Mamma behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaMaria

Mamma behöver hjälp!

Inlägg av HannaMaria »

Jag är mamma till en härlig kille på tre månader. Sedan han var c. 2 veckor har jag kämpat med maten och sömnen. Nu har det gått så långt att jag bara väntar på att kunna börja ge honom annan mat och att hans sovvanor förhoppningsvis blir bättre.
Min syster har kurat sin baby med goda resultat, men jag är ändå tveksam om jag skall göra det eller inte.
Min baby är mycket vaken och alert. Redan första natten på bb var hon vaken över tre timmar i sträck. Han har aldrig sovit mera än max 15 timmar per dygn, men nu sover han kanske 13 timmar i medeltal per dygn.
Han har sovit rätt bra på nätterna. Han somnar ungefär vid 7 tiden och vaknar 6 på morgonen med 2 nattamningar. Men på dagarna tar han "cat naps", dvs. han vaknar konstant efter 30 minuter. Enstaka gånger kan han sova ett långt pass på dagen och sova över 2 timmar, men det är mycket ovanligt. Jag har prövat att amma honom genast han vaknar efter 30 min och då kan han somna om och sova ett långt pass.
Det har varit problematiskt med mattiderna eftersom han vaknar efter bara 30 min och blir trott och gnällig efter c.45 minuter. Då blir det så kort mellan matpassen eftertsom ä inte vill lägga honom och sova utan mat.
Han är också en matkrånglare och ibland tycker jag att han inte ätit nästan något under hela dagen. När jag försöker amma så spänner han sig bara och "morrar". Hans dagblöjor är mycket lätta... På nätterna äter han dock mycket bättre. Han har gått upp i vikt hela tiden, men nog på den minimala sidan. Han är lång och smal.
Kan det vara att han är hungrig och därför inte kan sova längre pass på dagen. Men jag får ändå inte i honom mera mat, hur jag än försöker.
Jag har provat pumpa mjölk, men det kommer inte mycket alls. Nu börjar jag fundera om jag inte har tillräckligt med mjölk i alla fall.

Jag har läst mycket och vet en hel del om SHN kuren, men jag vet ändå inte om jag kan börja med den. Jag vet att man ska försöka proppa i babyn så mycket mat under en timme som möjligt, men då min kille bara vägrar... Då känns det hemskt att han inte ska få äta förän om tre timmar senare och att inte alls få amma under natten, för det är ju då han äter...

Har ni några förslag?
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej jag har tyvärr ingen lösning då jag har samma problem. Min dotter Nelli är 5 mån och äter också pyttelite. Detta är mitt tredje barn och alla har varit små i maten. Mina barn har inte blivit några knubbisar utan alla har varit långa och smala. Jag ammar inte utan ger ersättning men vad hjälper det hon äter inte mer för det, har provat alla puréer, gröt you name it men jag har nu insett att ju mer jag bråkar med henne ju mindre vill hon äta. :( Hon sover hel natt och när hon vaknat är hon inte alls speciellt hungrig utan äter kanske inte mer än 50-100 ml. Jag tror mina barn bara är så här. När de väl kunnat börja äta och kladda själva har det lossnat lite, kanske är det så för ditt barn med. Tror inte att de kommer svälta ihjäl iallafall även om de inte äter så mycket!! Sömn på dagarna är det många som har krångel med läs lite i de andra trådarna så får du bra tips om vad du kan göra!!
Kram
Kajsa med tre busungar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej HannaMaria :D
Nu kommer jag att vara lite tuff mot dig och försöka slå hål på några av dina föreställningar. På detta forum är tonen rak och ärlig, bästa sättet att nå varandra och kunna hjälpa den som verkligen vill ha hjälp.

Du skriver: "Nu har det gått så långt att jag bara väntar på att kunna börja ge honom annan mat och att hans sovvanor förhoppningsvis blir bättre."

