NAPPEN BORT! Inspirationstråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

NAPPEN BORT! Inspirationstråd!

Inlägg av ElinN »

De senaste månaderna har jag ofta letat runt i trådarna här på forumet, för att läsa om hur andra har gjort när dom slutat med napp. Jag har inte hittat så mycket via sökfunktionen så jag tänkte att det här skulle kunna bli början på en Inspirationstråd om att kasta nappen helt enkelt!

Jag börjar med vår berättlese och så hoppas jag att andra fyller på vartefter!

Jag är inte emot napp. Inte alls. Vissa små har ett oändligt större sugbehov än vad brösten orkar med och då är napp en verklig räddning. Nappen gjorde så mina bröst fick vila ordentligt och Elvira fick sitt sugbehov tillfredställt. Med nappen hon lärde sig somna själv, lugnt och tryggt. Men efter ungefär 4 månader avtar det naturliga sugbehovet (som Anna skriver) och sedan underhåller man bara det behov man själv skapat åt bebisen om man fortsätter med nappen. Jag är så glad att vi hjälpte Elvira att sluta redan nu. Med Standardmodellen i ryggen och en flicka som redan var trygg sig själv och litade på mamma och pappa, så var det inga problem helt enkelt. :heart:

Vi slutade med napp när Elvira var 4,5 månad och det gick jättebra! \:D/ Elvira fick flytta till vagnen igen och första natten vagnade vi vid minsta pip. Andra natten avvaktade vi och lyssnade av, redan då fixade hon flera uppvak själv utan frågor. När jag upplevde henne som ledsen vagnade jag och avslutade med skak i handtaget. Har sedan backat mer och mer hela tiden. Läggningarna tar lite längre tid än förut, det tar 5-15 minuter för henne att somna och ibland behöver hon en påminnelse. Det är bara ett par veckor sen vi kastade nappen, och det tar faktiskt en stund för många barn att komma till ro och somna så det känns inte som ett problem. I förrgår flyttade vi tillbaka henne till spjälsängen och senaste kvällarna har hon jollrat och pratat glatt och sen somnat helt själv utan påminnelse alls, så det går bara bättre och bättre. Och sover nätterna igenom, med något enstaka uppvak som hon reder upp själv, gör hon också.

Vad har vi vunnit då? :?:

:arrow: Elvira sover nästan alltid hela långluren utan att vakna i skarvarna (efter bara några dagar utan napp)!

:arrow: Bättre nattsömn för hela familjen! Elvira klarar oftast sina uppvak själv om nätterna och vi slipper springet för att stoppa in nappen.

:arrow: Elvira ammar hellre och längre –nu strular hon inte alls vid bröstet längre, utan tillfredställer sitt sugbehov där.

:arrow: Vi slipper ett dramatiskt nappavslut i 2-3 års åldern då det är så mycket svårare för barnet att skiljas från nappen.

:arrow: Elvira slipper tandställning till följd av napp.

Så tveka inte! Kasta nappen! :!: :D

Räkna med 3 dygn med ganska mycket frågor -har man fått nappen som insomningshjälp hela sitt liv är det klart man undrar! Räkna med en halvvinglig vecka på det, och skörda sedan frukten några veckor senare, då er säkra sovare börjar utvecklas med stormsteg! :D

LYCKA TILL! :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Nu kör vi! Nappen ska väck!!!! :P
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Elin :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannah

Inlägg av Jannah »

Tack Elin för ditt inlägg!! :heart: Min lilla är 6 månader och det är verkligen dags för oss att ta bort nappen också... snart... jag vill!! Men orken finns inte där just nu (mycket annat runt om kring) snart, snart! :D

Skall läsa detta innan jag sätter igång ;-) För peppning :D
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
kemibygg

Inlägg av kemibygg »

Hej
När min son var ca 6 månader gjorde vi ett försök att ta bort nappen med mycket skrik som resultat och en mamma som gav upp redan under första fighten ( ca 1h 30 min) :oops: . Knappt 3 år senare lämnades napparna av en stolt kille till katterna på skansen. Inget skrik alls efter någon napp men däremot 6 månaders kämpande med att lära sig att somna utan nappen. Prat o sång på egen hand i 2 h innan han somnade :? .

