Kurning av barn nummer 2 - kommer vi ihåg?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

Re: Kurning av barn nummer 2 - kommer vi ihåg?!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

LUUGN!

Jag skulle råda dig att verkligen ta djupa andetag och inte fokusera på det som går "fel" eller varför barnet gör si eller så. Ni har haft en bra natt bakom er och förra natten ställde Edtih fler frågor än tidigare. Det har hon all rätt att göra och din uppgift är att besvara hennes frågor. Det blir inte bättre av att mamma blir :evil: #-o eller :x

Att buffa skall absolut inte kännas som att du slår henne :shock: Det är din attityd som är avgörande. Tänk att dina händer förmedlar en lugn och skön stämning som man har då man somnar sött efter en rolig dag! Var säker och lugn i dina rörelser. Bestämd och handfast betyder inte att man skall vara hårdhänt!

Att hon inte lyssnar till ramsan är heller inte konstigt- det är ju alldeles nytt för henne! Öva upp ert ramsande så ni får upp röstresurserna, och nu menar jag inte volym utan NYANSER! Ni skall få upp en dialog med henne. Ramsa bestämt, ramsa mjukt, ramsa förstående. Allt enligt hennes frågor!
Det kommer att ta tid innan allt det nya sätter sig.
Och även om ni redan kurat er son måste ni komma ihåg att det här är fråga om en annan person som kommer att reagera på sitt sätt ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Myne

Inlägg av Myne »

Åh tack Mumintrollet för ditt inlägg!!!

Du har alldeles rätt, jag måste lugna ner mig!! :oops:

Gällande Buffandet....jag känner nu att jag hittat tekniken så nu kan jag lugna henne och jag känner INTE att jag slår henne, känns jättebra! MEN jag är rädd att jag fastnat i buffningsträsket! Hur gör jag för att komma ur detta???

Sant, måste öva på ramsan i olika nyanser! med min son känns det som det funkar, men nu är han ju iofs 2,5 år!

åh lilla Edith, måtte du sova bra i natt och lyssna på ramsan bättre! Och måtte jag vara lugn och klara detta! :wink:

madde
Alexander född 2010-05-17, Kurstart kvällen 2010-12-02
Edith född 2012-04-17, Kurstart kvällen 2012-10-26
Myne

Inlägg av Myne »

"god"morgon!!

Natt 4 började bra! har vaknat sedan kl 1 ungeför en gång i timmen, men iband bara gnällt så slipper ge ramsa och ibland gett ramsan och det fungerat verkar det som!

MEN så kommer vi till denna förbaskade vargtimmen!!!! Hon vaknade 4-45 och började skrika, ramsade men hjälpte ej....GALLskrik så gick in och buffade (sorry :oops: :cry: ) , hjälpte, men började gallskrika så fort jag gick. Buffade nog vid tre tillfällen sen märkte jag att hon bajsat, bytte och ny buffning (lite längre) och protesterade ej mot ramsan, klockan var då 5.50..... men 10 minuter senare var (sorry utrycket) helvetet lös igen.... hon har nu GALLSKRIKIT SOM EN JÄKLA GRIS sedan dess.... har försökt buffa men hon har svårt att lugna sig.... men gick ut med ramsa när hon var lite tyst...sedan kl 6.20 har jag ej buffat mer, ramsat med 5 minuters mellan rum i snitt...... och hon lyssnar på ramsan men slutar alltid med att GALLSKRIKA!!! Provade gå in och solfjädra, men det hjälpte NADA! Hon kommer ju inte somna om tills hon ska vakna (kl 7.30). Vad har jag gjort för fel??? är det verkligen sunt att låta henne gallskrika så här?? jag får ju inte buffa?!

Snälla hjälp mig! :cry:
Myne

Inlägg av Myne »

hej igen!
la henne 15 minut tidgare nu pga att hon var astrött.... men hon förväntar sig buffning! HUR kommer jag ur buffningsträsket??? :?: :?: :?: #-o

kram
Myne

Inlägg av Myne »

jag blir tokig!!! hon vaknade efter 30 min, ville ha buff, gav bara ramsa och nu är vi inne i gallskrik igen!!! hur gör jag??????? hur orkar ungen skrika???? snälla hjälp mig ngn!!!
Myne

Inlägg av Myne »

Ledsen, jag igen,men behöver VERKLIGEN råd hur jag ska komma ur buffningsträsket???

Vore oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig snarast :D
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur går det för er?

Det som gäller nu är att ni skall sätta dit ramsan så den sitter! dvs ÖVA upp ert ramsande så att ni faktikst för en diskussion med barnet! tonfall, frasering, pauser och volym i nyanserade varianter allt enligt med hur barnet låter!
Man skall inte ramsa för att överrösta eller för ramsandets skull, utan för att förmedla ett budskap! dvs allt är bra - du kan sova! :)

Vi hade liknande problem under vår kurning tills jag fattade vad ramsandet gick ut på - jag bestämde mig också för att INTE gå in utan faktikst utvärdera situationen innan. Tog faktiskt tid hur länge hon skrek och kom upp till häpnadsväckande 1-1,5 minuter tills jag kunde få in en ramsa då hon höll paus... :lol: Det var slutbuffat efter den natten.

Tänk såhär:
då du vill gå in - ramsa
då du vill ramsa - avvakta
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Myne

Inlägg av Myne »

Hej mumintrollet!

Det går inget vidare.... vi är helt slut bägge, det är annorlunda denna gång när man har en krävande 2-åring också. Så igår tog vi , felaktigt, upp henne. Hon hade ingen röst kvar efter flera timmars skrik och hon kunde knappt andas pga att hon var så täppt.

Jag tror på allt som SHN står för, så det är inte därför vi slutade. Men min erfarenhet sedan sist är att det krävs en hel del engagemang för att få till det. Jag upplevde att det tog minst ett år innan vår son fattade galoppen helt. Sen kanske det är min personlighet, när jag går in för ngt gör jag det till 200% och det medför väl att jag inte är så avslappnad osv.

Vi har bestämt att göra vår egen variant och se om det funkar. Så kanske kommer vi tillbaka till SHN, men just nu var vi nog ej redo. Jag vill iaf tacka alla på forumet som hjälpt oss med alla frågor och peppning! Utan er hade vi ej klarat det sist och inte heller kommit så långt denna gång.

Kram Madelene
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

Vilka kloka föräldrar ni är. =D> Att ni fattat ett beslut om att det här inte är rätt för er just nu. Jag önskar er lycka till och vi finns här om/när ni är redo för att kura.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"