoncentrationen ni har vid lillebrors läggning? Sömn föder sömn och att lägga sig övertrött och vara förbannad för att man inte kan somna är ju ingen bra combo.

Bekräftelsen bör ni kunna dra ihop med ramsan nu 3+1.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!
Tack Jenny för svar.
Jag har gjort justeringar i schemat enligt dina förslag som jag höll med om, se nedan.

Natt 19.15-06.45
06.45: Godmorgon!
07.00: Gröt med fruktmos
10.15: Äta. Ca 130g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
11.30: Sova 2h 13.45: Äta. Gröt med fruktmos
15.45: Sova 20min
16.30: Äta. Ca 100g blandning 70/30 av barnmatsburk och gröt. Katrinplommonpure till efterrätt.
17.45 bad
18.15 "nattslurk" utbytt mot gröt och fruktmos
18.45 Godnatt!

Detta med tidigare läggning har funkat bättre, men det är fortfarande gnällskrik i upp till 20 min efter läggning. Ibland blandat med babbel. Ibland gör jag inget, ibland ramsa och enstaka gång in och tillrätta och ut med ramsa.

Vidare har jag sedan tre dagar het slutat med amningen då detta bara strulade. Särskilt nattslurken då han bara skrek. Nu får han istället gröt efter badet. Funkar helt klart bättre och jag behöver inte oroa mej att han är hungrig vid nattliga/mornliga uppvak.

:?: Så till problemet: Hittills har han bara vid TVÅ tillfället sovit igenom hela natten (dock med uppvak en timme tidigt, dvs 11h i sträck). Härom natten var han vaken två timmar mellan 23.30 och 01.30. Första 45 låg han och babblade, då ramsade jag för jag tyckte det fick vara nog... Då blev han tillslut arg och jag ramsade fler gånger samt musik och dammsugare (samma som jag kör vid vargtimmen), sen vart det katastrof och jag fick gå in 5 ggr innan omsomning :( ...

:?: Fortsätter att vakna tidigt (3.30-06.00). Tar ibland upp till 1h (tror jag... eftersom jag efter dammsugaren är på går å lägger mej med öronpropp...) innan omsomning och vaknar han 06 så somnar han oftast inte om alls...
Här kör jag pangramsa samt musik+dammsugare.

Att avbryta kurandet finns inte på kartan! Allt före kuren var ändå MYCKET sämre... Så nu behöver jag "bara" ytterligare tips och råd på hur vi kan komma vidare.

Tack,

/Karin
Kooki

Inlägg av Kooki »

Oj, såg att det står fel i schemat... Natten är 18.45-06.45 = 12h

Samt att tillägga att han har en elak hosta nattetid sedan 2v tillbaka som han ibland vaknar av eftersom han hostar nästan så han kiknar.
/k
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Detta med tidigare läggning har funkat bättre, men det är fortfarande gnällskrik i upp till 20 min efter läggning. Ibland blandat med babbel. Ibland gör jag inget, ibland ramsa och enstaka gång in och tillrätta och ut med ramsa.
Här skulle jag jobba med VÄLDIGT GLAD LÄGGNING!! :mrgreen: :mrgreen: Och ut med säkra steg och ramsan och sen husljud. Möjligtvis en påminnelseramsa efter en stund och endast gå in och lägga tillrätta om han "hakar upp sig". Försök jobba utifrån en strategi.
Vidare har jag sedan tre dagar het slutat med amningen då detta bara strulade. Särskilt nattslurken då han bara skrek. Nu får han istället gröt efter badet. Funkar helt klart bättre och jag behöver inte oroa mej att han är hungrig vid nattliga/mornliga uppvak.
Låter bra! han ville nog ha mer rejält med mat. 8)
:?: Så till problemet: Hittills har han bara vid TVÅ tillfället sovit igenom hela natten (dock med uppvak en timme tidigt, dvs 11h i sträck). Härom natten var han vaken två timmar mellan 23.30 och 01.30. Första 45 låg han och babblade, då ramsade jag för jag tyckte det fick vara nog... Då blev han tillslut arg och jag ramsade fler gånger samt musik och dammsugare (samma som jag kör vid vargtimmen), sen vart det katastrof och jag fick gå in 5 ggr innan omsomning :( ...
Babbel låter vi vara, EN påminnelseramsa möjlighen men inte mer. På natten sover man, så det föreslår jag att du/ni gör oxå. 8) Går du in så gör ett ordentligt jobb med solfjädern, tills han sover! Annars blir det som du märker bara en massa spring ut och in i rummet och en ARG liten som resultat. :evil:
Fortsätter att vakna tidigt (3.30-06.00). Tar ibland upp till 1h (tror jag... eftersom jag efter dammsugaren är på går å lägger mej med öronpropp...) innan omsomning och vaknar han 06 så somnar han oftast inte om alls...
Här kör jag pangramsa samt musik+dammsugare.
Vi hade oxå en hel del strul med storebror och långa uppvak på nätterna. Jag fastnade nog lite i konstant krisläge. Det som funkade för oss var PANGRAMSA och sen tyst möjligen lite musik men ingen dammsugare etc... på natten sover man ju... :wink:

