Snart 8-månaders som sovit självmant sedan 4 månader

Skriv svar
världensbästabebis

Snart 8-månaders som sovit självmant sedan 4 månader

Inlägg av världensbästabebis »

Min son har sedan han var ca 4 månader sovit hela nätter utan problem. Men nu de senaste veckorna så har han blivit en liten terrorist. Sådär lagom till att jag är gravid med barn nummer två.

Vi har gjort vårt eget lilla sätt vid läggdags och det har fungerat utmärkt och varje kväll så somnar han utan krångel. Något gnyende kan det väl bli men sällan.

Däremot så har han numera börjat vakna minst 10 ggr mellan 4-6 då jag sätter klockan för att gå upp med honom.

Jag blir så ledsen. Han har varit en ängel hela tiden men nu är han en liten morgonterrorist och jag har svårt nog som det är med att sova i och med alla toalettbesök och svårt att slappna av om kvällarna.

Hur kan allt bli så fel när allt gick så bäst? :cry:
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Snart 8-månaders som sovit självmant sedan 4 månader

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen hit.

Vet du, 8-månaders sträcket är en klassiker. Många små blir oroliga då - separations ångesten rasar, och det kan sätta sig på dagen och/eller på natten. Det viktigaste är att liten behöver veta - nu när världen gungar - att allting är som vanligt. Dvs håll er till samma rutiner som vanligt är grund tipset, alla avsteg blir för liten en bekräftelse på att - nej minsann, är inte mamma nu lite konstig också - Hjääälp! Och vet du, det kommer sådana här vågor i litens liv under uppväxten då och då, det bara är så: det är 8 månadersångesten, lära sig gå, lära sig prata etc. Så det är ingen ni har gjort - kan vara skönt att veta. :) Det viktiga nu är hur vi kan vagga in liten i lugnet igen.

Jag tycker mig ana att ni inte har kört AW´s metoder förut men ändock haft någon slags rutin vid läggandet. Kan du beskriva hur ni har gjort? Och vad brukar ni ta till mot just tidigare mornar och/eller uppvak på natten tidigare?

Har du barnaboken? Världens bästa "barn manual" från 0-16 år. Så den räcker läääänge.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
världensbästabebis

Hej och tack för ditt svar. Blev så glad när jag såg det. Speciellt sedan jag inte fått någon sömn sedan klockan 1.

Jo jag har Barnaboken men tror du inte att jag, mitt dumma nöt har packat ner den :-)

Meningen var att vi skulle flytta till Oslo men efter att jag var där på ett lite längre besök så vägrade jag sedan.

Vi har kört en liten kombination av Anna Wahlgrens metod samt min egen. Han får en hel STOR burk barnmat ca 2 timmar innan läggdags. Vi umgås och busar på kvällen och skojäter upp varandra. Det tycker han är kul. Sedan vid ca. 17,30.18.00 så får han först ett bad, sedan smörjer jag in honom med olja, sätter på honom pajamas medan han gnyr av trötthet. Han får en stor flaska välling i sängen medan vi gosar och sedan nappen (vet att Anna inte är så förtjust i bruket av napp men han har den bara på natten och det tycker jag är ok. Sedan klappar jag bara honom på kinden och säger godnatt och lämnar honom att sova ifred.

Detta har funkat och fungerar fortfarande utmärkt. Just insomnandet är inget problem utan det faktum att han vaknar hela tiden.

Det ända som verkar få honom att sova lite bättre är ifall jag går upp och promenerar omkring så att det blir lite ljud. Men så kan jag ju inte hålla på varje natt då blir jag ju tokig. Efterssom han är ett så glatt och harmoniskt barn under dagarna och faktiskt sällan skriker alls så blir det kanske ännu jobbigare :'(
världensbästabebis

Jag antar att det bara är att gilla läget och lägga in en madrass i hans rum att sova på så att jag slipper att springa in och ut med fem minuters intervaller och så att jag kan få lite sömn också. Vet du möjligvis hur länge det brukar vara?
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Det du borde göra är att leta fram Barnaboken och läsa om 8 mànadersàngesten.
Om du söker pà forumet hittar du ocksà mhcket nyttigt om det.
Här t.ex finns flera tràdar om temat.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 24&t=14070

Du borde inte lägga dig inne i hans rum, fôr dà signaliserar du att allt är bra sà länge du finns där hos honom. Och sà är det ju inte. Om du vill kan du lägga dig utanför hans rum, sà är du klar till action direkt.
Du borde ocksà införa en ramsa. När du lägger honom säger du din ramsa, som är den samma som ska lugna honom pà natten. Min ramsa är, Gonatt o sooov sà gott. Om detta kan du läsa i Barnaboken eller här.
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... ela-natten och
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... dan-ramsan

Läs pà och àterkom med tankar och fràgor.
Vi finns här.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tänker hålla med om allt som kloka miniz säger. :)

Receptet är gör inga undantag mot vad du brukar göra, allt som är utöver det normala kommer liten tolka som fara och färde. Utan du måste vara den trygga konsekventa klippa som liten är van vid. Inte börja springa in och ut hos liten.

Läs på på forumet (du har fått eminenta länkar från miniz), och börja med ramsan! Ramsan är ett verktyg som fungerar utanför dörren och det är dit du vill komma, att kunna lugna på avstånd. Och ha ett sätt att berätta för liten att allt är ok.

Nappen kan visst vara kvar om den inte stör, men många väljer bort den om den får liten att vakna.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
världensbästabebis

Hej igen.

Nu är jag lycklig. Har fått sova hela natten igen, jo, ett avbrott blev det dock men det känns ju helt hanterbart.

Tack för er hjälp och speciellt Tin som muntrade upp mig när jag var så ledsen :-)

Ramsa har jag aldrig haft som sådan men jag har ju alltid sagt till honom att "nu är det natten, nu ska man sova" så jag provade att säga det lite rytmiskt istället och det fungerar förhoppningsvis framöver.

De gånger han har vaknat så är det inte för att han tappat nappen tack och lov, det hade jag ju fått ordna upp då, men han får den mer för att symbolisera att det är tid att sova.

Nej, nu har vi ju fått sova så nu ska vi göra dinkelbröd och surdegsbröd samt ekologisk mat till min ängel för veckan.

Tack än en gång.

MVH
Bianca
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"