Det finns INGEN garanti för att det blir bättre av att du "väntar". Du har hittills visat din son att livet är att varva mat och sömn lite hursomhelst och vad säger att han vaknar en vacker dag och bestämt sig för att ändra på det?

Du skriver vidare att "Jag har läst mycket och vet en hel del om SHN kuren, men jag vet ändå inte om jag kan börja med den. Jag vet att man ska försöka proppa i babyn så mycket mat under en timme som möjligt, men då min kille bara vägrar..."

Nä, du får nog ta och läsa på lite till tror jag... :evil:

Jag tycker att du skall starta med att läsa Barnaboken istället. Där finns allt du behöver veta om standardmodellen och knep för små matvägrare.

Men detta är ett forum där man kan få råd och stöd så visst ska du få det :D

:arrow: sonen din hinner antagligen inte bli hungrig mellan alla dessa måltider, inte konstigt om han "matvägrar".

:arrow: han äter på nätterna för att du matar honom, inte för att han "vill". Det tar dig ca 3 dagar att vända på matrutinerna och för honom att förstå att han behöver äta ordentligt när det serveras.

:arrow: bestäm dig för en dag då du startar att sköta enligt standardmodellen. Varje mål skall omfatta mat, lite paus, mera mat, umgås och social delaktighet. Se till att han verkligen är vaken och inte småslumrar. Han får inte sova förrän DU bestämt att han skall sova :!:

:arrow: När det är dags att sova (efter ca 2 tim kanske) lägger du honom på mage (med larm) i vagn, helst utomhus. Gå gärna ut och promenera, det blir en liten "minikur" för att få honom att sova längre. Efter ett tag klarar han längre sovpass även inomhus.

:arrow: när han vaknar (och du tjoar glatt som om ni inte setts på flera veckor :D ) påbörjar du en ny matningsomgång. Fortsätt så under dagen tills dess att kvällen kommer. Du gör då en variant av standardmodellen som innhåller kvällsrutiner, tex med bad, pyjamas/nattkläder och en sk "nattslurk" som avslutning.

:arrow: innan nattningen skojar du och busar med honom så mycket du bara orkar :lol: Budskapet är att det är inte farligt att sova :!: Skrattet och skojjet upprepas även på morgonen för att ytterligare befästa budskapet.

:arrow: lägg honom därefter att sova på mage i vagnen. Läs på i verktygslådan om tillrättaläggandet. Ramsa är han lite för liten för så använd vagning+skak i handtaget istället. (jag skriver inte mer om detta just nu utan hänvisar till "Verktygslådan" och allt annat som står att läsa på forumet)

:arrow: vid tre månader klarar ett normalviktigt och friskt barn att vara utan mat 10 tim. Jag förstår om detta känns alltför länge för er i nuläget. Om du vill mata på natten så bestäm ett klockslag som detta skall ske. Mata INTE innan detta klockslag. Det är viktigt att du visar att det är du som vuxen som bevakar sonens intressen. Vid uppvak innan använder du dig av verktygen.

Fast eftersom sonen din redan sover så långa pass nattetid tror jag att du ganska snart kan skippa det där med nattmål...

:arrow: mata efter standardmodellen en vecka eller två och anteckna noga sonens rytm, tex när han är extra hungrig och när han är extra trött. Anteckningarna använder du för att göra ett schema som omfattar hela dygnet.

:arrow: om du är orolig för att inte ha tillräckligt med mjölk kan du ju komplettera med ersättning! En stor fördel (utöver mättnaden såklart) är att du får svart på vitt att sonen äter och ron i hjärtat ditt :heart: förs över på sonen.

:arrow: om du matar med flaska så se till att flasknappen inte har för litet hål :!: Kan inte nog poängtera detta eftersom vi gjorde detta misstag och i onödan plågade vår dotter i flera veckor innan en sköterska på Barnakuten gjorde oss uppmärksamma på problemet.

