Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Nat »

hejsan,

Om vi börjar med sömnen.
Jag får ihop 14 timmar och 45 minuter när jag räknar ihop Neas sovtimmar. Det kan mycket väl tänkas att det är lite lite i överkant för fröken. När barnen är 7-8 månader är vår rekommendation 14 timmar och 30 minuter.

Jag tänker dessa sovtider:
20:00 - 08:00 natt: 12 timmar
10:00 - 10:45 sömnlur 1: 45 min
13:00 - 14:30 sömnlur 2: 1 timme 30 min
Summa: 14 timmar och 15 min
Det blir 15 min mindre än rekommenderat men i och med att din dotter protesterar mot den mängden sömn du ger skulle jag absolut ändå dra ner. För självklart diffar det 15 min + - för barnen beroende på personlighet, aktiviteter på dagarna, pojke/flicka etc.

Jag vill dessutom ha första sömnluren lite tidigare, för att kunna lägga lunchluren lite tidigare och på så sätt få mer tid mellan slutet på lunchluren och nattens början. På det sättet säkrar du upp att natten blir intakt (12 timmar utan långa uppvak).
Angående middagen...
Att ge mellis tidigare går inte riktigt eftersom hon sover oftast till 15.30. Annars sku det vara bra med mellis 15 och middag med övriga familjen 17 tiden.
Kanske att tänka att vi sku äta kl 18 istället?
Om du tar ovanstående schema skulle du kunna ge mellis direkt efter lunchluren kl 14:30 och på så sätt hinna få lillan att bli hungrig till 18 snåret och redo för en rejäl riktig middag och inte "bara" gröt :D Självklart kan du gå försiktigt fram och du är oroad att magen kruxar. Kanske köra 75 % av måltiden i form av gröt och resten vanlig mat de första dagarna. Dag 3 kör du en liten grötis och resten vanlig mat och fungerar det fint så går du om en vecka över till helt vanlig mat till 100 %. Går det fint redan första dagen utan förstoppning eller diarée kan du lugnt gå över direkt till en komplett måltid med grönsaker, kött/fisk/kyckling, potatis/risk/pasta och lite bröd till och kanske en fruktbit som dessert. Ja helt enkelt som ni andra äter i familjen.
Efter kl 18 ska hon ju inte riktigt sova mera heller...!? Hon blir himla trött ca 19 tiden(20läggdags).
Efter 18 ska hon ABSOLUT inte sova mera, no way då förstörs natten direkt utan tvekan. Hon ska inte ens sova efter 16 enligt min mening. En liten spädis kan göra det men inte en bäbis på 7 månader. Håll dig till 2 lurar varje dag och aldrig sena lurar. :shock:
Sovtider: 10.15-11 45min
ca. 13.30-15.30 eller 13.30-15 2h/1.5h
Hur menar du med "eller"? :D 8)
Kom ihåg samma tider vaaaarje dag oavsett hur natten varit. Lägg exakt samma tid och ta upp exakt samma tid. Den enda gången du kan ge lite extra marginalkvartar är vid tidsomställningar och sjukdomar. Flexar du med tiderna uppstår en osäkerhet hos barnet och hon kan inte längre lita på att mamma styr skutan. Hon behöver veta att ramarna dom sätter mamma och pappa och innehållet sköter hon själv. Du serverar mat på bestämda tider, men valet att äta gör hon själv. Du lägger på bestämda tider efter ett speciellt koncept men sova gör hon själv 8)

Vad tror du om detta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej igen!
Jo, du har nog bra förslag här!
Det kan mycket väl vara att hon sover för mycket på dagen.
Dessutom har jag inte hållit dagstiderna exakta.
Med det menar jag att hon oftast på långluren sovit 2h men ibland 1.5h. Och morgonluren har variera med 15min.
Men om det är viktigt för barnet att hålla tiderna helt exakt så kör jag absolut med det framöver!

Tiderna du gav tror jag att skulle passa oss rätt så bra faktist!
Då skulle det vara färdigt sovet 14.30. Kan hända att det är himla långt vakenpass för lilla fröken tills läggdags, men om det säkrar nattsömnen är jag nog beredd!
Då är middagen 18 och kvällslurk 19.30. Det är väl ok?

