På fredag startar jag kuren!!!
På fredag startar jag kuren!!!
Hej!
På fredag ska jag starta kuren på min son som är exakt 5månader! Jag och min man är jätte laddade men samtidigt nervösa. Vi har läst på och även fått hjälp med info från vänner som redan kurat sina barn. Min man tänkte ta dom två första nätterna,då jag är för blödig och eftersom jag i nuläget ammar ca 5-6 ggr per natt så tänkte vi att om vi ska vänja honom av vid det så kanske det är bättre om han inte känner min "lukt".
Kan någon ge din åsikt om vad ni tycker om det här schemat?
Vill att han ska sova 19-07
07:00 god morgon amma
09:00-10:00 sova
10:00 barnmatsburk med efterrätt
12:00-13:30 sova
13:30 amma
16:00-16:30 sova
16:30 mat gröt med efterrätt
18:15 bad/pyjamas
18:30 nattslurk ersättning och amma
19:00 god natt
Kan man få bort halvtimmen han måste sova vid 16:00? Känns svårt att söva honom på bara en halvtimme?
På fredag ska jag starta kuren på min son som är exakt 5månader! Jag och min man är jätte laddade men samtidigt nervösa. Vi har läst på och även fått hjälp med info från vänner som redan kurat sina barn. Min man tänkte ta dom två första nätterna,då jag är för blödig och eftersom jag i nuläget ammar ca 5-6 ggr per natt så tänkte vi att om vi ska vänja honom av vid det så kanske det är bättre om han inte känner min "lukt".
Kan någon ge din åsikt om vad ni tycker om det här schemat?
Vill att han ska sova 19-07
07:00 god morgon amma
Kan man få bort halvtimmen han måste sova vid 16:00? Känns svårt att söva honom på bara en halvtimme?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Re: På fredag startar jag kuren!!!
Ingen som vill ge feedback?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Jorå! Här är jag
! (Vi som arbetar här gör det ideellt, dvs på sidan om vårt ordinarie liv, kan vara därför man får vänta ibland...
Varmt välkommen hit ska du/ni vara!
Låter tryggt att ni har kompisar som gått igenom samma process, alltid gott att ha mnsk omkring sig som vet vad detta handlar om
. Min man har oxå tagit första 2 nätterna med våra barn och det har varit avgörande skulle jag tippa, då jag oxå kan vara lite lättstressad och klen i psyket
Ge en stadigare frukost än enbart BM är mitt tips
. Om han blir mätt på det just då kan ni lägga in ett extra mellis under fm, ca 30 min innan fm-luren, t ex gröt el ersättning el välling el vad han nu gillar. Att endast få BM fram till lunch klarar han sig inte långt på och då blir fm-luren lidande...
Fm-luren ska vara 45 min, inte 60 min eftersom 45 min är en naturlig sömnskarv som gör barnet mer lättväckt då.
Jag hade lagt lunchen lite senare än 10, spec om ni ska ha ett extra mellis kring 8.30. säg 11 kanske? Damma på till lunchen sen rejält, precis som ni planerat med puré och frukt och toppa gärna med ersättning, så att han orkar sova hela långa luren sedan.
Samma sak till mellis på em, jag hade bjussat på mer än endast BM. Kanske gröt el en kraftigare puré el fet yogurt (typ turkisk) med frukt i...
Em-luren kan ni korta till 20 min (enl rek i SHN-boken där sovpassen rek till 20, 45, 90 min etc) och den ska ses som ett erbjudande, dvs blir det inget så blir det inte, men vila ska man få göra. Många tar denna kortis i vagn och ser vad som händer...
Alternativet, om ni upptäcker sen efter uppföljningsv. att em-luren inte funkar/han sällan tar den och att han är för trött för att klara sig ända till kvällen är ju att förlänga långa luren till 2 timmar helt enkelt så att han får de timmar han ska ha och slipper riskera att bli övertrött till läggdax innan natten
Jag hade oxå erbjudit puré + frukt till middag och sparat gröten till nattslurken...allt för att proppa så mkt som möjligt
Tänk 5 mål mat/dag (ev ett extra mellis på fm), precis som vi vuxna, där 3 av dem är huvudmål 
Varmt välkommen hit ska du/ni vara!
Lite feed back på schemat då:Tossefin skrev:07:00 god morgon amma
Ge en stadigare frukost än enbart BM är mitt tips
Fm-luren ska vara 45 min, inte 60 min eftersom 45 min är en naturlig sömnskarv som gör barnet mer lättväckt då.
