5 månaders som halkat av banan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anywho

5 månaders som halkat av banan

Inlägg av Anywho »

Hej,
Jag hoppas på att få lite hjälp och goda råd vad gäller vår dotter! Hon är 5 månader och vi har följt standardmodellen sen hon föddes. :P

Det gick jättebra de fyra första månaderna, men senaste månaden har vi halkat av banan och nu sover sämre och sämre för varje dag som går. Eftersom vi kört standardmodellen och har ett schema som fungerar hyfsat så tror jag inte att hon har en överlevnadsångest (vad gäller maten) som behöver stillas och hon snittar väl på 13-14h sömn per dygn. Jag trodde vi skulle kunna ta bort sista nattmålet vid fyra månader, istället har vi gått tvärt emot och nu vaknar hon 3-4 gånger, framför allt mellan 01-06.

Jag känner igen mig väldigt mycket i denna tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=27040 och tror nog att maten är den största boven. Kort sammanfattning över läget:
- Jag ammar och har hittills gett ersättning framförallt till kvällen. Fyllt på under dagen när matintaget varit litet
- M är relativt ointresserad av att äta under dagen. Hon äter tills hon inte längre är vrålhungrig, men aldrig så att hon är proppmätt. Ofta bara ett halvt bröst. Det har jag fått bekräftat eftersom hennes bajs emellanåt är grönt. :mrgreen:
- Då jag har märkt att hon verkligen har ätit rejält när hon vaknat så har jag haft svårt att vagna under natten. Kanske dumt, men den vargen är stor och farlig just nu! :evil:
- Som jag skrev ovan så skrapar vi ihop timmarna under dygnet okej, men det innebär mycket vagnande dagtid och också en hel del babybjörn där hon sover längst. Alltid uppvak efter 30 minuter exakt.
- Sedan hon var liten har hon varit känslig för rapar som inte velat komma upp. Rapråden här på forumet hjälpte mycket och vi kan få bära upp och ner i trappan länge innan de till slut kommer upp. Ofta leder det till att kvällsläggningen blir lite stökig, och hon har sällan ro att somna själv.
- Hon sover på sidan utan napp

Vi följer följande schema
6.30-7 äta
8.15-9.00 sova 45 tim
10-11 äta
11.30-13.30 sova middag 2 tim
13.30-14.30 äta
15.30- 16.15 sova 45 tim
17.00 äta
18.30 nattslurk
10.00 Sova 11.5

Ofta är hon inte alls särskilt hungrig innan första luren eftersom hon käkat ett antal gånger mellan 01-05.

Jag vet inte riktigt hur vi ska vända detta. Jag antar att det är mer mer mer mat som gäller? Men ska jag börja med att kura eller börja med att proppa i mer mat?
Undrar också över hur mycket jag ska truga med nattslurken - hur lång tid får det ta att trycka i sig den? Hur mycket "vanlig" mat ska jag erbjuda under dagen? Började med gröt i veckan och det verkar uppskattas.

Tacksam för all feedback!
Annie
mamma till K, 090227, kurad 091018 & M 120414 SM från början
Nat

Re: 5 månaders som halkat av banan

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Varmt välkomna hit!

Jag undrar lite över maten, hur mycket riktig mat äter hon nu? du beskriver ersättning och amning men får hon puréer? skriv gärna upp mer exakt hur hennes matintag ser ut, vad hon äter och hur mycket och klockslag över hela dygnet!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Anywho

Inlägg av Anywho »

Hej och tack för svar!

