"Nybliven mamma"
"Nybliven mamma"
Hej allihopa och tack för ett bra forum! Tänkte höra med er då jag har lite problem gällande min lilla killes nattsömn.. Vi kör enligt schema:
05.30-07.00 Första frukosten, både för honom och resten av familjen.
07.00-09.00 Sömn i spjälsängen
09.00-11.00 Mat och bus
11.00-13.00 Sova i vagn
13.00-15.00 mat och promenad
15.00-16.30 sova i vagn utomhus
16.30-18.30 Mat samt pappabus(hemma från jobbet)
18.30-20.00 Sova
20.00-21.30 Kvällsmål och bad.
Nu till mina "problem" Han vaknar och gnyr runt 02.30-03.30 tills han väcker sig själv och blir då väldigt olycklig. Krävs att man vaggar mycket länge (tills efter 04.30) innan han somnar igen. Vid samtliga sovpass verkar han ha problem med att komma till ro ordentligt, oftast kan man inte gå ifrån honom då han vaknar med jämna mellanrum under sovpassen. Tar säkert en halvtimme med vaggning eller buffning innan han ens somnar från början. Behöver jag säga att jag börjar bli trött, är vaken från ca halv tre på nätterna.. Tror lite av hans orolighet beror på gaser, fast jag är noga med att rapa honom då man hör när han tar i för att till sist lyckas släppa sig.. Någon som har förslag på vad jag ska göra? Samt några "tips" vad man aktiverar sitt barn med under tiden han är vaken på dagarna. Känns som jag inte har energi att hitta på något "kul" just nu. Någon erfaren mamma som kan hjälpa mig med goda råd?
05.30-07.00 Första frukosten, både för honom och resten av familjen.
07.00-09.00 Sömn i spjälsängen
09.00-11.00 Mat och bus
11.00-13.00 Sova i vagn
13.00-15.00 mat och promenad
15.00-16.30 sova i vagn utomhus
16.30-18.30 Mat samt pappabus(hemma från jobbet)
18.30-20.00 Sova
20.00-21.30 Kvällsmål och bad.
Nu till mina "problem" Han vaknar och gnyr runt 02.30-03.30 tills han väcker sig själv och blir då väldigt olycklig. Krävs att man vaggar mycket länge (tills efter 04.30) innan han somnar igen. Vid samtliga sovpass verkar han ha problem med att komma till ro ordentligt, oftast kan man inte gå ifrån honom då han vaknar med jämna mellanrum under sovpassen. Tar säkert en halvtimme med vaggning eller buffning innan han ens somnar från början. Behöver jag säga att jag börjar bli trött, är vaken från ca halv tre på nätterna.. Tror lite av hans orolighet beror på gaser, fast jag är noga med att rapa honom då man hör när han tar i för att till sist lyckas släppa sig.. Någon som har förslag på vad jag ska göra? Samt några "tips" vad man aktiverar sitt barn med under tiden han är vaken på dagarna. Känns som jag inte har energi att hitta på något "kul" just nu. Någon erfaren mamma som kan hjälpa mig med goda råd?
En son född 2012-06-07
Re: "Nybliven mamma"
Hej och varmt välkommen till forumet!
Har du barnaboken? Om inte skaffa bums. Den är en guldgruva de närmsta 16 åren framåt.
Sen måste jag fråga hur gammal lillen är? Det skulle vara jättebra om du går in under kontrollpanelen och under profil skriver in killens födelsedatum som signatur. Då ser vi alla som hjälper hur gammal han är i varje inlägg.
Absolut viktigast för att se till att sova ordentligt är att ha mätt mage.
Hur sover liten? PÅ mage ( med larm! ) sover de flesta små allra skönast.
MEn det är svårt att svara tydligt innan jag vet hur gammal lillen är. Återkom så bollar vi vidare.
Kram
Har du barnaboken? Om inte skaffa bums. Den är en guldgruva de närmsta 16 åren framåt.
Sen måste jag fråga hur gammal lillen är? Det skulle vara jättebra om du går in under kontrollpanelen och under profil skriver in killens födelsedatum som signatur. Då ser vi alla som hjälper hur gammal han är i varje inlägg.
Absolut viktigast för att se till att sova ordentligt är att ha mätt mage.
