Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!
Vi har en flicka på 2år och 9mån som har börjat vakna lite tidigt lite då och då. Hon är ett BB barn och förutom några tidiga morgnar så går allt jätte bra med henne.

De få dagarna som hon vaknar tidigt så vaknar hon runt 5.00, är klarvaken, ligger i sin säng och säger ’Jag är vaken!!!’ och väntar på att vi skall komma in till henne. Detta började för ca 3 veckor sedan (har kanske hänt ca 5 ggr, med de två senaste gångerna varannan dag) och hon är verkligen klarvaken. Vi går då in till henne säger till henne att om hon inte kan somna om så får hon ligga i sängen och läsa. Det gör hon då ca 30-45 min och sen säger hon att hon vill gå upp, vi säger okay så länge hon leker i sitt rum. Sen går vi upp 6.30.

Eftersom det börja hända lite oftare nu så känner jag att jag skulle vilja ha lite råd om hur vi skall tänka om detta.

Hon lägger sig redan 18.00 då hon är väldigt kvällstrött och har alltid vaknat rätt tidigt (ca 6.30 sen hon var liten), och tanken är att hon skall sova till i alla fall 6.30 även om det händer ofta att hon sover till 7.00. Hon har inte sovit på dagen på flera månader därför har vi låtit henne sova så länge hon vill när hon sovit länge.

Att lägga sig på kvällen är absolut inga som helst problem, hon somnar fort och gör hon inte det så sjunger hon lite själv innan hon somnar.

För en vecka sedan så fick hon en växa säng, detta pga två orsaker. Först så har hon alltid druckit varm mjölk ur flaska både morgon och kväll sen hon var liten och tyvärr så har vi lata föräldrar även gett henne en flaska om hon har vaknat tidigt eller mitt i natten :roll: och vi hade nu bestämt att vi skulle sluta med detta. Den andra orsaken är att hon skall bli storasyster till våren och då jag har varit så rädd att hon skall känna att den nya bebisen får alla hennes saker så bestämde vi nu att sluta med mjölken genom att göra en stor grej av att hon får en växa säng och då dricker man inte mjölk ur flaska längre utan man läser en bok i sin stora säng istället., så vi “slängde” (la undan) flaskorna.
Detta har hon anammat perfekt =D> . Inga diskussioner på kvällen/morgonen om mjölken och än så länge så har hon inte vaknat på natten (och nu kom jag på att jag faktiskt inte har någon strategi för hur vi skall göra om hon vaknar på natten….hmm). Hon ligger också kvar i sängen på kvällen och på morgonen tills vi kommer in till henne. När hon vaknar tidigt så går vi in till henne direkt då vi inte vill att hon skall lämna sängen förrän vi har sagt att det är okay.

Hon går på dagis hela veckan, är ute flera timmar per dag och vi har dagligen social delaktighet.

Vi har använt väckarklockan lite då och då när hon har vaknat tidigt innan i hennes spjälsäng men efter någon dag så har hon varit tillbaka i sina sov mönster och vi har inte velat använda klockan då vi hellre låtit henne sova så länge hon vill på morgonen då hon inte sover på lunchen längre. Egentligen kan jag tänka mig att återinföra klockan men då hon ibland behöver sova längre än 6.30 så vill vi inte behöva väcka henne med klockan.
En väninna till mig använder klistermärken när hennes son sover i sin säng tills de skall gå upp, men jag vet inte riktigt om jag tycker att det är en bra ide.

Hade verkligen uppskattat om ni har några råd eller förslag till oss!

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av Tin »

Hejsan och välkommen till fnurra tråden.

Jag skulle direkt införa väckarklockan igen, och basunera ut att det är klockan som bestämmer varje morgon. Inte hon, inte mamma, inte solen utan just klockan.

(Självklart har ni bäcksvart fortfarande i hennes rum.)

Det som har hänt är att liten känner otydlighet i vem som egentligen bestämmer när morgonen börjar. Och hon har tagit på sig rollen själv. Hennes enda instinkt borde ju vara om man vaknar tidigare än klockan ska jag somna om, inte börja fundera om det verkligen är morgon eller om hon kan lura in er i rummet och starta morgonen själv, eller något annat. ;)

Vill ni plussa på hennes sömn lite gör ni det på kvällen istället och lägger en halvtimme tidigare. Så föräldrar skärpning ;), förtydliga för liten vad som gäller på mornar egentligen. Sen kan ni vara noga med vila mitt på dagen även om hon inte somnar längre, ligga och vila med bokband eller film eller något annat som funkar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Tin, och tack för ditt svar!

Yeap, skärpning till oss! :oops:

Några små tankar, vad gör vi OM hon vaknar igen runt 5 och vi inte har fått in alarmklockan än. Skall vi bara ignorera henne? Vad gör vi om hon går ur sängen och leker själv i sitt rum?

Tyvärr finns det ingen möjlighet att lägga till sömn på kvällen då vi äter mellan 17-17.30, läste någonstans på forumet att de lät klockan ringa när de hörde barnet vakna på morgonen om helgen för att låta barnet sova ut. Det blir nog något sådant för oss också.

