Vid vilken ålder har ni gått ner från 3 ti

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Vid vilken ålder har ni gått ner från 3 ti

Inlägg av kattis73 »

Isak (7,5 månader) sover fortfarande 3 lurar och verkar behöva det. Varesej lurarna eller nätterna strular, så allt är ju väl med det. Jag är mest bara lite nyfiken, vid vilken ålder har ni gått ner från 3 till 2 lurar? Storebror sov vid samma ålder bara två lurar.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej kattis :D
Vi drog (efter mycket velande fram och tillbaka) ned lurarna till 2 förra veckan. Leia fyller 7 månader idag 22/1 så hon var ju ca 6 3/4 månad då.

Fortfarande är det lite svårt med vakenperioderna på 3 timmar vardera men det går bättre för var dag och sömnpassen (både dag- och nattetid) fungerar bättre nu. Leia får en hurmörsdipp (stavning?) efter två timmar men det går över efter 5 min med hjälp av lite sång och bus :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej :D
Vi gick över till två lurar då Vega var 7 mån korrigerad ålder (9 månader biologisk) Ja för en vecka sedan ganska precis. Då hade hon krånglat med emluren ett tag + att vi märkte att hon verkade klara av längre vakenpass mitt på dagen. Dvs hon kroknade inte i slutet av passet ( Vega är en sömntuta på dagarna annars, det dröjde länge innan hon orkade vara vaken längre än 1,5 timme/sträck t ex) Vi höll dock på att klura på schema länge, länge innan det kändes bra.
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Vi bytte när Emma var nästan precis 7 månader!
Fungerar utmärkt, ibland lite trött på slutet men då som Nancy skriver så sjunger vi eller dansar så är det ok!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Vi har precis bytt till 2 lurar och våran Albin är 7,5 mån. Nu sover han 2 x 1,5 h och det funkar bättre nu tycker jag eftersom båda lurarna är lika långa. Förut sov han 1 x 1,5h och 2 x 45 och då strulade långa luren ofta. Vi har dragit ned nattsömnen med 1/2 timme. Schemat ser nu ut så här:

8.00 Vakna, välling
10.30 1/2 banan
11.00 Sova 1,5 h
13.00 Lunch + fruktpuré
15.30 Frukt, ev. liten smörgås
15.45 Sova 1,5 h
18.00 Gröt (ska snart bytas ut mot vanlig mat)
20.00 Välling
20.30 Sova natt

Jag kan säga att jag hade ett lite eget sätt att få till långlurarna när vi införde nya schemat. Har ju ingen balkong så jag jan inte ställa ut honom att sova (för han sover jättebra ute). Så då tog jag en "tredagarskur" och gick promenader med honom med sufletten nedfälld under lurarna (alltså 3 timmars sammanlagd promenad/dag, perfekt motion!) Men det blev bra, nu klarar han att sova lurarna inne och det gick helt utan gråt! Visst var han lite trött när tiden för hans vanliga lur kom, men när man lockade och skojade med honom gick det snabbt över. :lol:
Mamma till A -05 och V -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"