Natttrasslande 3.5 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
cissilito

Natttrasslande 3.5 månaders

Inlägg av cissilito »

Hej alla fina forumister

Är tillbaka igen efter fyra år. Då kurade vi storasyster som inte kunde somna (eller sova överhuvudtaget tillslut) utan bröst i munnen. Så sen lillebror föddes och lite innan också har jag läst BB och hängt härinne lite i smyg :wink: för att slippa hamna där igen och komma lite mer rätt från början.
Och det har funkat så bra med lillskrutten som är en heeelt annan person än storasyrran (såklart :) ). Att somna själv (visserligen med napp :oops: , stoort sugbehov där med) har han haft kläm på från början. Är han trött så gud nåde den som stoppar ett bröst i munnen på honom eller försöker gå runt och gunga. Platt på mage (tydlig magsovare också det från start) ska det liggas, då sover man gottast :) . Det har skarvats hit och dit i både långlurar och kortlurar och kvällstrassel har vi haft vår beskärda del av. Men allt har löst sig genom tjuvkik på forumet och friskt stjälande av andras tips och råd :D
Men nu var det dags att ta klivet ut och skapa mig en egen tråd eftersom vi har stött på patrull på ett ganska ordentligt (fast inte på något vis ohjälpligt :) ) vis. LIten skrutt som nu är 3.5 månader har sedan en vecka tillbaka vaknat oftare och oftare på natten och då är han HUNGRIG! Inte så konstigt eftersom det ääär så svårt att koncentrera sig på maten på dan. Det har alltid varit svårt att få honom att äta andra gången på dagarna, är man inte vrålhungrig finns väl ingen anledning att ligga där och ha tråkigt liksom :| Så det har varit en hel del trixande, gå runt och gunga och sjunga, kolla på saker under tiden och sånt. Nu har han sedan några dagar tillbaka fått påfyllningen i form av pureer, frukt och lite grönsaker och det har gillats :) . Men jag vågar inte riktigt lassa in, vill inte pusha för mkt och är rädd att hans mage inte ska klara det. Men än så länge har nätterna inte blivit något bättre för det.
Så nu är det dags för mamma att styra upp det här! Här ska det vagnas bort nattmål! Har inhandlat vagn på blocket som ska få stå i sovrummet. Eftersom vi har vårt sovrum på tredje våningen i vårt hus har han hittills sovit i spjälsäng på nätterna men buffning som jag har försökt använda mig av några gånger har inte funkat alls. Han blir tvärförbannad direkt och då har min attityd flugit all världens väg och vargarna har vällt in i sovrummet. Däremot svarar han väl på vagning under lurarna på dagen så det får det bli nattetid med.

Nu till min fråga (vaaansinnigt långt inlägg för bara en fråga, hoppas ni orkar läsa :oops: ). Vi har aldrig gjort något åt nätterna och innan det gick överstyr hade han två nattmål, de klassiska vid ett och fyra och sen morgon kl sju. Nu undrar jag om jag ska gå tillbaka till det och vänta tills han får i sig mer på dagarna med att vagna bort det vid kl ett eller om jag ska gå direkt till bara ett nattmål med en gång? Känns lite grymt med tanke på hur hungrig han är varje gång han vaknar nu och hur lite han än så länge äter på dan. Vet ju att det blir en ond cirkel men jag tänker att man kanske kan vända på den successivt eller blir det bara luddigt för skrutt? Tänker också på nappen, den ska ju bort innan sex månader men det känns också grymt att rycka den nu. Vad tror ni? Ska tilläggas att de många uppvaken på nätterna inte, än så länge, beror på den. Han är helt klart hungrig.
Tacksam för all hjälp vi kan få av er alla fina engagerarade därute!
Cecilia
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Irmasmamma

Re: Natttrasslande 3.5 månaders

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Cecilia! :D

Varmt välkommen tillbaks till forumet och hit till Späda barn och små! :D

Grattis till lillskrutten :heart: Vad härligt att du smugit i kulisserna här och att SM har funkat så bra för er! =D> \:D/

Jag skulle gärna se ert schema innan jag ger råd! Både mat- och sovtider, och gärna lite om vad ni gör däremellan. :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej
Ja såklart! Schemat är snott rakt av och ser ut som följer

