Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tutan

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Tutan »

MammaFrankie skrev: Du, så häftigt att jag kan dela med mig utav sånt :mrgreen: Men jag börjar nog inse själv nu...att det kan jag nog. Den där attityden är inte så dum att ha alltså. Förstår inte att jag inte införskaffade mig den lite tidigare :wink: 8)
Så klart att du kan! Den där Attityden är ovärderlig och gör livet med barn så mycket enklare och roligare [-o< .

Häftigt att du upptäckt att husljuden stör honom. Vad duktig du är som läser av honom så bra =D> .

:heart: Ida
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> :-({|= \:D/

Skriv gärna några rader i Med Barnaboken i handen om du känner för det!

:heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Skriv gärna några rader i Med Barnaboken i handen om du känner för det!
Har faktiskt varit och sneglat där inne och liksom funderat på om man kasnke kvalar nu :)

Men just som allt gått så spikrakt frammåt börjar saker o knorra sig lite och attityden vackla :?
Lunchvilan i söndags utvecklades till ett endaste stort gråtkalas...eller skrikkalas kanske jag ska säga. Varför det blev som det blev kanske är en helt annan historia men jag tappade helt enkelt attityd mitt i, vilket mini självklart känner av som alla andra bebisar skulle gjort och ja...och det ena ledde till det andra och i en micro paus av skrik tog jag upp min bebi som jag då helt enkelt tyckte väldigt synd om eftersom mamma gett konstiga svar och mini till råga på allt hade lyckats bajsa och vänt sig på rygg sedan sist jag var inne och buffade tappert :(
Men givetvis ska man glömma allt gammalt groll och blicka frammåt vilket vi båda nog provade på att göra men så till kvällen vaknar mini efter en något gnällig
kväll redan kl 20:00 :shock: Jag liksom flyger upp i soffan helt panikslagen och fammlar efter attityden som jag helt enkelt tappat bort... vart, vart är den!!!!! Och vad gör man utan den :shock: ? Njo...man letar reda på skådespels talangen och gör som vanligt helst ingenting men mini låter ledsen och jag går in varpå han blir lugn igen och somnar om men vaknar igen 20:30 och sedan 21 ...ingenting behöver verktygas men ändå...vadan detta!!??

För å inte dra ut på historien mer än nödvändigt så sov mini något ytligt hela natten även om jag inte gjorde något förutom att titta till honom emellan åt och någonstans var jag säker på att han var traumatiserad sedan lunchvilan dagen innan.
Väcker med klocka 07 och vad får jag upp om inte en helt genomförkyld liten miniskrutt med igenmurad näsa och feber :(:(

Inte var jag glad inte men attityden hittade sig iaf tillbaka. Tänk att man är så beroende av att ha en anledning till alla bekymmer :?

Mini har knappt ätit nu i dessa två dagar och det gör ju dessvärre att några vargar smyger sig in helt utan anledning för mini sover som en stock.

Men nu en fråga?
Hur brukar ni göra med sovtider? Jag har låtit honom sova ganska ordentligt. Väckte efter 1,5 timma på morgonen och idag sover han fortfarande efter 2 h på långluren...gjorde han inte igår utan han vaknade efter 2 h.
Har liksom inte mage att väcka honom när han är dålig men vill ju inte heller att han ska va vaken i natt.

tacksam för tankar, ideer och andras erfarenheter :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej kära du! :heart:

För det första: Roligt att du har börjat dela med dig av dina erfarenheter i andras trådar! :D Det är just så det här forumet blir som allra BÄST. :D

Nu till din fråga. Förkylda små behöver mer sömn än vanligt, och jag brukar bjucka på valfri mängd men se till att hålla i mattiderna. Blir liksom lite lättare att komma tillbaks till rutinerna sen när hälsan tillåter då...
Har märkt att min lilla styr sitt dagssömnbehov väldigt fint själv när hon är sjuk. Ju friskare hon blir desto kortare lurar, tills vi är tillbaks där vi var innan förkylningen!

