Det var faktiskt lillen själv som sov 9-10 timmar vissa nätter och enligt AW så kan dom sova 10 timmar vid 3 månader. Dessutom var nattmålen krångliga, han åt dåligt och somnade inte om. Därför valde vi ett schema med 10 timmars sömn.
Jag har också läst att om man väl tagit bort nattmålen (som vi har) och sen lägger till det igen (som ditt förslag) så blir det väldigt jobbigt andra gången man ska ta bort nattmålet.
Jag har också läst att nattmål minskar matintaget på dagen så jag har lite svårt att förstå hur ett nattmål kan rätta till dagslurarna.
Ang. maten så har jag har testat att minska överkoncentrationen genom att titta på tv/umgås med stora sonen osv. Har även testat att gå omkring utan lyckat resultat samt matat direkt vid uppvak då han fortfarande är trött (åt inte bra då heller utan somnade hela tiden) eller väntat ett tag efter luren tills han är riktigt hungrig men med samma resultat.
Mörkt rum blir lite svårt när man samtdigt ska roa en 2-åring. Men jag kan ju testa att lägga en filt över lillen.
Men nu är jag alltså lite rådvill... Ska jag ta tillbaks nattmålet?
//Nathalie