Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Neas mamma

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Neas mamma »

Glömde i all hast ännu 1 fråga..

Vi har nu skippat resesängen iom att vintern är på kommande.
Tänkte nu ha henne dagstid på rygg i vagnen och se om hon vänjer sig? Vad tycker ni om detta?
Vet ju att hon gillar magläget över allt annat men vagnen är för liten till det. Om det visar sig att hon vantrivs så blir det väl säng bara..?
Ska man lugna henne första dagarna mera i vagnen iom att det kanske är ovant för henne att sova så. Och sedan backa alltmer eller vad tycker ni?

Tack o gonatt!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Goddagens!

Vet du, mitt spontana svar är faktiskt att när barnen vuxit ur vagnen så att de inte längre får plats att sova i de ställningar de själva vill, ja då tycker jag gott de kan få sova inne i en skön stor spjälsäng. Jag tror att den friska luften hon får när hon sover ute lätt kan vägas upp med att ni är ute en kvart extra om dan om ni hinner och vill.

Många får bekymmer med sömnen och det krånglas mycket fram och tillbaka när man ska försöka få magsovare att sova på rygg i en trång vagn :shock: Det blir lätt vagningsträsk, buffningsträsk etc etc.

Ska dock tillägga att det faktiskt fungerar för vissa, men vad jag har märkt så är dessa barn inte är så många :shock: .

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej Nat och tack för svaret!
Jo, kan lätt förstå att man kan hamna i vagnträsket.
Jag ger det här nu några dagar till och ser hur hon mår.
Hon har somnat fint nu till lurarna, med hjälp av damsugare etc.
Vid långluren fick hon en ramsa vid skarven och sov sen vidare.
Nå, men vi ska se hur det går. Är nog beredd för spälisen om hon vill det.

Man hör hela tiden mammor vars barn är typ 1.5-2 år och sover i vagn. Så undrar lite hurdana vagnar dom har?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Men va härligt att det gick bra, och du har ju en bra plan också om det visar sig att det blir mer gråt, gnäll, uppvak och risk för träsk, ja då tar du helt sonika snabbt in henne till spjälis och så får hon sova där hädanefter.
Man hör hela tiden mammor vars barn är typ 1.5-2 år och sover i vagn. Så undrar lite hurdana vagnar dom har?
Jag har själv stött på samma situation många gånger och tagit mig några funderare vad det kan bero på. Jag har en teori som innebär att barn som enkelt som en plätt sover på rygg i vagn trots att vagnen är obekväm och barnen är stora är helt enkelt alldeles utmattade. De kanske fortfarande vaknar en till två gånger per natt och vissa får till och med välling på natten trots att de närmar sig 3 år :shock: De sover absolut inga 12-timmar natt och skrapar i bästa fall ihop 10 timmar per dygn eller mindre. Frågar man föräldrarna hur barnen sover kan man få ganska variernade svar. Vissa föräldrar anser till och med att deras knåddar sover gott men när man frågar vidare exakt hur många timmar de sover per dygn samt hur många vakna stunder de har per natt så får man riktigt skrämmande svar..
Det var den första gruppen barn som sover fint i vagn...

Den andra gruppen som oxå sover gott i små trånga obekväma vagnar är helt enkelt barn som är enkla med sömn. Så länge föräldrarna är trygga och konsekventa så sover barnen gott och länge mer eller mindre överallt. Många av dessa familjer kommer nog aldrig till detta forum då det helt enkelt inte behövs. Familjen kanske hade någon eller några trassliga veckor där i början men sedan flöt det mesta på. Barnet var ett sådant där barn som "tog den sömn det behövde" som BVC så fint säger att barn gör... :shock: Och visst, det gör ju faktiskt vissa barn men långt ifrån alla.
Det var den andra gruppen av barn som sover fint i vagn..

Ja de var min teori de :D , vad tror du?
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej Nat!
Läste igenom dina kloka tankar.
Angående din teori om den första gruppen.
Måste säga att den tanken har slagit mig många gånger.
Har spontant fått den känslan att - kan han ha sovit en god natt?
Ska nästa gång fråga lite mer hur de annars sover, om får en chans.
När vi är på promenad ute med vagnen och småpratar med andra mammor/personer så undrar de att - aj hon ha inte somnat ännu.
Många säger att de behöver rulla vagnen några minuter så somnar barnet(sittande)
Jo, men jag är nog av samma åsikt med de 2 grupperna som du.

Vet nu inte riktigt att ska jag prova ryggläget ännu eller? Hon har sovit helt bra. Men långluren uppvak vid skarven och sov 1.5 istället för 2h. Vet att hon behöver 2h på dagen för annors gnällig på kvällen.
Tänker att kan man ha fm-lur o em-lur i vagn och långluren i spjälis?

Hoppas du/ni har tid att svara på mina otaliga frågor o funderingar!?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

jag kanske är ute och vimsar men tyckte mig anan en funderinge på om stora barn kan sova i vagn.? :oops: Vagn behöver inte vara = ryggläge :wink:

vi har en gammal kombivagn som går att fälla till rakt liggläge. Sen knäpper man bara selen bak och fram och vips kan liten få sova på mage. vår 20 mån sover så utan problem. är vagnen lite för kort i fotänden kan man ta en plywoodskiva och lägga i botten på vagnen som sticker ut lite och spännband runt. sen bara ett fårskinn över så passar vagnen läääänge.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för tipset!
Kanske borde få tag i en sådan vagn!
Alltså en gammal kombivagn? Vad är det för märke på den?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
videunge

Inlägg av videunge »

Vad är det för märke på den?
Hm det var en bra fråga. den står för tillfället på sovning hos mina svärföräldrar men jag skall kolla. kolla på loppis är mitt tips. går att få tag på stoooora vagnar för några hundralappar bara. Sen är inte märket så viktigt bara de går att fälla och känns rymliga. :wink:

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon!

