Jag har hela tiden velat "göra" både matten och läsningen med våra två, men det har liksom aldrig blivit riktigt av. Matten startade vi lite, men kom sedan av oss och påbörjade inte igen
Töserna är 27månader och 43månader.
Jag har nu läst "how to teach your baby to read" men det har uppstått en del frågor, som jag hoppas att någon rar har ork att svara på.
1. nu ska det ju gå fortare från "singel words" till "couplets" och "phrases". Men när man övergår från 5 sessionor á 5 ord till phrases, tar man då bort alla sessioner med singel words? Eller har man "X" antal (vill minnas att de skrev 3) sessioner med couplets eller phraeses och fortsätter även med 1-2 sessioner med singel words? Eller hur gör man för att introducera nya ord?
2. Hur tusen gör man med "svenskan". Det är ju så lätt på engelska, för orden "ändras" inte så mycket som i svenskan.
Engelska: Mommy is eating
Svenska: Mamma äter
Ingen fras här inte, utan couplets!
yellow chair, yellow table
Gul stor, gult bord
Här är det två olika böjningar på "gul"
Vad lär man barnet i single words? "gult" "gula" "gul" ??
Kan en svenk fras vara exempelvis "En grön krokodil"?
Och hur gör man med substantiven? I singel words, skriver man "katt" eller "katten"? I phrases kommer vi ju fömodligen använda "katten", men inte nödvändigtvis i couplets.
"gul katt" "stor katt" "liten katt" "orange stol"
"katten äter" (ingen fras på svenska dock), "Katten vill sova" "Katten är trött" "katten är gul"
Även med andra ord, som bord, stol, säng etc.
Mamma sitter på stolen (inte stol!)
Vilka ord lär man dem i singel words?
3. Hur gör man med bokstäverna. Om man skriver ut kort på datorn, använder man "a" eller "det anda a:et"? Använder man "g" eller "det anda g:et"? Använder man stora eller små bokstäver?
I boken använder de små bokstäver, men när de går över till phrases så skriver de första ordet stort
mommy, eating
men sen
Mommy is eating.
Kopplar barnen det? Att mommy och Mommy är samma ord (lite enkla, men vissa bokstäver skiljer sig ju mer åt, geting-Geting
Om man gör kort, och ska lägga ut dem i "bygga mening-leken" ska man göra nya kort då? Så att substantiven i början av ordet har stor bokstav? Eller kan man använda samma kort, men endast små bokstäver?
4. De små orden, typ: en, är, på, i etc. Lär man dem som singel words eller lär sig barnet de "på köpet" i phrases?
5. Jag skriver ut orden med rött på halva A4 (alltså ett A5, halverar på bredden, inte på längden) sedan laminerar jag dessa så att de blir hårda. Men jag funderar på om storleken räcker. Det står ju i boken att de ska vara STORT men ju äldre barnet blir, ju mindre blir korten. Vad tror ni?
Ja, nu blev det långt, men hoppas någon har ork att ta sig igenom
Bianca