Hoppas jag kom ihåg allt nu?!

Skall nu alltså gå enligt tiderna du gav för jag tror de bir bra så!!

Tack Nat!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

det låter bra det, alltså att tiderna skulle passa er för det är ju jätte viktigt att man både har ett schema som passar barnet, samt resten av familjen :D

Det är lurigt att komma ihåg alla tider framförallt när de ändras cirka var tredje månad och man är flera i familjen och kanske även några barnvakter inblandat. Ett tips är att du skriver ut sov- och ättider på ett enkelt papper och tejpar upp på kylskåpet. På så sätt ser du/ni det flera gånger per dag och risken att göra fel minimeras.
Dessutom har jag inte hållit dagstiderna exakta.
Med det menar jag att hon oftast på långluren sovit 2h men ibland 1.5h. Och morgonluren har variera med 15min.
Låt oss säga att morgonluren blivit 15 minuter längre en dag och hon sedan sover glatt och gott på långluren så du låter henne sova 2 timmar. Då blir det alltså 45 minuter MER sömn än en dag du följer schemat slaviskt. Detta kanske fungerar just den dagen men när natten kommer så kommer säkert som amen i kyrkan även en massa uppvak. Visst hon ligger tryggt och lugn och gaggar på för sig själv i sänge, vilket tydligt indikerar att hon är trygg och lugn, men det är ju absolut inte bra att hon ska vara vaken en massa på natten. Man får komma ihåg att den viktigaste sömnen sker på natten. REsten av familjen ska ju sova oxå, om hon är vaken 2 timmar på natten så kan jag nästan slå vad om att mamman i huset oxå är vaken 2 timmar :shock:
Tiderna du gav tror jag att skulle passa oss rätt så bra faktist!
Då skulle det vara färdigt sovet 14.30. Kan hända att det är himla långt vakenpass för lilla fröken tills läggdags, men om det säkrar nattsömnen är jag nog beredd!
Det kommer att vara segt 3-7 dagar innan hon vänjer sig vid nya schemat, och som alltid bör du vänta med att utvärdera efter dessa 7 dagar. Desto mer exakt du håller tiderna desto fortare vänjer hon sig. Hon kommer att vara trött på kvällen och hon kommer att vara gnällig. Bjussa på lugna vagnspromenader eller soffmys när hon är som gnälligast.
Då är middagen 18 och kvällslurk 19.30. Det är väl ok?
Funkar!

Nu lägger jag till en sak som kanske bara förvirrar dig nu, men du skriver ofta att hon är trött på kvällen och pigg på morgonen.. kanske är hon en morgonpiggis? kanske skulle allt gå ändå lättare (inte för att ni har stora problem direkt) om hon fick ett 19 -07-schema? nu när det är mörkt tidigt på kvällarna och ljust tidigare på morgonen kanske det helt enkelt är enklast?

Om ni skulle ta ett 19-07 schema skulle det kunna se ut ungefär så här för er

7:00 Vakna + välling
9:00 - 9:45 sova
10:00 fruktstund (kan tas bort)
11:00 Lunch
12:00 - 13:30 sova
14:00 mellis
17:30 middag
18:30 nattslurk
19:00 sova natt

Ursäkta om jag förvirrar dig nu men jag tänkte om du ändå ska ändra en massa i schemat med tider och maten så kan det vara bra att du har alla korten på bordet så att säga INNAN ändringen...
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för dina tankar!
Jo, alltså hon är kvällstrött. Och på morgonen skulle hon bra kunna vara 2.30 vaken. Därför tänkte jag att hon bra sku kunna sova lite senare på långluren. Det blir då:
10.30-11.15
13.30-15

Vad tycker du om det?
Sedan funderar jag på att hålla 2h på långluren eftersom hon gärna sover då. Men om det blir krångligt så blir det 1.5h.

