Mjölkprodukter - bu eller bä?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma

Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla kloka medforumister! :D

Jag funderar och funderar på det här med (ko-)mjölkprodukter eller ej. Både till liten och till mig själv egentligen. 

Finns (minst) två läger i frågan har jag förstått: Ena sidan tycker att det är livsviktigt för människan, svårt att få i sig tillräckligt med kalcium osv utan, och särskilt viktigt för barn. Hit sällar väl sig Livsmedelsverket bl.a. :shock:

Andra tycker att komjölk är av ondo för människor. Alltså nu snackar vi ju inte bara för laktosintoleranta (som den största delen av jordens befolkning ju är) utan även pga av att komjölksproteinet inte skulle vara bra för människor. Kanske flera anledningar jag inte känner till? Slembildande i tarmar mm?

Nu vänder jag mig till er :heart: i min villrådighet. Mjölkprodukter är ju så GOTT och bra i matlagning på många sätt. Innehåller ju mycket bra som är meckigare att få i sig på andra sätt. 

Vad finns det för åsikter i frågan? Heja, heja, nu vill jag ha debatt!! \:D/ :P 8)

Kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
inger
Kontakt:

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av inger »

Jag tycker att det finns flera aspekter i det här.
Djurhållningen tex.
Ekologisk kravmärkta mjölkprodukter är därför bättre.
Jag har också hört att måna barn/vuxna som är känsliga för laktos eller kasein(proteinet i mjölk) ändå bättre kan tåla feta produkter så som riktigt smör och riktig grädde.

Om ditt barn inte är känsligt tycker jag att du kan använda riktiga mjölkprodukter och helst feta sådana till liten och tänka på detta med ekoplogiskt kravmärkt.

Vill man ha omväxling är oatleys serie av ekologisk havremjölk, havreyoughurt och havregrädde riktigt trevliga.
Jag gör riktigt goda såser tex av havregrädden. Havremjölk är mycket gott i smothies.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Min son är inte känslig, men han väljer själv bort mjölk, så vi har ingen mjölk hemma längre. Till maten får han jucie eller vatten. Någon gång ibland vill han ha havremjölk och det får han.
Vi äter grädde, CF, Ryssk yoghurt och smör. Men skulle vi äta optimalt skulle det väl vara Paelo (stenålderskost) Så det kan ju vara något att sträva mot tänker jag.

kram.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Här hemma dricks standardmjölk av 8-åringen. Den lilla har aldrig velat ha varken mjölk, fil eller yoghurt.
Vi äter smör, bregott, creme fraiche, smetana, yoghurt och grädde.

Det blir inga stora mängder eftersom det mest används i maten. Jag tror inte att människan ska bälga hur mycket mjölk som helst men jag tycker själv det är gott med smör och annat. Här hemma äter jag lchf och resten av familjen liberal sådan.

Det man absolut ska hålla sig ifrån är gluten. Det är rena giftet för kroppen. Om man måste välja mellan mjölkprodukter och gluten så skulle jag se till att mina barn inte åt gluten eller fick i sig så lite som möjligt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Alma

Inlägg av Alma »

Jag brukar lyssna till de som berättar om det onaturliga med mjölk, och tänka att de har rätt. Sedan tar jag en latte...

Vi använder mjölk och många andra mjölkprodukter till matlagning; yogurt, grädde, parmesan, halloomi, mozzarella, smör mm.

Däremot dricker ingen här mjölk till maten, det tycker jag känns onaturligt, blir så mättande och lite kvaddande för smakerna. Varm choklad blir det dock ibland, särskilt på vintern efter utevistelse.

Gluten är något vi definitivt äter för mycket av. Vi äter annars bra, hemlagat, hemodlat, egenplockat, ekologiskt, varierat. Ska jag göra någon förändring så är det att ersätta glutenbröd och -musli. De skvättar mjölk vi använder ser jag inte som ett problem, särskilt inte för att vi inte äter kött hemma och sonen inte alls.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt, här har det hänt grejer medan jag var borta i helgen! \:D/ :thumbsup:

TACK, alla kloka för att ni delar med er. :D
Det var ungefär de svaren jag önskade mig :P Att feta, ekologiska mjölkprodukter som grädde, turkisk yoghurt, CF, ost m.m är helt ok om man inte är allergisk, och bättre än att "bälga" (älskar det ordet! :D ) i sig mjölk. Precis så vi kör just nu, så då tänker jag köra vidare på det.

Gluten har vi helt börjat undvika, både stora som små i familjen. Tror också att det är rena rama giftet för kroppen :shock: Fattar inte att Livsmedelsverket går ut med sån info... :roll:

Tack än en gång! :heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Lilleman har fått prova att dricka standardmjölk några gånger, och han både gillar det och verkar tåla det. Grädde och smör får han till alla måltider och ibland crème fraiche. Jag själv tål inte vanlig mjölk så bra sedan jag slutade dricka den för drygt fem år sen när jag började med lchf. Grädde och alla andra mejeriprodukter går utmärkt, men jag får hemsk magknip av vanlig mjölk. Jag minns att min mormor var likadan. Hon åt grädde utblandad med vatten till gröten.

