Hej!
Lovisa har nu hunnit bli nästan 4 månader och är en mycket glad liten tjej som äter bra och sover bra (för det mesta!) enligt det schema jag fått hjälp med här samt med hjälp av BB, så för det är jag så tacksam! Hon sover ca 5 timmar på dagen och nattsömnen är planerad till 19.30-06.30 med ett uppvak mellan 3 och 4. Hon sover på mage i egen säng i vårt rum. Lite trassel har det varit i vissa tillväxtfaser men det mesta har rättat till sig.
Det som dock inte verkar rätta till sig är trenden att hon vill ta morgon mycket tidigare än 06.30. Först blev det 6, sedan 05.30 och nu är det 5 vilket jag anser vara alldeles för tidigt! Dessutom sover hon då 1,5 timme för lite och hela dagsschemat måste justeras. Hon är oftast inte jätteledsen när hon vaknar utan "bökar" runt, gnyr och vill komma upp. Hon är ju heller inte jättehungrig men om hon har ätit vid 3 så visar hon ibland att hon faktiskt är hungrig...Har försökt att buffa och solfjädra men har inte lyckats, måste kanske erkänna att attityden har vacklat då jag inte vet om det är så jag ska göra. Hur visar jag henne bäst att morgon verkligen inte startar förrän tidigast 06.00? Under dagen jobbar jag mycket med att få i henne ännu mer mat än innan för att problemet inte ska ligga där. Tänkte börja med gröt/smakisar i helgen.
Tacksam för alla tips!
Vaknar för tidigt
-
LovisasMamma
Vaknar för tidigt
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Kurstart 7/1 2013
Re: Vaknar för tidigt
Hej och välkommen, vad kul att ni har det så bra! =D>
Jag tror att gröt och smakisar är en mycket bra idé. Min son fick lite gungig sömn där runt 4 månader, och då började vi att fylla på med ersättning efter amning, och med gröt och smakisar, och vips sov han som en stock igen. En riktigt mätt unge är väldigt mycket lättare att hantera. Man kan inte buffa bort hunger, liksom.
Sådär pass nära riktiga morgonen tycker jag att verktyget "Ingenting" brukar funka bäst. Mörker och ingenting händer. På så vis signalerar man man att det är natt. Och sen när det väl ÄR morgon, då går man all in med tända lampor och tjo och tjim "GODMORGON PÅ DIG!!!". Ingen tvekan ska råda om att det är dags att gå upp.
Kram Cony
Jag tror att gröt och smakisar är en mycket bra idé. Min son fick lite gungig sömn där runt 4 månader, och då började vi att fylla på med ersättning efter amning, och med gröt och smakisar, och vips sov han som en stock igen. En riktigt mätt unge är väldigt mycket lättare att hantera. Man kan inte buffa bort hunger, liksom.
Sådär pass nära riktiga morgonen tycker jag att verktyget "Ingenting" brukar funka bäst. Mörker och ingenting händer. På så vis signalerar man man att det är natt. Och sen när det väl ÄR morgon, då går man all in med tända lampor och tjo och tjim "GODMORGON PÅ DIG!!!". Ingen tvekan ska råda om att det är dags att gå upp.
Kram Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
-
Irmasmamma
Hej! 
Jag instämmer med föregående talare
proppis, BECKmörker och inget händer på morgonkvisten brukar vara det bästa.
Nåt som kan vara bra att introducera är väckarklocka! Då blir budskapet att klockan bestämmer när morgonen börjar, ingen annan.
Att lägga tidigare på kvällen kan lustigt nog göra underverk för morgnarna, eftersom sömn föder sömn. Lägg en halvtimme tidigare i en vecka och utvärdera sen!

Jag instämmer med föregående talare
Nåt som kan vara bra att introducera är väckarklocka! Då blir budskapet att klockan bestämmer när morgonen börjar, ingen annan.
Att lägga tidigare på kvällen kan lustigt nog göra underverk för morgnarna, eftersom sömn föder sömn. Lägg en halvtimme tidigare i en vecka och utvärdera sen!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
LovisasMamma
Tack båda för tips! Har lagt henne 30 min tidigare idag och ska fortsätta med det. Imorse var det nämligen uppvak redan 0415 (definitivt natt!!), hon fick en slurk mat men ville sedan inte komma till ro förrän 0530. Tyvärr påverkar ju detta dagarna också då min glada schematiska dotter plötsligt blivit gnällig, övertrött och har svårt att sova även sina 3 dagslurar. Hoppas att det rättar till sig.
En fråga; hur menar ni med att göra "ingenting"? Hon sover ju i vårt rum fortfarande och jag kan ju inte bara låta henne ligga och skrika upp sig i sin säng från kl 5-6? Hon blir ju ledsen snabbt om inget händer även om hon inte är det från början. Kan en lösning vara att lägga henne i vagnen efter nattmålet för att på så sätt kunna vagna henne till ro när hon sedan vaknar? Eller är det bara förvirrande med en annan sovplats? Hon har sovit i sängen i princip alla nätter sen hon bara var ett par veckor gammal men sover alla dagslurar i vagnen.
Håller tummarna för inatt
En fråga; hur menar ni med att göra "ingenting"? Hon sover ju i vårt rum fortfarande och jag kan ju inte bara låta henne ligga och skrika upp sig i sin säng från kl 5-6? Hon blir ju ledsen snabbt om inget händer även om hon inte är det från början. Kan en lösning vara att lägga henne i vagnen efter nattmålet för att på så sätt kunna vagna henne till ro när hon sedan vaknar? Eller är det bara förvirrande med en annan sovplats? Hon har sovit i sängen i princip alla nätter sen hon bara var ett par veckor gammal men sover alla dagslurar i vagnen.
Håller tummarna för inatt
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Kurstart 7/1 2013
Hej!
Välkommen hit säger jag med. Vad bra ni har jobbat på med standardmodellen! =D> =D>
Finfina råd om tidiga mornar har du redan fått av Cony och Irmasmamma :thumbsup: . Om det är så att din dotter signalerar att hon behöver mera mat genom att vakna tidigt, varför vänta tills helgen, tänker jag?
Hur har ni det med ramsan? Har ni infört den?
Har du sett den här tråden om tidiga mornar - http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 27&start=0 ?
Min tjej på 6,5 månad vaknar också innan det är morgon. Numera gör jag ingenting för att signalera att det fortfarande är natt och på natten händer ju ingenting. Hon håller sig iofs lugn och ligger å pratar men somnar om efter en stund.

