Irmasmamma skrev:Hejsan!![]()
Underbart! =D>Dammsugning har alltid varit en megahit här också. 8) Tryggt, brummande ljud, liten hör att man vaktar men slipper överkoncentrationen från mamma
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Oliver09 skrev:Tillsvidare har jag tagit fram ett nytt schema då storebror börjar förskolan nu i sep och det tyvärr krockar med nuvarande schema. Jag skulle vilja ha lite feed-back.
Ja, 15 timmar per dygn är rekommendationen för 5-6 månaders, men jag tycker dock att det känns lite tidigt för bara 2 lurar. Eftermiddagen blir väldigt lång för en sån här liten plutt....![]()
Ett populärt 5-6 månadersschema är 12-45-2-20. Kan det gå att få ihop med förskoletiderna tro?
Kolla in lite exempelscheman här!
Min idé var först 12-45-2-20 men jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Om jag väcker 07.30 och ger frukost så borde hon sova 45 min senast 9.30, helst lite tidigare. Det blir ju då väldigt lång tid till 13.30 då nästa pass borde infalla för att passa in med storebror. En lösning skulle vara att promenera och hämta honom men då tar det ca 30 min innan jag är hemma och storebror får äta så sent. Det är ett litet dilemma. Om jag lägger efter tre timmar istället, ca 10.15-11 så skulle det fungera men då tycker jag att de sista 20 minuterna kommer ganska nära inpå natten. Helst ska de väl inte sova efter 17?![]()
![]()
![]()
Kurbarn 5 månader
Re: Kurbarn 5 månader
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
-
Irmasmamma
Hrm, knepigt.... :-k Jag tror som du, att liten inte ska sova efter 17, eftersom de flesta små är kvällspigga och behöver ett ganska långt vakenpass innan natten.Oliver09 skrev: Min idé var först 12-45-2-20 men jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Om jag väcker 07.30 och ger frukost så borde hon sova 45 min senast 9.30, helst lite tidigare. Det blir ju då väldigt lång tid till 13.30 då nästa pass borde infalla för att passa in med storebror. En lösning skulle vara att promenera och hämta honom men då tar det ca 30 min innan jag är hemma och storebror får äta så sent. Det är ett litet dilemma. Om jag lägger efter tre timmar istället, ca 10.15-11 så skulle det fungera men då tycker jag att de sista 20 minuterna kommer ganska nära inpå natten. Helst ska de väl inte sova efter 17?![]()
![]()
![]()
Lösningen jag tänker är väl att liten sover långlur i vagnen 12-14 och du promenerar och hämtar storebror, och har med dig mellanmålet till vägen hem?!? Så kan ni kanske stanna i parken och äta och få lite tid ihop medan liten sover?
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej igen!!
Jag är såååå glad och stolt över framgångarna Nathalie visat de tre senaste dagarna.
Som sagt så började jag lägga henne i egen säng för tre nätter sedan efter ett tidigare misslyckat försök under semestern. Men som sagt, man ska nog vara hemma i lugn och ro innan man provar något nytt.
Natt 1. Fick jag frågor som besvarades med ramsa och dammsugning. Det tog nog bara 10 min och sen sov hon.
Nästa dag gick jag ut med henne på promenad och struntade i vagningen och efter 20 min så sov hon. Det har inte heller hänt tidigare.
Jag bävade för det långa passet på 2h då hon aldrig sovit så länge utan ett antal uppvak....men jag hörde inte ett ljud under två timmar och väckte sen en yrvaken liten dotter
. Tog ca 10 min för henne att somna.
Natt 2. Nu fick jag lite mer motstånd...hon var för trött helt enkelt och blev ledsen när jag lade ner. Men jag fick snabbt ordning på situationen med hjälp av ramsa och dammsugning.
Dag 2. Hon somnade på 5 min i vagnen på förmiddagen. Tyvärr vaknade hon lite för tidigt av storebror...men bara några minuter.
Långa siestan, väckte efter 2h och hon hade inte vaknat till eller sökt bekräftelse en endaste gång
.
Natt 3. Jag lade ner henne och hon frågade INGENTING. Trodde inte det var sant. Gick in efter 10 min och då sov hon.
Hon får bara bröstmjölk och jag ger ett mål ca kl 04. Jag vet inte riktigt vad som har hänt....hon är en liten krabat som varit vaken en hel dag utan att sova och nu helt plötsligt så somnar hon själv
Tack snälla för all hjälp. Jag håller er uppdaterade
Kramar

Jag är såååå glad och stolt över framgångarna Nathalie visat de tre senaste dagarna.
Som sagt så började jag lägga henne i egen säng för tre nätter sedan efter ett tidigare misslyckat försök under semestern. Men som sagt, man ska nog vara hemma i lugn och ro innan man provar något nytt.
