Diarré

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Irmasmamma

Diarré

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla kloka!

Min lilla Irma har haft diarré utan tecken på förbättring c:a 1-2 ggr om dagen i en vecka nu.
Vi ger inga mjölkprodukter och inga sädeslag. Har prövat att utesluta ägg också men ingen skillnad. Ger Sempers magdroppar (5 st) varje dag.

Hon verkar pigg i övrigt, men är redan en liten tunnis som förlorat ytterligare i midjemått så jag känner mig ändå lite orolig.... :(

Bvc-sköterskan tycker att vi ska avvakta någon vecka till innan vi går till läkaren.

Tänkte att nån av er kanske har några bra synpunkter?!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Re: Diarré

Inlägg av videunge »

Hej på dig!

har ni gjort några andra kostförändringar? om man tex äter mer fibrer än tidigare så är det lätt att bli lös i magen utan att det är någon fara.

har liten varit förkyld eller sjuk på annat sätt nyligen eller nu? när mina barn blir förkylda så sätter det sig alltid i magen och de blir lösa och slemmiga i magen.

om man inte känner sig bekväm med vad bvc säger så skulle jag

:arrow: skita i henne och ringa ändå om jag var orolig
:arrow: ringa sjukvårdsrådgivningen tel 1177. där har jag fått massor med bra hjälp.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Prova att ge lite stoppande saker som äpple, lätt omogen banan, blåbärspure/soppa. Kokta rotfrukter, ris.

Undvik lösande saker som kiwi, päron, övermogen banan, för mycket fett.

Ibland sätter sig som Videunge säger förkylningar i magen, eller magsjukor i magen utan att man kräks. Detta är inte ovanligt.

Krya på er!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack kära ni! :heart:

Äpple, blåbär och rotfrukter ger vi i mängd.....men ingen skillnad. Och inga päron, kiwi och annat lösande. Har ju stenkoll på det där eftersom jag själv brukar ge de råden :wink: 8)
Eftersom vi inte ger några sädeslag så blir det inte så mkt kostfibrer vad jag vet. Har gett vitt ris bara.

Hoppas att det är en förkylning (har dock inte märkts några andra symptom). I förmiddags efter att jag skrivit här så bajsade hon tre ggr, så då ringde jag faktiskt vårdcentralen och fick en läkartid imorgon.

Har funderat på om det kan vara tandsprickning, men hon har aldrig reagerat på det förut......

Har ringt sjukvårdsrådgivningen också, och där tyckte sköterskan faktiskt att vi skulle se till att få en läkartid eftersom liten börjar bli så smal! Tappar nästan brallorna :shock: :(

Håhåjaja! :-k ](*,)

Men tack igen, känns skönt att få lite stöd! :heart: :)
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag upplever att det har blivit lösare i magen när det är kindtänder på gång än framtänder, men jag vet inte om det är inbillning... :roll:

Krya på sig! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"