Om du inte lyckas få tag i någon rymlig maglägesvagn så kan du mycket väl göra så som du själv föreslog.
Tänker att kan man ha fm-lur o em-lur i vagn och långluren i spjälis?
Korta lurar i vagn och långa lunchluren inne kan säkert fungera bra.

Lycka till
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag har en bred, stoor, gammal briovagn men den växte lillebror ur tidigt ändå när vi snackar magläge. Han vill gärna breda ut armarna ordentligt vid huvudet och det gick helt enkelt inte i vagnen. Så han blev bara flyg förbannad när han fastnade och sele var inte att tänka på, ännu mer :evil: :evil: :evil: 8) Men testa! :D Din tös kanske inte är lika mån om svängrummet! kanske är dumt att köpa en vagn om det ändå är för trångt men å andra sidan är ju några hundralappar ingen förmögenhet... :wink: Vi körde rätt tidigt med långlur i spjälisen alltså, för bästa komfort enligt önskemål av lillebror.

Kanske kan en så där äldre modell av tvillingvagn funka bra? En sån utan mellanvägg förstås... :wink: bara en bred plan yta med plats för två mjukliftar typ, om du förstår vad jag menar?! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tusen tack alla ni för era svar!! Återkommer hur allt går här...
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

:D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hejsan!
Här går allt någolunda bra. Lillen har börjat vakna på natten mellan 4-7 ganska mycket nu.
Hon är om några dagrar 7 mån. Undrar lite vad de kan vara?
Hon äter bra.
Morgon mål 8.30 gröt
Lunch 12.30 pure med kött, ersättning+frukt
Mellis 15.30 ca 200ml ersättning
Middag ca 18.30 gröt
19.30 kvällsslurk bärgröt(ca 5-10skedar)

Eller vad tycker ni om att ha 2 grötmål ännu?

Övriga familjen äter ca 17 middag och då är hon ju inte jätte hungrig eftersom hon ätit mellis 15.30.
Men hon smakar gärna och ser på henne att hon är intresserad av vad vi äter. Har då gett henne lite av vår mat(om passlig), mosad avocado eller gett en gurkbit att gnaga på.
Känns tråkigt att hon inte kan äta med oss en ordentlig måltid..

Har ni några förslag med maten och mattider?
Läste lite här på forumet och där har många nog gröt till middag ännu vid 8 mån?!

Tacksam för hjälp!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!
Här går allt någolunda bra. Lillen har börjat vakna på natten mellan 4-7 ganska mycket nu.
Hon är om några dagrar 7 mån. Undrar lite vad de kan vara?
Jag tänker spontant att ni kanske har för mycket sömn på schemat i och med att din dotter sovit relativit bra ett tag och det mesta sitter bra för er så är det nog mindre oro och mer en korrigering i schemat som ska till.
Skriv gärna upp sömntiderna ni har just nu så kan vi ta en kik.
Hon äter bra.
Morgon mål 8.30 gröt
Lunch 12.30 pure med kött, ersättning+frukt
Mellis 15.30 ca 200ml ersättning
Middag ca 18.30 gröt
19.30 kvällsslurk bärgröt(ca 5-10skedar)

Eller vad tycker ni om att ha 2 grötmål ännu?
Definitivt stor nog att äta vanlig mat till middag. Givetvis delad i mindre bitar eller puré beroende på hur van och duktig hon är på att mala/tugga maten. Du kan nu lugnt mer och mer gå över till vanlig mat. Honung och salt bör du vara försiktig med ännu ett tag men i övrigt är det bara att tuta och köra. Salta maten mindre i själva grytan och mer på tallrikarna så kan ni alla äta samma mat.
Lägg gärna mellis en timme tidigare så kan lillan äta middag på samma tid som er andra. Alternativt om ni lägger middagen vid 18 och alla äter då? Det får ni känna lite på. Det är ganska mysigt och lättsamt att ha hela familjen samlad kring middagsbordet. Barnet lär sig hur man bör äta, alltså hur den sociala samvaron sker kring matbordet, det blir mindre fokus på hur barnet sköter sig (vilket oftast är bra) och du slipper duka fram flera gånger :D

Kram
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Gomoron!
Tack för fina råd Nat!
Alltså, hon har nu i 1 vecka vaknat på natten eller vaknat redan 6 och inte somnat om tills morgonen. Hon har inte haft någon panik, lite missnöje kanske.
Om hon vaknar 6 tiden(morgon 8), så har hon ofta pratat för sig själv och varit helt lugn i 2h. Men det känns lite tråkigt för hennes skull att inte få sin sköna 12h natt!
Hon har nu i 1 veckas tid sovit ca 2.45h på dagen.

Sovtider: 10.15-11 45min
ca. 13.30-15.30 eller 13.30-15 2h/1.5h

Vet inte riktigt med den sista luren. Den blir liksom så sent. För om hon vaknar från långluren 15.30 så är hon inte riktigt trött 17.30. Efter kl 18 ska hon ju inte riktigt sova mera heller...!? Hon blir himla trött ca 19 tiden(20läggdags).
Vad tycker du?
Det konstiga med det här är att då hon sov 3 lurar(3h dag) sov hon fina nätter. Kan det hänga ihop eller?

Angående middagen...
Att ge mellis tidigare går inte riktigt eftersom hon sover oftast till 15.30. Annars sku det vara bra med mellis 15 och middag med övriga familjen 17 tiden.
Kanske att tänka att vi sku äta kl 18 istället?

Tack o hej!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"