Några frågor
Några frågor
Hej på er! Min lilla tjej är tio veckor gammal och har ingen riktig ordning på sömnen. Vissa nätter äter hon två ggr och andra nätter varannan timme. Jag tänkte nu införa SM för att bryta detta. Jag har läst både barnaboken och SHN men hittar inte svaren på mina frågor så jag tänkte kolla med er.
Som det är nu så har vi skrikperioder på kvällarna som håller på mellan 19-23.00. Det är nog inte kolik men hon har ont i magen. Hon flaskmatas och sväljer mycket luft tyvärr. För att få henne att sluta skrika, gungar vi henne till sömns i famnen. Hon vaknar ofta och då somnar vi om henne. Vi testar med mat lite då och då men oftast vill hon inte ha.
Min fråga här är hur jag ska lägga kvällsschemat, så fort hon är vaken skriker hon ju? Ska jag då somna henne igen eller ändå låta henne vara vaken?
Ska vi vagna henne istället för att gunga henne i famnen? Jag har svårt att tro att vi kan sluta vagna innan hon faktiskt sover, hon kommer bara börja skrika. Ska jag då göra om det igen och igen tills hon faktiskt somnar själv?
Har jag fattat det rätt att jag ska vagna om hon vaknar innan sovperioden är slut, både på dagtid och nattetid?
Ska jag då även väcka henne om hon skulle sova längre`?
Jag har min son hemma på dagarna, han är 2,5 år. Detta gör att vi ofta är ute och åker, ex till öppna förskolan eller liknande. Då finns det ju en risk att tjejen somnar i bilen, oavsett om det är sovtid eller inte. Kommer detta vara ett problem? Jag kan ju inte alltid planera dagarna efter henne? Eller?
Hon sover ofta väldigt korta stunder på dagarna om vi inte är ute och åker, detta eftersom min son är ganska högljudd. Jag har läst att man inte ska ta hänsyn till ljud och ljus på dagen, men det känns ju bättre att lägga henne i eget rum så hon inte väcks av storebror.
Sista frågan: När hon nu vaknar på natten för att äta, ska jag alltså vagna henne tills hon nästan somnar och sen sluta så hon somnar själv. Sen ska jag göra detta varje gång hon vaknar tills kl är 4.00, oavsett om det blir 15 ggr, stämmer det?
Ok, det var nog alla mina frågor =)
Tacksam för svar när ni har tid! MVH SAZZA
Som det är nu så har vi skrikperioder på kvällarna som håller på mellan 19-23.00. Det är nog inte kolik men hon har ont i magen. Hon flaskmatas och sväljer mycket luft tyvärr. För att få henne att sluta skrika, gungar vi henne till sömns i famnen. Hon vaknar ofta och då somnar vi om henne. Vi testar med mat lite då och då men oftast vill hon inte ha.
Min fråga här är hur jag ska lägga kvällsschemat, så fort hon är vaken skriker hon ju? Ska jag då somna henne igen eller ändå låta henne vara vaken?
Ska vi vagna henne istället för att gunga henne i famnen? Jag har svårt att tro att vi kan sluta vagna innan hon faktiskt sover, hon kommer bara börja skrika. Ska jag då göra om det igen och igen tills hon faktiskt somnar själv?
Har jag fattat det rätt att jag ska vagna om hon vaknar innan sovperioden är slut, både på dagtid och nattetid?
Ska jag då även väcka henne om hon skulle sova längre`?
Jag har min son hemma på dagarna, han är 2,5 år. Detta gör att vi ofta är ute och åker, ex till öppna förskolan eller liknande. Då finns det ju en risk att tjejen somnar i bilen, oavsett om det är sovtid eller inte. Kommer detta vara ett problem? Jag kan ju inte alltid planera dagarna efter henne? Eller?
Hon sover ofta väldigt korta stunder på dagarna om vi inte är ute och åker, detta eftersom min son är ganska högljudd. Jag har läst att man inte ska ta hänsyn till ljud och ljus på dagen, men det känns ju bättre att lägga henne i eget rum så hon inte väcks av storebror.
Sista frågan: När hon nu vaknar på natten för att äta, ska jag alltså vagna henne tills hon nästan somnar och sen sluta så hon somnar själv. Sen ska jag göra detta varje gång hon vaknar tills kl är 4.00, oavsett om det blir 15 ggr, stämmer det?