Jag hade lagt lunchen lite senare än 10, spec om ni ska ha ett extra mellis kring 8.30. säg 11 kanske? Damma på till lunchen sen rejält, precis som ni planerat med puré och frukt och toppa gärna med ersättning, så att han orkar sova hela långa luren sedan.
Samma sak till mellis på em, jag hade bjussat på mer än endast BM. Kanske gröt el en kraftigare puré el fet yogurt (typ turkisk) med frukt i...
Em-luren kan ni korta till 20 min (enl rek i SHN-boken där sovpassen rek till 20, 45, 90 min etc) och den ska ses som ett erbjudande, dvs blir det inget så blir det inte, men vila ska man få göra. Många tar denna kortis i vagn och ser vad som händer...
Alternativet, om ni upptäcker sen efter uppföljningsv. att em-luren inte funkar/han sällan tar den och att han är för trött för att klara sig ända till kvällen är ju att förlänga långa luren till 2 timmar helt enkelt så att han får de timmar han ska ha och slipper riskera att bli övertrött till läggdax innan natten
Jag hade oxå erbjudit puré + frukt till middag och sparat gröten till nattslurken...allt för att proppa så mkt som möjligt
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tack för ditt svar! Vi blev lite otåliga då vi (läs jag) är så nervösa inför imorgon. Jag ska ändra schemat utefter det du rekommenderar. I dagsläget har jag jättesvårt att få i min son någon mat. Han hatar smakportionerna och får nästan kväljningar fast vi hållt på i en månad och trugat. Hoppas det blir bättre när han börjar sova. Han ligger däremot över sin viktkurva och det är väl tack vare alla 6 natt ammningar.
Jag har några frågor-
På dagarna kommer jag nog låta han sova i vagnen. Han har gått över till sittdelen och det innebär att han inte får plats på mage. Är det ok att han sover på sidan istället? På natten sover han alltid på mage.
Om man i krisfall måste iväg (min farmor fyller 90 på onsdag) är det då ok att låta sovplatsen på dagen ske i bilen bara för den här dagen eller går allt åt skogen då?
Jag är så rädd att han aldrig ska somna natt 1-2 men viss gör dom det nån gång?
Han blir väl inte jättehungrig nu när han inte ska få mat på 12 timmar
Jag har några frågor-
På dagarna kommer jag nog låta han sova i vagnen. Han har gått över till sittdelen och det innebär att han inte får plats på mage. Är det ok att han sover på sidan istället? På natten sover han alltid på mage.
Om man i krisfall måste iväg (min farmor fyller 90 på onsdag) är det då ok att låta sovplatsen på dagen ske i bilen bara för den här dagen eller går allt åt skogen då?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Hej och välkommen!
Skriv gärna in barnets födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur. Då är det lättare för oss att svara på dina/era inlägg.
Ska försöka svara dig på dina frågor.
Skriv gärna in barnets födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur. Då är det lättare för oss att svara på dina/era inlägg.
Ska försöka svara dig på dina frågor.
Nu får du lägga bort "nog" och bestämma dig för hur du ska göra. [-Xresultatet blir som förarbetet! Ju bättre förarbete desto bättre resultat. För att kuren ska ha sin rätta effekt=barnet lär sig somna själv och känner sig trygg i tillvaorn övertygad om att ni föräldrar håller koll så är det viktigt att ni håller på rutinerna så att lilla kroppen har en chans att anpassa sig. Därför är det bästa att bestämma schema och rutiner från början och hålla sig till detta under kuren och uppföljningsveckan.
Liten kan sova i både säng och vagn, men alltid på samma plats vid respektive lur. Personligen anser jag att liten bör få ligga så bekvämt som möjligt i alla fall på långa luren och då tycker jag en rymlig spjälis i ett mörkt, svalt rum är att föredra. 8) Om han kan sova på sidan i vagnen vet bara du. Hur gör ni nu?
Som jag sa ovan om resultatet och förarbetet... 8) Är det krisfall så är det ju... eller hur. men jag skulle inte ge mig på att använda några verktyg när han ska sova i bilen. Somnar han så somna han. Försök tajma in resan när han ska sova eller när han ska vara vaken (och underhåll honom då så att han INTE somnar) 8) Det rekommenderas att kuren genomförs under en period då allt kan vara så "ostört" som möjligt så att liten kan lära sig vad som gäller. men det är ju inte alltid så lätt att ha 11 sådana dagar på raken. Behåll attityden och ge dig inte på att verktyga i bilen säger jag.
