mjölken sinar!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
gh123

mjölken sinar!

Inlägg av gh123 »

Hej!
Har en 10veckors tjej som reagerat bra på standardmetoden. Men upplever att mjölken sinar särskilt på kvällen när hon ska äta mer inför natten. Hon sover hela nätter och äter inte alls mllan 21-0530 ca.

När jag började hade jag massor med mjölk för mycket och ett bröst räckte i ca 20min ammning och var alltid styvt. NU räcker det knappt i 4-10minuter ::( Och jag upplver att hon knappt blir mätt. Tillgången har minskat kraftigt bara senaste veckan. Jag är annars frisk och mår bra ingen stress som stör. Har även sparat mjölk som jag pumpat ur så jag är inte oroad över att maten räckr till eftersom jag har den som reserv har dock adrig gett än för det känns som början på en ond cirkel.

På dagen sover hon ca 1,5h-2h och sedan vaken i 1,5h-2h. Då ammar jag ett bröst och efter en timme nästa. Så det går i alla fall 3timmar mellan ammningarna för varje bröst. Prövade att g varje bröst men det hjälpte inte tyckr jag. Försöker att pumpa ut lite ur varje bröst för att öka produktionen.

Nån som känner igen det här och vet hur jag ska råda bot på problemet?

Vår tjej har annars fungrat jätte bra med sm :) Men känner att det nu barkar iväg. Än räcker mjölken och hon är nöjd när det är dags att sova och hon somnar oftast mycket snabbt.
Världens goaste flicka född 2012-07-20
gh123

Re: mjölken sinar!

Inlägg av gh123 »

Kom på att jag mått lite sisådär och varit lite yr, illamånde frusen ibland. Kanske kan vara det som ger sämre mjölktillgång? Just idag har jag känt så hela dagen som om jag haft bomull i huvet och yrsel.
Funderar om det kan vara järnbrist och om det påverar mjölktillgången?

Funderar mycket varför mjölken minskar...

Tänker att jag själv orsakat siningen genom att jag tidigare "sparat" på ett bröst och först ammat ett bröst i 2h sovtid 2h och sedan nästa för att göra henne mätt.
Men det la ja snabbt av med och tycker att produktionen borde ha ökat men det blir bara mindre känns det som :( Känns även som att bröstet inte fylls på under dagen. När jag vaknar är brösten pinfulla och på kvällen som tomma påsar.
Nu ikväll fick vi ge henne mjölk som jag pumpat ur under dagen i flaska. Känns som ett misslyckande och att produktionen nu kommer minska ytterliggare eller att hon ej ska vilja suga på tissen :(

Blir lite smått frustrerad då jag tycker att produktionen borde vänt och ökat men istället minskar den bara.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

1. uppsök läkare och ta lite prover så du inte är sjuk, infektion, blodbrist osv...

2. Ät ordentligt; minst 5 ggr/dag och då riktigt fet mat och mycket proteiner.

3. Gå inte en massa promenader när barnet sover, sov själv samtidigt.

4. PUmpa av brösten på morgonen och ge i flaskan på kvällen. Då vet du att summan blir den samma över dagen och på så sätt kan du öka mängden. Pumpa efter amningen på morgonen.

5. Drick amningste eller ännu hellre Luzernte, finns i hälsokosten. Brygg en hel kanna (minst 1 L) och ha i kylen, drick mellan måltiderna.

6. Drick inget koffein, inget kaffe, inget svart eller grönt te, ingen kola och ingen choklad. Allt är vätskedrivande. Drick vatten och alkoholfri öl om du vill.

Amma båda brösten, vid påfyllningen amma båda igen.

Typ B1 och B2, rap och blöjbyte, B1 och B2 allt helst inom 1 timme. Sen vaken 30 min innan man sover. Barnen utvecklar en mycket bättre sugteknik till 10 veckor så att hon ammar säg 10 min/bröst är inte konstigt.

Sen satt jag efter läggning på kvällen och pumpade, pumpade och pumpade i typ 20-30 min/bröst så jag fick ut det där lilla sista inför natten.

Men glöm inte att sova och vila mycket, det är A och O för god mjölkmängd.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Och jag som kämpade med amningen som en galning vill bara flika in att det är inte värt att lägga hur mycket energi som helst på att försöka öka mängden mjölk. Snart är det dags för smakportioner och då kan amningen fungera som måltidsdryck! Och snart tar hon studenten och då är amningen en liten liten prick i historien... :roll:
gh123

Inlägg av gh123 »

Tack för hjälpen!