Matintaget består i princip bara av ersättning, gröt och amning. Det är kanske där största boven är?
6.30-7 här ger jag oftast ersättning då tuttarna känns tomma efter natten. Ofta har hon ätit fram till 05. Jag trugar fram till halv åtta, Max 100 ml går i.
8.15-9.00 sova 45 tim
10-11 en portion gröt med katrinplommon. Har hittills inte ätit upp hela. Kompletterar med bröstmjölk
11.30-13.30 sova middag 2 tim
13.30-14.30 ammar och ersättning om hon bara äter lite mjölk
15.30- 16.15 sova 45 tim
17.00 ammar
18.30 nattslurk 200 ml ersättning
19.00 Sova 11.5

Tankar?
Annie
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon!
Matintaget består i princip bara av ersättning, gröt och amning. Det är kanske där största boven är?
Med väldigt stor sannolikhet JA! :D In med smakisar gärna både till lunch och middag. Börja försiktigt och öka sen på intaget när du märker att litens mage följer med och accepterar den fasta födan. Har du redan fått in gröt på schemat borde inte puréerna ställa till allt för mycket besvär tänker jag

/Nat
Anywho

Inlägg av Anywho »

Då gör jag så, tack! Vänta med kur några veckor då?
Nat

Inlägg av Nat »

njae så lång tid ska det väl inte behöva ta :shock:
Jag menar ni har ju redan gröt på schemat och börjar du med smakisar två gånger dagligen redan idag så är ni säkert uppe i halvstora portioner inom en vecka. Kör igång med smakis till lunchen idag och skriv sen hur det gick, funkade det finfint med litens mage så kan du säkert sätta kurstart redan på söndag eller liknande. Vad tror du om den planen?
Anywho

Inlägg av Anywho »

Ah, så gör jag!
Åh vad jag längtar, idag har hon bara sovit 4x30 min - galet! Fick dessutom bekräftat matsituationen på BVC idag, då hon tappat i vikt. "Lustigt" nog tyckte de att jag gott kunde vänta nån månad till innan jag kommer igång ordentligt med riktig mat...
Anywho

Inlägg av Anywho »

Finns det förresten något annat jag kan höra eller tänka på i väntan på kurstart? :D
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

det bästa man kan göra innan kur är att läsa på igen och igen :D

Spec " Safarin" samt kapitlena om "Lugnet, Säkerheten och Njutningen" - själva processen man går igenom under kurveckan.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Anywho

Inlägg av Anywho »

God morgon!

Två månader senare än planerat inledde vi kuren igår kväll. (Tre veckors reaktion på vaccin, två magsjukor och en förkylning senare var vi äntligen med i matchen igen). Efterlängtat!

M har blivit sju månader och vi följer följande schema:
19-07 Natt
Frukost Amning
8.00 Frukost 2 - mosad frukt
9-9.45 Sova
11 Lunch
12-14 Sova
14.30 Mellanmâl
16-16.20 Sova
17-17.30 Middag
18 Bad
Nattslurk, skratt tilll go'nattet
19 God natt

Natten gick väl helt okej tycker jag. Kort sammanfattning:
- Läggning tog 30 minuter, aldrig svinförbannad eller superledsen
- Ett antal uppvak, framförallt från halv fyra och framåt. Inte förvånad då historiskt varit då hon tuttat som mest.
- Lyssnade och svarade bra på ramsan
- gillade att bli buffad

Klistrar in mina anteckningar från natten, det finns kanske någon som blir hjälpt av dem. Hur ser ni på natten, okej första natt? Har egentligen inga andra frågor eller funderingar, vill mest bara ha pepp och feedback. :P

kram!

------------------------------------------------------------------------------
19.00 god natt! Inte supertrött, har sovit bra på dagen. Buffar totalt i fyra omgångar, första gången 7-8 minuter, sista gången 2 minuter. Lyssnar på ramsan mellan varven, aldrig några riktigt högljudda protester. Maskar och ålar, gillar inte att bli "tvingad" att ligga ner.
19.27 påminner en sista vända med buff och ramsar ut
19.28 bekräftar, helt tyst

19.45 Hostar och vaknar, väldigt upprörd, första gången hon är riktigt ledsen. buffar tyst och ramsar ut. får några små frågor på vägen. ramsar x 4, tystnad
19.51 Bekräftelsen tas emot

21.42 vaknar, buffar några varv
21.45 går ut, ramsar x4 glatt, vaga protester, tystnar själv
21.46 bekräftelsen tas emot. Tyst