Du måste boosta upp dig inför kvällen! Den där attityden håller inte! 8) Klart han kommer somna!!kan du själv hålla låda en hel natt utan att förr eller senare somna? Klart han kommer somna, om ni sköter ert så sköter han sitt. 8) Ge honom lite credit.
Läs på ordentligt i lathunden och ha den med er hela natten så att ni vet vad ni gör!
Dagen ska vara fylld av mat, skratt, frisk luft och sociala aktiviteter, så man kan somna gott sen.
![]()
Jo det kan han bli. Eftersom han är van att äta 6 gånger på natten. MEN man måste bryta den onda cirkeln någonstans, om man ska orka äta måste man få ordentligt med sömn och tvärt om. Bjud mat först vill alla mål på dagen och fyll sedan på med BM, truga och bjud med![]()
![]()
![]()
![]()
miner! Och håll tiderna, inget mat eller BM mellan målen! Ni kan bara ge förutsättningarna, äta och sova måste han göra själv.
Läs nu på mer in i det sista! Och tänk på vilken attityd ni förmedlar till sonen! Den ska säga, VI HAR STENKOLL! DU KAN LUGNT ÄGNA DIG ÅT ATT SOVA, ÄTA OCH UTVECKLAS!8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 Här finns MASSOR med bra läsning inför, under och efter kuren! Läs, läs, läs!![]()
Och håll på mat och sovtiderna!![]()
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nu är natt två avklarad och det har gått galant!!! Första natten mycket buffande men i korta stötar.... Andra natten endast ramsa utanför! Dagslurarna endast ramsa vid stillastående vagn.....och han klarade sig utan mat
Han är ju väldigt trött märker jag men det är ju som det ska vara. Det var väldigt svårt att hålla honom vaken till 12:00 luren och 16:00 luren,kanske går bättre idag?
Inför inatt 3:e natten,kan vi då gå och lägga oss i sovrummet? Vill helst inte flytta honom till eget rum ännu,vi har våra sovrum så långt ifrån varann. Om vi kan gå och lägga oss i sovrummet och han vaknar och ropar/undrar på natten så vi måste ramsa,ska vi då gå ut och göra det utifrån rummet el kan vi göra det från vår säng?
Han är ju väldigt trött märker jag men det är ju som det ska vara. Det var väldigt svårt att hålla honom vaken till 12:00 luren och 16:00 luren,kanske går bättre idag?
Inför inatt 3:e natten,kan vi då gå och lägga oss i sovrummet? Vill helst inte flytta honom till eget rum ännu,vi har våra sovrum så långt ifrån varann. Om vi kan gå och lägga oss i sovrummet och han vaknar och ropar/undrar på natten så vi måste ramsa,ska vi då gå ut och göra det utifrån rummet el kan vi göra det från vår säng?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
En sak till....det är jättesvårt att hålla honom vaken till dagsluren kl 12:00. Är det bara så nu första dagarna el ska jag skjuta fram den luren 30min?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
mumintrollet
Hej!
Härligt att höra att ni är i gång och att det går fint!
Jag vet att många kurar barn i samma sovrum. Då smyger de sig ut och ramsar utanför dörren. Fast om det är kolmörkt i rummet kanske det inte har så stor betydelse, huvudsaken att man förmedlar en trygghet och inte ingriper för mycket.
Personligen tycker jag att det är mycket lättare att avvakta om man själv befinner sig i ett annat rum!
Jag sover själv jätte dåligt med dottern i samma rum eftersom jag vaknar vid minsta pip. Innan vi kurade sov vi i samma rum och jag var där direkt då hon pep till. Inte att undra på att vi till sist fick kura då mamma häckade över sängen som om en hel vargflock var nära
Så känn efter själv! Klarar ni av att ligga kvar i sängen nu natt 3 då det skall vara slutbuffat och mer o mer ansvar skall läggas på liten så är det ju inget problem. Men om ni tvekar så härda ut några nätter till. Ganska snart får ni lugna nätter och då får ni sova i eget rum och vågar ha sonen i sitt rum - han sover ju
Och angående schemat - ändra inget nu medan ni är mitt i kuren!! Först efter uppföljningsveckan är det läge att utvärdera och se vad som fungerar och vad som haltar! Än så länge kör ni bara!
