Regelrätt kur eller?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Regelrätt kur eller?

Inlägg av Myra »

Hej. Skulle nog behöva köra ngn slags minikur tror jag (om det nu finns sådan :D :?: ). Vår lilla 4-månaders tjej somnar problemfritt på kvällen enl nya schemat kl 20 (kan ligga o smågny/smågråta lite men somnar inom 10 minuter).

MEN
1)hon vaknar alltid till ngn gång under vargtimmarna (oftast vid 5-tiden) men somnar direkt om när jag har vagnat 2-3 drag bara.
2)vaknar alltid 6.20 (morgon är kl 7) och kan somna om några minuter för att sen vakna igen osv tills jag tar upp (när hon är tyst) inom marginalkvarten. Jag har verkligen försökt att inte störa henne o vagnat så lite som möjligt. Har de senaste dagarna börjat ramsa mer istället för att vagna (både dagtid och kl 6.20)

Ska flytta till spjälsäng imorgon natt. Har sovit i vagga och de senaste veckorna i vagnen sen jag vagnade bort nattmålet (vilket gick utomordentligt enkelt!) och har känt att jag inte haft attityden att flytta tillbaka till säng för det har ju varit så enkelt att kunna vagna :oops: Men nu är det dags att flytta till spjälsängen.

Jag undrar bara vad jag gör imorgon natt? Ska jag köra enligt kurschemat? Eller ska jag bara ramsa? Hon sover ju egentligen rätt bra men det är den där sista stunden på morgonen jag skulle vilja få till. Jag kör enl standardmodellen dagtid och ger tillägg till kvällsmålet.
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag undrar om jag inte skulle vänta med flytten tills morgnarna också sitter, om jag vore du :!:

:D Du har ju kläm på vagnandet och det är inte att förakta. Det går ingen nöd på henne där. Du kortar bara ner eller övergår helt till litet skak, och bara en gång 6.20, ELLER, vilket är det allra bästa, ger henne enbart ramsan x4 eller x6 till nöds och rör inte vagnen. Sedan ingenting. Andra ljud, gärna fin musik, inget prat. Inga mer insatser förrän det är dags att komma upp.

Jättebra jobbat så här långt ju, du är nästan alldeles framme :lol: Pris och beröm :lol:

Så nej, jag skulle nog inte ändra på något nu. Än. Annat än som sagt korta ner - backa :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

Hej o tack för svar.

Jag gjorde precis som du beskriver inatt (trots att jag inte läste ditt svar förrän nu på morgonen (stolt) :D

Jag har ju de senaste nätterna både vagnat några drag och sagt ramsan men inatt ramsade jag bara. När hon vaknade till kl 4, kl 5 och 6.18, 6.31 så ramsade jag X4 och hon somnade om direkt, en gång fick jag sägar ramsan ytterligare en gång! Wow! Kl 7 ropade storebror på mig och Johanna sov som en stock när jag väckte henne :D :D :D

Då avvaktar jag ytterligare några dagar med att flytta till spjälsängen. Hoppas bara ramsan börjar funka bättre dagtid oxå. Tips på ramsa på dagen förresten? Jag säger "Sov en stund Johanna" men man kanske inte ska ha med namnet i ramsan har jag kommit på? Inte för att hon reagerar på sitt namn ännu kanske men senare.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Där ser du, du kan så bra, så :lol:

Kan nog vara riktigt att ha en "bättre" dagramsa. Jag tror inte det gör något att du har namnet med, men hur får du till någon rytm på de orden :?: Lite längre borde den kanske vara och lite mer stampa-takten-vänlig.

Min dagramsa är "Sov så gott, liten stund; sov så gott, liten stund :!: " osv. De rytmiska orden kan dras ut på som rena barytonsången. Eller kvittras. Kacklas fram hurtigt. Eller "bara" småbarskt sätta punkt slut för vidare diskussioner :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

Tack för ramstipset :D Jag kände att det inte riktigt blev ngn rytm i den jag hade...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"