Jag hoppas på att få lite hjälp och goda råd vad gäller vår dotter! Hon är 5 månader och vi har följt standardmodellen sen hon föddes.
Det gick jättebra de fyra första månaderna, men senaste månaden har vi halkat av banan och nu sover sämre och sämre för varje dag som går. Eftersom vi kört standardmodellen och har ett schema som fungerar hyfsat så tror jag inte att hon har en överlevnadsångest (vad gäller maten) som behöver stillas och hon snittar väl på 13-14h sömn per dygn. Jag trodde vi skulle kunna ta bort sista nattmålet vid fyra månader, istället har vi gått tvärt emot och nu vaknar hon 3-4 gånger, framför allt mellan 01-06.
Jag känner igen mig väldigt mycket i denna tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=27040 och tror nog att maten är den största boven. Kort sammanfattning över läget:
- Jag ammar och har hittills gett ersättning framförallt till kvällen. Fyllt på under dagen när matintaget varit litet
- M är relativt ointresserad av att äta under dagen. Hon äter tills hon inte längre är vrålhungrig, men aldrig så att hon är proppmätt. Ofta bara ett halvt bröst. Det har jag fått bekräftat eftersom hennes bajs emellanåt är grönt.
- Då jag har märkt att hon verkligen har ätit rejält när hon vaknat så har jag haft svårt att vagna under natten. Kanske dumt, men den vargen är stor och farlig just nu!
- Som jag skrev ovan så skrapar vi ihop timmarna under dygnet okej, men det innebär mycket vagnande dagtid och också en hel del babybjörn där hon sover längst. Alltid uppvak efter 30 minuter exakt.
- Sedan hon var liten har hon varit känslig för rapar som inte velat komma upp. Rapråden här på forumet hjälpte mycket och vi kan få bära upp och ner i trappan länge innan de till slut kommer upp. Ofta leder det till att kvällsläggningen blir lite stökig, och hon har sällan ro att somna själv.
- Hon sover på sidan utan napp
Vi följer följande schema
6.30-7 äta
8.15-9.00 sova 45 tim
10-11 äta
11.30-13.30 sova middag 2 tim
13.30-14.30 äta
15.30- 16.15 sova 45 tim
17.00 äta
18.30 nattslurk
10.00 Sova 11.5
Ofta är hon inte alls särskilt hungrig innan första luren eftersom hon käkat ett antal gånger mellan 01-05.
Jag vet inte riktigt hur vi ska vända detta. Jag antar att det är mer mer mer mat som gäller? Men ska jag börja med att kura eller börja med att proppa i mer mat?
Undrar också över hur mycket jag ska truga med nattslurken - hur lång tid får det ta att trycka i sig den? Hur mycket "vanlig" mat ska jag erbjuda under dagen? Började med gröt i veckan och det verkar uppskattas.
Tacksam för all feedback!
Annie