7.00 godmorgon och amma. Blöjbyte och påklädning. Har sedan börjat smyga in lite ensamlek i spjälsängen.
7.45 ca påfyllning numera i form av någon slags pure, innan har jag antingen försökt amma igen eller ge ersättning men det går sällan ner något ) och framför allt inte sen nätterna började bli långa sjurättersmiddagar :cry: ) Sen leks det med storasyster, plockas ur disk, viks tvätt eller annat nödvändigt.
8.45 sova 45, den luren funkar bäst, somnar på två sekunder utan knyst utomhus i vagn och vaknar sedan som en klocka efter 45. Sen brukar vi gå ut en stund, vattna i växthuset, hänga upp tvätt (om vädret tillåter) eller gå en liten sväng hängandes på armen. Ska vi åka någonstans, handla eller så, brukar vi göra det nu. Utomhus är det som funkar bäst som avledare i väntan på...
11.00 mat!, vill vi alltså. I verkligheten blir det oftast mat vid 10.30 senast, amning eller ersättning som följs av pure av något slag.
11.30 sova 2h ute i vagn. Här skarvas det så gott som alltid och många gånger är det den där :evil: nappen som har åkt ut och ska stoppas in igen. Inser ju att den helt klart hindrar honom från att somna om själv så den ska bort, har bara inte orkat ta tag i det :oops:. Ibland räcker det inte att stoppa in nappen. Då vagnar vi och det brukar funka.
13.30 vakna och sen iväg till dagis för att hämta storasyrran alt leka med henne på golvet om hon redan är hemma, hon är tex en utmärkt ålnings och rullningspartner :D
14.00 mat, här har vi än så länge bara amning
15.30 sova 45, skarvar ofta och vaknar efter en halvtimme. Då har vi så gott som alltid låtsats att vi har väckt och tagit upp.
16.15 Matlagning med mig och kanske syster.
17.00 Mat, även här bara amning än så länge. Sen får han titta på medan resten av familjen äter.
18.00 Bad
18.30 Nattslurk (som alltid är flaska, antingen ersättning eller bm) och gos i vår säng
19.00 Godnatt! Just nu händer det ofta att han inte äter någon nattslurk alls, skriker så fort han hamnar i sin säng, jag tar upp och han slukar flaskan :shock:. Eller att han vaknar efter 45 min och är heeelt vansinnigt hungrig.

Ikväll var en sån kväll när han vaknade igen. Jag gav honom mat och han sveper 100 ml, jag glömmer rapa varpå han vaknar till fem minuter senare och kräks. Han blir helt otröstlig och då kan jag inte lugna honom i sängen, när jag buffar spänner han upp kroppen i en liten ostbåge med fötter och huvud högt upp och skäller ut mig efter noter och när jag slutar fortsätter han att gråta ledset :cry: . Tillslut tar jag upp och ger mer mat och då slukar han 120 ml till... Efter det (och nogsamt rapande :oops: ) somnade han tillslut. Inte någon rolig kväll alls. Och natten kommer nog inte bli så mycket skojigare.
Nu blev det sådär långt igen. Har tydligen ett uppdämt behov att skriva av mig efter att ha smugit runt här så länge :wink:
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej där,
jag tycker själva tiderna i schemat ser utmärkta ut med ett undantag (som du själv märkt) att lunchen kommer lite sent.
Massor med aktiviteter också, härligt. :) Däremot tänker jag, hm skarvar, natt hunger = mer MAT mamma.

Du har amning/ersättning på schemat nu och lite pureer, vad sägs om att lägga till gröt också, det mättar gött i kistan. Och banan, smaskens. Sedan kan man ju börja med lite mumsig majsvälling vid 4a månader. Ja du hajjar meeeeer mat, att lägga till gröt t ex gör jätteskillnad.

Jag skulle nog lägga lunchen tidigare, kanske 10:30 och sedan sova 11:30, skarvas den på långluren skulle jag trycka in lite banan strax innan luren.

Mao: jag tänker att för att få ordning på nätterna och börja ta bort nattmål är nyckeln att man får i sig tillräckligt med mat på dagen. Så jag skulle lägga fokus på det istället för att vara uppe och vagna på natten, en proppis liten brukar sova över nattmålen själv när matmängden är tillräcklig. Så skulle jag gjort. :) Får se om Irmasmamma har några tillägg.

