Hej!
Ja visst är det jobbigt att vara sjuk, och nog kan det vara synd om en liten sjukling alltid

Men kom ihåg att tycka synd om inte är samma sak som att förmedla till barnet att det är något farligt med att vara sjuk!
Jag resonerar såhär: Vaknar man för att man hostar ja det är väl inget farligt i sig - då kan man ju somna om

Och definitivt utan att mamma kommer in i rummet.
Hosta kan du försöka lindra med höjd huvudända, hackad lök i ångande vatten bredvid sängen och en luftfuktare i rummet. Om ni inte har en luftfuktare går det bra att hänga upp våta handdukar på tork nära sängen.
Nej det är inte "fel" att avfyra pangramsa senare - Snarare skulle jag gå på instinkten du hade att du inte ville störa henne. Hon vill ju sova men kanske inte alltid får fatt i sömnen.
Jag skulle inte göra någon solfjäder vid läggning. Det förmedlar liksom en osäkerhet "nu är det det här vet du att du skall ligga still och sova, snälla sov nu, hoppas du inte skriker"

Tjoff i säng med det glada barnet och ut med ramsan så får hon finna sin sovställning själv! Eventuella diskussioner tas med dig bakom dörren!