SM-kur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nattisen1

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för tipsen :)

Det var faktiskt lillen själv som sov 9-10 timmar vissa nätter och enligt AW så kan dom sova 10 timmar vid 3 månader. Dessutom var nattmålen krångliga, han åt dåligt och somnade inte om. Därför valde vi ett schema med 10 timmars sömn.

Jag har också läst att om man väl tagit bort nattmålen (som vi har) och sen lägger till det igen (som ditt förslag) så blir det väldigt jobbigt andra gången man ska ta bort nattmålet.

Jag har också läst att nattmål minskar matintaget på dagen så jag har lite svårt att förstå hur ett nattmål kan rätta till dagslurarna.

Ang. maten så har jag har testat att minska överkoncentrationen genom att titta på tv/umgås med stora sonen osv. Har även testat att gå omkring utan lyckat resultat samt matat direkt vid uppvak då han fortfarande är trött (åt inte bra då heller utan somnade hela tiden) eller väntat ett tag efter luren tills han är riktigt hungrig men med samma resultat.

Mörkt rum blir lite svårt när man samtdigt ska roa en 2-åring. Men jag kan ju testa att lägga en filt över lillen.

Men nu är jag alltså lite rådvill... Ska jag ta tillbaks nattmålet?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är mängden mat över HELA dygnet som spelar in hur så här små barn sover. Så får han i sig det han behöver för att sova natt 10 timmar och ordentliga lurar är allt ok. Men gör han inte det utan skarvar mer och mer, ja då är kanske situationen och förutsättningarna inte riktigt rätt än...

När min son var 3 mån hade han natt 19-07 med nattmål 04 eller 05. Han hoppade i princip över sitt nattmål 5 dagar innan 4 mån när vi införde gröt på schemat eller "Nattmackan" så man måste inte ha 5 riktiga måltider för alla för att sova hel natt, men för andra är detta ett måste.

Nu har ju du tur att i BB så rekommenderar AW mat från 3 mån, så du kan ju om liten är av behov börja med smakisar redan vid 3 mån.

Om du skall ha nattmål eller inte kan inte jag avgöra men det står ju i BB att en 2 mån skall ha 1000 ml ersättning, så en nästan 3 mån bör få i sig mer än så tänker jag. Får han det? Är han verkligen proppmätt eller bara "sugmätt". Jag såg att du provat större napp. Tycker nog du skall prova igen i minst 3 dagar och se vad som händer.
Sen tycker jag du skall gå över till Nan 2 om du inte gjort det, effekten ser man inte direkt utan det tar minst 3 dagar, och man kan ge NAN 2 från födseln speciellt om man flaskmatar och inte ammar.

Så maten först, sömnen sen.

Ibland får man helt enkelt backa bandet om man gått lite för fort fram. FÅr du upp maten på dagarna kanske han sover över nattmålen igen.

Ps. det är inte ovanligt att de vid 3 mån börjar skarva vid 45 min, det var då jag skapade schemat 12+45+2+45 just för att inte behöva slita mig blå med alla långa lurar på dagen. :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack Torsmamma, precis vad jag behövde höra!

Låter bra med 45-2-45 så vi slipper slita alla lurar :) Och skönt att få kvällarna barnfria igen ;)

Just nu får han i sig mer än 1 liter om dagen men det är en stor kille (7 kg) så det kan hända att det inte räcker ändå. Så jag får helt enkelt börja nattmata igen och se om det blir bättre. Hade dock hoppats på att få slippa mata på natten eftersom mattmålen var så krångliga. Han åt inte mkt mat alls och sen tog det 30-40 minuter innan han somnade om ordentligt. Så tips på hur man får smidiga nattmål är välkommet!

Har börjat byta ut till Nan2 (använder 50/50 med Nan1) så det är på gång och jag har redan köpt gröt som vi ska börja med snart.

Ska jag bestämma ett klockslag för nattmål eller mata när han vaknar? Vet att det alla gör olika men vill gärna få lite tips på vad ni tror passar min lilla herre.

Menar du att vi ska köra större dinapp på alla målen direkt i 3 dagar? För när vi testade nu fick han knappt i sig ngn mat alls utan bara skrek. Eller ska vi avvakta och testa igen om en vecka?

//Nathalie
Neo född aug 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Testa du en större napp om en vecka, men jo alla mål i 3 dagar var min tanke. :wink:

Jag tycker du skall sätta en tid typ 04 så han faktiskt äter lite frukost också. Mata i sömnen det lilla (förmodligen pyttelite) som behövs för att sova vidare. Höj huvudändan på sängen så slipper du rapa, bara mata lite lugnt i mörker (max en röd lampa) och rulla sen försiktigt i en varm säng igen.