Tin :heart: skrev så fint om hur hon hittar sin attityd under sjukdom: Packar väskan och drar till Pluto!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Irmasmamma skrev:För det första: Roligt att du har börjat dela med dig av dina erfarenheter i andras trådar! :D Det är just så det här forumet blir som allra BÄST. :D
Pâ spiken!
Irmasmamma skrev:Har märkt att min lilla styr sitt dagssömnbehov väldigt fint själv när hon är sjuk. Ju friskare hon blir desto kortare lurar, tills vi är tillbaks där vi var innan förkylningen!
Samma här. Jag brukar ocksâ se till att hâlla mattiderna nâgorlunda och lâta sömnen bli som den blir.
MammaFrankie skrev:Har liksom inte mage att väcka honom när han är dålig men vill ju inte heller att han ska va vaken i natt.
Oroa dig inte. Jag är helt säker pâ att sömn är det bästa när man är sjuk och trött. En gâng när vâr Mellanbror var riktigt risig (tror han var runt 2 dâ, kommer inte riktigt ihâg) sâ sov han först sina vanliga 12 timmar, sen 3 timmar fm-lur och pâ det 3 timmar em-lur. Sen 15 timmar natt. Och sen var han frisk. :mrgreen: Vâr Storebror som inte är en lika säker sovare duttade ut sömnen lite mer och tog en vecka pâ sig att bli frisk. Slump? :roll: Jag kan ju inte vara säker, men flera gânger har detta mönster upprepats hemma hos oss. :wink:

Hoppas ni kryar pâ er snart!

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Är det inte det ena så är det det andra ;)

Jaja... raport från sjukstugan!

Mini blev av med feber och blev piggelin fort tack vare att han fick sova....tillslut :)
Skäms ju så här i efterhand att jag första dagen beslöt mig för att ta upp honom efter 1,5 timmar på förmiddagen :oops: Men sedan fick han iaf sova och då sov han i massor :sleep:

Men nu då... SNUUUUVA... ger sig inte :(
och sedan TÄNDER... och en massa BAJS :( och ja...håll i er.. det är mer ... efter att jag varit helt kopp fri i över en vecka lyckades ändå mini få SVINkoppor:( det är inte lätt för det lilla trollet :(

Så vart är attityden då i allt det här... jora...det har gått ganska bra men några grejer då...

Vändningscirkus har blivit bajscirkus.
Så mini kan vakna i princip när som helst under hela natten men som oftast i vargtimman. Han kan vara vaken lääänge utan att det blir kris. I typ1,5 timma är inte ovanligt men efter så lång tid börjar han som regel bli arg och ibland ledsen och ja, någon gång har han väl tillslut somnat om. Det har visat sig vara bajs dessa långa uppvak beror på. Jag har provat och ramsat men då blir han arg. Så för några dagar sedan gick jag in efter att jag hört att han inte fixat o somna om, trots att det var gnöl och inte kris. Han hade bajsat så jag bytte och gick ut och han somnade om meddetsamma. Så nu har det blivit typ 1 bajsbyte/natt i några nätter (och jag tänker att det beror på tänder. Dels att det är lös och mera bajs och dels att han kanske vaknar av tänderna och eller snuvan och när väl vaken så bajsar han) Någon gång efter provade jag att vänta läänge igen men då blev han tillslut ledsen...och det vill jag ju helst undvika. Men så inatt då... vaknar han 04...ligger som vanligt...prat...tyst....gnöl... så jag går in för att byta men där är ingen bajs.. :-k
:?: Så har jag vant lille mini att mamma ska komma in för att man ska somna om...bajs eller inte?
Så hur gör man? väntar tills han blir ledsen? som kan ta låååång tid. eller går in...byter om bytas ska...elller lägger täcket på och går ut varpå han somnar om direkt?