Hur sover liten? PÅ mage ( med larm! ) sover de flesta små allra skönast.
MEn det är svårt att svara tydligt innan jag vet hur gammal lillen är. Återkom så bollar vi vidare.
Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hej! Nu tror jag att jag har fått till det med min sons födelsedatum (120607) Barnaboken har jag och den har jag läst och försöker göra så gott jag kan enligt.. Jag får liksom bara inte till det, dock så sover han mer nu än innan jag försökte. Han sover på mage med larm, vägrar sida eller rygg så då passar ju denna metod utmärkt 
Vet inte hur han ska få i sig mer mat än vad han redan äter, jag helammar och han släpper när han är "klar" dock så är han trött vissa gånger så man måste kittla/röra vid honom så han håller sig vaken medans andra gånger är han inte alls klar när "klockan" säger att han ska vara det. Några bra tips på en gasig mage? Tack för snabbt svar, uppskattas verkligen! Eller tips på ett nytt schema kanske? Har haft det här strax över tre veckor.
Vet inte hur han ska få i sig mer mat än vad han redan äter, jag helammar och han släpper när han är "klar" dock så är han trött vissa gånger så man måste kittla/röra vid honom så han håller sig vaken medans andra gånger är han inte alls klar när "klockan" säger att han ska vara det. Några bra tips på en gasig mage? Tack för snabbt svar, uppskattas verkligen! Eller tips på ett nytt schema kanske? Har haft det här strax över tre veckor.
En son född 2012-06-07
Hej
Ja men så bra det blev med signaturen!
Okej, vi har en liten härlig två månaders. Jag hade nog satsat på att ha 4 rejäla mål på dagen och ett så kallat nattmål. ( samma som dagen fast bara mata, snabbt byte, mata, rap och somna om i mörkret. PÅ så sätt får ni längre natt och det tror jag ni båda mår bra av.
Vill ni verkligen ha morgon kl 05,30?
jag min morgontrötta människa....
Ger ett litet tankeförslag på hur ett schema skullle kunnna se ut.
Kanske så här
07 morgon och första målet.
9,30-11 sova
11 mål nr 2
12,30-14,30 sova
14,30 mål nr 3
16,30-18 sova
18 mål nummer 4
bad och skoj
en stund före nattsovning så ges en extra påfyllning, sk nattslurk. Ev kan man komplettera den med urpumpoad bröstmjölk på flaska från tidigare på dagen då mjölken är stadigare. eller lite ersättning. allt efter vad man märker om tillgång och efterfrågan.
20 sova natt
04 nattmål
Sen tar vi det där med att ha kul då.
Kul för en tvåmånaders är att se DIN värld. Låt lillen ligga brevid dig på en filt ( på mage) på diskbänken kanske? Vi la alltid våra små mitt på bordet när vi åt. Aldeldes utmärkt sätt att vara nära utan att själv vara centrum hela tiden. Man kan hönga med på armen och titta på speglar, lysknappar och så. Mamma får visa hemmet helt enkelt. låt liten ligga på rygg i ditt knä och prata med den lille. gå ut så klart. låt liten ligga och titta på himlen osv.
ang raptips så finns det om du tittar längst upp bland trådarna ( min dator vägrar just nu länka....) en tråd som heter svar på vanliga frågor. i den finns amssa bra trådar om det mesta som rör små barns sömn och mat samlade. VI kan verkligen rekommendera att man tittar där. under rubriken matningsproblem finns en tråd med raptips. om du inte hittar den så kan säkert någon annan snäll människa länka
Lycka till
Ja men så bra det blev med signaturen!
Okej, vi har en liten härlig två månaders. Jag hade nog satsat på att ha 4 rejäla mål på dagen och ett så kallat nattmål. ( samma som dagen fast bara mata, snabbt byte, mata, rap och somna om i mörkret. PÅ så sätt får ni längre natt och det tror jag ni båda mår bra av.
Vill ni verkligen ha morgon kl 05,30?
Ger ett litet tankeförslag på hur ett schema skullle kunnna se ut.
Kanske så här
07 morgon och första målet.
