han vaknar JÄMT så himla tidigt!!!!TRÖTT!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
arvids mamma

han vaknar JÄMT så himla tidigt!!!!TRÖTT!!!

Inlägg av arvids mamma »

Hej! Nu var det ett tag sedan jag var här inne..arvid har nu hunnit bli 1 år och det mesta funkar bra. vi kurade honom när han var 7 mån och nu sover han hela nätterna och är det så att han vaknar till, ramsar vi och då somnar han om, vid något tillfälle har solfjädern behövts.... :D alltså toppen!

Hans tider:
Morgon 6.00 och välling
frukost med mamma 8.30
sova 9.00- här har jag inte varit så strikt utan han sover från 1 timme till 1 1/2
lunch 11.30
sova 13.30-15.00 (här får han lite välling innan han går och lägger sig-kommer ner lite i varv.
mmiddag kl 17.00
sova 18.30.

Problemet:
Han vaknar varje morgon mellan 5.30-6,00 och somnar inte om. i början av kuren försökte vi inta att ta upp honom innan 7, som blev 6.30 och nu alltså 6 de senaste månaderna.(tre dagar nu 5.30) :cry: det spelar ingen roll om vi lägger honom senare...

:?: fråga 1: han är nu 1 år, sover han för mycket på dagarna? Är det därför han vvaknar tidigare nu? Han sover ca 3 timmar totalt på dagen...oftast.ibland mer...

fråga 2: :?: Om vi försöker lägga honom kl 19 och ta upp kl 7, tror ni att det funkar eller är han alldeles för inkörd på kl 6? Blir det en minikur då med buffning eller ska vi hålla oss därifrån och endast ramsa? solfjädra vid kris????

HJÄLP!! BÅDE MIN MAN OCH JAG ÄR URTRÖTTA! DET SKULLE VARA SÅ SKÖÖÖNT ATT FÅ SOVA TILL KL 6.30/ 700 I ALLA FALL!!!
ÄR DETTA ALLTFÖR EGOISTISKT????!!! jag får faktiskt lite dåligt samvete.... :D
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
har inget svar utan undrar lite samma sak! Lovisa är ju 11 månader nu och sover också tre timmar på dagen. Hon verkar absolut behöva det. Nu har vi inte riktigt så tidiga morgnar som ni men hon brukar vakna runt 6, kan bli tyst igen, tror hon slumrar lite. Hon brukar dock inte skrika utan verkar rätt nöjd. Problemet är att jag vaknar...
Morgon är vid 7 men vi brukar oftast ta upp henne vid tio i sju.
Någon gång när hon inte sovit nog länge på em tex så blir hon jättegrinig. Hon verkar vara ganska känslig för att sova för lite.
Annars har jag också funderat på om man skulle korta ner eftermiddagsluren till 45 minuter. Men jag tror inte hon skulle orka kvällen då. Planen från början var att hon skulle ha 11.5 timmars natt och lägga sig 19:30 men hon är för trött på kvällen. Vi måste lägga henne vid 19:00 oftast så vi har ändrat schemat.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Egoistiskt, hur då :?: Ni vll sova längre på morgnarna; då kör ni in honom på längre natt. Vilket betyder mindre dagsömn. Så enkelt är det :lol:

:!: 1. Ja. Ge honom 1,5 tim middagssömn och lägg den tidigare. Han behöver inte två lurar längre. Har han ensamlek på morgnarna? I så fall kommer han då och då att ta sig en 20-minuters själv. Ettåringar både behöver och behöver inte den lilla extraluren. Väldigt skönt om de kan reglera det själva dvs ha förutsättningarna :wink: :!:

:!: 2. Inte "försöka" - utan GÖRA. Ramsan x4m möjligen x6, räcker som minikur. Ingen trafik nu mera. Han ska få vara i fred. Lite musik kan ni möjligen kosta på, men det är mest för att ni själva sla hålla er därifrån.

Och så behöver detta en vecka på sig att komma till stabilitet - så ha inte för bråttom utan förstå att det tar lite tid :!:

Mer förtroende för lilla älsklingen, som inte är så liten längre :idea: och ut med alla misströstande vargar :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

PS Och det är viktigt att du verkligen väcker honom efter 1,5 tim - bara lyfter upp honom i återseendets stora glädje med någon ny, kul programpunkt på g.

Att han fått sova lite som han tyckt och vaknat när han känt för det, har som du ser lett till att han själv försöker bevaka sina intressen, vilket han inte orkar med - han ska "bestämma", tror han, när det är morgon respektive slutsovet på dagen. Befriar du honom från det "ansvaret", lugnar sig snart även morgnarna, när han kan förlita sig på att DU/NI bestämmer när det är morgon, inte han själv.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad gäller lilla Lovisa - varför inte ge henne 12 timmars natt och 2 eller 2,5 på dagen :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt, krümel, nu börjar jag bli trött :roll: tydligen.

