Hur hantera svårigheter med att sova på dagis?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma2004

Hur hantera svårigheter med att sova på dagis?

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Nu har sonen börjat på dagis. Håller på med inskolning denna vecka. Han verkar trivas bra och verkar inte alls vara bekymrad då jag lämnar honom.
Han är så pigg och alert. (Han försöker också lära de andra barnen att man t.ex. inte skall rivas utan "klappa fint på kinden" istället, och att man säger "tack" då man får någonting. :wink: )

Idag var första gången han skulle sova där. På dagis sover alla barnen inomhus.(För jobbigt för personalen att låta dem sova ute.) Rummet de sover i har många och stora fönster som släpper in bra med ljus trots att rullgardinerna är neddragna (gardinerna är dessutom vita och mörklägger inte spec. bra. Sovtiden är mellan kl.12.00 -13.30, precis som han är van vid hemma. Vår son är däremot van vid att sova ute med mörkt skynke för vagnen.

Var beredd på att det nog kan bli lite svårt för honom att sova inomhus på madrass på golvet och med en massa andra barn. (Dagispersonalen hade givit upp och tagit ut honom från rummet då han fortfarande var vaken efter en halvtimme eftersom han störde de andra barnen. Han sprang inte omkring och skrek, men låg och babblade.)
Problemet är hur jag skall göra om problemet fortsätter. Idag då jag hämtade honom kl.15.00 var han fortfarande pigg och glad, men somnade så snart jag började gå med vagnen. Blev lite rådvillig om jag skulle försöka hålla honom vaken, men beslutade att han fick sova en timme. Följden blev att han var jättetrött då jag väckte honom. Han grät ca en halvtimme innan han piggnade till. Lade honom vanlig tid kl. 18.30. Sover vanligtvis inom 10-15 minuter, men ikväll tog det över en timme innan han sov. Kanske p.g.a. att han sov så nära innan "godnatt" eller att det varit en händelserik dag.

:?: Någon som har något tips hur vi skall kunna hjälpa honom att kunna sova även på dagis?
:?: Ska vi låta honom ta igen förlorad sömn när vi hämtar honom :?: Hur länge skall han då få sova :?:
:?: Eller ska vi lägga honom tidigare till kvällen :?:
:?: Eller ska han inte få ta igen sömnen alls och hoppas att han till slut somnar på dagis :?:
Meningen är att han ska få fortsätta att ha lite ensamlek innan han ska på dagis. (Före dagisstarten brukade han ha 2 timmars ensamlek utan problem.)
:?: Hur ska vi göra om han nu vill ta igen förlorad sömn under ensamleken :?:

På dagis har de samma mat- och sovtider som vi har när han är hemma - dessa tider har dessutom gällt länge. Brukar aldrig vara några bekymmer att få honom att sova på vare sig dagen eller till kvällen. Han brukar sova 12 timmar på natten. (Dagisfröken tyckte 12 timmar verkade mycket och såg det som en möjlig förklaring till att han inte kunde sova på dagis. Jag nämnde då lite försynt att barn i hans ålder bör få möjlighet att sova 13,5 timmar/dygn spec. om de skall kunna orka med dagarna på dagis.)

Förlåt att detta blev så långt :oops: Blir jättetacksam för alla råd och tips vi kan få.

/mamma2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Snälla! Finns det ingen som har några kloka tips?

Killen vaknade en timme för tidigt i morse. Pangramsa hjälpte inte, men låg mest nöjd och småpratade till det var dags för godmorgon kl.06.30.

Ensamleken i morse gick bra utan att han försökte ta igen någon förlorad sömn. Han var fortfarande pigg och glad då jag lämnade honom på dagis kl.09.30.

Idag på dagis ska de försöka lägga honom i ett lite mindre och mörkare rum tillsammans med bara några få barn. Hoppas verkligen att det fungerar.

Men vad gör jag om han inte sovit idag heller :? ? Vill så gärna kunna ha en plan färdig hur jag i så fall skall hantera detta. Vill ju att han ska få sina 13,5 timmar/dygn enligt det sov-schema som tidigare fungerat så bra, d.v.s.18.30-06.30 och 12.00-13.30.

Vore så tacksam om någon vill/kan hjälpa mig med råd. Har letat i tidigare inlägg här. Verkar ju inte vara ett alltför ovanligt fenomen. Hur gjorde ni som haft samma bekymmer?