9,30-11 sova
11 mål nr 2
12,30-14,30 sova
14,30 mål nr 3
16,30-18 sova
18 mål nummer 4
bad och skoj
en stund före nattsovning så ges en extra påfyllning, sk nattslurk. Ev kan man komplettera den med urpumpoad bröstmjölk på flaska från tidigare på dagen då mjölken är stadigare. eller lite ersättning. allt efter vad man märker om tillgång och efterfrågan.
20 sova natt
04 nattmål
Sen tar vi det där med att ha kul då.
ang raptips så finns det om du tittar längst upp bland trådarna ( min dator vägrar just nu länka....) en tråd som heter svar på vanliga frågor. i den finns amssa bra trådar om det mesta som rör små barns sömn och mat samlade. VI kan verkligen rekommendera att man tittar där. under rubriken matningsproblem finns en tråd med raptips. om du inte hittar den så kan säkert någon annan snäll människa länka
Lycka till
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Det skulle vi båda helt klart må bra av! Problemet nu är ju att han går och lägger sig vid 21.30 och vaknar ändå vid 02.30, då krävs dock det inte lika mycket övertalning att somna om som det gör när han vaknar vid 4 tiden., hur får man "bort" det beteendet? Vad rekommenderar du, att han sover i spjälsäng på nätterna eller vagnen hans? På dagarna sover han enbart i vagnen, kanske beror på om man förespråkar buffning eller vaggning? Ditt schema låter vettigare än det vi går efter nu, jag är allt annat än morgonpigg
men mannen går upp till jobbet vid sex och vi brukar äta frukost ihop, men jag säger ju inte nej till en sovmorgon 
Tack återigen för goda råd, det är guld värt! =)
Tack återigen för goda råd, det är guld värt! =)
En son född 2012-06-07
Hej igen
Dels kan man trassla med sömnen om man är övertrött när man går och lägger sig. konstigt men sant.
Sen vet jag en del som kört med modellen att ta upp liten precis när man själv skall gå och lägga sig och mata i en extraslatt i princip i sömnen.
vad gäller vagn/ buffa så är det som du säger en smaksak vilket man känner sig mest bekväm med.
KRAM
Dels kan man trassla med sömnen om man är övertrött när man går och lägger sig. konstigt men sant.
Sen vet jag en del som kört med modellen att ta upp liten precis när man själv skall gå och lägga sig och mata i en extraslatt i princip i sömnen.
vad gäller vagn/ buffa så är det som du säger en smaksak vilket man känner sig mest bekväm med.
KRAM
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
Irmasmamma
Hej och välkommen säger jag också! 
Jättegrattis till guldklimpen...vad mysigt med en go' liten tvåmånaders!
Du har ju redan fått härliga svar från videunge
, men fick bara några tankar som jag ville dela med mig av. 
Precis som videunge skrev så tror jag lilleman är övertrött och därför sover oroligt på natten. Han skulle behöva lära sig att somna och somna om på egen hand, och bli trygg i att han kan det själv. Annars blir minsta lilla uppvak större än det är, och liten måste fråga gång på gång om det verkligen inte är farligt att sova vidare.
Vet inte riktigt vad du menar med "vaggning",
men det vi förespråkar här för att lugna små skruttar kallas vagning
och går ut på att man lugnar liten på plats i vagnen med korta, rätt kraftfulla besked som svar på litens frågor.
Det andra alternativet är buffning, och där tänker man likadant. Korta besked: "Du kan sova tryggt."
Kolla in de här filmklippen där Anna visar både vagning och buffning.
När min lilla Irma
var i unge herrns ålder så var vi farligt nära både buffnings- och vagningsträsk, vi gav uppenbarligen inte tillräckligt klara och trygga besked för att liten skulle våga somna om själv. Vi visste att vi behövde backa REJÄLT men kände oss osäkra på hur, och var rädda att liten skulle känna sig otrygg om vi inte kom till undsättning hela tiden.
Den ljuvliga nyckeln för oss blev HUSLJUD.
Alltså rejäla sådana. Dagtid körde vi med dammsugaren som besatta utanför sovrummet (blev väldigt rent på kuppen!
) och sjöng med till stereon. Jag minns även att jag hade långa låstsaskonversationer med maken i telefon utanför sovrumsdörren

På detta viset lärde sig liten att vi alltid fanns utanför och vaktade, och hon vågade somna om tryggt på egen hand.
