Nu har sonen börjat på dagis. Håller på med inskolning denna vecka. Han verkar trivas bra och verkar inte alls vara bekymrad då jag lämnar honom.
Han är så pigg och alert. (Han försöker också lära de andra barnen att man t.ex. inte skall rivas utan "klappa fint på kinden" istället, och att man säger "tack" då man får någonting.
Idag var första gången han skulle sova där. På dagis sover alla barnen inomhus.(För jobbigt för personalen att låta dem sova ute.) Rummet de sover i har många och stora fönster som släpper in bra med ljus trots att rullgardinerna är neddragna (gardinerna är dessutom vita och mörklägger inte spec. bra. Sovtiden är mellan kl.12.00 -13.30, precis som han är van vid hemma. Vår son är däremot van vid att sova ute med mörkt skynke för vagnen.
Var beredd på att det nog kan bli lite svårt för honom att sova inomhus på madrass på golvet och med en massa andra barn. (Dagispersonalen hade givit upp och tagit ut honom från rummet då han fortfarande var vaken efter en halvtimme eftersom han störde de andra barnen. Han sprang inte omkring och skrek, men låg och babblade.)
Problemet är hur jag skall göra om problemet fortsätter. Idag då jag hämtade honom kl.15.00 var han fortfarande pigg och glad, men somnade så snart jag började gå med vagnen. Blev lite rådvillig om jag skulle försöka hålla honom vaken, men beslutade att han fick sova en timme. Följden blev att han var jättetrött då jag väckte honom. Han grät ca en halvtimme innan han piggnade till. Lade honom vanlig tid kl. 18.30. Sover vanligtvis inom 10-15 minuter, men ikväll tog det över en timme innan han sov. Kanske p.g.a. att han sov så nära innan "godnatt" eller att det varit en händelserik dag.
Meningen är att han ska få fortsätta att ha lite ensamlek innan han ska på dagis. (Före dagisstarten brukade han ha 2 timmars ensamlek utan problem.)
På dagis har de samma mat- och sovtider som vi har när han är hemma - dessa tider har dessutom gällt länge. Brukar aldrig vara några bekymmer att få honom att sova på vare sig dagen eller till kvällen. Han brukar sova 12 timmar på natten. (Dagisfröken tyckte 12 timmar verkade mycket och såg det som en möjlig förklaring till att han inte kunde sova på dagis. Jag nämnde då lite försynt att barn i hans ålder bör få möjlighet att sova 13,5 timmar/dygn spec. om de skall kunna orka med dagarna på dagis.)
Förlåt att detta blev så långt
/mamma2004