E har nu kommit igenom sin trots och är dryga 3.5 år. Vi har dock en släpande grej kvar att "lösa" - eller ge henne bra svar på:

Ni som läser kan säkert med era utomstående ögon se exakt vad det handlar om, dvs vilka frågor hon ställer. Men jag är lite ](*,) dum tror jag som inte förstår hur jag skall hantera denna biten.
Har försökt låta henne deala med frustrationen själv genom att ägna mig åt min egen påklädning, jag har försökt hjälpa henne (grymt förolämpad oftast), har varit bestämd och sagt att "nu måste vi gå/åka/gå ut, nu får mamma göra det" och klätt på under skrik och höga protester. Jag har försökt pakta a la "ojdå, hur skall vi lösa det?"... mm
Oftast har jag märkt störst framgång med att bara säga "jaha..." och låta henne ta hand om det själv. Har vi ingen tid att passa så går detta jättebra, om hon lägger en 15-20 minuter på detta då spelar det ingen roll.
Men när vi måste iväg blir det alltid en fajt, eller mer att hon blir vansinnigt arg och skrikig när jag klär på och tar med mig henne ut, tills vi kommit ut till bilen...

Lilla fröken är annars en fantastisk solstråle, utvecklas så det står härliga till och älskar sitt liv. VI har precis flyttat och detta kanske är frågor i samband med det? Det är helt förståeligt, jag vill bara kunna förhålla mig till det så att hon inte blir så frustrerad eller förolämpad för den delen när jag behöver hjälpa till och få det gjort... för att komma iväg.
Långt inlägg för en relativt liten grej - men jag skulle uppskatta ifall någon har lite vis erfarenhet att dela med sig av.

Anna