Hård i magen hur hantera potta och blöja?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Bellan

Hård i magen hur hantera potta och blöja?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Förra söndagen tog vi bort blöjan, på initiativ från Lillan. Vi hade pratat potta i flera veckor och då körde vi. Det har gått bra, många tillfällen med kiss i pottan och några "vi hann inte fram".
Men vi har ett problem, lillan håller sig och blir hård i magen och bajsar inte på pottan :(. Hon har tidigare varit hård i magen lite då och då (nån vecka eller mer mellan), vilket vi de tillfällenas leder till att hon håller sig i ca tre dagar och sen kommer bajset med mycket tårar och oro. (mellan detta har hon bajsat 2 ggr per dag och inte alls hållt sig). Det som hänt den här veckan utan blöja är att hon hållt sig och sen varit jätte ledsen. vi har satt henne på pottan varje gång hon gnäller och det är på gång, men som sagt hon håller sig. Och hon bajsade Efter fyra dagar under massa tårar och oro och gnäll i blöjan när hon fortfarande hade den efter vilan). Sen blir hon ju också lös i magen när hon väl har bajsat också :(. Så efter det kom det i trosan en gång och pottan en gång. Men efter det har hon hållt sig igen.

Så hur gör vi nu? Jag vill ju inte ha blöja på, så hur får vi henne att inte hålla sig utan bajsa på pottan? (hon står alltid när hon är hård i magen och ska bajsa)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hård i magen hur hantera potta och blöja?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, stressa inte fram bajsandet. Det finns massa med "bajs-trådar" här under forumet. Sök så får du massa tips.

Mitt tips, kissa på pottan, ta på blöjan för bajs en kort tid om det behövs. Eller ge massa lösande mat!

Inget ris, pasta, äpple, omogen banan, blåbär, vitt bröd.

Mera av: päron, katrinplommon, kiwi, rotfrukter, potatis,

Vissa blir också hårda av mjölkprodukter.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack TorsMamma för svaret :D

Precis det som jag funderarde på :wink:, om det skulle vara bra att använda blöjan ibland när hon ska bajsa (Vad svårt det kan vara att komma på vad det är man egentligen frågar efter :wink: ).

Bra med mat tipsen. Har tänkt att äpple är fibrer och är bra :-k så det har hon fått äte en massa :oops: Nu blir det päron och kiwi :)

Såg efter att jag skrev att det var flera trådar här om potträning. Och så läste jag tråden om att "Våga bajsa", ska göra som Anna skrev - låta det blir lika naturligt som innan och inte tjata om det.

Tack för hjälpen!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :thumbsup: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"