Idag har det tyvärr brakat åt h*vete alla rutiner borta :( Och lillan har knappt sovit alls på hela dagen :cry:

Hon har ätit och mjölken har räckt men det har varit totalt omöjligt att få henne att somna!
Och när hon väl somnat så har hon sovit 10-30min. Inget har dugt, inte vara i famnen inte ligga ner.

jag känner mig väldigt dyster hur ska jag reda ut det här?
Vi hade det väldigt jobbigt innan sm med magknip och ja rent kaos var det. Nu har jag världens ångest över att vi ska vara tillbaka där snart igen. :cry:

Vilket hon säkert känner av! Snälla ge mig hopp!

Vi har aldrig haft något exakt schema utan det har slirat 30min framåt och bakåt :roll:
men första målet ca 0530
sen sova 06.30-7 till ca 9.00 sedan vaken 1,5-2h somna vid 11 sova till ca 13-14 sedan vaken ca 2h till 15-16 sedan sova ca 2h
och kvälls pass från 17-18 till 21 då hon somnar

eftermiddagarna har som sagt krånglat ett tag. Hon har varit övertrött och min sambo har fått åka bil med henn för att hon ska sova.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Lugn och fin :heart: Även SM-bebisar har kaosdagar, det är inget att vara orolig för. Blicka framåt och försök hålla en schyst rytm.
gh123 skrev:eftermiddagarna har som sagt krånglat ett tag. Hon har varit övertrött och min sambo har fått åka bil med henn för att hon ska sova.
Klassiskt. Eftermiddagarna strular för många. Eftermiddagssovet är det som kortas ner (och sedan försvinner) fortast, men många små bebisar tror att de ska sluta sova då lite för tidigt... :wink:

Känn ingen panik över att allt inte går spikrakt. Lättare sagt än gjort, jag vet, men försök att skratta och prata mycket med din dotter. Det gör er båda gott.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
gh123

Inlägg av gh123 »

Hej och tack för lugnande råd nu fungerar rutinerna igen! :roll:
Jag har varit på koll och det var inga fel på mig som de kunde hitta annat än lite förhöjd temp. Mjölkproduktionen är igång hyffsat igen.
Vi gav för mycket mjölk i flaska på kvällen 120ml + några mål ur bröstet tror jag är mycket? vilket resulterade i magknip hela måndagen... verkar som hon svalde mer luft efter flaskan än bröstet.

vad ska man göra åt det här struler på eftermiddagarna? Hon sover ej tilräckligt länge vissa dagar och vi får lägga in ett extra sömnpass på kvällen för att undvika en övertrött liten brutta.
Känns som att jag oroar mig hela dagarna för att få till sömnen under dagen så att hon vaknar upp i lagom tid till kvällspasset. En läckande blöja med ett stört sömnpass kan förstöra en hel dag :(

Jag oroar mig dock över att hon inte får i sig tillräckligt...
När börjar man ge gröt och liknande? Men hon sover hela nätter nu skulle hon inte äta tillräckligt skulle hon väll inte göra det? Min sambo ger henne nappen kanske två gånger på natten och hon är annars inte så att hon nöjer sig med napp om hon är hungrig.

Hur ändras sömnrutinerna i takt med att de blir äldre? Tänker att de borde orka vara vakna mer och mer.

Jag känner mig väldigt bunden vid hemmet vågar knappt göra något som kan störa hennes sömnschema vilket i sin tur lätt leder till övertrött tjej med magknip för om hon inte sover vill hon äta och överäter lätt. Hon sväljer mycket luft och är svår att rapa... Och under hennes vaken period är det fullt upp med äta sn rapa i 15-20minuter blöjbyte leka lite och sen äta igen.
Vill inte åka iväg och riskera att hon somnar och ej sover sina 2 timmar då blir det lätt kaos så jag låter hellre bli även fast jag skulle må bra av att komma iväg :roll:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag förstår precis hur du känner. Jag har varit där... Och det är inte kul alls :cry:

Jag upplevde också att det tog mycket energi att administrera sovpass och att det tog lång tid att mata. Dock får man tillbaka det inom rätt kort tid (ett par månader går fort! :shock: ) när rutinerna/rytmen verkligen satt sig och man får mycket lättare att planera dagen än om barnet äter och sover lite hipp som happ.

Det råd jag kan ge dig är att du måste hitta DITT sätt att köra Standardmodellen. Modellen ska vara ett stöd eller en riktlinje, men inte ett måste. Standardmodellen ser olika ut i alla hem eftersom man anpassar tider och marginaler utifrån barnet och familjens liv/aktiviteter.

