Joel behöver nytt schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ramlösa

Joel behöver nytt schema

Inlägg av ramlösa »

Joel, snart 4 månader behöver ett nytt schema. (Jag glömde ställa klockan till nattmålet häromdagen så han sov som en prins 10 t på raken och hade säkert klarat 11 om jag insisterat). Snart är det ju dags för nätter utan nattmål så jag behöver hjälp med att få in fem mål på hela dagen.
Det nuvarande ser ut så här:
03.00 mat
07.00 mat & umgänge
09.00 sova (helst ute i vagnen)
11.00 mat & umgänge
13.00 sova (helst ute i vagnen)
15.00 mat & umgänge
17.00 sova
18.00 mat & umgänge
18.30 bad & umgänge
19.00 mat (godnattslurk)
19.15 God natt

Jag vill ha natt mellan 19.15 och 06.30 dvs knappt 11 ½ timma natt.
Jag vill/måste också behålla em-luren på två timmar. (Den kan kortas till 1½ timma också).
Så ni som tänkt till på detta tidigare, snälla hjälp mig. :)
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej
Min dotter ska precis bli 4 månader och kanske kan vårt schema hjälpa dig på traven.
Vi slutade med nattmål när dottern var 2,5 månader och har succesivt ökat natten till 10 timmar.
I morgon ska vi börja med det nya "4-månaders schemat" ....
Jag har utgått från hennes egna tider och tidigare scheman - så här är det tänkt att det ska fungera:
7-9 vakentid
9-10 sov 1:a passet
10-12 vakentid
12-14 sov (ute) 2:a passet
14-16 vakentid
16-16:45 sov 3:e passet
16:45-19:00 vakentid
19:00 sova natt
Detta ger 12 timmars natt och totalt 15,75 tim sov och 8,25 tim vakentid. Min dotter orkar inte vara vaken i längre pass<än 2-2,5 timmar ännu utan att bli övertrött. Dessutom är hon riktigt morgontrött så det gäller att lyckas hålla henne vaken och glad(!!!!!) i morgon mellan 7-9......
Hoppas det hjälper dig eller kan ge dig nya infallsvinklar.
Kram
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Tack, vad gulligt av dig :) När äter Nova? Jag helammar fortfarande och tänker börja med smakportioner för Joel om några veckor.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Godmorgon
Jag ändrade i schemat igår då jag insåg att det inte var så lämpligt med 1 tim sovpass så istället blir det följande "morgontider"
7-8:30 vakentid
8:30-10:00 sov
Därefter håller jag fast vid tiderna - med denna lösning blir det fler sovtimmar /dag men jag tror hon behöver det fortfarande. Ska nu hålla fast vid detta i 1 vecka innan e.v ändring.
Nova ammas endast 2 ggr/dag ges ersättning övrig tid (amning fungerade bara tills hon blev 2,5 mån cirka)
När varje "vakenpass" börjar äter hon 135ml Babysemp -därefter en paus på cirka 20-30min därefter ytterligare 135ml.
All mat erbjuds inom maxtid 1 timme och det är inte alltid hon äter upp allt.
På morgonen ammas hon samt ytteligare en gång på kvällspasset.
På eftermiddagen har vi börjat introducera purè - endast 1-2tsk ännu men nu gapar hon faktiskt och är mycket intresserad!!
Som nattslurk får hon "tjockare ersättning" Babysemp + för 4mån sedn igår.
Dock sov hon bra på nätterna redan innan vi började med ersättning på "heltid" - vi bytte sista amningen mot ersättning till en början vilket ger ökad/längre mättnad.
Lycka till!
Alexandra - mamma till
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Du ger alltså mat fyra ggr per dag plus kvällsslurken. Räcker det? (Växer Nova som hon "ska" och verkar hon mätt och nöjd?)
Min amning fungerar fint så jag fortsätter, har massor av mat. Ger dock lite ersättning som godnattslurk om Joel orkar mer mat. :)
När du ger mat ger du först en omgång, byta av blöja osv för att sedan ge omgång nr två? Har jag förstått dig rätt då?
Hur gjorde du när du ammade? *nyfiken*
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Har en liten tjej som precis blivit 4 månader och här är hennes schema som vi precis har börjat med:
Vaken 07-8.30 (mat mellan 7-8)
Sova 8.30-10 1,5 h
Vaken 10-12 (mat mellan 10-11)
Sova 12-14.30 2,5 h
Vaken 14.30-17 (mat mellan 15-16)
Sova 17-17.30 0,5 h
Vaken 17.30-20
Sova 20-07 11 h

Jag helammar oxå och har inte börjat med smakportioner. Väntar nog några veckor till med det. Jag både ammar o ger tillägg till kvällsmålet. Hon sover aldrig ända till kl 7 utan vaknar oftast vid 6.20 och somnar aldrig riktigt om förrän jag tar upp henne kl 7.