Natt 1. Fick jag frågor som besvarades med ramsa och dammsugning. Det tog nog bara 10 min och sen sov hon.
Nästa dag gick jag ut med henne på promenad och struntade i vagningen och efter 20 min så sov hon. Det har inte heller hänt tidigare.
Jag bävade för det långa passet på 2h då hon aldrig sovit så länge utan ett antal uppvak....men jag hörde inte ett ljud under två timmar och väckte sen en yrvaken liten dotter
Natt 2. Nu fick jag lite mer motstånd...hon var för trött helt enkelt och blev ledsen när jag lade ner. Men jag fick snabbt ordning på situationen med hjälp av ramsa och dammsugning.
Dag 2. Hon somnade på 5 min i vagnen på förmiddagen. Tyvärr vaknade hon lite för tidigt av storebror...men bara några minuter.
Långa siestan, väckte efter 2h och hon hade inte vaknat till eller sökt bekräftelse en endaste gång
Natt 3. Jag lade ner henne och hon frågade INGENTING. Trodde inte det var sant. Gick in efter 10 min och då sov hon.
Hon får bara bröstmjölk och jag ger ett mål ca kl 04. Jag vet inte riktigt vad som har hänt....hon är en liten krabat som varit vaken en hel dag utan att sova och nu helt plötsligt så somnar hon själv
Tack snälla för all hjälp. Jag håller er uppdaterade
Kramar
-
Irmasmamma
Vilken läsning!
Helt fantastiskt jobbat!! =D>
Fortsätt så här med din toppenattityd! Liten har väntat på den goda sömnen och tackar och tar emot när mamma tar ledningen över rutinerna och vågar backa vid insomnandet

Fortsätt så här med din toppenattityd! Liten har väntat på den goda sömnen och tackar och tar emot när mamma tar ledningen över rutinerna och vågar backa vid insomnandet
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Tack, det känns kanon.
Du har nog rätt, förut gick jag ju in vid minsta pip och så fort hon såg mig blev hon ju glad och när jag gick jätteledsen
.
När det gäller dagsvilan får jag tyvärr inte ihop det ordentligt. Det blir bara 2 pass om det ska passa ihop med storebrors schema. Antingen 45 eller 1,5 + 2h på eftermiddagen. Jag vet inte om hon klarar sig på 12h natt och 45 + 2h eller om jag borde ge 1,5?
Om jag ger 1,5 + 2 blir det ju 15.30 min per dygn eller 14.45 om hon får sova 45....
JAg kan inte hämta storebror med vagn då han slutar 13 och inte får lunch på skolan utan äter hemma. Från och med oktober slutar han 12.30 men om jag går är jag inte hemma förrän 13 och det är för sent. Tar jag bilen är jag hemma efter 5 min. Dessutom sover hon mycket bättre i sängen då det fortfarande är varmt här i Spanien (30 grader).
Igår var hon ganska trött och gnällig när kl var 18, hon var så trött. Idag gick det bättre då jag på slutet inte lät henne motionera på golvet utan fick vara hos mig.
När det gäller dagsvilan får jag tyvärr inte ihop det ordentligt. Det blir bara 2 pass om det ska passa ihop med storebrors schema. Antingen 45 eller 1,5 + 2h på eftermiddagen. Jag vet inte om hon klarar sig på 12h natt och 45 + 2h eller om jag borde ge 1,5?
Om jag ger 1,5 + 2 blir det ju 15.30 min per dygn eller 14.45 om hon får sova 45....
JAg kan inte hämta storebror med vagn då han slutar 13 och inte får lunch på skolan utan äter hemma. Från och med oktober slutar han 12.30 men om jag går är jag inte hemma förrän 13 och det är för sent. Tar jag bilen är jag hemma efter 5 min. Dessutom sover hon mycket bättre i sängen då det fortfarande är varmt här i Spanien (30 grader).
Igår var hon ganska trött och gnällig när kl var 18, hon var så trött. Idag gick det bättre då jag på slutet inte lät henne motionera på golvet utan fick vara hos mig.
Gratulerar till lilla Nathalie, och till ditt val att styra upp hennes sömn lite.
Har bara snabbläst din tråd (blir alltid lika rörd över hur fint och hjälpsamt alla svarar), och du verkar ju vara på väg åt rätt håll.
Jag hade kört på 1,5+2, och låtit henne vara riktigt aktiv på sina vakentider. Du kan ju annars köra på 45+2 och lägga lite tidigare annars, så har vi gjort när vi minskat sömnen på schemat och plutten är dödstrött på kvällen.
Och riktig mat... Det blir en fin sexmånaderspresent det! Jag kunde knappt tro förändringen när vi började ge vår son käk. Allt småstrul bara försvann och ett lugn infann sig. Haha. Det lät löjligt, men sant är det.