Ok, det var nog alla mina frågor =)
Tacksam för svar när ni har tid! MVH SAZZA
Storebror 2,5 år och lillasyster född augusti 2012
Re: Några frågor
Välkommen Sazza! Och grattis till lillasyster
Jag håller helt med dig om att det är dags att styra upp mat- och sömn
Jag tror att din lilla tjej kommer att sova bättre då på natten. Sätter även en liten slant på att kvällarna kommer att bli bättre
Mina små har båda haft skrikkvällar, men vi har fått ordning på dem genom ett bra schema.
Jag tycker att du ska börja med att styra upp dagarna, för att se hur det påverka nätter och kvällar. Tänk ut ett schema eller en rytm med rejäla vakenpass på 1,5-2 h som följs av ett lika långt sovpass. Se till att hon vid varje matning blir ordentligt mätt så brukar sömnen blir bra.
Vagnat har jag främst gjort på dagtid. Att vagna bort kvällstrassel har inte funkat för oss, men där är det individuellt. Om din lilla gillar vagning så kör på det
Annars finns det andra tekniker för att lugna.
Hur fort du ska gå fram och hur exakt du ska följa tiderna är upp till dig. Många börjar med att styra upp dagarna men tar kvällar och nätter som de kommer. Andra spikar tider även för nattmål.
Jag tycker att ni ska ta det lite lugnt med aktiviteter under någon vecka så hon får en chans att komma in i rytmen utan en massa bilturer som man kan somna "fel" på. Jag har lagt storasyskonets utevistelse under tider när liten ska sova i vagn. Vaknas det för tidigt vagnar man.
Jag tror att jag svarat på dina frågor, men hojta till om så inte är fallet eller om du undrar något mer

Jag håller helt med dig om att det är dags att styra upp mat- och sömn
Jag tycker att du ska börja med att styra upp dagarna, för att se hur det påverka nätter och kvällar. Tänk ut ett schema eller en rytm med rejäla vakenpass på 1,5-2 h som följs av ett lika långt sovpass. Se till att hon vid varje matning blir ordentligt mätt så brukar sömnen blir bra.
Vagnat har jag främst gjort på dagtid. Att vagna bort kvällstrassel har inte funkat för oss, men där är det individuellt. Om din lilla gillar vagning så kör på det
Jag tycker att ni ska ta det lite lugnt med aktiviteter under någon vecka så hon får en chans att komma in i rytmen utan en massa bilturer som man kan somna "fel" på. Jag har lagt storasyskonets utevistelse under tider när liten ska sova i vagn. Vaknas det för tidigt vagnar man.
Jag tror att jag svarat på dina frågor, men hojta till om så inte är fallet eller om du undrar något mer
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tack för dina svar! Då börjar jag med att följa ett schema för dagen först och ser om kvällar och nätter löser sig av sig själv. Jag tänker att jag testar att vagna på kvällen men det kan nog bli svårt att sluta vagna innan hon sover. Förstår jag dig rätt i att vi annars fortsätter ha henne i famnen om vagningen inte fungerar då?
Vad tror ni om detta schema:
7.00-8.00 mat + vaken (hon klarar inte längre här)
8.00-10.00 sova
10-11.30 mat + vaken
11.30-13.30 sova
13.30-15.00 mat + vaken
15.00-17.00 sova
17.00-18.30 mat + vaken
18.30 här börjar ju skrikperioderna så de tar vi som de kommer
22.00 sova
Några praktiska detaljer: jag tänker lägga henne i hennes rum på övervåningen så inte storebror väcker henne. När hon vaknar (oftast efter en halvtimme) går jag upp och vagnar tills hon nästan sover. Då går jag ut. Om hon inte somnar då gör jag om det. Stämmer det att jag då fortsätter så här tills kl är 10.00 då hon egentligen ska vakna?
Vi håller oss hemma första veckan för att inte störa schemat.
Än så länge låter jag nätterna vara men hon brukar vakna kl fem på morgonen trots att hon ätit kl fyra så jag tänker vagna då för att få henne att sova till sju.
Låter detta bra? Är det något som jag bör ändra på?
Vad tror ni om detta schema:
7.00-8.00 mat + vaken (hon klarar inte längre här)
8.00-10.00 sova
10-11.30 mat + vaken
11.30-13.30 sova
13.30-15.00 mat + vaken
15.00-17.00 sova
17.00-18.30 mat + vaken
18.30 här börjar ju skrikperioderna så de tar vi som de kommer
22.00 sova
Några praktiska detaljer: jag tänker lägga henne i hennes rum på övervåningen så inte storebror väcker henne. När hon vaknar (oftast efter en halvtimme) går jag upp och vagnar tills hon nästan sover. Då går jag ut. Om hon inte somnar då gör jag om det. Stämmer det att jag då fortsätter så här tills kl är 10.00 då hon egentligen ska vakna?