Ibland får man strunta i att det blir lite knasigt med något sömnpass, t.ex. om man har nåt skojigt kalas man ska iväg på! :D Och ibland låter man lillskrutten sova en kvart längre för att man precis hällt upp en god kopp kaffe... :wink:
gh123 skrev:vad ska man göra åt det här struler på eftermiddagarna?
Jag fick bjuda på extra hjälp för att min minsting skulle somna. Det blev en del vagning, en del promenader och ibland "lämpliga" bilturer.

Kram på dig :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Vad härligt att rutiner och mjölken kommit igång igen, och att du mår bra. :thumbsup:
gh123 skrev: Jag oroar mig dock över att hon inte får i sig tillräckligt...
När börjar man ge gröt och liknande? Men hon sover hela nätter nu skulle hon inte äta tillräckligt skulle hon väll inte göra det? Min sambo ger henne nappen kanske två gånger på natten och hon är annars inte så att hon nöjer sig med napp om hon är hungrig.
Oro är aldrig bra, speciellt inte när man har hand om småttingar. Jag började också tänka på att min dotter inte blev mätt vid två månaders ålder. Vi löste det genom att börja med ersättning och sen successivt gå över till det mer och mer. Jag kände mig tryggare då jag visste hur mycket hon ätit plus att det frigjorde lite tid för mig att komma iväg från hemmet då pappan kunde mata. Det tyckte jag var skönt, eftersom jag också tyckte det var tufft med skarvar, kvällstrassel och vagningar. Så gjorde vi - den här gången :wink: .

De generella rekommendationer i Sverige är ju att man ska börja med smakportioner vid 4-6 månader. Många av oss som följer SM tjuvstartar och börjar redan vid 3 månaders ålder för att möta den aptiten på livet och maten och därmed på mätt mage kunna sova gott. Så även jag, både med nr 2 och nr 3. Det går så bra så! De har smaskat banan på tremånadersdagen båda två. :D

Har du sett den här toppensammanställningen över vaken- och sovtider?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Det visar hur det kan vara, inte hur det måste vara.

Försök att glädjas åt det som fungerar och njut! :D

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
gh123

Inlägg av gh123 »

Tack snälla det lyfter typ tusen ton sten från mina axlar att höra att jag inte
är den enda i världen och att vi vinner på sm i framtiden!
Löjligt nog känner man sig just ensam i min stad verkar det vara
tabu att prata om att det faktiskt är jobbigt med bebisar:-)
Men jag åker inte ens och handlar med henne på typ Ica... Promenader är det si och så med eftersom hon vaknar när man slutat gå och jag orkar ej gå två timmar eftersom vi går mycket med henne och rapar under vakenpassen:-)

igår fick hon sova mellan 18-19 eftersom en läckande kissblöja väckt henne
under em passet och det ångrar vi inte! Lugnoch
avslappnad tjej istället för en övertrött svår sövd :-)

I tre dagar fick hon flaska på kvällen men nu räcker mjölken till hoppas det håller i sig! Ge i flaska var inget för oss eftersom verkade svälja mer luft då. Jag funderar om det kan ha varit så att hon varit van med vid välfyllda bröst och inte ville suga ordentligt på kvällen men de är rena spekulationer från min sida! :-)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej gh123 och välkommen hit :D

Här är en till som varit väldigt mycket hemma sâ länge bebisarna var smâ, allt för att fâ in rytmen. Det blir kanonbra sen, jag lovar. :thumbsup:

Men fâr ni ingen frisk luft alls? Det skulle ni nog bâda mâ bra av. Man behöver inte vara sâ där überambitiös, att gâ ut med lillan i famnen och känna pâ träd är finfina aktiviteter. En kvart är bättre än ingenting. :wink:

PS Skulle du vilja gâ in pâ Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur och lägga in lillskruttans födelsedatum? Sâ blir det mycket lättare för oss som svarar att hâlla koll pâ âldern. Tack! :D
gh123

Inlägg av gh123 »

Hej!
Tack för länken hade helt missat att de kan ha kortare sömntider än 2 h :oops:
Tror vi borde ändra lite på tiderna för nu är det som att hon krånglar och sover dåligt skriker och är övertrött med 2-3 dagars mellanrum och sen sover ikapp. Hon sover bra 2h pass på morgon och förmiddagen men sen blir det ett glapp mellan 1och2 när hon vaknar att få sömnen att räcka till kvällen.

