Vi har en flicka på 2år och 9mån som har börjat vakna lite tidigt lite då och då. Hon är ett BB barn och förutom några tidiga morgnar så går allt jätte bra med henne.
De få dagarna som hon vaknar tidigt så vaknar hon runt 5.00, är klarvaken, ligger i sin säng och säger ’Jag är vaken!!!’ och väntar på att vi skall komma in till henne. Detta började för ca 3 veckor sedan (har kanske hänt ca 5 ggr, med de två senaste gångerna varannan dag) och hon är verkligen klarvaken. Vi går då in till henne säger till henne att om hon inte kan somna om så får hon ligga i sängen och läsa. Det gör hon då ca 30-45 min och sen säger hon att hon vill gå upp, vi säger okay så länge hon leker i sitt rum. Sen går vi upp 6.30.
Eftersom det börja hända lite oftare nu så känner jag att jag skulle vilja ha lite råd om hur vi skall tänka om detta.
Hon lägger sig redan 18.00 då hon är väldigt kvällstrött och har alltid vaknat rätt tidigt (ca 6.30 sen hon var liten), och tanken är att hon skall sova till i alla fall 6.30 även om det händer ofta att hon sover till 7.00. Hon har inte sovit på dagen på flera månader därför har vi låtit henne sova så länge hon vill när hon sovit länge.
Att lägga sig på kvällen är absolut inga som helst problem, hon somnar fort och gör hon inte det så sjunger hon lite själv innan hon somnar.
För en vecka sedan så fick hon en växa säng, detta pga två orsaker. Först så har hon alltid druckit varm mjölk ur flaska både morgon och kväll sen hon var liten och tyvärr så har vi lata föräldrar även gett henne en flaska om hon har vaknat tidigt eller mitt i natten
Detta har hon anammat perfekt =D> . Inga diskussioner på kvällen/morgonen om mjölken och än så länge så har hon inte vaknat på natten (och nu kom jag på att jag faktiskt inte har någon strategi för hur vi skall göra om hon vaknar på natten….hmm). Hon ligger också kvar i sängen på kvällen och på morgonen tills vi kommer in till henne. När hon vaknar tidigt så går vi in till henne direkt då vi inte vill att hon skall lämna sängen förrän vi har sagt att det är okay.
Hon går på dagis hela veckan, är ute flera timmar per dag och vi har dagligen social delaktighet.
Vi har använt väckarklockan lite då och då när hon har vaknat tidigt innan i hennes spjälsäng men efter någon dag så har hon varit tillbaka i sina sov mönster och vi har inte velat använda klockan då vi hellre låtit henne sova så länge hon vill på morgonen då hon inte sover på lunchen längre. Egentligen kan jag tänka mig att återinföra klockan men då hon ibland behöver sova längre än 6.30 så vill vi inte behöva väcka henne med klockan.
En väninna till mig använder klistermärken när hennes son sover i sin säng tills de skall gå upp, men jag vet inte riktigt om jag tycker att det är en bra ide.
Hade verkligen uppskattat om ni har några råd eller förslag till oss!