/Mamma2004
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Klipper in mitt "svar" från en annan tråd (http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4982). Har också en son som inte kunde sova på dagis. Det var ju störtkul med madrass på golvet som man själv kan kliva av för att sedan springa runt och busa! :D

Efter två veckor tog jag med resesängen (för att testa). Gick inte heller så strålande till att börja med, men till slut kom personalen på att killen somnade så fort de lämnat rummet. Så nu läggs barnen samtidigt, alla utom sonen på madrass på golvet och lille D i dagis nyinköpta resesäng. Fröken ligger kvar till övriga barn somnat och går sedan ut så att även D kan få sova. Och nu sover han som en prins även dagtid på dagis och föräldrarna är så lyckliga. :lol:

Tänkte alltså att reseäng kanske kan funka även för er. Och att personalen går ut/placerar sig så han inte ser?

Hoppas ni får ihop det och att du får lite fler tips här inne.
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Linbodel!

Jättetack för tipset! Fantastiskt att personalen på dagis gick med på att skaffa spjälsäng till din son :o Vilken bra och förstående personal!

Andra gången han skulle sova på dagis valde de (efter mina påtryckningar) att lägga honom i det mindre rummet som dessutom går att få lite mörkt med rullgardiner. De var 3 st. som fick sova där. Sonen somnade på stubinen! Visserligen sov han bara ca 1 timme, men det är ju alltid en början!
Dagen efter (alltså idag) fick han sova i samma rum och lyckades också sova ca 1 timme. Var pigg och glad då jag hämtade honom, men väldigt trött på kvällen.
Råga på allt har han vaknat 30 min. för tidigt 2 mornar i rad. Brukar hjälpa med "pangramsa", men inte dessa mornar. Tog igen lite av sömnförlusten både igår och idag genom att lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen, d.v.s. kl.18.00. Han somnade då omedelbart. Är ändå osäker på om det är rätt att göra så. Kanske det vore bättre att lägga vanlig tid och hoppas på att han på så sätt sover sin 1,5 timme på dagis. Dessutom vill jag/vi ju hinna träffa honom så mycket som möjligt på kvällen fram till det rätta "godnattet" kl.18.30. Blir jätteglad om du eller någon annan kan/vill tycka till om vad som vore det bästa att göra.

Tack på förhand!
/Mamma2004

PS. Nu blir det ju spännande och se hur det skall gå i helgen. Tänkte nämligen att han skall få fortsätta att sova ute i vagnen på helgerna. Hoppas nu att han inte kommer att bli alldeles förvirrad av detta.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Vi fick välja om de skulle sova inne på madrass eller ute i vagnen, såklart valde vi vagnen, hemma sover de oftast inne i spjälsängen. Våra killar sover 10:45 tim på natten 20-06:45, 2 timmar efter lunchen 12:30-14:30, och en timme på kvällen 17-18. På madrass tror jag inte de skulle kunna sova så länge (det skulle inte jag heller...).
På vardagarna har de ca 20-25 min ensamlek, på helgerna har de längre.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej hjhelena!

Fungerar det verkligen för killarna att sova kl.17-18 och sedan lägga sig för natten kl.20.00? Inga problem att somna då?

Vår son har sovit 12 timmar/natt sedan ca 5 månaders ålder. Den dagen då han inte sov något alls på dagis blev han toktrött på väg hem därifrån och somnade i vagnen. Hade inte hjärta att väcka honom så han fick sova 1 timme från ca.15.00-16.00. Då jag sedan lade honom för natten tog det över en timme innan han somnade -låg och småpratade för sig själv. Där rök den tidigare igentagna sömnen. i Vanliga fall brukar han somna inom 5-10min. Så det misstaget gör jag nog inte om.

Han knorrade lite över att sova ute i vagnen idag, men somnade ändå inom 10min. Sedan sov han som en stock. Lät honom sova en kvart extra och väckte honom efter 1 h 45min.

Har anammat dina killars rutin med ensamleken (tack för tipset!). Han har som dina killar, d.v.s. ha 2 timmars ensamlek på morgonen på helgerna och ca 25min på vardagarna innan han ska på dagis. Har fungerat jättebra hittills. I övrigt är dagsschemat detsamma helg som vardag.

/Mamma2004
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej igen

Vi märkte att de behövde ta igen sig efter dagen, och de sover oftast gott hela timmen, och somnar direkt när vi lägger dem vid 20. Vi har haft lite strul med 17-sömnen tidigare i höstas (några dagar), de var för trötta på nåt sätt, men nu har de vant sig. Att somna för natten har aldrig varit ngt problem. Men jag vet hur du menar, tror jag, för råkar våra somna en kvart ngn gång i bilen eller liknande, när de inte ska, kastas allt omkull för oss och de kan ha svårt att sova när de ska sen. Men 17-sömnen har de vant sig vid, och har glädje av, de rensar huvudet efter dagisdagen och blir som "nya". Även på helgerna sover de då såklart (det är bara ensamleken vi har olika scheman för vardag - helg).

Kul att det fungerar bra för er med ensamleken oxå!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"