Du är ju så nära och kan snart köra med gröt, om du vill kan du köpa en billig pipmugg från coop forum som har billiga muggar med 3 stora hål, gör en lite lösare gröt och ge i pipmugg. Var superpoppis här hemma innan tekniken för att hantera tjockare konsistens blev aktuellt.

8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

God kväll,

Nu har vi kört 4 nätter med nattmål igen. Första natten lades han 21 som vanligt så det gick ju bra.

Andra natten lades han kl. 19 och det gick över förväntan, jag väckte honom vid 04 för mat och sen gick vi upp 7! :)

Men natt tre blev värre. Då vaknade han vid 22-tiden, väcktes vid 4, vaknade vid 5,30-tiden och upp vid 7.

Natt 4 blev ännu värre ändå. Han vaknade vid 19,45, kl. 01, väcktes vid 4, vaknade vid 5,15, vid 6,00 och 6,45.

Nu är det natt 5 och han vaknade redan kl. 19,30 och skriker helt hysteriskt. Vi lugnar med buffning men han skriker fort upp sig igen.

Borde det inte vara tvärtom? Första natten med många uppvak och natt 3 kanske bara ngt enstaka uppvak och natt 4 så "sänker sig lugnet" (är det inte så AW skriver?).

Jag matar på så mkt jag bara orkar. Och han har ätit mer dom senaste två dagarna men uppvaken har varit värre dessa dagar/nätter. Men det är väl hunger som vanligt antar jag?

Undrar hur den här natten blir om han vaknar av hunger redan 30 min. efter läggning... Ska jag ändå vänta med mat till 04?

Även lurarna strular mkt. Han har svårt att tom. sova sina 45 minuter ordentligt.

Han skriker fortfarande och kl. är 20,30...
/Nathalie
Neo född aug 2010
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hejsvejs,
läst runt i din tråd och ser hur gammal liten är.
Snart 3 månader brukar betyda endast en sag - VRÅLHUNGRIG.
Är man hungrig vaknar man i skarvar och på natten, så i med mer mat, även om det verkar otroligt. Tjockare konsistens mättar bättre. På soppa springer man ingen maraton. ;)

Kör du endast NAN2 nu?
Har du provat en nattmacka eller tunn gröt såsom Torsmamma beskriver?
Jag skulle köra tunn gröt i pipmugg både till lunch och middag och det är hungrigt, och droppa i lite rapsolja i flaskan som mättar gott. :shock:

3 månaders hungern brukar hålla i sig ett par, 3 dagar innan mamma och lilla magen har kommit i kapp. Sen brukar lugnet lägga sig igen.
Jag skulle dessutom gjort så att är jag ändå uppe och matar på mitt i natten flera gånger skulle jag återuppta 4:a matningen när det lugnat ner sig på nätterna. Men det är jag, som behöver sova också!

Så mao: stort fokus dagtid på mer mat i tjockare form, det bäddar för natten. Sedan på med nattmacka och mat vid uppvak om det är hunger som spökar. Det kommer lugna ner sig.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för svar Tin! :)

Eftersom han inte blivit tre månader ännu så har vi inte börjat med gröt förrän idag (efter att ha läst ditt inlägg). Gjorde lös gröt i pipmugg och han slukade det! Sen sov han 2 timmar och 15 minuter! :D

Hoppas verkligen det var gröten som gjorde det!
Men hur mkt gröt kan man ge så här i början? Tror han fick drygt 1/2 dl nu. Känns mkt för första smakportionen... Vågar jag ge redan mer ikväll? Och hur mkt kan jag öka redan imorgon?

Förstår inte riktigt nattmackan. När jag läst runt verkar det vara BM + ersättning eller vanlig ersättning om man inte ammar. Plus lite Lactiplus men det är inget måste. Ersättning får han ju på heltid så hur gör jag en sådan nattmacka mättande?

Kör bara Nan2 nu och lägger redan rapsolja i ersättning för magen och mättnaden (plus i gröten nu då).

Menar du att jag ska mata fler ggr på natten om han vaknar? Gårkvällens kaos slutade med att jag tog upp honom och testade ge mat men han åt väldigt lite konstigt nog...

//Nathalie
Neo född aug 2010
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej och hå igen,
jo lite förtydliganden. :)

Hipp hurra för en skön lunchlur för liten med trind mätt mage. =D>
Mängd gröt, tja smakportioner ala BVC ger jag inte så mycket för, utan kör som du gjort i ett par dagar med 1/2 dl och öka sedan tills liten säger stopp själv. Det kommer ut i någon ände när det blir för mycket. ;) Här hemma har det ökats i rask takt då liten krävt mer mat, bästa tipset är väl att testa dagtid så att eventuellt magknip kan hanteras dagtid också. Dvs du kan ju vänta med kvällsgröt ett par dagar.