:arrow: mer om mat; läs på om "ömma järngreppet", suveränt för små matkrånglare.

:arrow: fick rådet av Anna att ge lite mosad banan innan ersättningen. Det tyckte Leia var jättegott och det fyller upp lilla magen bra.

:arrow: läs om "Marie och Samuel -en mailkorrespondens" här på forumet eller i Barnaboken. Där finns massor med tips och erfarenheter som jag tror att du har nytta av.

Lycka till :D
Senast redigerad av Nancy den sön 22 jan 2006, 19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. glömde påminna om det viktigaste verktyget av alla: "Atittyden av självklarhet" :D Det är med DEN ni får ordning på er tillvaro och skapar ett gott liv åt er lille son :!: :D ds.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Stort tack, NancyDrew :lol: :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej HannaMaria!

Jag håller med NancyDrew i alla hennes råd, de är konstruktiva och det är absolut saker din son skulle vilja att du tog till dig av. Jag vill bara bidra med lite moraliskt stöd; jag känner så igen din frustration över maten! Min lilla flicka ville inte alls äta mycket, också hon var (är) en liten flicka, och även om hon följde viktkurvan så låg hon alltid i den nedre delen. Jag hade också dåligt med mjölk, fick efter djup förtvivlan inse att den inte räckte till och slutade (helt) amma efter tre månader.

Men gissa vem som inte sörjde det! =D> Även om hon inte åt några kollossala mängder så visste jag att hon åt, slutade jämföra med riktmärken på vällingpaket och annat utan bara hennes egna vanor från dag till dag. Mängden ökade något hela tiden, med vissa dagar bättre och andra sämre. Det gjorde mig lugnare.

under några dagar "kurade" jag maten; hon fick bara äta under första timmen, punkt slut. Det kändes jobbigt, men det gav mycket snabbt resultat - hon lärde sig att det är då man äter! Snart snart (två-tre dagar) åt hon enormt mycket bättre under "mattiderna", vilket också ledde till att hon sov bättre. Naturligtvis gjorde jag avsteg... (annars vore jag inte människa :wink: ) Hade hon ätit alltför dåligt lät jag henne fortsätta minst kvarten efter avslutad timme. Nån gång hade jag inte fått i henne mat tillräckligt inför natten och då lade jag henne som vanligt och stoppade sen kallt in flasknappen när hon sovit i tio minuter, då åt hon upp allt - sovande! :roll:

Alltså; mitt råd är att sikta på timmen. Mata, mata, mata! Envisas till han är fly förbannad. Bryt helt, försök få honom att skratta. Distrahera. Tömma diskmaskinen? Sjunga lite? Byta blöja och kittla fötterna? Prova sen igen. Se till att ha åtminstone tre tillfällen med flaska under timmen, då du envisas med allt. Tänk på nappen; jag började mycket tidigare än "rekommenderat" med nästa storlek på hål. Så länge han inte sätter i halsen är det ingen fara. Skulle det bli att det inte blir mer än 50 på en hel timme, så förtvivla inte! Han kommer inte att dö av svält. Han kommer att fråga fråga fråga första dagarna, under lurarna (som du måste försöka hålla tiden på), men snart vet han - för att DU vet! \:D/

Att han sover så lite varje dygn skapar också otrygghet, att vara trött är ingen rolig känsla. Han vet att man kan vara pigg och mätt (det har han förstås varit vid olika tillfällen), och eftersträvar den känslan hela tiden. Den infinner sig inte... :?