Lite skyndsamt nu. Har säkert glömt skriva nåt..
Kommer tillbaka senare!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

ja men det låter ju som en bra plan

nåt i stil med detta då?
07:00 morgon
10.30-11.15 sömnlur 1
13.30-15 sömnlur 2
19:00 natt
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hejsan!
Kanske glömde skriva att jag menade schema 20-8, för 19-7 blir lite krångligt för övriga familjen. Storasyster sover 20-8 och vill ofta vakna när lillsyrran vaknar och då blir hennes natt lite kort igen..! Om Nea vaknar tidigt så vaknar hennes syster nästan alltid oxå.

Så det sku se ut så här:

8 morgon
8.30 gröt
10.30-11.15 sova 45min
12 lunch
13.30-15.30 sova 2h
15.30 mellis
18 middag
19.30 slurk
20 gonatt

Vad tror du?

Ajo, sen till våra nattliga problem. Hör på natten att lillen vänder och har sig och då kastar hon alltid täcket på ena sidan.
Har då gått och lagt täcket på igen. Det här händer nångång 2 gånger i natten.
Håller på att fundera hur man sku få täcket att hållas på henne eller om hon sku sova i en fleece pyjamas och ändå ha varmt utan täcke!?

Har du/ni haft liknande problem?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Kanske glömde skriva att jag menade schema 20-8, för 19-7 blir lite krångligt för övriga familjen. Storasyster sover 20-8 och vill ofta vakna när lillsyrran vaknar och då blir hennes natt lite kort igen..! Om Nea vaknar tidigt så vaknar hennes syster nästan alltid oxå.
Ahaa, ja självklart måste man anpassa till resten av familjen så alla mår bra

Svara med citat Inlägg Postat: mån nov 12, 2012 20:15
Hejsan!

Så det sku se ut så här:

8 morgon
8.30 gröt
10.30-11.15 sova 45min
12 lunch
13.30-15.30 sova
15.30 mellis
18 middag
19.30 slurk
20 gonatt

Helt ärligt tror jag ni får problem med för mycket sömn... det vi pratade om tidigare att hon vaknar upp men är lugn indikterar just att hon får för mycket sömn och inte att uppvaket är ett tecken på oro.
Jag tror på 12 (natt) 45 min (lur 1) 1 1/2 timme (lur 2). I övrigt såg det fint ut med måltider och fördelning över dagen. Men som sagt var, hon är vaken lååånga perioder på nätterna, du skrev att hon var vaken upp till 2 timmar.. hon behöver få sova hela nätterna för att vara pigg och stark och då bör ni nog dra ner på dagssömnen istället.

Det du beskrev för mig var att Nea sover 14 timmar och 45 min just nu vilket är i överkant. Mitt förslag var då att dra ner till 14 timmar och 15 min som är något i underkant men i och med att hon verkar vara en piggis så tror jag att det fungerar. Ni får då även de rekommenderade tiderna på lurarna.
Har då gått och lagt täcket på igen. Det här händer nångång 2 gånger i natten.
Håller på att fundera hur man sku få täcket att hållas på henne eller om hon sku sova i en fleece pyjamas och ändå ha varmt utan täcke!?
Det var nog inte förrän vår son var en bra bit över året som han lärde sig att dra upp täcket själv. Innan dess brukade vi gardera upp med varma pyjamasar med fötter och tjocka täcken. Var det riktigt riktigt kallt ute så höjde vi även tempen i hans rum. Vi har försökt att konsekvent INTE gå in till honom förutom när han är sjuk. Han är väldigt lättväckt och brukar då tro att det är "gla gomorron" och bli jätte besviken när vi går ut igen. Så för vår del har det varit varma kläder som gällt vintertid. Så länge han var behagligt varm på morgonen när vi väckte honom, och sov gott kunde vi bara anta att han själv tyckte att temperaturen var skön :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej Nat!
Jo förra veckan var orolig med uppvak på natten. Så förstår vad du menar med att hon väl sover för mycket på dagen.
Nu har hon lite feber och övre tänderna på väg tror jag? Ganska svullet ser det ut.
Nedre tänderna kom för 1mån sedan.

Men kör nu med schemat och håller tiderna.
Tidigare höll jag nog oxå sovtiderna(dvs tog alltid upp efter 45min) men kunde sätta typ 15 min tidigare eller senare o sova.

