hjälp m kur av 4 mån dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Läser o läser o läser SHL och förbereder mig mentalt för att kura. Min man är med på att vi måste göra det. Men... Hur sjutton ska det gå? Dottern är trött på dagarna. Orkar vara glad korta stunder, men är mkt missnöjd. :(
En vanlig dag ser ut så här:
20 amning så hon somnar. lägger henne i sin säng kl 21. Ibland vaknar hon o vill ha bröstet igen. Sover till 23- .23.30 ca. Ammar. Sover till ca 02-02.30..Ammar sover till 3.30-4 ca. Ammar. Sover till 5-5.30. Ammar. Sover till 6-6.30 Bajsar o är klarvaken. Hon skulle kunna fortsätta äta o sova varannan timme nu. Men brukar gå upp 7 o ta morgon. Vaken till 9. Får gröt o ammar. Sover i mitt knä till 10, eller vagn som rör sig 1 timme. vagn som står still 15 min. Sen håller vi på så här under dagen. 2 Tim vaken max. Måste så gott som alltid Annas eller vagnas till sömns. Så nu är då min fundering: vart börjat vi? kan vi bara helt ta bort nattamningen? Känner mig värdelös som mamma. Alla andra har nöjda o glada bebisar. t
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av ilindstrom »

Hej sundis78 och välkommen hit!

Det är klart att det kommer gå bra för er, men jag förstå precis hur hopplöst det känns och man vet inte i vilken ände man ska börja.

Det jag skulle börja med att göra är att läsa igenom hel SHN- boken och se om det här är det som min familj till 110% vill göra. Om svaret blir ja så skulle jag bestämma ett datum när jag skulle börja kura och läsa på ordentligt. Fram till kurstart skulle jag inte förändra något, bättre att ta allt på en gång.

Men en sak skulle jag göra och det är att introducera mat. På bara bröstmjölk är det ofta svårt att sova hela nätterna.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Tack för ditt svar Ida.
Frågan OM vi ska kura finns nog inte. Vi måste för att överleva.
Inatt kom hon inte ens till ro av bröster. Skrek så fort jag la henne i sängen. Min man försökte då söva henne. Men hon skrek som besatt o låg ist vaken till 24. Från 21.
Sen gav jag henne bröstet. Hon somnade o vaknade 2. Bröstet o somnade. Nu vaknade hon igen kl 3.
Jag orkar snart inte mer. Jag är trött o ledsen. Kommer på mig själv m att önska att jag blev svårt sjuk så jag fick ligga på sjukhus så jag slapp det här. :(
Bvc har inte ens kommit m tips. Tog upp det i föräldragruppen. Men eftersom INGEN annan (jans det ens va möjligt) har problem på natten. Så sades inget om det. Allas de ändras barn sover o vaknar max en till två gånger. vad sjutton gör jag för fel.
Ska försöka läsa ännu mer i boken. Vet bara inte när jag ska hinna el orka. Har sällan så lång stund för mig själv att jag kan sitta o läsa. O har jag det så somnar jag :(

Mat har vi börjat med. Gröt, morot o potarispure, katrinplommon o mango.
Går bra, men märker inte att hon är mer nöjd :(

Vill kunna njuta av mitt barn. Inte önska att ett år ska gå förbi så hon klarar sig utan mig. :(
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och underbart att du har hittat hit! :heart:

Jag förstår verkligen hur hopplöst det känns just nu, men med att ta en sak i taget och jobba med målet i sikte kommer det att bli bättre!
Och du - alla andra har verkligen inte glada och perfekta barn! :lol: Vi är många här som fått en knasig start med kommit upp på banan igen med hjälp av SHN. Du är garanterat en underbar mamma till din dotter, nu skall vi få henne att slappna av och våga sova så kommer du att få njuta av ert liv igen!

Du undrar hur det kommer att gå då hon är så trött på dagarna - det ger med sig på några dagar skall du se!
Du måste bara lita på att detta är er strategi och lämna farhågorna om "hur kommer det nu att gå" åt sidan. Av yttersta vikt är att du inser hur viktigt det är att FÖRMEDLA ett lugn och en trygghet åt barnet. Om du betvivlar - kommer inte barnet att våga slappna av!

Först kan vi ta itu med schemat.. Skriv gärna hur du hade tänkt dig att dagarna skulle se ut.
Inspiration kan du få här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

Har ni ordnat eget rum åt henne under kuren?
Ordentig mörkläggning - och då snackar vi kolgruvemörkt!