=D> Heja på!
Har bara snabbläst din tråd (blir alltid lika rörd över hur fint och hjälpsamt alla svarar), och du verkar ju vara på väg åt rätt håll.
Jag hade kört på 1,5+2, och låtit henne vara riktigt aktiv på sina vakentider. Du kan ju annars köra på 45+2 och lägga lite tidigare annars, så har vi gjort när vi minskat sömnen på schemat och plutten är dödstrött på kvällen.
Och riktig mat... Det blir en fin sexmånaderspresent det! Jag kunde knappt tro förändringen när vi började ge vår son käk. Allt småstrul bara försvann och ett lugn infann sig. Haha. Det lät löjligt, men sant är det.
=D> Heja på!
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hej,
Ja det är fantastiskt vilken fin hjälp man får här på forumet. Tack alla snälla mammor
.
Det har fungerat fint med dagsvilan. Jag kör 1,5 och 2 på eftermiddagen. Ibland blir det inte 1,5h, troligen på grund av att det är varmt här i Spanien, fortfarande runt 30 grader och jag tror det gör att hon sover sämre. Eftermiddagsvilan fungerar fint sen jag har satt in spjälsäng och hon har mer plats. Dammsugande är en hit och lugnar direkt om hon till förmodan skulle vakna. Dock passar det ju inte alltid att dammsuga...( måste respektera min sovande son och eller grannar...)men har hittat en fantastisk länk på Youtube med 1 timmes dammsugarljud. Nu tror ni väl att jag är galen men skulle hon vakna, lägger jag telefonen strax innanför dörren med ljud och hon somnar på bara några minuter..
.
Här är adressen för andra desperata mammor som inte börjat kura ännu utan vill göra husljud : http://www.youtube.com/watch?v=IIX1jkrqpAs
Jo jag vill hjälpa min lilla tjej att sova. Nästa vecka har vi tid hos barnläkaren och ska börja med mat
. Ser fram emot det och det ska bli kul att se hur nattsömnen blir och om jag behöver kura eller inte...Det känns i alla fall som jag har kommit en bit på väg då hon somnar själv i sängen även om jag måste ta till dammsugaren eller mobilen med youtube...hahahha.
KRam
Ja det är fantastiskt vilken fin hjälp man får här på forumet. Tack alla snälla mammor
Det har fungerat fint med dagsvilan. Jag kör 1,5 och 2 på eftermiddagen. Ibland blir det inte 1,5h, troligen på grund av att det är varmt här i Spanien, fortfarande runt 30 grader och jag tror det gör att hon sover sämre. Eftermiddagsvilan fungerar fint sen jag har satt in spjälsäng och hon har mer plats. Dammsugande är en hit och lugnar direkt om hon till förmodan skulle vakna. Dock passar det ju inte alltid att dammsuga...( måste respektera min sovande son och eller grannar...)men har hittat en fantastisk länk på Youtube med 1 timmes dammsugarljud. Nu tror ni väl att jag är galen men skulle hon vakna, lägger jag telefonen strax innanför dörren med ljud och hon somnar på bara några minuter..
Här är adressen för andra desperata mammor som inte börjat kura ännu utan vill göra husljud : http://www.youtube.com/watch?v=IIX1jkrqpAs
Jo jag vill hjälpa min lilla tjej att sova. Nästa vecka har vi tid hos barnläkaren och ska börja med mat
KRam
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Kanon att ni nu börjar med mat. Jag bor själv i Frankrike och jag tror mig ana hur du har det i Spanien. Att barnläkaren ska konsulteras för bâde det ena och det andra och att man inte själv tar nâgra egna beslut om sâdant som mat innan man fâtt godkänt av doktorn. Sâ gjorde jag med min första son och det slutade med att jag införskaffade SHN-boken när vi närmade oss halvâret eftersom jag höll pâ att gâ under av trötthet (det höll sonen ocksâ pâ att göra, men det fattade jag inte dâ. Det var ju helt normaaaaalt med bebisar som grâter och inte "vill" sova
Sâ ett râd i all välmening, ta doktorns matrâd med en nypa salt. Bebisar världen över är ganska lika biologiskt sätt och efter allt jag läst här pâ forumet om underverken som sker när bebisen äntligen fâr bli MÄTT och efter att ha haft tvâ barnaboksbebisar efter min förstfödde sâ kan jag verkligen skriva under pâ tvâ saker som doktorer inte brukar tycka om:
Hej, länge sen jag skrev och jag tänkte att ni ville höra hur det har gått. När jag började skriva var hon runt 5 och nu är min lilla ängel nyss fyllda 8 månader. När hon fyllde 6 månader började jag ge mat men det tog 1 månad innan hon öppnade munnen och ville ha. Mellan 6-7 mån började hon vakna flera ggr per natt och för att inte väcka sonen tog jag upp henne och ammade men då blev det värre, hon vaknade mer. När hon fyllt 7 bestämde jag mig för att det fick vara nog med nattamningen. Hon hade börjat äta bättre men inte 100 men den dagen jag ville börja tryckte jag i henne hemlagad äppelgröt och det gick ner. Hon vaknade som vanligt vid 2 och det tog 2 timmar innan hon somnade om men jag gav mig inte....hon fick lyssna på dammsugarljud och grät inte utan var förbannad. 3 dagar tog det och sen sov hon. Läggningen tar ca 5 min. Hon är så mätt att hon somnar på en gång och vaknar hon tidigt, ja då kör jag husljud.