Och nappen, vid 4a månader kan man rycka den. ;) Liten glömmer fortare än mamma, tänk på det.

Vi börjar där.
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack Tin för finfina råd!

Du har förmodligen helt rätt! Jag har ju trott att eftersom skrutt äter så mkt nätterna igenom orkar han inte mer nu på dan, men hej vad jag bedrog mig :) .
Efter amningen nu kl 10.30 (har ändrat det nu i schemat, mkt skönt) bestämde jag mig för att nu blir det gröt tills han sa stopp och det blev en halv portion det inkl 3 msk katrinplommon. Sen, eftersom det var första gröt och katrinplommonsmaken sa mamma stopp i alla fall för att lilla magen ska få en chans att hänga med och det blev allmän sanering av liten, mamma och matplats. Hade glömt hur kladdigt katrinplommon var :wink: . Efter blöjbyte tänkte jag att nu var väl skrutt mätt men det kan ju inte skada med lite lite banan bara för att kolla liksom. Ja det blev en kvarts banan det :shock: . Såååå summa sumarum, mer gick det i, bara inte av den flytande sorten... Och skarven i långluren... lyser med sin frånvaro än så länge :D

Han måste ju ha varit vrålhungrig stackare och tack och lov för det här forumet, annars hade jag aldrig vågat stoppa i honom något annat än bm eller ersättning innan fyramånadersdagen! Och nu är det ju dessutom inte smakportioner som förordas av BVC utan smakSENSATIONER. Alltså en yttepyttesmak längst ut på fingret :shock: . För man ska ju amma enbart till sex månader... Ja ja vad säger man.
Nu hoppas jag bara att nätterna också följer efter så jag slipper vagna en liten hungrig en, skönast för alla ju :)
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej på dig
och hejja skrutt som äter så fint och sover därefter. :) =D>

Du ser man tror knappt sina ögon hur mycket mer som behövs plötsligt. Och nätterna kommer följa efter, ge det lite tid bara.

SmakSensationer säger du, ja jag säger då det. Här på forumet kör vi med devisen: Mer mat åt småfolket! Att bröstmjölk är fantastiskt är ju självklart men inte på bekostnad av att man inte blir mätt om så är fallet.

Ser fram emot fler rapporter från dig och skrutt.

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Va inne och tjuvkikade lite här på din tråd och vill bara ge några peppande ord om maten.
Sid började också vakna allt oftare vid tre månader och då började vi med mat...lite för försiktigt först tydligen så efter några råd härifrån vågade jag mata på och sedan en vecka tillbaka är det mat som gäller med tillägg bm. Våra skarvar är i stort sett borta och på natten är det jag som väcker 04 ... men det ska nog bort även det nu.
SÅ mata på om magen hänger me!! :) :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
cissilito

Inlägg av cissilito »

Åh tack. Skönt att höra sånt. Har ju varit inne och kikat en hel del på din tråd också :) Sid är ju född ung en månad innan Kasper så det är kul att kolla vad som komma ska, även om alla barn inte är lika såklart. :wink:

Ja mer mat ska till, vid sista målet idag blev det banangröt (risgrötpulver, vatten och mosad banan) och det uppskattades mycket! Var förmodligen för feg igen med mängden men är nog mer påverkad än jag tror av denna 4månaders gräns som trumpetas ut överallt (utom här då :D ). Så himla svårt att tro att det går ner så mycket i denna lilla kropp trots att jag ser det med egna ögon :oops: .

Läggningen var tyvärr inget roligare än igår, ingen kvällsslurk går i först. Tills jag lägger i sängen, då gnölas det, jag tar upp och hela flaskan på 150 ml slinker då mirakulöst ner (det där är ju konstigt). Sen somnas det bums på sekunden. Men men men efter ca 45 min så vaknas det, inte vaaansinnigt hungrig kanske men ammar ändå en stund (efter att jag har försökt lugna i sängen). Blir ledsen igen när jag lägger ner men lugnar sig av en solfjäder och somnar sedan. Nu verkar det som om skrutt precis blivit förkyld, det snoras och hostas en del så det stör väl också kantänka. Men den stora boven tror jag ändå är nappen :evil: . Den ska väck. Är det bäst att rycka den vid fyra månader? Har sugbehovet minskat då? Minns inte riktigt här i tröttdimman. Nu är det nog dags för mamma att lägga sig också. Godnatt på er :sleep:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
bra framsteg med maten, det kommer göra underverk för sömnen. =D> =D> =D>