När vi fick vår dotter var vi inte lika frälsta i det här med nappen men hon hade, liksom många andra barn, ett stort sugbehov som efter några veckor kunde stillas med nappen. När det var dags att plocka bort nattmålen, ett efter ett, så stöttade vi med nappen med resultatet att hon hela tiden vaknade och frågade efter nappen. Vissa perioder var 10e minut :evil: . Så fort jag kände mig tillräcligt pigg så åkte den bort.

Natt 1
Pass 1: 1.5 h skrik o oroligheter
Pass 2: 1 h 15 min
Pass 3: Knappa timmen

Natt 2:
Pass 1: 1h
Pass 2: 45 min

Natt 3 blev det bara ett pass på ca 20 minuter - men nu hittade hon sin tumme!!

Redan natt 4 fick vi sova HELA natten!!

Det har varit ett par bakslagsnätter sedan dess men det finns ju inget att fråga efter, så vår lilla skatt får bara ett alternativ - SOVA!

Timmen mellan 5 o 6 håller fortfarande i sig men är på väg bort :wink: den ochså.

Vi sover gott o förkylningar sover vi bort!

Lycka till!!
Stolt mamma tíll
Elias 040518 (Född 40 v+ 6dgr) kurad från vargatimmarna vid ca 9 månader
Judith 081130 (Född 41v + 3 dgr) SMad från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack för din berättelse kemibygg! :heart: Bra jobbat! :D

Lycka till Jannah! :thumbsup: Lova att rapportera sedan!

Välkommen med din berättelse när det är dags Miss Giggle! :wink:

Här lägger vi en glad och nöjd bebis, som somnar sött själv och sover så gott över skarvarna! Så enkelt. Så skönt. 8) :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Hej!

jag slutade med nappen för ca en vecka sedan!! 5 dagar orkade jag hålla igång det hela... Men började igen... :cry: Nu ska det slutas igen (för gott!!) Stackars yasmine som har en sådan velig mamma :( Yasmine sov mycket, mycket bättre men vaknade i vargtimmen och då skulle det vara morgon och vi kämpade massor över 1,5h, tillsist gav jag upp (var så trött)

VIll bli av med nappen! Tror jag måste kasta alla så att jag inte kan frestas utav att ge henne den...

Vad hemskt egentligen, det e ju nästan så att JAG är mer beroende utav nappen än hon är :lol:

Förbereder mig på att det kan bli mer jobbigt denna gång... Bör verkligen gå in här mer och läsa o peppas! Alla utanför detta forum tycker det är tidigt och nästan att jag är elak :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här på forum är du sen med att ta bort nappen som omväxling. :lol:

AW brukar rekommendera att man tar bort den vid 4 mån då sugbehovet avtar och senast borta vid 6 mån. Så här är det "attityden" som gäller att hitta och när du gör det så skall det gå så bra så bra! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

TorsMamma skrev:Hej, här på forum är du sen med att ta bort nappen som omväxling. :lol:

AW brukar rekommendera att man tar bort den vid 4 mån då sugbehovet avtar och senast borta vid 6 mån. Så här är det "attityden" som gäller att hitta och när du gör det så skall det gå så bra så bra! :lol:
Ja haha men nu är den borta iallfall 8) Det var faktiskt inga större problem alls... om man inte ser det som ett problem att det tar längre tid att somna... Men helt ärligt så tar det tid att somna för vuxna med så det är ju inget problem :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jannah skrev: Ja haha men nu är den borta iallfall 8) Det var faktiskt inga större problem alls... om man inte ser det som ett problem att det tar längre tid att somna... Men helt ärligt så tar det tid att somna för vuxna med så det är ju inget problem :D
Härligt! :thumbsup: Så tänker jag också... en del tar längre tid på sig att somna helt enkelt! :wink:
katten_maja

Re: NAPPEN BORT! Inspirationstråd!

