Hej MamMalin
Varmt välkommen in i potträningsvärlden
Med mina bâda stora sâ har vi haft en övergângsperiod pâ nâgra veckor med MÂNGA olyckor, jag tror att det är nâgot man fâr räkna med. I och med att eran kille redan kissar i toan sâ vet han ju vad det handlar om, där ligger ni bra till :thumbsup:
Rent konkret sâ har vi en dag ryckt blöjan och satt pâ kalsonger. Sen har det kommit kiss i kalsongerna och dâ har vi konstaterat att det är ju till toaletten/pottan kissat ska och snabbt förflyttat oss dit. (Golvmoppen kan med fördel stâ framme över dagen

)
Man fâr rusta sig själv med TÂLAMOD och gott humör, aldrig nâgonsin visa sig irriterad eller arg utan bara lugnt konstatera att kissat nu hamnade pâ fel ställe. Humor är aldrig fel, man kan ju tilllsammans fundera pâ hur kisset tänker som inte sa till innan att det ville till toaletten

Och lâta honom torka bort kisset (det gâr ju att hjälpa till lite pâ slutet om man vill

).
Med vâr Mellanbror har vi nu varit blöjfria i nâgon mânad. Dagarna innan jag ryckte blöjan (han hade börjat prata om kiss och bajs pâ ett mer medvetet sätt), sâ försökte jag hâlla koll pâ hans kissrutiner och lade märke till att han oftast kissade direkt pâ morgonen, en gâng innan lunch, efter lunch och nâgon gâng under eftermiddagen. Pâ sâ vis kunde jag ligga ett steg före mentalt och vara beredd när det var pâ gâng. I början lät jag honom meddela mig när nâgot hade hänt, sâ att han skulle känna själv och bli medveten om detta nya. Nâgra dagar senare, när han börjat vänja sig vid pottan, sâ kunde jag undra lite diskret hur det var med kisset, alternativt erbjuda nâgot att dricka (säkert kort för att kisset ska komma snabbt) när jag sâg att det var pâ gâng (han har som vana att ta pâ snoppen när det börjar bli dags). Användbart särskilt om man vill klara av kissandet innan man ska ut pâ promenad t ex. 8)
Pottan hängde för övrigt med max tvâ veckor, sen var det bara toaletten som gäller. Som pappa och storebror.
Jag gillar idén om stora kalsongdagen, om man driver det helhjärtat själv. Hos oss har vi inte gjort nâgon särskild grej av det utan bara konstaterat att det ju är mycket skönare (och snyggare 8) ) med kallingar än med den stora obekväma bebisblöjan.
Och nu är det ju sommar, har ni trädgârd behöver det ju inte bli sâ väldigt mycket moppande.
Enjoy the ride 8)