Min yrsel fortsätter blä jag är helt slut som artis! Känner mig som en usel mamma som knappt orkar med mitt barn... som även sover på nätterna så jag borde ju vara huuur pigg som helst. Men jag får typ ångest när min sambo åker till jobbet... det har blivit en ond cirkel jag är utmattat så jag går på helspänn när hon sover att hon ska vakna smuger på tå inga ljud jag VET helt fel. Har tom tappat aptiten och kan knappt äta vilket gör mig ännu tröttare... Min sambo blev sjuk när hon föddes och jag fick ta hela ansvaret med en dotter som åt varannan timme och oro för min sjuke sambo. Fick bära och bära henne så fort man la ner henne så vakna hon. Ja det var en tuff början och nu tror jag nästan att min kropp har börjat säga ifrån och att jag är på väg mot den berömda väggen...

Vet att jag borde gå ut, har faktiskt varit ute idag drygt en timme =D> medans min mamma satt barnvakt medan hon sov :)

Finn det någon länk till huuur man börjar introducera mat? Ser det som räddningen för oss nästan när min dotter kan börja äta riktig mat och inte sväljer lika mycket luft.

Hppas jag fyllde i hennes födelsedata rätt! :roll:
gh123

Inlägg av gh123 »

Haha nej det gjorde jag ju INTE ser jag nu!

2012-07-20 är hon född ska föröska lägga in det!
gh123

Inlägg av gh123 »

Ska väll ta och erkänna det uppenbara att jag inte läst barnaboken big mistake! Ska beställa och läsa den genast jag får tid och ork över... :oops: Jag läste tre böcker om förlossning men ingen om barn innan. Komiskt va? Vet inte vad jag tänkte med kanske att jag skulle ha tid med det sen. :roll:

Blev en biltur idag igen. Känns som ett misslyckande när man ej får in det där eftermiddagspasset! #-o Jag tror att vår tjej sover för mycket vissa dagar då hon sover igen efter krångeldagar för att sen ha krångeldagar igen.
Cirkatider idag(efter en krångeldag igår) hon vaknade 05.30-0630 sedan sovit från 0630 till oj kommer inte ihåg riktigt men tror 9.15(!) vaken till 11.30 fick väcka henna vid 13.45. Dåsade till lite redan vid 15 några gånger när vi åkte bil och var sömnig när vi kom hem. Ville inte lägga henne eftersom jag tyckte att hon borde äta lite till. Sedan gick det inte att lägga henne hon bajsade mitt i läggandet och min sambo fick till slut ta bilen vid 17.30 för att rädda kvällen.

Pga min dotters magknip så ammar jag henne spritt över hela hennes vakenperiod för att bättre kunna rapa henne.
Nu kom dom hem :)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det låter inte alls som att du mår bra. Det är viktigt att ta hand om sig själv, för vem ska annars finnas till för liten? Kanske är det så att du har fått en släng av förlossningsdepression, det är jättevanligt. Det finns i så fall hjälp att få, hör med barnmorskan på MVC eller sköterskan på BVC!
gh123 skrev:Finn det någon länk till huuur man börjar introducera mat? Ser det som räddningen för oss nästan när min dotter kan börja äta riktig mat och inte sväljer lika mycket luft.
Absolut, min favoritlänk :mrgreen: - Mer mat åt småfolket! Den och många andra bra länkar finns bland våra favoriter.
gh123 skrev:Ska väll ta och erkänna det uppenbara att jag inte läst barnaboken big mistake! Ska beställa och läsa den genast jag får tid och ork över... :oops: Jag läste tre böcker om förlossning men ingen om barn innan. Komiskt va? Vet inte vad jag tänkte med kanske att jag skulle ha tid med det sen. :roll:
Nej, visst är det tragikomiskt det där. När folk ska köpa en TV kan de läsa på i all oändlighet, men när man skaffar barn finns det någon sorts allmän uppfattning om att det är så naturligt så det kommer av sig själv. Vilken tur tycker jag att det finns en fantastisk manual till barn också! :D
gh123 skrev:Blev en biltur idag igen. Känns som ett misslyckande när man ej får in det där eftermiddagspasset! #-o
Se det inte som ett misslyckande, se det som att ni löste problemet. Det ÄR vingligt i början och eftermiddagspasset är det som allra flest har problem att få till. Försök se till helheten istället. Fyll vakentiden med spännande saker och ha roligt tillsammans! Visa världen för er lilla tös, det finns massor att upptäcka när man är helt ny. Känn på den kalla fönsterrutan, klappa blommorna i fönstret och lek tittut i spegeln. Det är så lätt att fastna i tragglandet med mat- och sovtider och glömma det viktigaste - att ha roligt och njuta tillsammans. Om en lur går åt pipsvängen, vad gör det om hundra år?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"