Den där sista slurken....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Den där sista slurken....

Inlägg av Myra »

Hej.

Har tidigare skrivit på en tråd "Det går åt fel håll" om hur min lilla tjej började vakna mer o mer på nätterna och jag fick bra tips om hur jag skulle få till det och även få bort nattmålet. Och det har funkat jättebra! Hon är nu 4 månader och sover bra på nätterna ca 20.30-07 (men vaknar alltid 6.20 med gnöl och blir ledsen efter ngn minut).

Men nu har dagslurarna börjat krångla... :( Jag har tagit bort den där sista slurken (som mer var som ett riktigt mål ca 20 min :!: ) och jag tror det är det som spökar för jag få inte i henne nå mycket mat när jag försöker ge allt inom en timme. I morse tex vaknade hon kl 6.20 men jag tog inte upp förrän kl 7 (hon hade då varit lite ledsen till o från men jag väckte henne kl 7 då det är morgon). Hon åt 7.15-7.30. Jag försökte truga i mer men ville inte ha. Tog en paus o försökte kl 7.45 igen. Hon smuttade lite i 5 min. Sen lade jag kl 8.30 och hon somnade rätt snabbt men sen det obligatoriska tjorvet efter 45 min som hon börjat med nu :?: Jag har börjat ramsa och vagnar vid verklig kris. förut svarade hon bra på vagningen men inte nu och jag tror hon är hungrig. Men hur gör man för att få i mer mat inom en timme? Jag funderar på att testa gå tillbaka till "slurken" men då är jag tillbaka i 10 mål per dag typ...i och för sig ok för mig men som jag förstår ska man ju försöka undvika det :?:

Jag helammar förutom tillägg som nattslurk. Skulle vilja fortsätta så oxå!

/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Nu när jag började amma kl 10 efter hennes sovpass 8.30-10 (då hon dock inte sovit så jättemycket efter 9.15) så åt hon glupskt i 5 min (inkl 2 rapar och kräktes upp en del) och sen var det bra :?: Har försökt truga lite men tar nu en paus. Åh varför skulle det här börja tjorva som funkat så bra :?
Nu ligger hon o smaskar på händerna som verkar vara mer intressanta än bröstet för närvarande :(
/Myra
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lugn, lugn. Lite tålamod behöver vi allt :!: Ändrar du saker så pass radikalt måste du ju ändå ge det lilla barnet lite tid att anpassa sig till det nya :!:

Och naturligtvis gör du rätt. 10 mål behöver hon verkligen inte (längre) och lilla magen behöver lugn mellan varven.

Inom en timme hinner man med rätt mycket. Hungrigare äter hon snabbare (som du märkt) och då kan du ta en rejäl paus och göra annat som får ny fart på henne, och fortfarande få i henne mer inom timmen :!: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

OK för ivrig som vanligt :oops: Jag ska ge det lite tid så får vi se om det blir bättre.

Hur gör man med standardmodellen om man inte ger mat direkt när de vaknar från ett sovpass? Ska man ta lite passiv social delaktighet eller bus o skoj eller vad?

Jag brukar ge ersättning som nattslurk men det är inte alltid det går ner, hon bara vänder bort huvudet trots idogt trugande. Vissa kvällar äter hon inte nåt men vissa kvällar 135 ml... :?: Kan man ge tillägget först istället och ge bröstet som nattslurk eller blir det galet?

Jag håller och funderar på ett nytt schema oxå (förlänga natt från 10 till 11 timmar); ngn som kan ge lite feedback på det här?
Vaken 07-8.30 (mat mellan 7-8)
Sova 8.30-10 1,5 h
Vaken 10-12 (mat mellan 10-11)
Sova 12-14.30 2,5 h
Vaken 14.30-17 (mat mellan 15-16)
Sova 17-17.30 0,5 h
Vaken 17.30-20
Sova 20-07 11 h

/Myra
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tycker absolut du ska börja med tillägget innan hon sugit sig trött på bröstet som kanske inte ger så mycket på kvällskulan. Skönare också att ha det som nattslurk :lol:

Ska du inte ge mat direkt efter uppvaknandet är det bara att möblera om lite - man kan börja med att byta blöja med åtföljande bus och skratt, eller ha lite visning av världen i största allmänhet, precis som du föreslår. Men håll även här samma tider - mat när det "ska" vara mat :!:

Schemat ser bra ut. Hade du tänkt köra 11 tim natt framöver, eller är det en övergång inför 12 :?:
Myra

Inlägg av Myra »

Jag hade tänkt det som en övergång till att så småningom införa 12 timmar... eller är du inne på att jag ska köra 12 timmar på en gång? Jag kanske är för feg för det för jag tänker att hon vaknar ju alltid redan vid sex-tiden och sover sen lite stötvis fram till 7 men det kanske inte gör ngn skillnad om man lägger henne tidigare (jag tänker att då börjar hon kanske vakna kl 5 istället). :?:

Ska börja ge tillägget först och sen amma så får vi se om jag slipper truga så mycket. Hon bara vänder bort huvudet eller ligger o "leker" med tungan på nappen. Fast ibland kan hon överraska och äta allt på en gång.

Jag ska ge det nya schemat en vecka så får vi se om det passar lilla prinsessan :D

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"