Ser att du skall ha en liten till riktigt snart, grattis!

Tack igen!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av Tin »

Hej och tack för grattiset. :)

Vet du det är bara att köra med väckarklockan redan från nu, och då gäller ju den. Det blir som en minikur, det tar ett par tre dagar innan poletten trillar mer hos liten. Nyckeln är att vara konsekvent. Förklara på kvällen att nu kommer klockan ringande det är morgon, och fram tills dess sover man. Bänkar hon tidigare dra en pangramsa och sen inget mer. Ni måste stå vid ert ord. Men det vet ni ju. :)

Hur kan hon leka i bäckmörker förresten? Når hon lampknappen? Hur hittar hon till lanpknappen? Är det verkligen så svart att det inte går att se handen framför sig? Kolla det är mitt tips.

Sen kan man ju alltid byta tillbaka till spjälis om det springs mycket, jag har inga planer på att byta bort min lillas älskade spjälis trots lillasysters snara ankomst. En extra spjälis på blocket kostar ju nästan inget. Sen när man väl byter säng kan man ju vända på steken och ha en sängfest för stora tjejen istället för att hon "ger upp sin säng" till ett småsyskon. Sen lägger ni bebisen i den sär spjäliaen som ju bara över nu, set kan man hu låta lillan komma på själv t ex. Mycket förmedlas i attityden här, om ni som föräldrar inte agerar som om liten flyttas undan för att ge plats åt den ny bebisen så kommer inte heller hon tycka det.

Kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Tin,
Ja nu har vi kört väckarklockan i tre dagar, de första två dagarna blev hon jätte förbannad, idag sov hon när klockan ringde så det slutade med 45 min gråtande då hon förmodligen var trött fortfarande. Men vi kör på med att vi sätter den lite senare de dagarna hon verkar behöva det.

Nej, hon har inte beckmörkt i sitt rum. Vi hade det fram till i sommar men i stort sätt varje kväll grät hon en stund innan hon somnade och stor grät nätsan varje gång hon vaknade. Efter Semestern i somras, när vi inte kunde få hennes sovplats helt mörkt, upptäckte vi att hon somna lättare och vaknade glad. När vi kom hem så sa hon till oss att det var obehagligt att sova i mörkret så vi lät en liten sov lampa vara tänd och sedan den dagen har hon inte gråtit en endaste gång när hon lägger sig och vaknar oftast glad. Jag var själv jätte mörkrädd när jag var liten så vi har beslutat att detta är något hon får ha. Det halvt positiva med denna mörkrädsla är att hon inte kommer in och lägger sig hos oss då där är för mörkt ;) .

Tack för alla tips, vi fortsätter med klockan och ser hur det går. Som sagt så är det ju inget jätte problem ;)

Just det jag undrade ju en sak till, hur många timmar bör 3 åringar sova per dygn? Jag letade igenom BB igår men jag hittar det inte.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av Tin »

Hej där,
vad bra med väckarklockan. Kör på den ni, så är det klockan som bestämmer dagen, det har hjälpt många. =D>

Visserligen har ni - när det inte är helt mörkt - möjliggjort hopp ur säng och börja leka, många med äldre barn kör med att man i allafall inte får lämna sängen alt rummet förrän klockan ringer men din är lite liten än. Tyvärr är det ju så att vaknar man till lite i morgontimman och ser att det är ljust och ser grejer i rummet så finns det liksom fler alternativ än att somna om. Det är en smäll man får ta om man vill ha nattlampa eller dylikt. Men är ni nöjda med er variant ska ni vara trygga i det och kör på med full attityd även om det betyder lite vingliga mornar.

En treåring och en fyraåring behöver 13 timmars sömn varav 12 är sammanhängande natt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!
Efter en vecka får vi ju ha en liten snabb utvärdering:
Efter så mycket gråt de första två dagarna åkte jag och köpte en ny väckarklocka som hon kunde stänga av helt själv (den andra fick vi hjälpa henne med) och som INTE lät som ett brandalarm ;).
De följande dagarna så sov hon fortfarande när vi gick upp 6.30 så kl 6.40 gick jag in med klockan och allt gick super! Och hon var så nöjd med att stänga av den själv!
I fredags vaknade hon redan kl 5.40 men låg kvar i sängen och sjöng (som vi kommit överrens om! =D> ), kl 6.20 marginalade vi och gick upp. Hon var så stolt som hade sovit tills klockan ringde, enligt henne :lol: .
Lördag vaknade hon 6.30 och vi gick upp direkt när klockan ringde. I morse vaknade jag av att någon låg och sjöng Pippi Långstrump sången, gissa om jag var förvånad när jag ser att kl är 7.45 (hon somnade 18.10!) !!! Och att hon fortfarande låg i sin säng! =D>
Så utvärderingen är: Väckarklockan fungerar!! Även för små med nattlampa!

Tack för peppen Tin! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 3åring som ibland vaknar tidigt och är klarvaken

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>

Bra jobbat hela familjen! Vi har också en klocka hon kan stänga av själv, då får man vara med. :) Strålande! Vilken härlig rapport.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"