2 tim middagslur och en 45-minuters, och natt 19-7 skulle vara mitt förslag. Att få en vecka att sätta sig, med minimalt ramsande och inget övrigt ingripande på morgonkulan :wink:
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack anna för ditt snabba och bra svar! det är tur att du finns!! :D :D

jag skrev ett långt svar, sen la datorn ihop så jag får snickra ihop ett till.

Du tror alltså att han är såpass gammal att han fixar en dagslur?? Jag känner liite liknande som Krümel att han är känslig för sömn. Han är super trött kl 9 och han somna oftast med en gång både kl 9 och 13.30. får han för lite sömn blir han urkinkig!! :cry: Verkar ha et relativt stort behov av sömn...
För 2mån sen gick vi från 3 - 2 dagslurar och det tog ca2 veckor innan det satt. Är det inte för tidigt att ta bort ytterligare en? Vilken tid är bäst att lägga den på i så fall? Tror du att det är därför som han har börjat vakna ännu tidigare på morgonen? (kl 5.30)

Just nu tror vi att han håller på att få mer tänder... sovit dåligt några nätter så vi har varit tvugna att ramsa några gånger så då har han somnat om! :D Men några enstaka gånger kommer han inte till ro utan ligger och "hummar" , dvs inte arg /ledsen men kan inte heller somna om. Då har jag gått in och solfjädrat honom till ro och då har han somnat om. sä idag var han vaken mellan 4-5 och sen sov han faktiskt till kl 7!!!! Helt otroligt!!! :shock: skönt! Tänk om man kunde få ha det så här fler gånger!! :D

Ensamlek på morgonen? ska man först ta upp honom, ge honom vällingen och sen sätta honom i sänger igen?? eller? hur är enklast att introducera det? Han blir väldigt ledsen om han är själv i sitt rum/säng...inte van antagligen.

kram och TACK!!
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

jag puffar lite.... :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, nu blir jag lite förvirrad här :roll: Du ville ha längre morgnar och det var det förslagen jag gav gick ut på. Nu säger du att han inte skulle klara det och det vet ju du bättre än jag. Men då får du leva med problemet - antingen korta nätterna (till 6) eller dra bort en lur, det finns liksom inte så mycket att välja på, när man har med en så pass gammal man att göra :wink: :lol:

Och på min fråga om ensamlek svarar du att han antagligen inte skulle klara det, men vill samtidigt veta hur man gör... :roll: Jag ville bara veta om han hade någon, för då hade han kunnat ta sig en liten lur själv vid behov.

Du förstår - man FÅR inte bestämma sig, i god tid på förhand, för att saker förmodligen inte skulle gå (eller säkert inte). Det är att inte hysa något vidare förtroende för lilla barnet :evil: :!:

Det man däremot absolut måste bestämma sig för gäller en själv :!: :idea: Hur vill man ha det? Vad är det man vill och behöver och måste prioritera? Vad är det för mål som ska uppnås, och som man verkligen VILL och tänker uppnå :?: :?: :?:

Sedan, när man VET det, utan att snegla på barnet som säkert inte... osv osv, kan jag och alla andra erfarna föräldrar i fallet tala om hur man bär sig åt rent praktiskt/tekniskt, så att säga :lol:

Men det är inte fair play att inhämta råd som man på förhand vet att man inte vill/orkar/avser att följa, "skyllandes" på barnet :cry:

Det har varken du eller jag vår tid till.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej och tack för svar till mig också! Känns som om våra små skruttisar har liknande "problem"! Vi skulle kanske prova 2 timmar på fm och 45 min på em. Bara det att schemat som det är nu är anpassat till babysimmet som min man går på med Lovisa när han är hemma... Ett annat alternativ är att jag stoppar in öronproppar på morgonen... Hon är ju inte ledsen utan bara nöjt vaken!

Vi har ensamlek, men tyvärr inte så länge. Vi har aldrig lyckats få den längre än 45 min och över jul lät vi den tyvärr haverera när vi var bortresta...
Vi körde en liten "minikur för ensamlek" när vi kom hem. Först så får hon välling, sen byter vi blöja i badrummet och härjar runt lite. Sen blir det ensamlek och de första dagarna satt vi faktiskt kvar i rummet och läste. Hon gnällde lite då också men med riskaka som muta och roliga saker gick det bättre och bättre. Sen när hon skulle leka helt ensam så fick hon faktiskt skrika lite... Det tog inte lång tid innan hon började leka och vara nöjd och glad!
Lycka till om ni bestämmer er för ensamlek. Man måste se det som en tillgång för barnet och det är jag säker på att det är. Lovisa är så aktiv annars så det känns som om det är skönt för henne att "tvingas" sitta ner och leka lite lugnt :D .
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack Anna!! Jag låter nog veligare än vad jag i själva verket är!!! :D Jag tror säkert att han skulle palla om jag bytte om tiderna, även om det skulle ta 2 veckor. Det jag undrar är om det är för snabbt att redan nu byta till ett sovpass per dag när jag bytte från 3-2 för ´bara knappt 2 mån sen ??!!