Dagtid vaknar hon alltid efter 45 minuter om hon ligger inne o sover och jag får vagna lite för att få henne lugn igen. Är vi ute med vagnen är det oftast inget problem.
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Myra

Inlägg av Myra »

mat mellan 7-8 ska det stå :D
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Myra, tack för ditt svar. "Snor" nog ditt schema men flyttar det en halvtimma tidigare på dagen.
Vilket fint namn din son har :D
Myra

Inlägg av Myra »

Så bra att schemat passade! "Sno" på du bara ,det är ju det som är meningen! Ja visst har han ett fint namn :D
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen
När älsklingarna kommit upp i tre-fyra månaders ålder behöver de inte äta så ofta.
Om man drar ner antalet måltider så äter de mer ordentligt "varje gång" istället. Innan jag började med det matade jag Nova enligt standardmodellen dvs ytterligare en gång innan "sovdags". Men nu behöver hon inte någon sådan slurk längre. Dessutom äter hon mer ordentligt nu och det var mycket lättare att sluta med "småskvättarna" än vad jag trodde....
Hon blir mätt och belåten nu. Det gäller att erbjuda så mycket mat man bara kan under en timme (läs Annas tips till andra små3,5-4mån i detta Forum) och det gör man antingen under 1, 2 ,3 eller fler omgångar...som dock inte får pågå mer än en timme... För Nova passar det bra med 2 omgångar och paus (precis som du skrev tex bljöbyte) emellan. Men antalet omgångar varierar från barn till barn.
Jag hade lite mjölk och ammade ofta - nästan varannan timme och brösten hann liksom inte fyllas på emellan och lillan var aldrig ordentligt hungrig. Men det var även andra orsaker till att jag slutade amma - men jag hade mer än gärna fortsatt om jag hade kunnat. Tycker absolut att du ska fortsätta med det. Det är det bästa för barnet men fungerar ju tyvärr inte för alla. Jag har läst om andra mammor på detta forum som gör efter samma princip som jag fast de ammar - så det är ju inte en förutsättning att ge tillägg/ersättning - ABSOLUT INTE - amma går precis lika bra. Kommer inte ihåg vilka trådar men lovar att meddela så snart jag minns så kan du gå in och läsa även där.
Man kan säga att det blir 5 mattillfällen per dag (nattslurken ska också inräknas , då den är jätteviktig inför natten) men Nova äter ju egentligen 10 ggr då eftersom det blir två omgångar per matning....
Att börja med puréer innebär inte att hon ÄTER en hel/halv burk utan det hela sker mest på lek. Hon får känna på konsistensen på något annat än mjölk och även lära sig känslan av att ha en sked i munnen. Men det är fel att säga att hon äter purè för det mesta hamnar så att säga i ansiktet eller på haklappen!!!Men roligt har hon och det är det viktiga.
När jag ger henne på eftermiddagen får hon först ersättning, därfter lite purè och sedan ersättning igen.
Ni kommer att få såååå roligt när ni väl provar (läs Annas tips på hur man börjar med smakportioner under kapitlet "tre-fyra månader" i Barnaboken!!
Kram till era småttingar
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Läs Annas tips till Lille Ludvig 3,5 månader på SHN Kuren - Så här kan det gå till - Finns att läsa på Forumets första sida.
Kan ge er massor av råd
Alexandra - mamma till
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Tack för dina fina svar :D
Ska införa Joels nya schema inatt, så får vi se hur det går. Inatt, 03.00, när jag skulle väcka honom sov han tungt och hade nog gärna sovit vidare till morgonen så det känns som om han är mogen för nätter utan mat.
Återkommer med rapport :)
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Så var första hela natten, 11 timmar, avklarad. Det gick fint! :D Joel fick flytta in i sitt eget rum igår, och det var nog mest jag som saknade honom. Joel sov som en prins tills att han vaknade till vid sin vanliga mattid vid 03.00, men med några buff i rumpan somnade han om sött till kl. 04.00. Samma sak igen, nu sov han till 04.30. Upprepade buffningen igen då han sov till 06.00, för att snabbt somna om och bli väckt 06.30.
De gånger han vaknade, var han lite ledsen, han är förkyld, men han somnade om på mindre än fem minuter. :shock:
Lyckades hålla honom vaken 2.5 timma nu på morgonen. Nu sover han ute i vagnen som en liten nasse :)
Ska bli spännande att se hur dagen och natten blir i natt... :)
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Vad glad jag blir för er skull. Ni är verkligen jätteduktiga -allihop!
Du ska se att det kommer att gå toppenbra även i natt.
Sov Gott!
Alexandra - mamma till
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Så har natt två förflutit. Jag har en såå duktig liten pojke! Joel sov ända till 04.15 innan han vaknade till och jag petade in nappen, (ja, jag vet vad AW anser om napp, den SKA bort, senare :) :oops: )och han somnade om på ett kick. Sedan sov han till 05.45, samma sak igen. Klockan 06.05 låg han och pratade för sig själv, jag klämde i med en pangramsa från min säng och KLONK han somnade :!: :D
Joel åt en brakfrukost, han var vrålhungrig men inte missnöjd.
Nu ska Joel strax sova, han är trött, och det är sovdags.
Ny rapport kommer imorgon.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"