Nattmackan är väl snart ett koncept här på forumet som egentligen är bm+ersättning men intentionen är ju att kvällsslurken skall vara något rejält som man står sig på. Så att köra på rinnig gröt i pipmugg som kvällsmacka när du vet att magen hänger med låter utmärkt.

Med nattmatningen menar jag att om liten inte får i sig tillräckligt om dagen, är det svårt att få styr på tider och uppvak nattetid och det blir lätt lite huller om buller. Därför skulle jag lägga ner krutet på dagen med mer mat och avvakta och se vad som händer med natten istället för att försöka hålla tider och vagna bort mål nattetid. MAt vid behov alltså - tills dag maten är uppstyrd (det tar inte många dagar).

Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Lillen slukade 1/2 dl gröt idag med :)
Så imorgon ökar vi drastiskt med 1 dl till lunch och 1/2 dl till middag tänkte jag. Eller är det bättre att ta sista 1/2 dl som kvällslurk?

Jag har fortfarande svårt att få honom att äta ersättningen ordentligt så jag hoppas att det här med gröt forsätter gå bra och att vi kan börja med andra smakportioner snart. Han är ju uppenbarligen väldigt hungrig men varför vägrar han äta ordentligt med ersättning? Det är verkligen truga som gäller för att han ska få i sig ngt alls. Har bytt till större dinapp men än så länge äter han inte mer ändå...

Välling är väl ok att börja med vid 4 månader?

En annan fråga: Torsmamma sa att vi skulle höja sängen vid huvudändan. Men hur mkt ska man höja och hur? Nu har vi ställt främre sängbenen på höjd (ca 7 cm) och han glider ner under natten och hamnar i fotändan. Ska det vara så eller har vi höjt för mkt?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vad fint det går för liten. =D>

Öka på du, hänger magen med så låt liten säga stopp. Middag eller kvällsslurk spelar ingen roll, det som blir bäst för er. En variant är ju till middag också kan ni köra välling vid 4a månader till kvällsslurk. En annan variant är puree till middag och gröt som kvällsslurk. Känn efter. Hur var nattsömnen?

Ersättningen eller inte, tja ren preferens hos liten tänker jag. Gröt är ju gott, lite roligt att äta och svälja när det är lite tjockare. Många små tröttnar på ersättning och lika många hänger kvar och trilskas med gröten istället. Bara att lassa i det som liten gillar tänker jag. ;)

Så som sagt ovan: välling vid 4a månader = Ja
Höja sängen: jag lade två pocketböcker under varje ben på ena sidan av spjälis, när min lilla var som din for hon också ner i fotändan titt som tätt ibland med huvudet i nersluttning och fötterna mot kudden :shock: men inte nu längre. Testa lite lägre alternativt bulla upp med filt så man inte kan glida så långt.

Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej hopp!

Dagslurarna har bättrat sig en hel del nu :)
Natten är det lite värre med. Han vaknar några gånger mellan 20 och 23 och flera gånger mellan 5 och 7. Har matat kl. 4 men det är ändå flera uppvak redan vid 5-tiden. Beror uppvaken på hunger trots att han får mat 4 och vaknar redan 5?

Igår när han vaknade strax efter 23 så gav jag honom mat och tänkte då passa på att strunta i 4-målet istället. Han sov till 6,15 och var vaken till och från till 6,45 när vi gick upp. Så uppvaken blev inte värre när jag bytte från 04 till 23 och dessutom åt han mkt bättre frukost :). Ska nog testa och köra nattmål vid 22,30 istället och se om det blir bättre.

Ett annat problem som uppkommit är att han börjat skrika när jag ger honom gröt :shock: :(
Någon idé om vad detta kan bero på? När börjar man med tjockare gröt på sked istället?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt med dagslurarna. :thumbsup:
Nattisen1 skrev:Igår när han vaknade strax efter 23 så gav jag honom mat och tänkte då passa på att strunta i 4-målet istället. Han sov till 6,15 och var vaken till och från till 6,45 när vi gick upp. Så uppvaken blev inte värre när jag bytte från 04 till 23 och dessutom åt han mkt bättre frukost . :) Ska nog testa och köra nattmål vid 22,30 istället och se om det blir bättre.
Se där! :D Det lâter ju som en mycket trevligare natt för mamma med matning vid 22-23 än vid 4. :wink: Lâter som en bra plan! :thumbsup:
Nattisen1 skrev:Ett annat problem som uppkommit är att han börjat skrika när jag ger honom gröt :shock: :(
Någon idé om vad detta kan bero på? När börjar man med tjockare gröt på sked istället?
Du ger alltsâ i pipmugg? Har du honom i knäet eller sitter han själv pâ nâgot vis? Ibland kan det vara själva positionen som är jobbig, dâ kan det vara bra att bryta och sitta pâ ett annat vis.
Har du pâ känn att han vill vara mera aktiv är det ju inget som hindrar att du ger honom med sked och ger honom en sked att kladda med ocksâ. :wink: Även rinnig gröt gâr ju att införta med sked.

Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

I natt gick det inte lika bra. Gav honom mat i sömnen vid 22.30 och han åt jättelite. Sen vaknade han redan 02, försökte söva om men han vaknade strax igen så jag antog att han var hungrig och gav mat. Sen vaknade han igen 04.30 och var vaken till och från tills vi gick upp.

Antar att det är hunger som spökar? Gör jag rätt som matar då?

Jag försöker verkligen truga i mat på dagarna men det går så trögt! Har bytt från pipmugg till lite tjockare gröt på sked. Då går det ner lite gröt sen börjar han gråta och vill inte äta mer. Med pipmugg skriker han med en gång nu , det som gick så bra i början! Vad tusan ska jag göra? Trodde verkligen gröten skulle göra så nätterna blev bättre men märker ingen skillnad.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D
Nattisen1 skrev:I natt gick det inte lika bra.
Nej, ibland gâr det inte lika bra, tyvärr. :shock: Dâ tar man det därifrân och jobbar vidare med att ge FÖRUTSÄTTNINGAR till bättre nästa gâng. :wink: Alltsâ erbjuda mat, erbjuda lurar, erbjuda trevlig vakentid där liten fâr vara med. Och frisk luft, sâ ofta det gâr höll jag pâ att säga. 8)

Som förälder har man ju tendens att oroa sig för allt och ingenting och det är väldigt lätt hänt att sen börja analysera allt som hänt och inte hänt och göra egentligen smâ saker till ganska stora saker. #-o :lol:

:arrow: Ta det lugnt, ha mâlet i sikte och satsa pâ regelbundna mâltider (minst 3 timmar mellan mâlen) sâ ska du se att aptiten kommer.
:arrow: Truga inte mer än pâ artigt kafferepsvis som Anna brukar säga och lita pâ att liten kommer att äta när den goda aptiten är pâ plats igen.

Igen, man kan inte ge mer än förutsättningar. Resten är upp till barnet hur mycket vi än vill att de ska tömma bröstet/flaskan/tallriken vid varje mâltid.

Jag läste ett av Annas svar i nâgon trâd (minns självklart inte var nu :lol: ) där hon kommenterade att hon genom âren fâtt en massa frâgor med lânga beskrivningar av vad barnet gör och inte gör. Varpâ hon brukar svara "ja, jag vet ganska väl vad barn brukar göra och inte göra, men vad gör DU som förälder när det blir sâ som du beskriver :?: "
För mig hör det ihop med det dessa förutsättningar jag tjatar om :oops: , man kan inte göra mer än att erbjuda en vardagsstruktur som möjliggör god aptit och lagom trötthet inför varje mâl resp. lur samt hâlla sig själv nâgorlunda trevlig och lugn sâ att barnet fâr ro att äta resp. sova.

:idea: Tâl att övas pâ. 8)

Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hua, vi har haft en riktigt dålig helg.

Noel vaknade lördagkväll ca kl. 21,00 och skrek till 00,30. Sen sov han till 05,00. Sen skrek han till 8,00 och då fick han alvedon eftersom vi antog att ngt var måste vara fel. Han somnade runt 09,00, vaknade 9,30 och skrek igen. Somnade vid 11,00 och sov till 12,30. Sen minskade skriket och dagen blev bättre. Han åt också väldigt dåligt under gårdagen och skrek även med dinappen i munnen. Självklart lyckades han pricka in sin dopdag också men nu är iaf den dagen över och i natt sov han mkt bättre. Undrar om det beror på att magen inte hänger med när vi nu börjat med gröt och lite smakportioner av annan mat...

Vi har tagit tillbaka 04,00-matningen eftersom han ändå vaknar så mkt på natten.

Han vaknar fortfarande ofta vid 5-tiden och är vaken till och från mellan 5 och 7. Mörkret är kolmörkt kan jag tillägga...

Måltiderna under dagen blir bara sämre och sämre. Han skriker och gnäller av hunger (antar jag) och kan inte sova men när jag ger honom flaskan äter han bara 30 ml sen är han nöjd! Han vill inte heller ha gröt längre. Förstår att man ska ge förutsättningarna och inte stressa upp men det är svårt när man vet att han äter alldeles för lite och dessutom inte sover.

Mat-tiderna är ungefär så här:
Frukost 7,00-8,00
Lunch 9,45-10,45
Mellis 13,30-14,30
Middag 16,45-17,45
Kvällslurk 18,30

//Nathalie
Neo född aug 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"