Vi håller oss hemma första veckan för att inte störa schemat.
Än så länge låter jag nätterna vara men hon brukar vakna kl fem på morgonen trots att hon ätit kl fyra så jag tänker vagna då för att få henne att sova till sju.
Låter detta bra? Är det något som jag bör ändra på?
Just det, om jag förstått det rätt ska jag vagna om hon vaknar innan sovperioden är slut,
ska jag då även väcka henne om hon skulle sova längre`?
När hon vaknar kl fem på morgonen ska jag alltså vagna henne tills hon nästan somnar och sen sluta så hon somnar själv. Sen ska jag göra detta varje gång hon vaknar tills kl är 7.00, oavsett om det blir 15 ggr, stämmer det?
Måste bara ha allt klart för mig innan jag börjar
, jag vet att jag upprepar mig 
ska jag då även väcka henne om hon skulle sova längre`?
När hon vaknar kl fem på morgonen ska jag alltså vagna henne tills hon nästan somnar och sen sluta så hon somnar själv. Sen ska jag göra detta varje gång hon vaknar tills kl är 7.00, oavsett om det blir 15 ggr, stämmer det?
Måste bara ha allt klart för mig innan jag börjar
Lite avsides kanske kan vara okej, men vänj henne inte vid att det ska vara tyst. Det blir väldigt jobbigt sen... Husljud är det bästa sättet som finns att signalera till barnet att allt är som det skasazza skrev:Några praktiska detaljer: jag tänker lägga henne i hennes rum på övervåningen så inte storebror väcker henne.
Tanken är att din lilla ska lära sig att somna på egen hand. Det innebär att du måste börja lyssna av henne. Vagning är inte tänkt att söva om, utan att lugna en bebis som är ledsen eller rädd.
Har du sett vagningsfilmen
Angående ditt schema så ser det i huvudsak bra ut. Men jag tror att du kommer att behöva ha liiite längre vakenpass än 1,5 h. Eftersom hon hittills sovit väldigt korta stunder så är det naturligtvis svårt att veta hur länge hon klarar att vara vaken, men håll gärna ett öga på klockan och se om du kan hålla henne vaken ett par minuter extra. Och JA, du ska väcka henne på det klockslag som det är tänkt att hon sovit färdigt
Hur sover din lilla
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jaha det hade jag inte riktigt förstått, jag trodde att jag skulle vagna för att söva henne;) Men ok, is i magen, vänta tills hon verkligen behöver mig med andra ord.
Jag kan ju lägga henne uppe men med öppen dörr. Det är de plötsliga ljuden som väcker henne, typ storebror kastar en kastrull i golvet;)
Jag ska försöka med längre vakenperioder, det kan ju faktiskt vara så att hon kan vara vaken längre när hon sover längre ju.
Vi har andningslarm men hon sover på sidan eller på rygg. Hon hatar att ligga på mage, blir fly förbannad. Hon tycker inte om när vi håller henne emot oss på kvällen heller, magen måste vara fri;)
Jag kan ju lägga henne uppe men med öppen dörr. Det är de plötsliga ljuden som väcker henne, typ storebror kastar en kastrull i golvet;)
Jag ska försöka med längre vakenperioder, det kan ju faktiskt vara så att hon kan vara vaken längre när hon sover längre ju.
Vi har andningslarm men hon sover på sidan eller på rygg. Hon hatar att ligga på mage, blir fly förbannad. Hon tycker inte om när vi håller henne emot oss på kvällen heller, magen måste vara fri;)
Hej,
måste bara inflika det här med var pyttisen ska sova sina lurar, ensam på sitt rum eller mitt i röran.
Här hemma bor vi två vuxna, fyra barn och två hundar på 63 kvm vilket innebär att det inte finns något eget rum eller ens en egen vrå att tillgå för dagslurar för pyttisar. Alla våra små har sovit i vagn tills de sovit sina 12 tim nätter vid fyra månader och dagtid har alla lurarna antingen varit ute på altanen eller mitt i huset där alla håller till. Mitt i röran hade sovit som godast och inte har de ens vaknat av plötsliga ljud som när någon tappat något i golvet.
Jag sover själv som allra bäst när det är folk runtomkring som pratar, lite pinsamt eftersom jag lätt somnar i soffan när vi har vänner här. Men det handlar om trygghet, hör man människor runt ikring sig så finns det ju folk som håller koll och då kan man sova tryggt.