Har du nämnt nåt om hur dagssömnen funkar? Sover liten sina pass utan att skarva, eller behöver du verktyga mkt på dagen också?
Tips på nattliga husljud där man själv slipper lämna sängen är t.ex. att sovandas ljudligt (typ snarkning-light
), puffa med kuddar, vända sig ljudligt osv....allt för att liten ska höra att ni finns där! 
Här finns en fin tråd om att våga backa som jag rekommenderar varmt: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!
Ett citat om ang verktygsanvändning som vi blev väldigt hjälpta av där i början var detta:
Då brukar de små vara som nöjdast. Alltså man går efter principen att leva som vanligt (så gott det går
) och liten får hänga på! 
Så spar alla hushållssysslor och "måsten" till litens vakentid vettja, det vinner ni båda på! Lilleman får lära sig hur den spännande världen fungerar och mamma kan få lite egentid att kanske ta en kopp kaffe, läsa tidningen, duscha - vad vet jag! när liten sover.
Helst ska liten tillbringa all sin vakna tid på mage, det är fantastiskt bra träning för hela lilla kroppen, och livsviktig neurologisk utveckling! och väldigt uttröttande såklart
Det vet man ju själv hur gott man sover på natten de dagar man tränat hårt! 
Detta blev visst till en hel liten uppsats!
Kram och lycka till!
Jättegrattis till guldklimpen...vad mysigt med en go' liten tvåmånaders!
Du har ju redan fått härliga svar från videunge
Precis som videunge skrev så tror jag lilleman är övertrött och därför sover oroligt på natten. Han skulle behöva lära sig att somna och somna om på egen hand, och bli trygg i att han kan det själv. Annars blir minsta lilla uppvak större än det är, och liten måste fråga gång på gång om det verkligen inte är farligt att sova vidare.
Vet inte riktigt vad du menar med "vaggning",
Det andra alternativet är buffning, och där tänker man likadant. Korta besked: "Du kan sova tryggt."
Kolla in de här filmklippen där Anna visar både vagning och buffning.
När min lilla Irma
Den ljuvliga nyckeln för oss blev HUSLJUD.
På detta viset lärde sig liten att vi alltid fanns utanför och vaktade, och hon vågade somna om tryggt på egen hand.
Har du nämnt nåt om hur dagssömnen funkar? Sover liten sina pass utan att skarva, eller behöver du verktyga mkt på dagen också?
Tips på nattliga husljud där man själv slipper lämna sängen är t.ex. att sovandas ljudligt (typ snarkning-light
Här finns en fin tråd om att våga backa som jag rekommenderar varmt: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!
Ett citat om ang verktygsanvändning som vi blev väldigt hjälpta av där i början var detta:
Slutligen, som videunge också skrev, vill jag bara poängtera vikten av sk. social delaktighet, alltså att liten får vara med där det händer utan att VARA det som händer om du förstår vad jag menar.Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:
Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.
Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!
Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!
ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!
Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd
Så spar alla hushållssysslor och "måsten" till litens vakentid vettja, det vinner ni båda på! Lilleman får lära sig hur den spännande världen fungerar och mamma kan få lite egentid att kanske ta en kopp kaffe, läsa tidningen, duscha - vad vet jag! när liten sover.
Helst ska liten tillbringa all sin vakna tid på mage, det är fantastiskt bra träning för hela lilla kroppen, och livsviktig neurologisk utveckling! och väldigt uttröttande såklart
Detta blev visst till en hel liten uppsats!
Kram och lycka till!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Du är då en pärla på att svara snabbt!
Påbörjade ditt schema imorse med nattmål vid 04. då hade han dock vaknat en stund vid halv två. Själva ätandet vid fyra tog ca 20 minuter men han somnade inte om förrän vid fem efter mycket vagnande. Han lyckades inte heller vara vaken längre än till nio vid frukosten inklusive matning. Han var så kinkig och höll på att gäspa käken ur led så det var bara till att mata honom (åt bara ca 10 minuter) och sen sov han till 10.50 ungefär med undantag för två gånger då jag var tvungen att dra vagnen för att han vaknade till.