Efter att vi funderat om schemat fungerar och ni känner er peppade till 100 är det bara att välja en dag och köra! :)

krafter och kramar till dig!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Tyvärr bor vi lite trångt just nu så lilltjejen sover i spjälsäng bredvid mig. Kan man kura ändå? Jag tänkte att jag får vara i vardagsrummet under de första nätterna. Mörkt har vi. Just nu har vi en liten nattlampa, men den ryker när det e dags.
Schema skissar jag på. Kan skriva ner det imorgon. Hittade ett i SHN för 4 mån som passar oss bra.
Men ja detta känns ändå ogenomförbart. Nu inatt har hon vaknat varje timme o vill amma. Eller vill o vill. Jag ger henne bröstet för att det är snabbaste sättet att trösta henne. Ger jag inte bröstet blir hon hysterisk. Det är inga vanliga skrik utan hon blir helt hysterisk. Spänner hela kroppen o blir okontaktbar. Hur gör jag om hon blir så under kuren?
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det går visst att kura med barnet i samma rum, då är det bra att skynka av sängen lite så hon får sig ett eget krypin. Fast om ni har stickmörkt i rummet är nog synintrycken borttagna med det :)
Jag rekommenderar dock starkt att du i så fall håller styr på dig själv då ni ligger så tätt inpå varann. Jag sover i alla fall VÄLDIGT dåligt med min dotter i samma rum. Nu efteråt tänkt vet jag att det var även jag som sabbade för hennes sömn efter smekmånaderna då jag var där DIREKT hon gnydde och stoppade in nappen. Om du läser på i SHN förstår du vikten av att våga backa. Att överlåta mer och mer åt barnet. Om hon vaknar på natten (efter några dagars kurande) är det viktigt att ha is i magen och lyssna ifall barnet klarar av uppvaket själv.
Hänger du med? ;)

Och en fråga - hur sover hon nu? Rygg? Mage?
Här på forumet rekommenderar vi magläge, eftersom det är sömnbefrämjande. Och oberoende ställning rekommenderas ett andningslarm!

Har du Barnaboken? Om inte kan jag även rekommendera den. Det är en underbar bok med mycket handfasta råd om barnvård och uppfostran. Läser du den förstår du säkert bättre tanken bakom SHN..
Men ta ingen stress av att läsa igenom en massa böcker nu då du är så trött. Men som ett tips för den tid som komma skall!

Och hur du gör då hon skriker upp sig?
Natt 1 och 2 buffar du! Eller solfjädrar! Sedan ramsar du dig ut!
ÖVA buffandet och solfjädern innan ni sätter igång med kuren!
Det finns en video på buffandet här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Kram!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av Manfred10 »

välkomna hit säger jag oxå! :D
Vad bra att ni hittat hit och vill hjälpa er dotter till trygga, sköna nätter med sömn och dagar fulla av skratt och delaktighet! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Tack. Känns skönt att det finns en metod som verkar fungera. :)

Så här har vi tänkt schemat:
Natt: 20.00-07.00
Äta: 07.00
Sova: 08.30-09.15 (45 min)
Äta: 09.15
Sova: 11.00-11.45 (45 min)
Äta: 11.45
Sova: 14.00-15.30 (1,5 tim)
Äta: 15.00
Sova: 17.00-18.30 (1,5 tim)
Äta/nattslurk: 19.30
Sova natt: 20.00

Dottern är ganska morgonpigg och brukar ha en tröttare och gnälligare period mitt på dagen. Vet inte alls om detta schema kan fungera. Tar tacksamt emot synpunkter.

Tänkte dra igång med kuren i oktober, när hon är 5 månader, vilket hon blir 15 oktober.
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Några synpunkter på schemat:

Eftersom dottern blir 5 månader då ni kör igång skulle jag rekommendera att färdigt ha ett schema som passar 5-6månaders barn. Då ligger sömnbehovet på ca 15h. Ni ligger nu i överkant.

Ett klassiskt upplägg är att ha 12h natt och tre lurar. tex 45min på förmiddagen, 1,5h på lunchen och 45 min på em. Orsaken till att ha en längre lunchvila är att den på långsikt blir kvar, medan de två andra faller bort med tiden. Men man kan gott ändra om i schemat an efter och se vad som passar behovet just nu.

i och med att ni har 11h natt kanske ni kunde ha det såhär:

Natt: 20.00-07.00

Frukost: 07.00 Amma, gröt eller frukt på! Ge kanske en banan strax innan vilan
Sova: 9-10:30 (1,5h)
Lunch 11:00, puré, amma som efterrätt
Sova: 12-13.30 (1,5 tim)
Mellis: 14:00 frukt, amma
Sova: 17.00-17:45 (45 min)
Middag 18:00 pure, amma som efterrätt
Äta/nattslurk: 19.30
Sova natt: 20.00