För övrigt så gäller FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn! Sova måste de göra själva. Jobba med dessa dagtid.
Mat, mat och mera mat. enl schema
Frisk luft, gärna två gånger om dagen.
Social delaktighet.
Mycket skratt!! :mrgreen: :mrgreen:
Fysisk aktivitet, undersöka, smaka, känna titta, åla, krypa, gå osv

Mycket hänger på den egna inställningen oxå, med storebror oroade jag mig mycket, väntade bara på att han skulle börja skrika, vakna på natten etc. Man måste våga lita på att de små kan de oxå! Mer förtroende till de små! 8)

En sista fundering, är det mycket babbel på nätterna? och hur funkar dagsömnen? Schemajustering på G?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!

Jag börjar med Problemet, nätterna:
- svårt att somna in, tar upp till 30 minuter. Gnöl förvandlas till förbannad förvandlas till blandat ledsen. Behöver ca varannan kväll läggas tillrätta en gång + ramsa.

- vaknar någon gång mellan 01 och 03 och har ”fastnat mellan stjärnorna”. Låter som en motorsåg och tuggar på allt han kommer åt. För några veckor sedan tog det upp till 2h att somna om med tillrättaläggande + ramsa. Nu oftast inom en kvart. Bara ramsa funkar inte. Han tystnar ibland mellan ramsorna så man precis tror att han somnat, så kör han igång igen.

- vaknar tidigt. 05.40 oftast, vilket är 50 minuter före schema. Får då pangramsa och dammsugare.

Bakgrunden finns i tidigare konversation. Ändrade schemat enligt rekommendation och det blev helt klart bättre. Vi fick en del 11,5h nätter (dock inga 12h). Sedan kom 2v intensiv influensa med hög feber i 5 dygn och rejält snorig och hostig och lite kräkig och obefintlig aptit under dessa två veckor. Sömnen stördes rejält med ett långt vakenpass på upp till 2h någon gång mellan 01 och 03. Känns som att det är denna störning som sitter kvar?
Följer schemat med kvarts marginal varje dag. Busar och skrattar innan läggning. Ingen överkoncentration vid läggning eftersom fokus då hamnar direkt på storebrors läggning. Har svårt att se vad jag ska förändra? Han äter bra tycker jag, tre fulla portioner gröt (1 ¼ dl vatten) om dagen och två matburkar (195g) och totalt kanske en fruktmosburk.

:?: Så till Frågan:
Vad kan jag göra för att få ordning på nätterna? Det enda jag kan fundera på är om det är dags för en schemaändring? Men jag ser inte hur/vad?
Befintligt schema ger 14h 35 min sömn. (ändrade långa dagsovet på 2h till 1,5h för ca 4v sedan)

Genomförde idag en schemaändring enligt nedan, för att ”göra nåt/bryta mönster”. Största förändring att fm-luren kortats till 20 min. Ger totalt 14h 15min.

Natt: 18.45-06.45 (framflyttat 15 minuter)
06.45 – Gröt + katrinplommon
08.45 – Sov 20 min (tidigare 8.15 och 45 min)
10.15 – lunch, burkmat 195g
11.30 – sov 1,5h
13.30 – gröt
15.30 – sov 20min (tidigarelagt med 15min)
16.30 – middag, burk 195g
18.15 – gröt (senarelagt 15min pga 15min förskjutning av natten)
18.45 – Gonatt!

Dagen/schemat flöt på bra trots tidigt uppvak 05.45. Läggningen krävde en tillrättaläggning. Men nu vaknade han redan 22.30 på samma manér som tidigare början någon gång mellan 01 och 03. Han är liksom inte toklessen, heller inte tokarg. Inte hela tiden i alla fall. Ligger och tuggar på täcket och tystnar med jämna mellanrum. Gick in och la tillrätta efter en timme, 23.30. Han svarar på detta och blir tyst så jag tror han somnar. Men efter 5 minuter fortsätter det. Jag avvaktar. Det stegrar och han blir ledsen. Jag går in igen, täcket är alldeles blött i ena hörnet från allt tuggande. När jag buffar efter tillrättaläggning är det som att buffa på en sten, han är såå spänd. När han slappnat av något trycker jag till och går ut med ramsan. Samma visa… han tystnar så jag tror att NU har han somnat, men icke – efter några minuter börjas det igen… Nu var jag nyss (00.45) in för fjärde gången sedan 23.30 och valde att stanna tills han somnade.

