Fördela föräldraledigheten på veckodagar

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Rosine

Fördela föräldraledigheten på veckodagar

Inlägg av Rosine »

Jah hoppas att jag kan få lite råd angående detta: Jag tänker ta ut föräldrapenning för timmarna då mina barn inte är på dagis. De går 20 timmar, så jag skulle kunna begära fp för fem halvdagar. Barnen är på dagis tisdag till fredag i fem timmar, och nu är ju de resterande tre timmar varken en halvdag eller en fjärdedelsdag. Får jag då begära fp för åtta timmar (heldag) på måndag, två timmar (fjärdedelsdag) på tisdag och onsdag samt fyra timmar (halvdag) på torsdag och fredag? Det blir ju sammanlagt 20 timmar=2,5 dagar även om timmarna är annorlunda fördelade i verkligheten. Men det är ju inget olagligt, eller?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
videunge

Re: Fördela föräldraledigheten på veckodagar

Inlägg av videunge »

Hej

Lite dumma frågor först. JObbar du 20h i veckan när de är på dagis?

Måndagen? jobbar du då? kanske är trög... :oops:

Om du jobbar de där fyra dagarna så är det ju din arbetstid som räknas och inte dagistiden. Så säg att du arbetar 4h fast de är på dagis 5 så kan du ju ta halvdag där.

Sen är försäkringskassan väldigt stelbenta och tycker INTE om att man får fp och jobbar emr än 8h per dag. Så det skulle jag inte rekommendera. Om man mest vill skydda sgi så tror jag att de godkänner att man tar så nära man kan komma och i ditt fall så är det ju i så fall 1/4 dag om du jobbar 5h.

om man däremot vill få ut så mycket föräldrapenning som möjligt kan man ta på helgen förutsatt att man skulle jobbat dagen efter och tar ut fp då. Så om måndagen normalt skulle varit en arbetsdag och du tar ut hel fp då så kan du lägga in en hel fp på söndag och jag fattat försäkringskassan rätt. :wink: då räcker det ju med på 1/4 dagar så är du uppe i heltid. vilket då förutsätter att du JOBBAR 5h de där fyra dagarna....

Käre värld vad rörigt det blev :oops: :lol: hoppas du fick ut ngt av det

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack videunge, för ditt svar. Ursäkta om jag uttryckte mig otydlig.
Jag vill ta ut så mycket fp som möjligt. Jag gör olika saker när barnen är på dagis: lite studier, lite jobb, lite forskning. Allt enligt självlagt schema. Men är detta något som intresserar försäkringskassan när jag ange om jag vill ha fp hela, halva eller fjärdedelsdagar?
Så säg att du arbetar 4h fast de är på dagis 5 så kan du ju ta halvdag där.
Är det så? Som jag förstått information från försäkringskassan kan jag begära fp bara för timmar där jag är med barnen.

Måndagar går inte barnen på dagis, så då är det enkelt. Jag ska begära en hel dag. Även lördagar och söndagar. Men tisdag till fredag är de 5 timmar på dagis varje dag och jag är föräldraledig i 3 timmar (längre förstås, men jag måste ju räkna till 8.) Men jag kan ju inte begära fp för 3 timmar utan bara för 4 timmar (1/2 dag) eller 2 timmar (1/4 dag). Hur kan man göra då?
Rosine
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Rosine! :D

Jag jobbar 75% men har liksom du rätt fria tider. Jag brukar tänka att jag tar ut fl för 10h/vecka och uttrycker det som två halvdagar och en fjärdedelsdag i veckan. Det stämmer eg inte, eftersom jag snarare går 3h tidigare 3 dagar i veckan, och kommer 10-30 minuter sent två morgnar i veckan :mrgreen: (och dessutom varierar det vilka dagar det rör sig om, maken och jag bestämmer det utifrån hur våra scheman ser ut vecka för vecka), men det finns en rad för allmänna upplysningar på FK:s blankett så då brukar jag skriva in att jag har fria tider och att dagarna varierar lite, men att jag alltid jobbar 75%, dvs 30h/vecka. Det har de köpt. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Rosine

Inlägg av Rosine »

Det är bra att veta at det funkar så här och att FK är öppen för individuella livspussel (i mitt hemland skulle det nog aldrig gå!). Tack för infon! Finns denna rad för allmänna upplysningar även på den elektroniska blanketten?
Rosine
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"