Dock fick han ligga på diskbänken och titta när jag diskade, det verkade han gilla. Lika med att han fick vara med när jag bäddade sängen. Han sitter med i sin babysitter på bordet när vi äter och de flesta gånger verkar det gå bra, andra gnälls det lite.
Han föddes med en stark nacke så han håller ständigt upp huvudet och kikar runt, nu början han försöka vända sig och blir rejält förbannad på kuppen när det inte går som han vill! Han är så söt!
Hur längre rekommenderar ni att man sitter och ammar på ett ungefär? Jag sitter ca 20 minuter när han vaknar och 20 min innan han ska vila. Ibland mer och ibland mindre.
Sover gör han alltid i "centrum" vagnen står i vardagsrummet så han hör oss/tv:n/katter och andra ljud. Trots det verkar han inte alltid nöjd, kanske vi inte fått honom tillräckligt trygg.. Han brukar hålla tiderna bra förrutom att när han skulle sova enligt det gamla schemat så ville han oftast inte sova vid 18.30-20.00, men han låg i vagnen och vi vagnade ihjäl oss under tiden. Ska jag låta honom skrika om han vaknar under sin dagvila och låta runt omkring honom så han vet att jag är där så han kanske somnar om själv?
Ska man ha honom i bärsele under dagen så han får vara med vid tex dammsugning? Låter som jag bara klagar på min lilla myskille men han är världens goaste också, vill mest för hans skull att han ska ha energi att vara så glad som han bara kan! Ska bli intressant att se hur allt artar sig med nya schemat, ska försöka ge klarare besked med buffning också, tror jag är lite mesig där egentligen, men det gör ju så ont i mammahjärtat när de gråter
Tack för era goda råd!
kram
Dock fick han ligga på diskbänken och titta när jag diskade, det verkade han gilla. Lika med att han fick vara med när jag bäddade sängen. Han sitter med i sin babysitter på bordet när vi äter och de flesta gånger verkar det gå bra, andra gnälls det lite.
Han föddes med en stark nacke så han håller ständigt upp huvudet och kikar runt, nu början han försöka vända sig och blir rejält förbannad på kuppen när det inte går som han vill! Han är så söt!
Hur längre rekommenderar ni att man sitter och ammar på ett ungefär? Jag sitter ca 20 minuter när han vaknar och 20 min innan han ska vila. Ibland mer och ibland mindre.
Sover gör han alltid i "centrum" vagnen står i vardagsrummet så han hör oss/tv:n/katter och andra ljud. Trots det verkar han inte alltid nöjd, kanske vi inte fått honom tillräckligt trygg.. Han brukar hålla tiderna bra förrutom att när han skulle sova enligt det gamla schemat så ville han oftast inte sova vid 18.30-20.00, men han låg i vagnen och vi vagnade ihjäl oss under tiden. Ska jag låta honom skrika om han vaknar under sin dagvila och låta runt omkring honom så han vet att jag är där så han kanske somnar om själv?
Ska man ha honom i bärsele under dagen så han får vara med vid tex dammsugning? Låter som jag bara klagar på min lilla myskille men han är världens goaste också, vill mest för hans skull att han ska ha energi att vara så glad som han bara kan! Ska bli intressant att se hur allt artar sig med nya schemat, ska försöka ge klarare besked med buffning också, tror jag är lite mesig där egentligen, men det gör ju så ont i mammahjärtat när de gråter
Tack för era goda råd!
kram
En son född 2012-06-07
Ska tilläggas att vi bor på landet och grannar kör med sågar, trimmers, traktorer och diverse andra "högljudda) maskiner utanför vårt öppna fönster och det stör inte lillhjärtat det minsta. När han väl har somnat ordentligt så kan vi dammsuga vid vagnen och han bryr sig inte alls. Har läst lite i länken nu, ska fortsätta med det. Verkar lovande! =)
En son född 2012-06-07
Andra sovpasset 12.30-14.30 gick sådär, lilla killen vaknade efter en timme och somnade om efter mycket om och men vid två. Det börjar med att han gnäller lite, om man då inte rör vagnen nästan på direkten utbyts detta mot hysterisk gråt, men det avtar oftast ganska snabbt när man rör vagnen. Så fort man slutar röra vagn så blir det samma visa igen.. Vad är det som blir så "fel"? Han gör så minst en gång per sovpass.. Man vill ju inte behöva stå och hålla "vakt" hela tiden.. En till fråga angående länken gällande buffningsträsk osv, får man köra ramsan när de är så små,är inte det från tre månader innan de kopplar rösten till ett ansikte, eller missminner jag mig?