Så… åter till frågan… vad kan jag göra annorlunda? Ska jag stanna direkt första gången jag går in efter att ramsa utifrån eventuellt inte funkar (ibland har det funkat...) Vad tror ni om nya schemat? Första natten hjälpte det inte i alla fall :) … Men jag vet ju att det tar tre dar att införa och ytterligare vecka att sätta sig… Tips? Annat schema?
TACKSAM för hjälp och tips… trött på dessa nätter… men tycker framförallt synd för lillen som inte får sova :(
Trötta hoppfulla hälsningar,
/K
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Min spontana tanke är ifall ni har Barnaboken? Om inte kan du läsa här på forumet om 8 månadersångest - en frågeperiod då små juveler förstår att de är egna individer. Då kan man få behov av att fråga ifall samma sköna rutiner gäller som innan, trots att man själv känner sig lite osäker inombords så att säga.

Den som "fastnat mellan stjärnorna" är nog mamman... förstå mig rätt... :wink: :heart:

Att ha en mamma springande in till sig signalerar inte att hon litar på att herrn kan somna eller klara av ett uppvak på egen hand. Att man knorrar, gnölar eller på annat sätt försöker finna sig tillrätta igen efter ett sådant uppvak är ingen anledning till att en "vakt" skall springa in och kolla läget - och därmed dra in vargar eller nya frågor.

Du behöver visa - igen - att du litar på honom. Via en målmedveten strategi, ha samma förfarande där du KANSKE är generös nog med EN titt in med tillrättaläggning vid uppvak, men sen håller du dig utanför och förmedlar via olika tonfall i ramsan att allt är i sin ordning. Är du med?

Tugga på täcket kanske alla behöver när en tand eller två är på g, visst?! Ingen anledning för dig att gå in. När han somnat kan du smyga in efter 10 minuter och vända på täcket ifall saliven/fukten är obekväm att ha i ansiktet exempelvis. Men annars finns väl ingen anledning till att väcka oro till den kanske redan oroliga kroppen?

Läs på om 8 månadersångesten och servera dina svar lugnare och säkrare än du någonsin gjort tidigare. Rucka inte på något, han ber dig bara visa att allt är som det har varit innan han blev sjuk, eller hur?

:) :wink: :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

En korrigering - EN titt in vid uppvak, gällde första gången/kvällen/natten - sen är det slut med det.

Sedan kan du bjuda på en uppmuntrande ramsa direkt vid uppvak för att sedan backa ytterligare och avvakta helt enkelt. Om han fastnar - OM - kan du ge en punktsättande ramsa som säger i tonfallet att "nu tänker mamma somna om, så var god och respektera detta" (lite ironi, men du fattar...)

Efter det, om det gått t ex tre nätter nu... så avvaktar du och låter honom klara det själv. Om det inte alldeles går överstyr, vilket det inte kommer att göra ifall du säkert följt en taktik nätterna innan.

Kör nu in den här båten i hamn igen! Du kan detta och det är du som skall ge honom svaren, inte låta hans frågor stjälpa dig över ända, visst? :)
//Anna
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!
Tack för svar! :)

Natten till igår och natten till idag SOV han!! Hurra! :shock:
Men just som jag tänkte att "vad bra!" nu är vi där igen så vaknade han ikväll redan nu vid 22.25...
Läste just då ditt första svar. Tänkte att min strategi skulle vara att först ge en ramsa för att ge honom chansen och sedan gå in EN gång om det inte tog. Gav således en ramsa efter ca 15 minuter när det gick från frågor till mer ledsen, så säkert jag förmådde att allt var bra, han tystnade och jag trodde han somnade. 10 minuter senare dock frågar igen. Just nu avvaktar jag eftersom han inte är ledsen.
Läste sedan din korrigering om första kvällen/natten gå in EN gång. Så blev jag osäker... ska jag gå in NU? :?: Eller har jag sabbat "minikuren" genom att jag just började med ramsan?
:?: Eller kan jag gå in nu ikväll? Och ska jag isåfall vänta tills han skriker upp sig eller gå in redan nu då han "bara" frågar?

/K
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Du har inte förstört någonting alls. :)

Nästa gång han vaknar går du in direkt och lägger till rätta. (var dock säker på att han verkligen vaknar så att du inte stör... :shock: ) Sen går du ut med en lugn, bekräftande ramsa.

OBS lägg tillrätta SÄKERT och dröj dig inte kvar. Som att du hade massor av andra saker att göra både före och efter, om du är med.

Sen kan du köra som jag skrev. Säkra ramsor och målmedvetet.
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"