En länge uppskjutet problem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fridolin

En länge uppskjutet problem

Inlägg av Fridolin »

Vår lilla kille, som numera är 16 månader, sover bra på natten under EN avgörande förutsättning. Nämligen, när han vaknar skriker han och vi går in och ger honom vatten och lägger ner honom igen :!: Jo, jag erkänner... :oops: Det började av nån enkel anledning och jag skulle gissa att det var för att han inte skulle väcka storasyster i samma rum.

Hur som helst. Nu börjar det blir lite tröttsamt och det är verligen dags att ta tag i problemet. Lite slapp som jag är tänker jag att det inte skulle behöva slås på stora trumman direkt utan att jag helt enkelt ramsar och verkar oberörd när han sätter igång på natten. Detta har jag nu försökt i två omgångar :!: :shock:

Saken är den att jag varje gång blir tveksam hur jag ska göra. Han lyssnar inte alls på ramsan utan blir snabbt rätt arg kan man säga. (såklart, eftersom det brukliga är att jag kommer in till honom) Det kan alltså hålla i sig i lätt en timma och till slut är han förstås rätt hulkande i sin gråt.

Hur gör jag då? Håller jag ut eller ska jag till slut gå in och faktiskt lägga ner honom. Vid första kurandet av barnen tog det aldrig så lång tid, utan de gav med sig efter högst 45 minuter, en timma.

Den andra frågan är hur ofta jag ska ramsa under denna dryga nattimma... Jag har ramsat rätt sparsamt. Gör jag rätt?

Han är ju alltså oxå rätt van vid att få vatten på natten, men jag gissar att han snart glömmer det och inte törstar ihjäl. (Vilket jag lätt tror varje natt!)

Man blir lätt lite sjåpig och det är ett drag som man INTE är hjälpt av kan man konstatera :)
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ligger i hans intresse att få sova så gott på nätterna. Se det så, inte som att du ska "hålla ut".

Du hjälper honom genom att minnas och handla efter detta enkla: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Så det får bli en liten mini-påminnelsekur.

Ramsa direkt han börjar. Låt honom sedan gapa och skrika hur mycket han orkar (han väntar på vatten och sällskap, men det är det alltså slut med. Sådant sysslar man med på dagarna). När du hör att han börjar "gå ner" eller rentav låta ledsen, vänta lite till. Ge sedan en enda, sammanhängande ramseomgång till, som går ner bekräftande och punktsättande på slutet.

Även om du inte tycker han lyssnar alls, börjar han göra det redan andra natten. Förutsatt att du INTE går in.

Du kan tassa in när han sovit i tio minuter (inte tjugo) om du absolut måste för att lugna mammahjärtat. Ut genast.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Detta är inget att vänta på. Vi sätter igång direkt kommande natt :!:

Avrapportering är att vänta. Nu har jag fått ny kraft att äntligen rätta till nätterna för den lilla borskämda natt-drickaren! :lol:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"