Härligt att höra att ni är i gång och att det går fint!
Jag vet att många kurar barn i samma sovrum. Då smyger de sig ut och ramsar utanför dörren. Fast om det är kolmörkt i rummet kanske det inte har så stor betydelse, huvudsaken att man förmedlar en trygghet och inte ingriper för mycket.
Personligen tycker jag att det är mycket lättare att avvakta om man själv befinner sig i ett annat rum!
Jag sover själv jätte dåligt med dottern i samma rum eftersom jag vaknar vid minsta pip. Innan vi kurade sov vi i samma rum och jag var där direkt då hon pep till. Inte att undra på att vi till sist fick kura då mamma häckade över sängen som om en hel vargflock var nära
Så känn efter själv! Klarar ni av att ligga kvar i sängen nu natt 3 då det skall vara slutbuffat och mer o mer ansvar skall läggas på liten så är det ju inget problem. Men om ni tvekar så härda ut några nätter till. Ganska snart får ni lugna nätter och då får ni sova i eget rum och vågar ha sonen i sitt rum - han sover ju
Och angående schemat - ändra inget nu medan ni är mitt i kuren!! Först efter uppföljningsveckan är det läge att utvärdera och se vad som fungerar och vad som haltar! Än så länge kör ni bara!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Tack för ditt svar!!!!! Ska vänta några nätter sen får han eget rum.
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
God morgon!!! Vill bara meddela att lilla Anton ska nu väckas om 30min för då har han sovit i 12 timmar i sträck utan ett knyst!!!!!!!!! =D>
3:e natten!!!!!! Vi är så lyckliga att vi inte vet vart vi ska ta vägen!!! Tack tack tack Anna Wahlgren för att du finns och förmedlar denna fantastiska metod till trötta småbarnsföräldrar
3:e natten!!!!!! Vi är så lyckliga att vi inte vet vart vi ska ta vägen!!! Tack tack tack Anna Wahlgren för att du finns och förmedlar denna fantastiska metod till trötta småbarnsföräldrar
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
mumintrollet
=D> =D> =D> =D>
SNYGGT JOBBAT!!!!! \:D/ \:D/
SNYGGT JOBBAT!!!!! \:D/ \:D/
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
4:e natten avklarad. Även denna sov min son 19:00-07:00 utan att vakna!!! Helt otroligt! Dagslurarna går också bra. Det enda är att han fortfarande skriker/ropar (argt)en del innan han ska somna,både på kväller och dagen. Men vi avvaktar och ramsar när han lugnat sig,är det rätt? Ibland får jag dra några ryck i vagnen så lugnar han sig.
När allt sen sitter,dagslurar och nattsömnen kommer han så vakna själv kl 07:00 på morgonen och efter sina dagslurar eller kommer man alltid få ställa klockan på dagarna och väcka?
Han blir väldigt hungrig efter 09:00-09:45 luren eftersom jag lagt lunch 11:00. Kan jag amma honom lite vid 09:45?
När allt sen sitter,dagslurar och nattsömnen kommer han så vakna själv kl 07:00 på morgonen och efter sina dagslurar eller kommer man alltid få ställa klockan på dagarna och väcka?
Han blir väldigt hungrig efter 09:00-09:45 luren eftersom jag lagt lunch 11:00. Kan jag amma honom lite vid 09:45?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
Vides mamma
Hej och grattis till er nu goda sömn!
Jag är ny här och vår situation ser precis ut som er gjorde. Ammar nätterna igenom för att få min lille att somna om. Min son är 5,5 månader och vi planerar att påbörja kuren på fredag.
Jag skulle bli jätte glad om du ville berätta hur första och andra natten gick? Kände igen mig så i er "gamla" vardag, min son äter väldigt lite om dagarna, och har aldrig mer sovit mer än 4 timmar i sträck som längst och det har kanske hänt 3-4 ggr. Jag vill verkligen bryta det här mönstret nu men är orolig som du var om han kommer att klara 11-12 timmar utan mat och om han kommer att somna i överhuvudtaget. Men jag vet att jag måste ha en attityd av självklarhet och blev peppad av denna tråd!
Jag är ny här och vår situation ser precis ut som er gjorde. Ammar nätterna igenom för att få min lille att somna om. Min son är 5,5 månader och vi planerar att påbörja kuren på fredag.