Då blir det 15 min "för lite" sömn, men lurarna och maten är fördelade med längre intervaller, så hon hinner bli ordentligt hungrig mellan varven! Inget snuttande längre!
Och så skulle ni ha tre lurar istället för 4. Personligen tänker jag att det är en lur mindre att ha koll på ;) Men om ni tror att hon trivs bättre med 4 så måste vi justera åt det hållet.
Vad tycks?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Bra synpunkter.
Det enda jag kan tänka mig är att det blir lite lång vakentid mitt på dagen. Då brukar hon oftast vara väldigt gnällig och sliten. Men det kanske beror på dålig nattsömn.
Skulle nog tycka det vore skönt med en liten tupplur någonstans där mitt på dagen. Men soms agt det kanske inte behövs.
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja du har alldeles rätt att det känns lite långt.. Kanske man kan lägga sista vilan tidigare:

Frukost: 07.00 Amma, gröt eller frukt på! Ge kanske en banan strax innan vilan
Sova: 9-10:30 (1,5h)
Lunch 11:00, puré, amma som efterrätt
Sova: 12-13.30 (1,5 tim)
Mellis: 14:00 frukt, amma
Sova: 16:00-16:45 (45 min)
Middag 17:30 pure, amma som efterrätt
Äta/nattslurk: 19.30
Sova natt: 20.00

Det är även ganska mycket sömn med långa lurar tätt på varann på förmiddagen, så det kan hända att man kunde justera lite där..

Förslag 2:

07 Frukost Amma,
08:00 2:a frukost gröt eller frukt
9-10:30 Sova (1,5h)
12:00 Lunch puré, amma som efterrätt
13-14:30 sova (1,5 tim)
15:00 frukt, amma
16:30-17:15 sova (45 min)
18:00 middag - pure, amma som efterrätt
19.30 nattslurk
20.00 Godnatt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Har pusslat lite m schemat o känner att det här skulle kunna funka. Vad tror ni?
7 Godmorgon, amma
8.30 gröt
9-9.45 sova
10.45 lunch pure+amma
12-13.30 sova
14 mellis amma+frukt
15-16.30 sova
17.30 pure+amma (ev. 17?)
19.30 nattslurk
20 sova natt!

Vi har aktivitet kl 10 på mån o tors o aktivitet 11 på ons, men det här schemat funkar ju med det.
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av klockan »

Hej sundis,
kikar in bara :D

Ang schemat så fattas det 1 timme sömn :wink: Ska ni ha 11 tim natt behövs mer sömn på dagen...enklast är att ha 12 tim-natt och 19-07 är en klassisk SHN-natt som funkar för de allra flesta, så varför inte köra på det? Det som gäller nu, dvs innan ni kurat, får ni stoppa långt bak när ni börjar, för då är det NI som leder och som visar vad som gäller :D :thumbsup: Alt är att ha 2 tim mitt på dagen ist för bara 1.5 tim tänker jag...För lite sömn på dagen renderar i övertrötthet till kvällen...

Det är jättesvårt att föreställa sig hur det är att ha ett barn som SOVER, och då snackar jag alltså 12 tim på natten och 3 dagslurar/dag, när man har ett barn som bara strular och strular. Tro mig, jag har själv varit där :wink: . Det finfina är att SHN funkar, om man bestämmer sig för att köra till 100% och verkligen framhärdar de här 11 första dygnen och sen är beredd på att jobba vidare, för det måste man.Så är det att vara förälder öht enl mig, man kan lixom aldrig bara släppa....Tyvärr är det det som kablas ut till en från bl a BVC men även från kompisar att "bara man följer med barnet så ordnar sig allt" och så verkar det som att alla har det "så bra" :wink: . Jag har då aldrig upplevt att det funkat för oss direkt utan det är först när vi vuxna börjat strukturera upp tillvaron som det verkligen blivit harmoni för både barnen men även för oss själva.

Så, varmt välkommen hit och hoppas du/ni vill hålla kontakten medan ni kurar, för vi finns här för er med pepp och stöd och tips. Vi har alla gjort samma resa :D ,
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av klockan »

PS. Just nu är det mkt för er att ta in, men sen när ni börjar få flytet så kan jag varmt rekommendera "Barnaboken" av Anna Wahlgren när man känner att man behöver få vägledning i sitt tänk kring sina barn. Jag har 3 barn varav 2 är kurade och jag började läsa BB ganska sen i min "föräldrakarriär"...men gud så mkt som föll på plats när jag började :wink: Och hur bekräftad och trygg och lugn jag kände mig sen. Nu tar jag fram den lite då och då + kollar runt här på forumet efter olika trådar i den ämnen jag har frågor kring.

Så där har du/ni verkliogen en skatt att utforska längre fram :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
sundis78
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 19:47

Re: hjälp m kur av 4 mån dotter

Inlägg av sundis78 »

Åh vad bra. missat det. Ja natt kl 19 är ju bra. Lite overkligt att hon ska kunna somna för natten då. Men testar ju schemat litegrabd utan kuren nu och kände att hon blev väldigt trött nu ikväll. Så lite justering så att nattsömnen blir 19 blir ju bra.
Lillflickan född 120515.
Känner oss redo för kur nu! Tror vi... :S
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"