Jag tror som nån sa, att man bör sträva mot Paleo, men jag är lite för förtjust i mjölkprodukter... :oops:

Jag försöker att inte överdriva det i alla fall.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack till dig också, Ladybird! :D
Ladybird skrev: Jag tror som nån sa, att man bör sträva mot Paleo, men jag är lite för förtjust i mjölkprodukter... :oops:
Ja, jisses.....jag med. Har precis börjat läsa in mig på Paleo, och det här med att baljväxter inte är bra är nytt för mig. :( Jag som trott att de är en mycket bättre proteinkälla än animaliskt protein (även om det kan vara svårare för kroppen att ta upp). Kött är ju så dyrt och omiljövänligt! Vad ska man göra??

Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Har precis börjat läsa in mig på Paleo, och det här med att baljväxter inte är bra är nytt för mig.
Ja hujedamej, de bör man undvika enligt allt jag har läst också. Det är synd, för jag tycker om kikärter och bönor... :(

Några tips på bra böcker och sidor som har hjälpt mig mycket är:
:arrow: Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson
:arrow: The Primal Blueprint av Marc Sisson
:arrow: Vegomyten av Lierre Keith (där står t. ex varför det inte är ekologiskt hållbart att äta vegetariskt. Keith är f.d. vegan)
:arrow: Marc Sissons sida http://www.marksdailyapple.com
:arrow: Anna Halléns sida http://www.annahallen.se (läs gärna avsnittet "Lektiner och annat spännande")

Kött är dyrt, ja, men miljöovänligt? Nej, inte om djuren får äta det de är avsedda att äta, dvs. gräs. Allt man hör om hur bra det är att äta spannmålet direkt istället för att ge det till en ko och sen äta kon är ett underligt resonemang. Varken vi eller kon är avsedda att äta spannmål. Vi köper en hel oxe av en bonde varje höst. Den har bara ätit hö. Kanske det finns någon bonde i din närhet som du kan kolla upp? Man kan ju köpa mindre mängd.

Annars varvar vi med att äta fisk och kyckling. Kyckling ja.....man vill ju inte tänka på hur den är uppfödd heller. Vi har inte tillgång till ekologisk heller. Dock köper jag i alla fall alltid svensk.

Vi försöker äta vegetariskt en gång i veckan, av ekonomiska skäl om inte annat. Då blir det nåt med vanliga grönsaker/rotsaker, kanske en broccolipaj med skalet gjort på mandelmjöl och västerbottensost.

Det är svårt med mat.... :? Men jag försöker se det så här: jag lägger hellre pengar på riktig mat nu, än på medicin senare.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack Ladybird för alla lästips! :D :heart: Hinner inte kolla in dem nu, men ska ta dem i lugn och ro senare i veckan.....
Ladybird skrev:
Irmasmamma skrev:Har precis börjat läsa in mig på Paleo, och det här med att baljväxter inte är bra är nytt för mig.
Ja hujedamej, de bör man undvika enligt allt jag har läst också. Det är synd, för jag tycker om kikärter och bönor... :(
Jag med.....men det största problemet för mig är att jag vill veta SÄKERT vad som är bäst! Jag skulle inte ha några problem alls att lägga om kosten helt och leva på sånt som jag kanske inte ens tycker om, bara jag ViSSTE att det är det nyttigaste i längden.

Men jag blir så förvirrad av alla dessa olika läror. ](*,)
Alla hälsofreaks som avstår kött och i stort sett lever på baljväxter och frön då? Har de helt fel?
Och Raw food-läran? Är den också tokig? :?
Ladybird skrev:Kött är dyrt, ja, men miljöovänligt? Nej, inte om djuren får äta det de är avsedda att äta, dvs. gräs. Allt man hör om hur bra det är att äta spannmålet direkt istället för att ge det till en ko och sen äta kon är ett underligt resonemang. Varken vi eller kon är avsedda att äta spannmål. Vi köper en hel oxe av en bonde varje höst. Den har bara ätit hö. Kanske det finns någon bonde i din närhet som du kan kolla upp? Man kan ju köpa mindre mängd.
Jag tänker på det faktum att ett kilo kött kräver många ggr mer energi för att produceras än t.ex. spannmål och baljväxter. Att kött inte är alls klimatsmart, det trodde jag var ett faktum? Nu blir jag förvirrad igen.... :shock: Gäller inte det om man köper från lokalbonden och får ett djur som bara ätit gräs? Men hur skulle det gå om hela jordens befolkning tänkte så?
Vi äter f.ö. bara ekologiskt kött, fisk och kyckling hemma hos oss.