Bra tips med pyjamasen! Skall sätta varmare på henne så hon klarar sig utan täcke. Blir en hel del onödigt springande in o ut annars!!

Tack och hör av mig hur det går!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Hoppas hon kryar på sig
Ser fram emot en rapport när det nya schemat satt sig
kram och lycka till :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej det var ett tag sedan!
Ska i korthet berätta hur det går för oss.

Gick från 3 lurar till 2. Alltså Nea sover nu 12-45-2. Nätterna blev bra igen efter det. dvs, hon sov för mycket och för sent inpå kvällen. Tack för hjälpen!
Morgonlur i vagn på rygg går utmärkt, somnar fint!
Långluren flyttades in i spjälisen för hon vaknade i skarven och fick inte bekvämt. Sover nu bra i 2h!

Lite funderingar kring mellis och middagtiden har jag nog haft.
Vill att hela familjen äter tillsammans och kom för en vecka på ett sätt att få det att fungera helt ok.
Problemet var/är det att hon sover långluren mellan 13.30-15.30. Då blir det skyndsamt att ge mellis så den inte kommer så nära inpå middagen(17.30).

Kommentera gärna schemat om ni har synpunkter!
Neas tider:
8 morgon
8.30 gröt
10.30 sova 45min
12.30 lunch (kött, grönsak + frukt)
13.30-15.30 sova 2h
ca. 15.30 mellis (ersättning ca 150ml)
17.30 middag(vad vi äter som pure)
19.30 gröt
20 gonatt

Det förvånar oss hur mycket mat, speciellt vid middagen, som går ner i magen. Hennes aptit har ökat nästan dubbelt(jämfört med förra månaden). Ofta tar maten slut och då är det bara att vara hastig med att värma till. Man förstår liksom inte att det kan ätas så mycket:)

Hoppas jag kom ihåg allt? Återkommer säkert igen..!!

Tack!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vill bara tassa in och säga pris och beröm för så vackert arbete :-({|= Lilla Nea är ett avundsvärt barn :wink: :lol: För att hennes mamma kan tänka själv, lyssna, gå vidare fint och smart, se till lilla barnets intressen... osv, osv :heart: O:) :heart:

Snåla lite bara, på mellisen, som ju kommer lite väl nära middagen. Du kan ge 100 ml i stället för 150 eller lite gröt i en mindre kopp (och ersättning som nattslurk i stället), och skulle då barnet bli aningens surt kan du distrahera med fullkornsskorpa att gnaga på efteråt, räcker länge. Eller en rejäl äppelklyfta (allt under uppsikt peståss). Minskar aptiten vid middagen - en vecka bör man kolla - kan du ju alltid överväga att "strypa" mellanmålet ytterligare. Eller vända på steken så att hon äter sin middag då, och sitter med er till bords på er middag sedan men tar sitt mellis då :idea:

Skulle tro att du löser detta delikata bekymmer alldeles suveränt, alldeles själv =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tusen tack för uppmuntran!
Vilken trevlig överraskning att du Anna W kikade in på oss!
Tack vare dig och Barnaboken njuter vi till 100% av våra barn och känner oss säkra över det vi gör. Tufft ibland men det löser sig igen efter ett tag.
Men just nu njuter hon för fullt av sig själv och andras sällskap!
Har blivit mycket tryggare med andra oxå.
Nea närmar sig 8 mån och är medveten att tillvaron kan svaja lite här och där!
Fick en fin belöning då jag kunde hjälpa en bardomsvän vars bebis behövde lite vägledning av mamman. Kör nu SM och mycket har löst sig. Bebisen har behandlats för "kolik" utan resultat. Vi bor i Finland och BVC här har mycket brister i form av att ge handfasta råd.

Tack till dig och till alla på forumet! Ni är guld värda!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

=D> :thumbsup: :heart:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att höra :wink: :lol:

Vad glad jag blir. Tack, du kära :heart:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nat

Inlägg av Nat »

Va härligt att det går så bra för er
Bara njut av det fina ni byggt upp =D> :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"