23.04 Hostar/Piper, buffar kort, slappnar av direkt, ramsar ut, fortsatt tystnad.
23.05 bekräftelsen tas emot. Tyst.

23.48 Som ovan. Bara ramsa nästa gång?

01.24 svag gråt/fråga. Ramsar lugnt och glatt utanför x4, tar emot! Tystnar, bekräftar, tyst

01.34 frågar högre nu, faller i gråt, ramsar högt x4 utanför, accepteras inte
01.35 buffar kort, ramsar ut glatt x4
01.36 påminner med ramsa x4, ledset svar, går in och buffar, ramsar ut x4
01.38 gnäller trött, påminner x4, tystar och tar emot. Bekräftar x4. Tyst!

03.23 gnäll, ramsar glatt x 4. Tystar på tredje. Jollrar vidare, inget gråt.
03.26 varvar upp går in och buffar kort. Ramsar ut. Tystnar
03.27 låter igen. Piper/snackar. Ingen gråt. Avvaktar. Rör på sig mycket.
03.30 bekräftelse x4. Tar emot! Tystnad!

03.36 frågar, ramsar x4. protest tillbaka.
03.38 buffar kort och gillar det nu! vill ha buff! Måste backa nu! Ramsar ut x 4. Tystnad. Bekräftar x4, tystnad. Rör dock på sig.

03.44 nåt litet bebisljud, sover nog inte ännu. Avvaktar.

03.55-04.01 gråter. Ramsar och buffar om vart annat. Får sista ordet med bekräftelse x4.

04.09 hostar och börja gråta Ramsar x4 Tystnar men kör igång igen. Ledsen. Buffar och ramsar ut. Tystnar på tredje versen. Gnäller från och till jag svarar ett par gånger med ramsa x4. Lyssnar på ramsan, ledsen mellan varven. Tyst ibland Behöver hjälp känns det som! Oroligt i en timma nu.
04.22 buffar liite längre än jag borde och ramsar ut. Tystnad. Sover dock inte helt. Väääldigt snorig!

04.30 gråter till helt kort och får ramsa x4. Tystnar på vers 2. Fortsatt oroligt alltså.

05.34 vaknar (?) och gråter. Buffar och ramsar ut. Tystnar men sover inte. Låter lite och får ramsa x4. Lyssnar och tystnar vid ramsan. Fortsätter jollra efter en stund.

05.35 ramsar i dörren. Lyssnar och tystnar. Men jollrar på. Låter klarvaken, inte missnöjd.
05.40 påminner med ramsa, slutsnackat! Får klagan tillbaka.
Buffar och ramsar fram och tillbaka några gånger Blir ledsen så fort jag lägger solfjäder för att markera utgående.
05.45 buffar, ramsar ut x4, får ett gnyende svar. Tystnad. Bekräftar. Tystnad

05.52 Gnöl/missnöje. Ramsar x4. Går igång på bekräftelsen. Fortsätter gnöla.

06.00 in och buffar och ramsar ut. Tystnad. Bekräftar som tas emot. Sover. Trodde jag. Samma visa igen. Ramsar och bekräftar
06.08 tystnad. Sover men väldigt lätt. Nu gäller det att visa vem som är mest envis!!!

06.20 ledsen gråt, men inte så högt. Går in direkt och buffar. Lugnar sig snabbt. Vill sova mer och vill ha mer buff... Ramsar superglatt och nästan sjungande ur rummet x8 varav sista bekräftande. Suckar lite på vers fyra, tystnar sen. Snarkar! Haha!

06.25 Hostattack som reds ut själv. Heja!

06.25 som ovan

07.00! Väcks glatt!
Anywho

Inlägg av Anywho »

Hmm, jag såg nu att vi har för mycket sömn på schemat. Vi har ju följt detta ganska länge och då har två timmar över lunchen behövts eftersom nätterna varit så dåliga. Rimligt är väl att den kortas nu? När byter man till två lurar?