Det finns alltså ingen anledning att lägga pyttisen i eget rum för att oroa sig för uppvak vid ljud. Men självklart väljer du själv, ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Kram Susan
måste bara inflika det här med var pyttisen ska sova sina lurar, ensam på sitt rum eller mitt i röran.
Här hemma bor vi två vuxna, fyra barn och två hundar på 63 kvm vilket innebär att det inte finns något eget rum eller ens en egen vrå att tillgå för dagslurar för pyttisar. Alla våra små har sovit i vagn tills de sovit sina 12 tim nätter vid fyra månader och dagtid har alla lurarna antingen varit ute på altanen eller mitt i huset där alla håller till. Mitt i röran hade sovit som godast och inte har de ens vaknat av plötsliga ljud som när någon tappat något i golvet.
Jag sover själv som allra bäst när det är folk runtomkring som pratar, lite pinsamt eftersom jag lätt somnar i soffan när vi har vänner här. Men det handlar om trygghet, hör man människor runt ikring sig så finns det ju folk som håller koll och då kan man sova tryggt.
Det finns alltså ingen anledning att lägga pyttisen i eget rum för att oroa sig för uppvak vid ljud. Men självklart väljer du själv, ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hej! Jag har gjort lite olika. Ibland har jag lagt henne i sitt rum med öppen dörr och ibland i vagnen nere hos oss. Jag förstår att hon kommer vänja sig vid alla ljud men just nu vaknar hon så fort hon sover nere.
Annars går det väldigt bra! Efter att vi infört dagsschemat har vi lugnare kvällar där vi till och med kan lägga ner henne korta stunder, och bättre nätter. I natt åt vi bara en gång! Sen vaknar hon kl sex på morgonen men det är ändå framsteg.
Har en fråga: jag vagnar inte alls. Jag gjorde det en gång, vad som hände då var att hon slutar skrika så fort jag vagnar och börjar igen så fort jag slutar. Efter en timme av detta gav jag upp och la henne bara på sidan och då somnade hon direkt. Efter det har jag bara lagt en hand på henne så fort hon vaknat, istället för att vagna. Finns det några nackdelar med detta?
Annars går det väldigt bra! Efter att vi infört dagsschemat har vi lugnare kvällar där vi till och med kan lägga ner henne korta stunder, och bättre nätter. I natt åt vi bara en gång! Sen vaknar hon kl sex på morgonen men det är ändå framsteg.
Har en fråga: jag vagnar inte alls. Jag gjorde det en gång, vad som hände då var att hon slutar skrika så fort jag vagnar och börjar igen så fort jag slutar. Efter en timme av detta gav jag upp och la henne bara på sidan och då somnade hon direkt. Efter det har jag bara lagt en hand på henne så fort hon vaknat, istället för att vagna. Finns det några nackdelar med detta?
Vad kul att det går bra! =D> Snyggt jobbat!
Att hon slutade skrika så fort du vagnade är ju jättebra. Att hon började skrika igen när du slutade tyder mest på att hon tyckte du vagnade alldeles förträffligt och underbart skönt. Se Annas video http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning, med en härlig knyck ska det göras. Vagning är ju menat som besked och kommunikation, inte massage.
Kram Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hej igen! Nu har jag några nya frågor;)
Än så länge har vi inte gjort något åt nätterna utan endast infört ett dagschema ju. Vi har fortfarande skrikkvällar och det som har hänt nu är att hon, när kl börjar närma sug tio, elva och skrikperioden är över, blir klarvaken och är vaken till tolv, ett på natten. Hon vaknar förvisso bara en gång på natten för att äta men då vi ska upp kl sju med storebror är detta mindre kul.
Min fråga är nu om ni tycker vi ska avvakta tills skrikperioden är över (hon är ju tre månader nu och förhoppningsvis blir det bättre snart). Anledningen till att hon är vaken så sent beror ju på att hon är så pigg eftersom vi ju försöker hålla henne sovande mellan sju och tio.
Eller ska vi göra nåt åt det och vad i så fall.
Dagschemat funkar bra, fram till sex, sju.
Med vänlig hälsning, sazza
Än så länge har vi inte gjort något åt nätterna utan endast infört ett dagschema ju. Vi har fortfarande skrikkvällar och det som har hänt nu är att hon, när kl börjar närma sug tio, elva och skrikperioden är över, blir klarvaken och är vaken till tolv, ett på natten. Hon vaknar förvisso bara en gång på natten för att äta men då vi ska upp kl sju med storebror är detta mindre kul.