Jag skulle bli jätte glad om du ville berätta hur första och andra natten gick? Kände igen mig så i er "gamla" vardag, min son äter väldigt lite om dagarna, och har aldrig mer sovit mer än 4 timmar i sträck som längst och det har kanske hänt 3-4 ggr. Jag vill verkligen bryta det här mönstret nu men är orolig som du var om han kommer att klara 11-12 timmar utan mat och om han kommer att somna i överhuvudtaget. Men jag vet att jag måste ha en attityd av självklarhet och blev peppad av denna tråd!
20120608
Kurstart 20121123
Kurstart 20121123
Absolut! Man kan inte fatta att det är sant att vår son sover 12 timmar i sträck nu. Jag höll på att gå in i väggen förra veckan. Nu är vi alla som nya människor. Det var länge sedan jag orkade pussa,leka och krama min son så mycket som jag gjort dessa två dagar!!
Min man har gjort allt nattjobb och jag dagsjobbet.
Första natten la vi honom vid 19:00 och min man buffande i 25 min,sen somnade han.... Sedan vaknade han sammanlagt 9ggr under natten med jämna mellanrum och min man buffande vid alla tillfällena. Som längst i 20 min och kortast i 3 min. Han ramsade sig ut varje gång.
Andra natten buffande han bara vid läggningen. Vår son vaknade och var arg 5ggr och min man ramsade bara utanför tills han tystnat.
Vi hade förberett ett papper för att notera tredje natten också men som sagt han vaknade ju aldrig
Det känns så skönt nu att veta att han inte behövde äta på natten. Han var ju knappt hungrig efter att inte ha fått mat på 12 timmar. Jag var bara hans napp och idag har han ätit enorma mängder mat. Vi har dessutom märkt att hans mage mår bra,det står ju att dom lätt blir förstoppade under kuren men vår lilla bajsar en gång om dagen nu ( tidigare var det var tredje dag) jag tar det som ett tecken på att han mår bra! (Ursäkta om det va för mycket info)
Det bästa rådet jag kan ge (fast vi är ju inga experter
) är att tänka mycket på att ni ska lugna ert barn, du vet vargen. Och tänka att han kommet ju faktiskt somna nån gång,och har han somnat en gång själv så kan han göra det igen!!
Det är verkligen värt det!!
Min man har gjort allt nattjobb och jag dagsjobbet.
Första natten la vi honom vid 19:00 och min man buffande i 25 min,sen somnade han.... Sedan vaknade han sammanlagt 9ggr under natten med jämna mellanrum och min man buffande vid alla tillfällena. Som längst i 20 min och kortast i 3 min. Han ramsade sig ut varje gång.
Andra natten buffande han bara vid läggningen. Vår son vaknade och var arg 5ggr och min man ramsade bara utanför tills han tystnat.
Vi hade förberett ett papper för att notera tredje natten också men som sagt han vaknade ju aldrig
Det känns så skönt nu att veta att han inte behövde äta på natten. Han var ju knappt hungrig efter att inte ha fått mat på 12 timmar. Jag var bara hans napp och idag har han ätit enorma mängder mat. Vi har dessutom märkt att hans mage mår bra,det står ju att dom lätt blir förstoppade under kuren men vår lilla bajsar en gång om dagen nu ( tidigare var det var tredje dag) jag tar det som ett tecken på att han mår bra! (Ursäkta om det va för mycket info)
Det bästa rådet jag kan ge (fast vi är ju inga experter
Det är verkligen värt det!!
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Kan någon vänlig själ ge mig tips på mitt tidigare inlägg med frågorna
Sen undrar jag också vad man kan göra åt att barnet vänder på sig? Nu i morse vaknade vår son 06:00 och va arg,jag ramsade utanför och avvaktade men vid 06:20 kände jag att jag måste gå in och då hade han vänt på sig så han låg på rygg.
Jag vände på han snabbt och gjorde en solfjäder och han somnade om direkt. Var detta rätt? Ska vi lägga nån filt runt honom eller boa in honom mer så han inte kan vända på sig?
Tacksam för hjälp
Sen undrar jag också vad man kan göra åt att barnet vänder på sig? Nu i morse vaknade vår son 06:00 och va arg,jag ramsade utanför och avvaktade men vid 06:20 kände jag att jag måste gå in och då hade han vänt på sig så han låg på rygg.
Jag vände på han snabbt och gjorde en solfjäder och han somnade om direkt. Var detta rätt? Ska vi lägga nån filt runt honom eller boa in honom mer så han inte kan vända på sig?
Tacksam för hjälp
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16