Men nu till mina frågor. Jag har inte behövt köra en kur utan har plockat det som jag tyckt varit viktigast. Fullproppad på mat och magläge är det som verkligen har fungerat.
1. Förmiddagssiestan i vagn på ryggläge fungerar inte. Oftast sover hon Max 10 min.
2. I fredags blev hon väldigt dålig. Hon är annars en glad bebis men grät oavbrutet. Då ingenting hjälpte plockade jag upp och hon var rejält obekväm med allt snor. När jag haft henne i famnen 1h kräks hon all middag blandat med snor. Hon klamrade sig fast som en bläckfisk. Hade inte mage att låta henne sova själv. Tips? Jag är en human mamma. Hon har sovit så bra hittills att jag vet att ngt är galet om hon klagar oavbrutet....
Men nu till mina frågor. Jag har inte behövt köra en kur utan har plockat det som jag tyckt varit viktigast. Fullproppad på mat och magläge är det som verkligen har fungerat.
1. Förmiddagssiestan i vagn på ryggläge fungerar inte. Oftast sover hon Max 10 min.
2. I fredags blev hon väldigt dålig. Hon är annars en glad bebis men grät oavbrutet. Då ingenting hjälpte plockade jag upp och hon var rejält obekväm med allt snor. När jag haft henne i famnen 1h kräks hon all middag blandat med snor. Hon klamrade sig fast som en bläckfisk. Hade inte mage att låta henne sova själv. Tips? Jag är en human mamma. Hon har sovit så bra hittills att jag vet att ngt är galet om hon klagar oavbrutet....
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tack för rapport!
) när alla mâr bättre igen.
Gör vad du kan för att hon ska fâ sova sâ mycket som möjligt (ofta är sömn den bästa medicinen) men hetsa inte upp dig om det inte blir sâ. Om hon fortsätter att kräkas sâ var extra noga att ge vätska, och tveka förstâs inte att uppsöka läkare om det hâller i sig eller om du är orolig att det är nâgot annat än "bara" magsjuka.
Hoppas att hon kryar pâ sig snart och att du själv fâr hâlla dig frisk.

Härligt att höra.Oliver09 skrev:Fullproppad på mat och magläge är det som verkligen har fungerat.
Nej, sâ blir det ofta. Ett barn som fâtt chansen att njuta av att sova pâ mage vill inte alltid sova pâ rygg sen. Nu när hon är sâ stor som âtta mânader är hon dessutom antagligen ganska sâ rörlig vilket gör det ännu svârare att verkligen koppla av pâ rygg i vagnen (som sällan är lika bekväm som en säng). Kan du lägga henne pâ mage i vagnen? Byta vagn? Ta luren i säng?Oliver09 skrev:1. Förmiddagssiestan i vagn på ryggläge fungerar inte. Oftast sover hon Max 10 min.
Vid sjukdom râder undantagstillstând hos oss. Samsovning, spräckt schema - ingen fara pâ taket alls. Det gâr alldeles utmärkt att ta sig upp pâ banan igen (om man vet var banan är tänkt att varaOliver09 skrev:2. I fredags blev hon väldigt dålig. Hon är annars en glad bebis men grät oavbrutet. Då ingenting hjälpte plockade jag upp och hon var rejält obekväm med allt snor. När jag haft henne i famnen 1h kräks hon all middag blandat med snor. Hon klamrade sig fast som en bläckfisk. Hade inte mage att låta henne sova själv. Tips? Jag är en human mamma. Hon har sovit så bra hittills att jag vet att ngt är galet om hon klagar oavbrutet....
Gör vad du kan för att hon ska fâ sova sâ mycket som möjligt (ofta är sömn den bästa medicinen) men hetsa inte upp dig om det inte blir sâ. Om hon fortsätter att kräkas sâ var extra noga att ge vätska, och tveka förstâs inte att uppsöka läkare om det hâller i sig eller om du är orolig att det är nâgot annat än "bara" magsjuka.
Hoppas att hon kryar pâ sig snart och att du själv fâr hâlla dig frisk.