Långluren har också blivit strulig sedan sjukdomen då han gärna sov 2,5 till 3 timmar.
Igår vaknade han efter 45... låg så där prat...gnöl...tyst tills han blev ledsen efter 20 min (jjag husljudade under tiden) gick in då han lät ledsen och han hade givetvis bajsat. Jag bytte så fort jag förmådde i mörkret och gick ut men denna gången somnade han inte om. Så... efter prat...tyst...gnöl igen blev han ledsen ännu en gång.
Nu sov han ju rekordkort men grejen är den att på långluren vaknar han ofta efter 1,5 timma istället för 2 och ett tag brukade han klara av att somna om men nu ligger han som beskrivet ovan och gör ljud för sig själv, passar på att bajsa och blir ledsen .. och när jag då ska gå in och byta är det inte mycket till sovtid kvar och han somnar inte om utan blir arg när man går ut.
Jag kör med samma taktik som förrut
1 avvakta
2 husljuda
3 ramsa om det ballar ur
4 går in och buffar om ledsen
Men nu är det ju liksom bajset som ställer till det också..hugha!
Hur jag än vrider och vänder slutar det med att jag tillslut får gå in i en micropaus av skrik... inte speciellt trevligt för någon av oss.
Mini blir tyst med det samma jag kommer in så jag behöver aldrig ta upp skrikande bebi men det känns iaf inge kul att gå in i rummet när han hunnit skrika upp sig.
Så jag vet inte, men jag läste någon som sa (undrar om det var SaraMilana?? minns inte riktigt) men att man ska ge barna förutsättningarna eller typ möjligheten att sova 2 timmar men om barnet någon dag sover 1,5 så går det också bra,,,??..
Tacksam för tips och ideer för att vidare få möjligheten att gå in till a happy baby.

KAnske jag ska ha mer is i magen tills den här bajscircusen dragit över men jag är ändå tacksam för pepp :heart:

Ursäktar om det är rörigt skrivet igen men det smattrar på tangenterna och som vanligt läser jag väl igenom efter att jag skickat ;)

Krampå er
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

MammaFrankie skrev:Så jag vet inte, men jag läste någon som sa (undrar om det var SaraMilana?? minns inte riktigt) men att man ska ge barna förutsättningarna eller typ möjligheten att sova 2 timmar men om barnet någon dag sover 1,5 så går det också bra,,,??..
Ja, så brukar jag tänka. Man kan inte sova ÅT barnet, bara ge det möjligheterna. Sovs det lite mindre nån gång är det ingen katastrof och inget misslyckande.

Oavsett om det är vändningscirkus eller bajscirkus eller vad det nu är så skulle jag ha attityden av att allting är precis som vanligt och allt är som det ska. Behövs det en åtgärd (typ vända eller byta blöja), så görs det snabbt i mörkret som om inget hade hänt, så kan liten koncentrera sig på att fortsätta sova sen. Om jag misstänker att det behövs ny blöja brukar jag öppna dörren på glänt och sticka in näsan, för har det bajsats luktar det i hela rummet och går inte att ta miste på.

Hoppas ni blir friska snart hela gänget!

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tack SaraMilana <3

Då tänker jag tänka som dig ...med hela attityden :) :heart: 8)
Efter att jag skrev det där inlägget har mini givetvis sovit som en stock utan ett endaste uppvak vare sig på dag eller nattetid... så man ska väl inte hänga sig kvar vid detaljer helt enkelt för nästa dag händer någonting annat ;)

Mini är fortfarande såååå snuvig. Förkylningen kom för 2 veckor sedan idag och förrutom snuvan är han ju frisk. Hur länge kan snuva hålla i sig? Är det vanligt att det håller i sig så länge? Är ju bara sååå jobbigt för det lilla trollet på ala sätt och vis.

Tack å tack för att ni finns :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Visst är det så, att bara man gjort ett inlägg så brukar problemen lösa sig :wink: . Men det är ju jättebra! :thumbsup:
MammaFrankie skrev: Mini är fortfarande såååå snuvig. Förkylningen kom för 2 veckor sedan idag och förrutom snuvan är han ju frisk. Hur länge kan snuva hålla i sig? Är det vanligt att det håller i sig så länge? Är ju bara sååå jobbigt för det lilla trollet på ala sätt och vis.
Visst är det jobbigt... Min Siri har haft två långa förkylningar under sitt första halvår här på jorden. Vid första omgången fick jag en läkartid efter två veckor eftersom det började låta rossligt i luftvägarna. Den läkaren (bra och engagerad) rekommenderade nässpray även för småttingar för att det sprider det avsvällande medlet bättre än näsdroppar. Så jag fick fortsätta med nässpray i drygt tre veckor ca innan förkylningen gav sig. Annars brukar jag hålla strikt på de där rekommenderade tio dagarna.