Läggningen nu ikväll gick inte alls som förväntat. :( Det tog lika lång tid som igår och hon var väldigt mycket mer ledsen. Minimera buffandet kändes inte alls möjligt. Fasiken, efter natten igår och ett schema som funkat på minuten så trodde jag verkligen att det skulle gå easy peacy. Är detta vanligt? Får ta igen det på resten av natten.

Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

Ser ut som om ni hade en bra första natt där hon började lyssna till ramsan.

Angående schemat så skulle jag ta bort 30 minuter på långluren för att så småningom ta bort eftermiddagsluren helt. Många barn slutar med den någon gång mellan 8-9 månader.

Hoppas natten gick bra.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Anywho

Inlägg av Anywho »

Hej!
Tänkte att jag såhär dryga två veckor efter kurstart skulle avlägga rapport - och det har gått otroligt bra!

Fjärde natten sov hon i princip hela natten och har i princip fortsatt så sedan dess. Vi har haft några mycket korta uppvak här och där, men inget som inte har hjälpt med ramsa och ibland tillrättaläggning. Hon verkar vilja bli tillrättalagd om hon har vänt sig om och då smyger vi in fort som attan, vänder och ut igen. :lol:

Längre, fram tills för några dagar sen möttes kvällsläggningen av en hel del frågor, som lustigt nog försvann när vi bytte till dagramsan. Det är helt klart att jag kunde förmedla mer lugn med den än med den nattliga. Nu tar insomningen 5-10 minuter och är utan protester. Underbart! :D

Det enda som kvarstår är en något tidig morgon (ca 30 min), men det är jag osäker på om den kommer försvinna. 06.08 verkar vara en magisk tid och hon har vaknat då sen hon var 4 månader. Hon ligger nöjt och babblar tills jag tar upp 06.30. Kanske när nattslurken blir välling istället för bröstmjölk? Hon verkar inte nämnvärt påverkad utan håller humöret fram till förmiddagsluren.

Vi har fram tills idag kört alla lurar ute i vagn, då hon somnat stillastående med ramsa (sen har jag promenerat på långa luren). Idag la jag henne i hennes säng och hon sover ännu efter en timma, så bytet verkat ha gått smärtfritt.

Vi är glada, tacksamma och nöjda! Den stora skillnaden mot förra gången vi kurade är definitivt ATTITYDEN och LUGNET. Jag vet att jag förra gången trodde att attityd betydde tuff och hård. Nu vet jag att det är SJÄLVKLARHETEN som efterfrågas. Vi är mer coola. Vi vet att det går fram och tillbaka och att processen inte "måste" följa varje ord i boken.

Stor kram!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi är glada, tacksamma och nöjda! Den stora skillnaden mot förra gången vi kurade är definitivt ATTITYDEN och LUGNET. Jag vet att jag förra gången trodde att attityd betydde tuff och hård. Nu vet jag att det är SJÄLVKLARHETEN som efterfrågas. Vi är mer coola. Vi vet att det går fram och tillbaka och att processen inte "måste" följa varje ord i boken.
Just så! :D

Vad härligt att det går så bra för er! =D> =D> :D :D

Angående nattslurken så ska den inte behöva vara avgörande för hela natten, den ska liksom fylla ut det där sista tomrummet som eventuellt finns i magen innan sänggåendet. Ett bra matintag över hela dagen är det som spelar roll. Riktigt mätt och glad i magen fyra gånger och fylla på det sista med nattslurken.

Så mat, mat och mera mat även dagtid är det som gäller! :D Du kan ju testa att ge gröt (eller välling) som nattslurk i några kvällar för att se om det blir nån skillnad.

Den tidiga morgonen kan oxå skvallra om eventuellt för mycket sömn dagtid... har ni gjort nån justering där eller hur ser schemat ut nu? MEN är tjejen glad och nöjd så är det ingen fara på taket! Lite privatliv har man ju rätt till som liten oxå! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"