Nappen: sugbehovet minskar ordentligt vid 4a månader, så ryck nappen du, särskillt om det är boven i dramat. Liten glömmer den snabbare än mamma men räkna med några frågor. ;)

Och läggningen, ta det pö om pö, det är ju så att för en del småttingar är det klurigt med nattslurken. Det är ju sent efter en aktiv dag och man är helt enkelt för trött för att äta, sen läggs man ner i sängen och upptäcker att man är för hungrig för att sova. Typ! Ge det lite tid bara så får liten till det ibland behöver man bara växa tills sig en vecka så orkar man med nattslurken lite bättre.

cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack Tin för svar!

Här är vi sedan två dagar tillbaka i förkylningsland med allt vad det innebär :cry: .
Skrutt sover INTE bra på nätterna och det är ju inte så konstigt, kombinationen napp och sjukt mkt snor i näsan är kanske ingen hit. Det vaknas som vanligt och är hungrigt på natten med skillnaden att nu är det väldigt svårt att somna om eftersom snoret har runnit till och nappen åker ut, fast man vill ju ha den ändå.
Så så fort förkylningen avtar och jag inte är ensam hemma längre (sambon är bortrest den här veckan, inte bästa timingen) ska jag ta bort nappen, är ganska övertygad om att liten skrutt kommer hitta sin tumme istället :) .
Men nu undrar jag hur jag ska göra när frågorna kommer. Har ju tidigare inte upplevt att buffningen har funkat men nu undrar jag om det är för att jag försökt buffa en vrålhungrig liten en. Och jag tänker att det är väl bra att arbeta in buffningen som verktyg också för även om jag skulle kunna släpa upp vagnen till oss nu så kommer han inte kunna sova natten i den för alltid (eller ens en månad till, han börjar bli ganska stor skrutten min) så förr eller senare kommer jag behöva buffning i alla fall. Så tänker jag, vad tror ni?
Matar på så gott det går under dagarna men gröten som gick ner så lätt första gången har vägrats sen dess. Han ser direkt illamående ut och kväljs som om jag stoppat i honom kaffepulver eller något annat riktigt äckligt. Ska pröva köpa pipmugg och göra lös gröt och hoppas på att det går ner. Eller pröva med hemmagjord gröt, det kanske går ner lättare. :wink:
Kram kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Många små som börjar bli större uppskattar svängrummet i spjälsängen, så det låter som att du har en bra plan. Ös på med attityden av självklarthet i buffandet - det är precis såhär det ska vara!

Alla gillar inte gröt. Varför inte prova något annat gott? Banan brukar vara poppis. Eller sötpotatis eller morot! Mer mat åt småfolket!

:heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej hopp här går det upp och ner.
Gröten gillades tydligen visst, bara den var lagom tjock och hade massa god katrinplommonpure på sig:) Och nätterna började gå åt rätt håll igen men men men. Idag har det bajsats med obehag i flera omgångar. Små kluttar varje gång som vi väl inte skulle säga var hårda men stackars skrutt skriker och gråter och tycker inte det är roligt alls:( Ger honom redan katrinplommon till alla mål och har dessutom olja i den. Ammar innan varje mål så vätska får han ju i sig. Finns det något mer jag kan göra? Olja i gröten? Något som är mer lösande än katrin? Eller är skrutts mage helt enkelt inte redo för den här mängden mat? Han har ju fått gröt till alla mål utom ett då han fått grönsakspure. Vad tror ni, är det någon som känner igen sig? Tips och råd mottages tacksamt! Känner mig så taskig som utsätter honom för det här:(
Kram
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej där igen,

jag skulle variera det lösande lite, kanske inte katrinplommon till varje mål (har för mig att för mycket katrinplommon fick min lilla att magknipa lite också, typ 3-4 skedar var lagom) utan även päron, aprikos, sötpotatis, kiwi som är lösande.
Kanske lite vatten i pipmugg eller flaska till.

Sen kommer magen ganska snart ikapp, vill du ha mer expertråd finns det en utmärkt forumtråd här vid namn Mat, mage, barnakropp. Där huserar de riktiga matexperterna som är vana med känsliga magar etc.

kram TIn :heart:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"