SM-flaskmatning?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jagvill80

SM-flaskmatning?

Inlägg av jagvill80 »

Hej! Jag har varit tvungen att överge min amning av sonen, nu ca. 4 månader gammal. Jag vill gärna fortsätta mata enligt SM men jag stöter på patrull.... Så många anser att man när man flaskmatar antingen ska "mata fritt", eller i och för sig med försök till lite glesare rytm men bara mata på med flaskan i en eller högst två svängar och inte mer än sisådär tjugo minuter eller så.
Men jag vill minnas att jag en gång någonstans läst att Anna i egen hög person skrivit att: mata - rapa - försöka mata igen. Sedan nytt försök efter fem minuter, och om barnet inte vill ha mer då ett försök igen efter ytterligare fem minuter och om det behövs igen efter ytterligare fem minuter. Men att om barnet verkligen inte vill ha mer när ca tjugo minuter gått avsluta måltiden för att inte förvirra sig själv och barnet. Skulle detta vara en vettig strategi även vid flaskmatningen?

Nike
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
Java2006

Re: SM-flaskmatning?

Inlägg av Java2006 »

Vi har flaskmatat vår tjej sedan hon var 4 veckor, är idag 16 veckor. Vi brukar låta henne äta en omgång tills hon avbryter, rapa, erbjuda igen. Vill hon inte ha så väntar vi en stund, ibland tills precis före timmen är slut och erbjuder mer då.
2012
2016
Tetz

Re: SM-flaskmatning?

Inlägg av Tetz »

Håller med :D

Det är ingen större skillnad i att SM-mata med flaska eller bröst, utan gör som du hade gjort annars :D Maten kommer dock oftast fortare ur flaska än bröst, så det är fullt möjligt att liten har ätit färdigt fortare. Truga lite försiktigt, men inte för mycket.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"