En son född 2012-06-07
-
Irmasmamma
Hej igen!
Äta 20 min, umgås 20 och sen äta 20 igen låter ju helt optimalt för övrigt! :thumbsup:
Men möjligen var hon någon månad äldre än er lille herre då..... Så bärsele är väl en perfekt början!
Inget blir väl egentligen "fel", utan det tar sin lilla tid för alla små att verkligen inse hur världen funkar. Så ha tålamod!
Och fortsätt att backa backa med vagningen så fort liten tillåter. Och jobba med husljud! 8)

Det är väldigt olika hur snabbt de små äter, så det är svårt att säga en generell rekommendation. Det viktiga är att det går i så mkt mat som möjligt under en timme, sen stänger köket!Hur längre rekommenderar ni att man sitter och ammar på ett ungefär? Jag sitter ca 20 minuter när han vaknar och 20 min innan han ska vila. Ibland mer och ibland mindre.
Äta 20 min, umgås 20 och sen äta 20 igen låter ju helt optimalt för övrigt! :thumbsup:
Det är inte fråga om att "låta skrika", utan om att noga lyssna av skriket och ge liten den hjälp han behöver för tillfället. Arga små stöttas bäst av husljud, men förändras skriket och låter ledset/frågande så behöver liten trygga, korta svar i form av vagning/buffning.Ska jag låta honom skrika om han vaknar under sin dagvila och låta runt omkring honom så han vet att jag är där så han kanske somnar om själv?
Det är en bra idé! Själv lade jag ner liten på golvet så att hon fick glo på dammsugaren - älskades!Ska man ha honom i bärsele under dagen så han får vara med vid tex dammsugning?
Andra sovpasset 12.30-14.30 gick sådär, lilla killen vaknade efter en timme och somnade om efter mycket om och men vid två. Det börjar med att han gnäller lite, om man då inte rör vagnen nästan på direkten utbyts detta mot hysterisk gråt, men det avtar oftast ganska snabbt när man rör vagnen. Så fort man slutar röra vagn så blir det samma visa igen.. Vad är det som blir så "fel"?
Inget blir väl egentligen "fel", utan det tar sin lilla tid för alla små att verkligen inse hur världen funkar. Så ha tålamod!
Rätt uppfattat, ramsan rekommenderas som verktyg först från 4 mån, men går att smyga in "bakvägen" genom att man säger den en gång vid läggning även tidigare.En till fråga angående länken gällande buffningsträsk osv, får man köra ramsan när de är så små,är inte det från tre månader innan de kopplar rösten till ett ansikte, eller missminner jag mig?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Det är väldigt olika hur snabbt de små äter, så det är svårt att säga en generell rekommendation. Det viktiga är att det går i så mkt mat som möjligt under en timme, sen stänger köket!
Äta 20 min, umgås 20 och sen äta 20 igen låter ju helt optimalt för övrigt!
- Verkar fungera, enligt bvc går han upp ca 50g om dagen
Det är inte fråga om att "låta skrika", utan om att noga lyssna av skriket och ge liten den hjälp han behöver för tillfället. Arga små stöttas bäst av husljud, men förändras skriket och låter ledset/frågande så behöver liten trygga, korta svar i form av vagning/buffning.
- Han går från att vakna och vara lite butter och gnyr, det eskalerar rätt snabbt till att han blir väldigt sur, och från det till att bli väldigt ledsen, spelar ingen roll hur mycket husljud man gör. Han gråter tills han är helt svettig och vagnen blöt av svett och tårar :/
Sämst sover han mellan 16.30-18, vet inte hur jag ska göra där, då kräver han nästan att vagnen ska röras hela tiden, men bara vid den tiden på dagen, verkligen konstigt :/
Nätterna fungerar bättre, gnyr några gånger men somnar för det mesta om utan att vi behöver stiga upp, förutom inatt då fick han nattmålet en timme tidigt för då gick varken buffning eller någonting annat, men det är inte hela världen!