Enligt den läkaren är det inte helt ovanligt med långa förkylningar hos småttingar eftersom de har kortare luftvägar och det samlas lättare snor då. När han dessutom fick veta att pappan och ena storebrorsan är lite åt det astmatiska och allergiska hållet så var det inte så konstigt tyckte han.

När så andra omgången förkylning kom för nån månad sen med ny omgång nässpray så fortsatte jag, efter samtal med BVC, i typ tre veckor den gången också.

Så om du börjar fundera och känna dig lite orolig så skulle det kanske vara läge att ringa vårdcentralen eller BVC.

Hoppas det ger sig snart!

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åh, tack Tutan!!

Ja, jag har ett läkarbesök inbokat på torsdag :)
Vad för nässpray kör ni då? Jag ger nezeril droppar till natten o kör koksalt under dagen och massa vatten å dricka har jag fått för mig är bra för att liksom tunna ut slemmet.
Men spray säger du.... den från 7 månader då eller?
Ja, jag är ju asmatiker....så kanske inte så konstigt då iaf :?

Tack igen för goda ord :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Ja, vi har kört på Nezeril nässpray, den som är från 7 månader MEN bara gett en puff i vardera näsborre enligt läkarens rekommendation. Nu är hon förkyld igen och hon är ju nästan 7 månader så nu har jag faktiskt gett två puffar/näsborre.

Koksalt har vi också gett på dagen. Gärna rätt mycket enligt BVC så att det verkligen sköljer bort snoret och de sväljer undan det.

Vad bra att ni fått en läkartid! :D
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Oj så längesedan det var jag skrev nu.

Tack Tutan för tipsen sist. Förkylningar har vi fått många utav så nu börjar vi bli vana även om mini är snuvfri för tillfället (peppar, peppar...)

Hur som helst har vi haft det jätte bra men jag har tänkt skriva så många gånger om ett litet bekymmer som inte verkar vilja ge med sig och nu tror jag att jag provat alla möjliga lösningar utan bestående resultat så expert råd är på sin plats.

Vet egentligen inte varör jag inte frågat tidigare.

Problemet är bajs för tidigt på morgonen.
Sid har ju liksom alltid varit en early bird så det har varit något vi jobbat på från dag ett. Men så med hjälp av er fina fick jag styrkan att ta bort det ena nattmålet efter det andra och Sid sov 12 timmar. Sedan följde några nätter med tidiga uppvak som var minst sagt tålamodsprövand på "isen i magen" fronten men så vips var dom som borta tills.... JA, egentligen så vet jag inte när det började men för längesedan... typ sean sist jag skrev. Mini började vakna tidigt och var egentligen inte vare sig ledsen eller speciellt arg men kunde INTE somna om (detta på morgonsidan)
Så en moron gick jag in (fast att han inte var ledsen) och mini hade bajsat. Jag bytte och gick ut och han somnade om på ett kick. Nästa morgon hände samma sak. Han gjorde kjud ifrån sig....var tyst(då han förmodligen bajsar....och sedan så började gnölet. Istället för att lyssna på ett evigt gnöl gick jag in och bytte (jag började ha som tumregel att om han inte var tyst inom 20 min gick jag in och varje gång hade han bajsat och varje gång kunde han lugnt somna om när blöjan var bytt. Men hallå!!! vad hade jag börjat införa...istället för att det på natten inte händer någonting, då sover alla som grisar hade vi infört uppvak vid 06 med bajs och byte för att sedan somna om... som en rutin lika lik att stiga upp och amma en skvätt. Så vad göra...jo det var väl dags att byta trenden tänkte jag... man byter inte bajsblöjor på natten, såvida inte någon blir ledsen att ligga med dom. Men i början var han mest arg och jag fick käpa på med husljud och diverse. Det har hur som haver inte gått en morgon utan att jag hört honom minst en gång även om det många gånger förvisso är ganska milt....typ bla,bla, bla och sedan tyst. Men 9,9 ggr av 10 bajsar han innan det är dags att gå upp.
Vad gör jag åt detta? När han precis bara ypper ett litet miniljud är det en sak men när han blir vrålsur och jag vet att han med 99% säkerhet har bajsat känn det lite hårt eftersom jag också vet hur lätt han somnar om med bytt blöja men jag vill ju inte införa bajsbyte rutinen igen heller men känner mig minst sagt taskig som låter min son ligga med bajs varje morgon. Provat med blåbär om kvällarna så att det inte ska komma på morgonen men det gör honom bara hård och han ligger och stånkar och pustar ut harlortar. Och det känn ju ännu värre att han ska ligga där och desutom ha ont av att få ut bajsen.
Förrutom detta är allt prima. Sid är det charmigaste lilla troll jag någonsin skådat, tillsammans med storebror då förståss. Han är bara så posetiv och så framåt. Vi har haft lite släng av 8 månaders ångest med någon mer osäker natt men med lite åtgärder och ATTITYD av den självklaraste självklarhet har det ordnat sig fint.