Inlägg av katten_maja »

Hej!

Jag är ny här och är helt tagen av alla bra råd.

Men jag undrar en grej med nappen. Juli är nu 10 veckor och älskar sin napp. Men som ovan skriver så vaknar även Juli när nappen trillar ut. Så hon får mycket störd sömn. både på dagen och natten. Borde vi ta bort den redan nu, eller ska vi vänta till 4 månader?

vänligen
Mamma till Juni född 2012-07-15
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej katten_maja! :D

Hjärtligt välkommen hit till forumet och Späda barn och Små! 
Vad skoj att du gillar det du läser här :D Det är vi många som gör :mrgreen: :thumbsup:

Grattis till lilltösen! :heart:

Jag tycker att det låter som att du ska ta bort nappen redan nu, den verkar ju störa mer än den hjälper. Även om liten verkar "älska" den nu så kan du vara lugn, hon kommer att glömma den fortare än mamma... :wink:

Har du Barnaboken förresten? Det är den alla våra råd baseras på här på SoS. :D Om du inte har den så rekommenderar jag dig å det varmaste att köpa den. Den kommer att vara guld värd i MÅNGA år framöver. :heart:

Du är såklart varmt välkommen att starta en egen tråd om lilla Juli här på SoS, om du vill bolla mer med oss! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
katten_maja

Inlägg av katten_maja »

Tack! Vad snabbt ni svarar!!!

Då tar jag bort nappen :o

Ska absolut kolla efter Barnaboken, tyckte ju Sova hela natten var jätte bra!

Jag gjorde förresten en ny tråd, för jag hade en del funderingar...
Mamma till Juni född 2012-07-15
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vill bara berätta att nappen verkar försvinna av sig själv här, det trodde jag ALDRIG skulle hända, så nappberoende hon var ett tag. Numera sover hon hela natten utan napp och allt oftare hela dagslurarna också. Ibland får hon fortfarande den när hon skarvar. Känns okej, eftersom det blir allt mer sällan. Ska bli spännande att se om det fortsätter så här, och nappen kommer försvinna av sig själv så att säga.

Hon är 3,5 månader nu och tanken är att jag tar bort nappen när jag kapar ner dagslurarna från 2 timmar till 1,5 timme (om den fortfarande är kvar då). Blir väl när hon är 4-5 månader i så fall.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
tedsmamma

Inlägg av tedsmamma »

Hej! Känner mig desperat och behöver kloka ord och vägledning.

Kuren gick bra trots en tuff start med förkylning, men som ni nog kan gissa gav vi inte upp nappen. Första kvällen av kuren så kämpade vi verkligen. I en och en halv timme med ramsor, buffning, solfjäder och självklar attityd men inget bet. Vi gav nappen och BUMS somnade han. Så tyvärr blev det att vi har fortsatt med nappen sedan kurdag 1 men har inte upplevt att den har stört, tills för en vecka sedan.

Ted vaknar flera gånger/natt och det som får honom att somna om är napp och tillrättaläggande. Vi har försökt när han har varit dödstrött att skippa nappen (han är ändå så trött och kommer däcka när han nuddar vid huvudkudden), men icke! Förr kunde han somna om själv eller inte vakna alls, sov i regel 19.30-06.00 fick nappen och somnade om till 07.00 då vi har glad morgon.
Just nu känner jag att jag vill börja om från början men vet inte hur.. Vi ska åka till London nästa helg och lilleman ska sova hos mormor och morfar, det känns just nu väldigt nervöst! Jag känner att självförtroendet har sinat och jag vet inte riktigt när jag ska ramsa och inte ramsa, gå in eller inte gå in. Hoppas hoppas att någon vill hjälpa oss :lol: Just nu känns han väldigt orolig, klockan är 20.30 och han är redan jätteledsen efter att ha sovit en timme.

/desperat mamma :heart:
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"