Och det här med att rött kött är svårsmält för människor? Att rovdjur har korta tarmar och vi långa, alltså ska vi inte ha samma kost?
Åh, vad jag önskar att det fanns ETT rätt svar. :roll:

Jag antar att många tänker att man får välja det man själv mår bäst av, men i ärlighetens namn så vet jag inte det. Kanske är jag dålig på att lyssna på min kropp, men jag har provat många olika dieter, och jag tycker att jag mår ungefär likadant av allt. :shock:
Ladybird skrev:Jag försöker se det så här: jag lägger hellre pengar på riktig mat nu, än på medicin senare.
Såklart!! Som sagt, jag lägger gärna hur mycket tid, pengar och möda som helst, bara jag vet att jag väljer rätt!?!?

Det här inlägget verkar ju helt desperat..... :lol: Men jag känner mig faktiskt lite desperat! :mrgreen: Det känns så otrooooligt viktigt att välja rätt nu när man inte längre bara har ansvar för sig själv....

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

PS. Stenåldersmänniskor levde väl förresten inte särskilt länge.....? Hur kan man då veta att det skulle vara den kosten som är bäst? :o :mrgreen:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Jag tänker på det faktum att ett kilo kött kräver många ggr mer energi för att produceras än t.ex. spannmål och baljväxter. Att kött inte är alls klimatsmart, det trodde jag var ett faktum? Nu blir jag förvirrad igen.... Gäller inte det om man köper från lokalbonden och får ett djur som bara ätit gräs? Men hur skulle det gå om hela jordens befolkning tänkte så?
Läs Vegomyten, där besvaras alla frågor. Odling av spannmål, soja och ris kräver fruktansvärda mängder vatten, bland annat. Mycket intressant bok, särskilt eftersom den är skriven av en person som har levt som vegan i över 20 år. Bara förordet säger en hel del! Titta in på ett bibliotek och ögna igenom det i alla fall. Boken är indelad i olika kapitel för olika orsaker till vegetarisk kost, t. ex. Moralvegetarianer, Politiska vegetarianer, Näringsvegetarianer.
Irmasmamma skrev:Och det här med att rött kött är svårsmält för människor? Att rovdjur har korta tarmar och vi långa, alltså ska vi inte ha samma kost?
Irmasmamma skrev:PS. Stenåldersmänniskor levde väl förresten inte särskilt länge.....? Hur kan man då veta att det skulle vara den kosten som är bäst?
Svaren på dessa frågor finns både i Vegomyten, och framför allt i Välfärdens ohälsa. Stenåldersmänniskorna dog oftast av olyckor (t. ex. benbrott under jakt, kunde inte ta sig hem...) eller infektioner (öppet benbrott blev infekterat, kallbrand, osv.) som vi nu har botemedel mot. Livslängden ökade förvisso med jordbrukets införsel, men trångboddheten (pga av att man nu kunde få barn oftare än vart 3-5 år) ledde i sin tur till sjukdomsepidemier osv. Det finns mycket intressant att läsa.... :D När ska man få tid till det? :shock:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Här kommer ytterligare ett boktips som kan ge kött på benen.
http://www.bokus.com/bok/9789172322523/ ... iktig-mat/
Underbart bok av Kostdoktorn Andreas Eenfedlt. Läs den om ni inte redan gjort det. Där kan man få många aha-upplevelser.

Det måste kännas rätt i magen för att man ska byta kost och levnadssätt.

När jag hittade lchf 2005/2006 så kändes det rätt för mig. Ibland har jag hamnat i en svacka och ätit dåligt några månader men alltid hittat tillbaka.

De senaste 2 åren känner jag mig lika säker på detta som shn och bb filosofin. Det spelar ingen roll vad folk tycker eller säger till mig det rinner av mig som vatten på en gås. :mrgreen: Det är väl så det ska kännas när man tror på något till 100% och det gör jag.

Finns så mycket mer information nu än när jag började och kunskapen bara växer på alla håll. Härligt och inspirerande tycker jag. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack igen, Ladybird och Susanne G! :D

Båda böckerna är nu beställda! Ska bli spännande att läsa. :P Det känns faktiskt rätt i magen för mig med nåt i stil med LCHF och stenålderskost..... Skillnaden mellan de två verkar ju vara mjölkprodukterna dock. Så där är vi tillbaks till mitt topic :roll: :mrgreen: Vem ska man tro på, tro på, tro på.......? :lol:

Återkommer när jag läst mer!

Tack än en gång :D :heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

=D> Susanne G! =D>

Allt det du skrev kunde jag själv ha skrivit - precis vad jag tycker också! Jag har också Matrevolutionen. Det blev en riktig aha-upplevelse när jag läste den, fast jag redan hade ätit lchf i flera år (med svackor, som du). Mycket läsvärd bok.
Irmasmamma skrev:Skillnaden mellan de två verkar ju vara mjölkprodukterna dock. Så där är vi tillbaks till mitt topic Vem ska man tro på, tro på, tro på.......?
Ja, det är ju det där med mjölken....jag har själv inte kommit längre än till att dra ner på ätandet av mejerier "som de är", dvs. yoghurt/grädde med bär, keso, osv. Jag försöker att bara använda dem som ingrediens i matlagningen istället. Jag har svårt att se hur jag skulle klara mig utan grädde.... :o
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"