Jag börjar med vår berättlese och så hoppas jag att andra fyller på vartefter!
Jag är inte emot napp. Inte alls. Vissa små har ett oändligt större sugbehov än vad brösten orkar med och då är napp en verklig räddning. Nappen gjorde så mina bröst fick vila ordentligt och Elvira fick sitt sugbehov tillfredställt. Med nappen hon lärde sig somna själv, lugnt och tryggt. Men efter ungefär 4 månader avtar det naturliga sugbehovet (som Anna skriver) och sedan underhåller man bara det behov man själv skapat åt bebisen om man fortsätter med nappen. Jag är så glad att vi hjälpte Elvira att sluta redan nu. Med Standardmodellen i ryggen och en flicka som redan var trygg sig själv och litade på mamma och pappa, så var det inga problem helt enkelt.
Vi slutade med napp när Elvira var 4,5 månad och det gick jättebra! \:D/ Elvira fick flytta till vagnen igen och första natten vagnade vi vid minsta pip. Andra natten avvaktade vi och lyssnade av, redan då fixade hon flera uppvak själv utan frågor. När jag upplevde henne som ledsen vagnade jag och avslutade med skak i handtaget. Har sedan backat mer och mer hela tiden. Läggningarna tar lite längre tid än förut, det tar 5-15 minuter för henne att somna och ibland behöver hon en påminnelse. Det är bara ett par veckor sen vi kastade nappen, och det tar faktiskt en stund för många barn att komma till ro och somna så det känns inte som ett problem. I förrgår flyttade vi tillbaka henne till spjälsängen och senaste kvällarna har hon jollrat och pratat glatt och sen somnat helt själv utan påminnelse alls, så det går bara bättre och bättre. Och sover nätterna igenom, med något enstaka uppvak som hon reder upp själv, gör hon också.
Vad har vi vunnit då?
Så tveka inte! Kasta nappen!
Räkna med 3 dygn med ganska mycket frågor -har man fått nappen som insomningshjälp hela sitt liv är det klart man undrar! Räkna med en halvvinglig vecka på det, och skörda sedan frukten några veckor senare, då er säkra sovare börjar utvecklas med stormsteg!
LYCKA TILL!