Så här ser schemat ut

07 morgon med ammning
08 second breakfast
09 20 min sova
11:30 lunch
12:30 sova 2 h
16:30 sova 5 min
17:30 middag
18:30 kvällsgröt
19:00 sova efter skrattet till gonattet

Mörkläggningen är givetvis dubbelkollad:)

En annan fråga är om egenleken.
Vi hade den förrut direkt efter ammningen och före second breakfast. Den varade alltid i 20 min....aldrig mer! Så jag bestämde mig för att införa den efter secon breakfast eftesom jag tänkte att han kanske började bli hungrig och att det var därför det inte gick mer än 20 min. Men efter second breakfast fungerar inte så bra heller eftesom då har han liksom redan kommit igån och lekt med storebror och verkar liksom tycka att man tar bort honom från gemenskapen när man sätter in honom på rummet. Storebror leker ju själv men ute i vardagsrummet. Sid är också väldigt dukti på att greja själv ute i vardagsrummet men givetvis kan man bli distraherad då på ett helt annant sätt. HAde tänkt att jag skulle få till det ändå så tacksam för tips och ideer.

Massa kram
Joanna
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D
Litet snabbsvar bara
i stället för att ge blåbär på kvällen, kan du inte testa att ge lösande på morgonen så att bajset kommer på dagen? typ päron, plommon eller så till frukostgröten kansk?
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej!
i stället för att ge blåbär på kvällen, kan du inte testa att ge lösande på morgonen så att bajset kommer på dagen? typ päron, plommon eller så till frukostgröten kansk?
Nja...kanske skulle ha sagt att vi provat det alternativet också.
Skrev sent igår och vet inte riktigt hur riktigt skrevet det blev men problemet är någonstans att han bajsar sååå mycket. Så om jag ger katrinplommon kommer det ännu mer på dagen och fortfarande om natten. Fick tippset av en vän att nästintill ta bort frukt då det innehåller så mycket fibrer och därför är mer eller mindre lakserande oavsett frukt så nu har jag provat med det och han bajsar faktiskt något mindre...typ 4ggr/dygn istället för sju.
Jag var på BVC idag och frågade om det verkligen var normalt med så mycket övföring :shock: Han är ju dessutom en liten allergiker så man är ju orolig att det är något annat som ligger och stör tarmarna. fast han verkar ju nöjd och glad ...så.. ?? Jag har gått bet.
Imorse låg han med bajsblöja igen när jag tog upp honom 07 och har bajsat 2 ggr till sedan dess. Som om han småbajsar istället för att få ut allt ordentligt.
Desutom hade han typ nästaninte gått upp något i vikt sedan sist fast barnmorskan menade att det berodde på att han rör så myclet mer på sig nu sedan han började bemästra gåvagnen och så kan det kanske va för äter gör han ju.
Nåja ... så tuden tack Videunge men jag har alltså redan provat med lösande på morgonen.

Satt för övrigt och läste din tråd precis innan jag såg att jag fått svar ut av dig och vill väldigt gärna vara med att skicka styrkande kramar fulla med energi. Med en liten allergiker själv känner jag så väl igen mig i era beskrivningar. Så inspirerande tråd...vilket tålamod, vilken ork... stå på dig!! Läkare kan verkligen kännas som ett släkte för sig ibland...kör liksom över en när man faktiskt känner sitt barn allra best själv!

kram Joanna
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Nästa gång jag skriver ska jag läsa igenom innan jag skickar. Det näst intill oläsliga ber jag om ursäkt för och hoppas ändå man förstår vad jag menar :oops:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"