Jag vill verkligen ha senare mornar!!! jag fattar att det hänger ihop med att han fortfarande sover två pass på dagen... men han är ju trött... Man ska nog räkna med att han kommer vara mycket trött på dagen den första veckan, eller hur?! Jag vill ju att Arvid ska må bra också, inte bara jag!! :wink:

Mats och jag har diskuterat hur vi ska göra på morgonen. vi har märkt att om vi ramsar när kl är runt 5.30, då funkar inte ramsan utan han börjar tjoa mer!! Annars funkar ramsan klockrent! :?: Så då är frågan: ska vi bara låta honom vara eller ska vi gå in och pangsolfjädra honom? (pappa mats stiger upp vid 6-tiden och vi har även en hund som låter...så jag tror att det är därför som arvid alltid har vaknat tidigt...

Ang ensamlek: det tror jag också skulle funka!!! Tack Krümel... det var ett bra råd att vällign, byta blöja , umgås och sen lite ensamlek! Ska du fortsätta med 2 sovpass? våra barn låter faktiskt lika... :D

Tack så mycket!! kram
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra om veligheten, tack :lol: :lol:

:D Två månader är en lång tid :!: Schemat precis som garderoven justeras allteftersom barnet växer :idea:

:D Inför du ensamleken tar han sig en lur vid behov, se mitt svar ovan.

:D Ge honom en upplysningsramsa på morgonen direkt. Den ska inte "söva", bara tala om att det inte är morgon än (för honom). Gör andra ljud i huset och spä gärna på md musik, för honom, så han tror att ni (pappa) ändå inte hör.

:D Gå INTE in och solfjädra mer :!: Solfjädern är till för outomordentligt olyckliga barn (eller vilda akrobater eller mycket små barn), inte för en liten ettåring som bara undrar om morgonen har kommit.

:D Satsar du på dessa nyheter på ett bräde så ge dem en vecka som du får räkna med att han är trött ett (bra) tag innan han verkligen börjar sova som han "ska". Men det gör han :wink:
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Hej igen anna!! Jag är så glad att du finns!! :D och jag gillar verkligen att du är rak på sak!
Det är så himla korkat...jag är en så himla säker mamma om allting annat och vet att jag gör mitt bästa för arvid, men när det gäller sömnen kan jag fortfarande ibland känna oroligheten komma tassande... :evil:

imorse (innan jag hade läst ditt svar) så vaknade arvid kl 5.30, jag ramsade och han fortsatte... då tänkte jag att jag testar att pangsolfjädra, så jag gick in och stod där kanske 10 min och gick sen ut med ramsa...och arvid blev tyst till ca kl6.10....Men du tror att det är bäst att låta honom vara och sätte på musik? Man är ju så trööööttt på morgonen!!
Min man har en hypotes att ska vi få arvid att sova till kl 6.45 så får vi ta en kvart extra med några dagars mellanrum... eller ska man byta bara tvärt??

Jag tror faktiskt att jag måste ändra hans tider...just nu ligger lurarna kl 9 och 13.30...om han ska ha endast en lur, ska jag ta bort den första tvärt och flytta fram den andra eller ska jag förkorta den första till 20 min först??

Du får ursäkta att jag är så velig!! :D :shock:
Varje gång man har vänt sig vid att ha det på ett visst sätt...så måste man plötsligt tänka om!! :D :roll:

kram!!
ps. bli inte tokig på mig!! :D
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

puff puff :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tokig, moi :?: Inte då :!: (Bara sur ibland :roll: men det har vi kommit över, eller hur, nu när du är så konstruktiv :lol: )

Jag tycker nog brutalt att ni ska införa ett nytt schema med dunder och bra, dvs rakt av utan jams, ett schema som bara stinker av självklarhet :lol:

Luren kl 12 kanske, om det passar :?: Och så endast en upplysningsramsa x4 på morgonkulan, plus möjligen musik, om ni ids och om ni går upp själva. Är det tyst i huset i övrigt behövs det inte.

Inget mer solfjädrande :!: Det är alldeles för underhållande och skönt. Han ska ha det skönt ändå.

Successiva finesser är ingen bra idé. Ju tydligare schema, ju fastare tider, desto lättare för lilla älsklingen att lära sig vad som gäller och få det förutsebart :idea: vilket är vad han vill och behöver och ska ha.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"