varför ammar hon inte?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tienti
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 18:42

varför ammar hon inte?

Inlägg av Tienti »

hej! har en liten tös på 2 veckor som inte vill eller kanske hon inte orkar amma. det ha vart så här från födseln. hon äter lite och sen somnar hon så så håller vi på snuttar fram å tebax. hur länge ska jag hålla på så här??
ARVID 02 Februari 2010

TOVE 26 Juli 2012
Tienti
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 18:42

Re: varför ammar hon inte?

Inlägg av Tienti »

Tienti skrev:hej! har en liten tös på 2 veckor som inte vill eller kanske hon inte orkar amma. det ha vart så här från födseln. hon äter lite och sen somnar hon så så håller vi på snuttar fram å tebax. hur länge ska jag hålla på så här??
hon äter ur flaska hur bra som helst..
ARVID 02 Februari 2010

TOVE 26 Juli 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: varför ammar hon inte?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen :D ,

Det finns flera anledningar. Typ för kort tungband? Dåligt med oxytycin och orkar därför inte suga så länge att mer mat kommer fram. (kan vara värt att pumpa efter amning och koppmata till natten då de oftast är för trötta på kvällen)
Torsk på tungan?

Se till att äta riktigt FET mat, mycket fett och mycket att dricka. Drick amningste, finns på minimundus.se eller luzern te.

Vissa testar amningnapp på brösten, men min erfarenhet är att orkar de inte amma fram mjölken innan så blir det än jobbigare med amningnapp. Men kan vara värt ett försök i värsta fall.

Prova att liggamma, ligg på sidan och amma, alla mera avslappnade. Amma på natten när hon ger i från sig sitt första HÖHÖ så övar hon omedvetet i alla fall på natten.

Ta upp henne sömndrucken från en lur och amma dagtid, då ligger de oftast längre.

Amma INTE till sömns! Stimulera amningen genom att stryka på kinden, massera fotsulorna, handflatorna, håll henne vaken till varje pris, kasta upp på axeln direkt hon verkar somna (blunda är inte samma sak) buffa rejält i rumpan så hon vaknar och rapar.

Följ standardmodellens förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka.

Se sen till att få in rejält med sömn, Hamnar man i för trött för att äta och för hungrig för att sova blir ingen glad.

Sist, försök att inte lägga prestige i amningen, funkar det så är det kanon, om inte se till att barnet blir mätt! Även om du själv vill ge BM så pumpa då hellre.

NJUUUUUUUUT!

:idea: Om du inte har beställ Barnaboken och gå in på Späda och små och få stöttning med Standardmodellen, de där inne är jätteduktiga! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tienti
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 18:42

Re: varför ammar hon inte?

Inlägg av Tienti »

tack för lite tips. jah använder gummi för från början fick hon inte tag om bröstvårtan, men nu försöker hon int ens amma från bröstet. trivs inte me att pumpa, det gör så ont, så nu pumpar jag bara när dom är stinna. men tyvärr har det redan avtagit.

har barnaboken.. ska läsa igenom det igen..
Tack
ARVID 02 Februari 2010

TOVE 26 Juli 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: varför ammar hon inte?

Inlägg av TorsMamma »

Har du provat att nattamma utan gummi? Kan vara ett steg på vägen om det är den vägen du vill gå. :wink:

Annars är det många barn som klarar sig fin fint på ersättning också. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tienti
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 18:42

Re: varför ammar hon inte?

Inlägg av Tienti »

på natten är det riktigt hopplöst, då ger jag henne ersättning för jag orkar inte hålla på truga då...
jag kan inte hitta nån njutning i detta tillstånd alls :cry:
gillar inte ersättning, det blir bara magknip av det....
ARVID 02 Februari 2010

TOVE 26 Juli 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: varför ammar hon inte?

Inlägg av TorsMamma »

OJdå, vad tråkigt. :cry: :cry: :cry:

Hur tror du att vi kan hjälpa dig på bästa sätt? Vi vill sötta och ge dig råd som gör att ni kan njuta av tillvaron. :)

Ersättning finns ju några olika. Förr fanns något som hette NAN HA som var för just känsliga magar. Vet inte om den finns längre men kanske något liknande. För vissa räcker att byta semper mot NAN eller tvärt om.

Har du en bra flaska hon inte sväljer luft med?

Lägg ingen prestige i att du måste amma (det gjorde jag på min sons bekostnad) utan mätt mage är det viktiga här.

Glöm inte att rapa oavsett om du ammar eller flaskar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"