Mina scheman kring tre månader såg ut såhär (tre månader och en vecka):
06:30 – 08:30 Vaken, mat
08:30 – 10:00 Första luren, 1.5 h
10:00 – 12:30 Vaken, mat
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 17:30 Vaken, mat
17:30 – 18:15 Tredje luren, 45 min
18:15 – 20:30 Vaken, bad, mat
20:30 – 06:30 Sova natt! 10 h
Totalt: 14 h 45 min sömn

Det märkliga här var att jag fick väcka henne halv sju varje morgon, så redan 10 dagar senare provade vi att låta henne sova till 07:30, vilket hon hade gjort alltid. Inga problem! Så det blev 11 h / natt, vilket innebar kortare daglurar och schemat förändrades till:

07:30 – 09:00 Vaken, mat kl. 07:30
09:00 – 09:45 Första luren, 45 min
09:45 – 12:00 Vaken, mat 10:30
12:00 – 14:30 Andra luren, 2.5 h
14:30 – 17:00 Vaken, mat 14:30
17:00 – 17:45 Tredje luren, 45 min
17:45 – 20:30 Vaken, bad, mat kl. 18:00 och (påfyllning) 20:00
20:30 – 07:30 Sova natt! 11 h
Totalt: 15 h sömn

Efter det, knappt fyra månader
07:30 – 09:30 Vaken, mat (ersättning) kl. 08:00
09:30 – 10:15 Första luren, 45 min
10:15 – 12:30 Vaken, mat (gröt introducerades vid 4,5 mån) kl. 11:30
12:30 – 14:30 Andra luren, 2 h
14:30 – 16:30 Vaken, mat (puré, introducerades vid 4 mån) kl. 14:30
16:30 – 16:50 Tredje luren, 20 min
16:50 – 19:30 Mat kl. 17:30 (ersättning), bad ca 18:45, påfyllning (ersättning)
19:30 – 07:30 Sova natt! 12 h
Totalt: ca 15 h sömn

Skriv gärna tillbaka hur det gått. Roligt att du är intresserad av SHN, det är en fantastisk sak för din pojke! Lycka till! :D
Lisa
Nancy

Inlägg av Nancy »

Oj, jag var visst så upptagen med att ge konkreta råd så jag glömde det moraliska stödet :oops: Tur att Lisa S kom med sitt fina inlägg :heart: (en mycket klok kvinna som stöttade oss när vi startade med standardmodell och verktyg)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag delar dina erfarenheter med ett "svårammat" barn och dålig sömn. Det finns några amningstrådar under Mat och barnakropp om amning, fler med samma problem just nu.
Jag skulle också rikta in mig på lurarna och nätterna. Som du säger, om han äter, är vaken ett tag, sover 30 min. är vaken 45 min. innan du ger honom igen, för att han inte ska sova utan mat, så vänd på det!! De första gångerna får du kämpa med dig själv och lägga honom utan maten, men det var inte så länge sen han åt! Precis som de andra skriver.
Ömma järngreppet kan vara bra, men jag vet av egen erfarenhet att dessa bebisar som är "omöjliga" att amma kan vara känsliga för det som uppfattas som tvång. Min egen teori är att riktigt amningsstrul kan ha uppkommit delvis för att man redan har "tvingat", men det finns andra åsikter här om den frågan... Jag skulle rikta in mig på sömnen som jag skrev, och att inte äta FÖR ofta, och se vad det ger. Det gör underverk, säger jag som hade en svårt amningsvägrande unge som plötsligt vid 10 månader började kasta sig på bröstet tre dagar in på kuren...
Lycka till och skriv och berätta hur det går,
:D :D Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

WOW!!
Vilken FANTASTISK respons du har fått! :D =D>
Massor av goda råd från alla håll!! :D

