Tack Ladybird för alla lästips!

Hinner inte kolla in dem nu, men ska ta dem i lugn och ro senare i veckan.....
Ladybird skrev:Irmasmamma skrev:Har precis börjat läsa in mig på Paleo, och det här med att baljväxter inte är bra är nytt för mig.
Ja hujedamej, de bör man undvika enligt allt jag har läst också. Det är synd, för jag tycker om kikärter och bönor...
Jag med.....men det största problemet för mig är att jag vill veta SÄKERT vad som är bäst! Jag skulle inte ha några problem alls att lägga om kosten helt och leva på sånt som jag kanske inte ens tycker om, bara jag ViSSTE att det är det nyttigaste i längden.
Men jag blir så förvirrad av alla dessa olika läror. ](*,)
Alla hälsofreaks som avstår kött och i stort sett lever på baljväxter och frön då? Har de helt fel?
Och Raw food-läran? Är den också tokig?
Ladybird skrev:Kött är dyrt, ja, men miljöovänligt? Nej, inte om djuren får äta det de är avsedda att äta, dvs. gräs. Allt man hör om hur bra det är att äta spannmålet direkt istället för att ge det till en ko och sen äta kon är ett underligt resonemang. Varken vi eller kon är avsedda att äta spannmål. Vi köper en hel oxe av en bonde varje höst. Den har bara ätit hö. Kanske det finns någon bonde i din närhet som du kan kolla upp? Man kan ju köpa mindre mängd.
Jag tänker på det faktum att ett kilo kött kräver många ggr mer energi för att produceras än t.ex. spannmål och baljväxter. Att kött inte är alls klimatsmart, det trodde jag var ett faktum? Nu blir jag förvirrad igen....

Gäller inte det om man köper från lokalbonden och får ett djur som bara ätit gräs? Men hur skulle det gå om hela jordens befolkning tänkte så?
Vi äter f.ö. bara ekologiskt kött, fisk och kyckling hemma hos oss.
Och det här med att rött kött är svårsmält för människor? Att rovdjur har korta tarmar och vi långa, alltså ska vi inte ha samma kost?
Åh, vad jag önskar att det fanns ETT rätt svar.
Jag antar att många tänker att man får välja det man själv mår bäst av, men i ärlighetens namn så vet jag inte det. Kanske är jag dålig på att lyssna på min kropp, men jag har provat många olika dieter, och jag tycker att jag mår ungefär likadant av allt.
Ladybird skrev:Jag försöker se det så här: jag lägger hellre pengar på riktig mat nu, än på medicin senare.
Såklart!! Som sagt, jag lägger gärna hur mycket tid, pengar och möda som helst, bara jag vet att jag väljer rätt!?!?
Det här inlägget verkar ju helt desperat.....

Men jag känner mig faktiskt lite desperat!

Det känns så otrooooligt viktigt att välja rätt nu när man inte längre bara har ansvar för sig själv....