Tack för goda råd, ska försöka komma ihåg ramsan innan sängen

Äta 20 min, umgås 20 och sen äta 20 igen låter ju helt optimalt för övrigt!
- Verkar fungera, enligt bvc går han upp ca 50g om dagen
Det är inte fråga om att "låta skrika", utan om att noga lyssna av skriket och ge liten den hjälp han behöver för tillfället. Arga små stöttas bäst av husljud, men förändras skriket och låter ledset/frågande så behöver liten trygga, korta svar i form av vagning/buffning.
- Han går från att vakna och vara lite butter och gnyr, det eskalerar rätt snabbt till att han blir väldigt sur, och från det till att bli väldigt ledsen, spelar ingen roll hur mycket husljud man gör. Han gråter tills han är helt svettig och vagnen blöt av svett och tårar :/
Sämst sover han mellan 16.30-18, vet inte hur jag ska göra där, då kräver han nästan att vagnen ska röras hela tiden, men bara vid den tiden på dagen, verkligen konstigt :/
Nätterna fungerar bättre, gnyr några gånger men somnar för det mesta om utan att vi behöver stiga upp, förutom inatt då fick han nattmålet en timme tidigt för då gick varken buffning eller någonting annat, men det är inte hela världen!
Tack för goda råd, ska försöka komma ihåg ramsan innan sängen
En son född 2012-06-07
-
Irmasmamma
Hej igen!
Härligt att liten går upp i vikt så bra!
Att sista sovpasset strular är en klassiker, det är bara att jobba vidare på samma sätt. Mycket brukar falla på plats när den förkortas vid 3 månader.

Härligt att liten går upp i vikt så bra!
Att sista sovpasset strular är en klassiker, det är bara att jobba vidare på samma sätt. Mycket brukar falla på plats när den förkortas vid 3 månader.
Härlig attityd!! 8) =D>Nätterna fungerar bättre, gnyr några gånger men somnar för det mesta om utan att vi behöver stiga upp, förutom inatt då fick han nattmålet en timme tidigt för då gick varken buffning eller någonting annat, men det är inte hela världen!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hallå igen! 
Lillen vaknar fortfarande med en diff på ca en timme på natten, inte att det gör mig något men då brukar han vakna ca en halvtimme tidigare, har vänt på honom och legat och pratat en stund innan vi gått upp, funkar det med =)
När vi går upp vid sju, så tvättar jag honom,byter och klär på honom, sen äter vi i ca 20/30 minuter. Sen gör vi diverse aktiviteter tills ca 8.30/8.40 då byter vi blöja igen och äter. Ska han alltså äta allt inom en timme? Alltså mellan 7-8? Han verkar vara väldigt hungrig igen när det är dags att vila, men det är ju samtidigt ganska begränsande då man inte kan vara ute och gå med vagnen så han somnar eller dylikt. Några tankar på det?
Snart är liten tre månader! Ser fram emot att korta passet på kvällen för då vill liten vara vaken och mysa med sin pappa som kommit hem från jobbet och inte alls sova
Ha en kanondag!
Lillen vaknar fortfarande med en diff på ca en timme på natten, inte att det gör mig något men då brukar han vakna ca en halvtimme tidigare, har vänt på honom och legat och pratat en stund innan vi gått upp, funkar det med =)
När vi går upp vid sju, så tvättar jag honom,byter och klär på honom, sen äter vi i ca 20/30 minuter. Sen gör vi diverse aktiviteter tills ca 8.30/8.40 då byter vi blöja igen och äter. Ska han alltså äta allt inom en timme? Alltså mellan 7-8? Han verkar vara väldigt hungrig igen när det är dags att vila, men det är ju samtidigt ganska begränsande då man inte kan vara ute och gå med vagnen så han somnar eller dylikt. Några tankar på det?
Snart är liten tre månader! Ser fram emot att korta passet på kvällen för då vill liten vara vaken och mysa med sin pappa som kommit hem från jobbet och inte alls sova
Ha en kanondag!
En son född 2012-06-07
för att vara övertydlig, han ska äta,rapa,äta igen, rapa och sen leka i mellan sen samma sak igen? tills ca 8 och då ska han vara vaken och inte äta igen innan han ska somna om vid nio?
En son född 2012-06-07