Ville bara tillägga att jag och mina båda systrar, och många med oss har vid tillfällig ev. mjölkkris fått bröstan att svälla :wink: av att dricka luzernthé. Köps i Hälsobutiken, drickes 1 vecka.
Koka upp 1 L vatten, häll det över c:a 5 dryga msk luzernthé.
Dra 30 min, sila av och drick litern under dagen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tusen tack för ert stöd och hjälp. Nu gäller det väl bara för mig att ta mig i kragen och börja bestämma! :?
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D HannaMaria, hur har det gått för er :?:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Inte går det väl så där jätte bra :( , men det beror på mig. På måndagen ska vi börja med schema! Hittills har jag bara försökt hålla ordentliga pauser mellan måltiderna på dagen. Jag har fått honom att sova ett långt pass (c.2h) ute i vagnen då vi tagit honom på en lång promenad efter att han sovit c. 25 minuter. Han somnade i alla fall då jag vagnade!
Nätterna har varit helt upp och ner. Nu har han minsann börjat tanka på natten! Senaste natt fick han godnattslurk kl. 18, sedan ammade jag kl. 22, 24, 02, 03.30, 5.30. Och då bestämde jag mig för att nu får det vara slut med nattmaten!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Upp med hakan :!: Du har ju lyckats med följande:
:arrow: sträcka ut vakentiden (nödvändigt att unvika småslumrande mellan måltiderna)
:arrow: sovpass på två tim istället för som tidigare 30 min :!: :thumbsup:

Nu är det sluttankat nattetid och dags för tankning dagtid istället :evil: :wink: Bra att du bestämt dig :!: :D När du väl beslutat att inte ge mat nattetid är det viktigt att du håller på det. Det kan komma stunder då mat känns som den enda lösningen men då gör du du gör din son en otjänst i längden.

Berätta gärna hur du gjort upp schemat. Jag vet av egen erfarenhet att det känns bra att få respons på sina tankar :D
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Ja, jag skriver gärna ner mitt schema, det skulle vara bra med respons. Kanske det är helt tokigt?
Det ser i alla fall ut så här:

7.00 Väckning och Mat
9.00 Sovpass 1 (30-60 min)
10.30 Mat
12.00 Sovpass 2(c.90-120 min)
14.00 Mat
16.00 Sovpass 3 (c. 30-60 min)
17.30 Mat
19.00 Godnatt
23.00 Mat

Jag har inte exakta tider, eftersom jag inte vet hur länge hans naturliga rytm är. Därför har jag sovtiderna ännu lite öppet. Men mattiderna är exakta.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Hej HannaMaria :D
Nejdå, ser inte alls särskilt knasigt ut :lol:

Undrara bara om du inte skall satsa på 10 tim natt i alla fall... Du har fått ett utmärkt schemaförslag från Lisa S:
"06:30 – 08:30 Vaken, mat
08:30 – 10:00 Första luren, 1.5 h
10:00 – 12:30 Vaken, mat
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 17:30 Vaken, mat
17:30 – 18:15 Tredje luren, 45 min
18:15 – 20:30 Vaken, bad, mat
20:30 – 06:30 Sova natt! 10 h
Totalt: 14 h 45 min sömn"

Kan dock bli lite för lite sömn men du kan lätt lägga till en halvtimma nattetid ELLER ha 1.5 h även på eftermiddagen om du vill. Ex utifrån ditt förslag:

7.00 Väckning och Mat
:arrow: 9.00-10.30 Sovpass 1
10.30 Mat
:arrow: 12-14.30 Sovpass 2
14.30 Mat
:arrow: 16.30-18.00 Sovpass 3 (alt. 16.30-17.15)
18.00 Mat (alt.17.30)
20.15 nattslurk, sova natt (alt.19.45)
20.30 sova natt (alt. 20.00)

Vi hade stor hjälp av Lisa S:s schema och ändrade det sedan efterhand som Leia blev större. Natten tidigarelades då efterhand och daglurarna kortades.

:!: Jag förstår om du tycker det verkar mycket med hel natt utan mat men du vagnar dig igenom ev uppvak och sonen "tror" då att han ätit.

I början var jag helt övertygad om att jag på morgonen skulle mötas av:
1. Stensur unge som var förtvivlad över mammas behandling :evil:
2. Vrålhungrigt barn som skulle äta som besatt =P~

Ack vad fel jag hade :D Leia vaknade istället som ett litet solsken och låg lugnt i soffan och lekte med sina leksaker en halvtimma innan frukosten :!: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"