Min fråga är nu om ni tycker vi ska avvakta tills skrikperioden är över (hon är ju tre månader nu och förhoppningsvis blir det bättre snart). Anledningen till att hon är vaken så sent beror ju på att hon är så pigg eftersom vi ju försöker hålla henne sovande mellan sju och tio.
Eller ska vi göra nåt åt det och vad i så fall.
Dagschemat funkar bra, fram till sex, sju.
-
SaraMilana
Hej!
Ett klassiskt 3-månadersschema kan se ut såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Att småttingar skriker sent på kvällen beror oftast på övertrötthet, läs om kvällstrassel i Barnaboken. Om jag vore du skulle jag införa schema och se till att hon kommer i säng för natten innan hon blir övertrött!

Ett klassiskt 3-månadersschema kan se ut såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Att småttingar skriker sent på kvällen beror oftast på övertrötthet, läs om kvällstrassel i Barnaboken. Om jag vore du skulle jag införa schema och se till att hon kommer i säng för natten innan hon blir övertrött!
Fast som jag skrev innan har vi ett fungerande dagschema. Vi lägger henne kl sju men det funkar som sagt inte för hon vaknar direkt och börjar gallskrika och håller på med det fram och tillbaka till kl elva. Min fråga var alltså om vi istället bör avvakta tills skrikperioderna är över eller om vi ska försöka göra något åt natten och i så fall vad?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hur ser ert schema ut?
Jag funderar pâ om en lite senare läggning kanske vore nâgot, sâ att hon inte läggs för pigg och alltsâ blir förbannad och sen missar sovtâget.

Jag funderar pâ om en lite senare läggning kanske vore nâgot, sâ att hon inte läggs för pigg och alltsâ blir förbannad och sen missar sovtâget.
Egentligen undrar jag om hela schemat är fel för ofta väcker jag henne kl tolv för annars sover hon i fyra timmar och när jag väckt henne är hon grinig och skrikig resten av dagen och kvällen och vill helst bara sova. Igår somnade hon kl tolv, vaknade halv två, två, fyra och kvart över fem och då tyckte hon att det var morgon.
Schemat ser ut så här:
Vaknar (oftast) 7.00
Fm lur 7.45-8.15
8.15 mat, blöjbyte mm
10-12 sova (ibland får jag påminna henne om att sova längre och ofta får jag väcka henne
12 mat blöjbyte mm
13.30 sova 1 timme
14.30 mat blöjbyte mm
16.30 sova 45 min
17.15 vaken tills skrikperioden börjar oftast mellan 18-19 då vi har henne i famnen och somnar om henne när hon vaknar och skriker
22.00 skrikperioden över klarvaken och glad
00.00 sova natt
04.00 mat
Jag upplever att hon dagtid och nattetid är ganska trygg och somnar bra själv efter lite påminnelse, kvällstid blir hon väldigt arg hon inte får vara i famnen.
Vad ska jag göra nu? Jag orkar inte med dessa kvällar och nätter;(
Schemat ser ut så här:
Vaknar (oftast) 7.00
Fm lur 7.45-8.15
8.15 mat, blöjbyte mm
10-12 sova (ibland får jag påminna henne om att sova längre och ofta får jag väcka henne
12 mat blöjbyte mm
13.30 sova 1 timme
14.30 mat blöjbyte mm
16.30 sova 45 min
17.15 vaken tills skrikperioden börjar oftast mellan 18-19 då vi har henne i famnen och somnar om henne när hon vaknar och skriker
22.00 skrikperioden över klarvaken och glad
00.00 sova natt
04.00 mat
Jag upplever att hon dagtid och nattetid är ganska trygg och somnar bra själv efter lite påminnelse, kvällstid blir hon väldigt arg hon inte får vara i famnen.
Vad ska jag göra nu? Jag orkar inte med dessa kvällar och nätter;(
Bör tilläggas att vi inte har någon kvällsrutin (bad, pyjamas mm) alls då det inte funkar under skrikperioden.
Hon går sällan att hålla vaken längre än 1,5 timmar
Vi har egentligen ingen rutin på maten heller då hon äter väldigt lite åt gången, vilket gör att jag testar med mat lite då och då
Hon går sällan att hålla vaken längre än 1,5 timmar
Vi har egentligen ingen rutin på maten heller då hon äter väldigt lite åt gången, vilket gör att jag testar med mat lite då och då