Flaskmatning & mat-schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jagvill80

Flaskmatning & mat-schema

Inlägg av jagvill80 »

Hej!
Min lilla kille är sju månader och inte kurad, men funderar på det.
Grejen är att vi matar honom med flaska- ersättning, men även med "vanlig mat" – fruktpuréer, gröt, potatismos.... Efter att han druckit en hel flaska vet jag att han kan stå sig 3,5 timmar, men efter ett mål med "mat" så brukar han inte vilja fylla på med flaska och står sig då kortare tid.

:?: Vad har ni för erfarenheter av att försöka styra upp ett sov- och måltidschema när man ger både flaska och mat?
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
videunge

Re: Flaskmatning & mat-schema

Inlägg av videunge »

Hej :D

Är man 7 månader så är man så stor att man nog inte behöver ge ersättning efter ett mål riktig mat. vill inte liten ha flaskan så hande jag skippa t den. sen är det stor skillnad om man ger hemlagad eller köpemat. min och mångas erfarenhet är att köpematen mättar sämre. så om du inte redan testat så testa hemlagat. billigare med :wink:

sen rejält med fett i maten. det behöver man som liten skrutt och det gör också att man står sig längre.

det tredje att titta på är fördelningen av måltiderna. att det går tillräckligt långt mellan måltiderna så att man äter som folk ( och därmed sover som folk) och att de är jämt fördelade över dagen.

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"