Om vi börjar med sömnen.
Jag får ihop 14 timmar och 45 minuter när jag räknar ihop Neas sovtimmar. Det kan mycket väl tänkas att det är lite lite i överkant för fröken. När barnen är 7-8 månader är vår rekommendation 14 timmar och 30 minuter.
Jag tänker dessa sovtider:
20:00 - 08:00 natt: 12 timmar
10:00 - 10:45 sömnlur 1: 45 min
13:00 - 14:30 sömnlur 2: 1 timme 30 min
Summa: 14 timmar och 15 min
Det blir 15 min mindre än rekommenderat men i och med att din dotter protesterar mot den mängden sömn du ger skulle jag absolut ändå dra ner. För självklart diffar det 15 min + - för barnen beroende på personlighet, aktiviteter på dagarna, pojke/flicka etc.
Jag vill dessutom ha första sömnluren lite tidigare, för att kunna lägga lunchluren lite tidigare och på så sätt få mer tid mellan slutet på lunchluren och nattens början. På det sättet säkrar du upp att natten blir intakt (12 timmar utan långa uppvak).
Om du tar ovanstående schema skulle du kunna ge mellis direkt efter lunchluren kl 14:30 och på så sätt hinna få lillan att bli hungrig till 18 snåret och redo för en rejäl riktig middag och inte "bara" grötAngående middagen...
Att ge mellis tidigare går inte riktigt eftersom hon sover oftast till 15.30. Annars sku det vara bra med mellis 15 och middag med övriga familjen 17 tiden.
Kanske att tänka att vi sku äta kl 18 istället?
Efter 18 ska hon ABSOLUT inte sova mera, no way då förstörs natten direkt utan tvekan. Hon ska inte ens sova efter 16 enligt min mening. En liten spädis kan göra det men inte en bäbis på 7 månader. Håll dig till 2 lurar varje dag och aldrig sena lurar.Efter kl 18 ska hon ju inte riktigt sova mera heller...!? Hon blir himla trött ca 19 tiden(20läggdags).
Hur menar du med "eller"?Sovtider: 10.15-11 45min
ca. 13.30-15.30 eller 13.30-15 2h/1.5h
Kom ihåg samma tider vaaaarje dag oavsett hur natten varit. Lägg exakt samma tid och ta upp exakt samma tid. Den enda gången du kan ge lite extra marginalkvartar är vid tidsomställningar och sjukdomar. Flexar du med tiderna uppstår en osäkerhet hos barnet och hon kan inte längre lita på att mamma styr skutan. Hon behöver veta att ramarna dom sätter mamma och pappa och innehållet sköter hon själv. Du serverar mat på bestämda tider, men valet att äta gör hon själv. Du lägger på bestämda tider efter ett speciellt koncept men sova gör hon själv 8)
Vad tror du om detta?