Välkommen hit säger jag med. Vad bra ni har jobbat på med standardmodellen! =D> =D>
Finfina råd om tidiga mornar har du redan fått av Cony och Irmasmamma :thumbsup: . Om det är så att din dotter signalerar att hon behöver mera mat genom att vakna tidigt, varför vänta tills helgen, tänker jag?
Hur har ni det med ramsan? Har ni infört den?
Har du sett den här tråden om tidiga mornar - http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 27&start=0 ?
Min tjej på 6,5 månad vaknar också innan det är morgon. Numera gör jag ingenting för att signalera att det fortfarande är natt och på natten händer ju ingenting. Hon håller sig iofs lugn och ligger å pratar men somnar om efter en stund.
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
-
LovisasMamma
Hej
Här kommer lite uppdatering om Lovisa! Började lägga henne ca 1900 men känner tyvärr inte att det har hjälpt. Nattmålet som innan var vid 03-04 är nu redan ca 01-02 vilket så att säga försvårar hela natten. Gillar inte att vi går åt fel håll men hoppas att det kanske kan vara en fas.
Ramsan har jag sakta börjat införa men måste läsa mer om hur den ska användas på rätt sätt även innan man kurar. Den blir ju lättare att använda när hon väl är i eget rum, vilket blir ganska snart om det fortsätter vara vingligt.
Smakisar & gröt är nu infört och hon äter med god aptit även om jag inte känner att det har haft ngn direkt inverkan på sömnen ännu, men det behövs ju såklart lite längre tid. Överhuvudtaget så är maten också lite vinglig nu, ibland duger det absolut inte att amma utan bara flaska, ibland tvärtom etc. Jag proppar så mkt jag kan dock och hoppas att det ska ha effekt snart.
Tack!
Här kommer lite uppdatering om Lovisa! Började lägga henne ca 1900 men känner tyvärr inte att det har hjälpt. Nattmålet som innan var vid 03-04 är nu redan ca 01-02 vilket så att säga försvårar hela natten. Gillar inte att vi går åt fel håll men hoppas att det kanske kan vara en fas.
Ramsan har jag sakta börjat införa men måste läsa mer om hur den ska användas på rätt sätt även innan man kurar. Den blir ju lättare att använda när hon väl är i eget rum, vilket blir ganska snart om det fortsätter vara vingligt.
Smakisar & gröt är nu infört och hon äter med god aptit även om jag inte känner att det har haft ngn direkt inverkan på sömnen ännu, men det behövs ju såklart lite längre tid. Överhuvudtaget så är maten också lite vinglig nu, ibland duger det absolut inte att amma utan bara flaska, ibland tvärtom etc. Jag proppar så mkt jag kan dock och hoppas att det ska ha effekt snart.
Tack!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Kurstart 7/1 2013
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej LovisasMamma
Ja, det kan vara lite svajigt där vid 4 mânader, det krävs mer mat för att man ska kunna sova gott men man har inte alltid fâtt till det där med ätandet ordentligt.
Som tur är lär sig barn väldigt fort.
Och sâ mata pâ, mata pâ :thumbsup: Och tâlamod, ingenting förändras i en handvändning, men genom att veta vad man siktar pâ och jobba pâ det sâ kommer man dit förr eller senare.

Ja, det kan vara lite svajigt där vid 4 mânader, det krävs mer mat för att man ska kunna sova gott men man har inte alltid fâtt till det där med ätandet ordentligt.
Ja, se upp för att använda sönder ramsan. Den är helt suverän som verktyg och som allra bäst blir det om man använder den som det är tänkt. Läs pâ under Sova Hela Natten-fliken och gâ sen in under verktyg där du hittar ramsan. Eller läs boken! (läsvärd för alla, inte bara de som kurar).LovisasMamma skrev:Ramsan har jag sakta börjat införa men måste läsa mer om hur den ska användas på rätt sätt även innan man kurar.
Hos oss har eget rum avsevärt förbättrat sömnen för alla, och det helt utan kur. Vi störde varandra mer än vad jag hade förstâtt, sâ det kan vara en god idé att ge eget rum redan nu.LovisasMamma skrev:Den blir ju lättare att använda när hon väl är i eget rum, vilket blir ganska snart om det fortsätter vara vingligt.
Och sâ mata pâ, mata pâ :thumbsup: Och tâlamod, ingenting förändras i en handvändning, men genom att veta vad man siktar pâ och jobba pâ det sâ kommer man dit förr eller senare.