Hej och varmt välkommen.
Vilken härlig start ni har gett liten med hela nätter.
Då ska vi se. 2 år och 2 månader då behöver man 13,5 h sömn så ta bort sömn för liten blir lite tokigt. Behåll 12 natten och 1,5 h dagvila utan problem, det behöver ni inte oroa er för. Och svårt att tolka i din text men väcker ni 6:30 eller 7? Låt natten vara 12h.
När man kommit ur förtrotsen blir man lite piggare och det händer mycket i litens liv, man lär sig massor varje dag. Då kan man känna att man måste kontrollera med föräldrarna med en massa frågor nattetid, på morgonkvisten eller för all del mitt på dagen. Det som liten behöver är raka, tydliga besked från de ömma föräldrarna. Dvs det är fortfarande natt, sov vidare älskling. Vi vaktar.
Hur gör man då detta:
- jo, attityden är a och o, skärp till den genom att läsa i SHN boken om safarin
- inför väckarklockan direkt, gå gärna och köp en tillsammans som liten kan stänga av själv och förklara glatt att klockan bestämmer när det är morgon, inte mamma
- se över mörkläggningen i litens rum
- behöver ni fylla på med yogurt, vad händer om han får vänta till middagen? Så det går ner en ordentlig middag menar jag. 4 timmar mellan varje mål är helt rimligt för att lilla magen ska må bra och man blir ordentligt hungrig. Skriv gärna ner schemat ni har med matintag om ni vill ha kommentarer.
- försök inte något, gör bara, tidiga uppvak på morgonen på en säker sovare hanteras bäst med husljud och inte en massa spring i rummet vilken endast genererar frågor tillbaka. Ramsa brukar göra säkra sovare arga. "Jag kan sova mamma

! "
- sen ska man vara konsekvent - men det vet ju ni - gamla kurare som ni är

klockan bestämmer verkligen morgonen, stå vid ert ord, ställ klockan och gör inte morgon förrän det ringer, om ni marginalkvartar se till att ringa klockan ändå så liten får stänga av
Klart det tar på krafterna att vakna klockan 5 - både för er och för liten, så kan man inte ha det. Nu måste alltså liten få betryggande svar på sina morgonfrågor så att han nöjd med svaren kan somna om igen. Det fixar ni.

Och nej han behöver inte kuras om, han kan sova.
kram Tin