Lite frågor i början av SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Sarisparis »

ni verkar inne på helt rätt spår, snaaaart blir det dags för schema. :wink:

:heart:
saraseptember

Inlägg av saraseptember »

Jo, jag tror lillan kan tänka sig ett schema snart :) I natt vaknade hon till någon gång, somnade om själv. Vid tre vaknade hon och frågade 2ggr och beskedvagnades. "Okej, inte mat nu alltså" sa hon och somnade om. Plockades upp sovande kl. 04.00 för mat. Och sen sov hon till 07.00. Så hon börjar lita på att morsan har koll! :) Tjoho, va kul! :D Det är så härligt när man känner att kommunikationen inleds på allvar med sin lilla :D

Jag har en fråga angående tillägg. Lillan uppskattar att få lite flaska nu och då under dagen efter amning, hon kan till och med fråga om det. Nu undrar jag om jag ska försöka med ett större hål, det vill säga den från tre månader (dr Browns) :?: Får en stark känsla av att hon försöker äta snabbare än vad nuvarande hål tillåter: suger som en toka, schklorrrk!, och fäktar vilt.

Kan det bli för snabbt för hennes mage om vi går upp ett hål? Och tror ni det påverkar amning negativt?

Nu är det absolut viktigaste i vår familj att att alla är mätta, belåtna, utsövda och allmänt supersugna på livet, så det är inte världens undergång om lillan skulle börja föredra flaska ;) Men, jag skulle gärna delamma några månader till ;)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
saraseptember

Hej och hå. Nu verkar det som att lillan har fått torsk som hon har besvär av :roll: :( :x #-o Sätter genast fart med bikarbonat i vatten, att gnugga och pensla med på tungan flera gånger dagligen. Så. Nu vet jag vad matkrånglandet antagligen berott på. Hoppas det går över fort! Min lilla skrumpalumpa!
saraseptember

Nån som har efarenhet av att få bort torsk hos bebis? Hur lång tid tar det? Lillans vita tunga oroar mig.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
saraseptember skrev:Jo, jag tror lillan kan tänka sig ett schema snart :) I natt vaknade hon till någon gång, somnade om själv. Vid tre vaknade hon och frågade 2ggr och beskedvagnades. "Okej, inte mat nu alltså" sa hon och somnade om. Plockades upp sovande kl. 04.00 för mat. Och sen sov hon till 07.00. Så hon börjar lita på att morsan har koll! :) Tjoho, va kul! :D Det är så härligt när man känner att kommunikationen inleds på allvar med sin lilla :D
Härligt, fint jobbat!! =D> Skönt att kunna slappna av och sova gott när mamma har full koll på läget.
saraseptember skrev:Jag har en fråga angående tillägg. Lillan uppskattar att få lite flaska nu och då under dagen efter amning, hon kan till och med fråga om det. Nu undrar jag om jag ska försöka med ett större hål, det vill säga den från tre månader (dr Browns) :?: Får en stark känsla av att hon försöker äta snabbare än vad nuvarande hål tillåter: suger som en toka, schklorrrk!, och fäktar vilt.
Prova! En del förerdar att det rinner långsamt och andra fort. Magen tror jag det inte är någon fara med, utan det handlar snarare om att hon ska hinna med att svälja undan.

Ang torsk har jag tyvärr ingen erfarenhet alls. Vad jag vet är det helt ofarligt, men starta gärna en tråd inne på mat, mage, barnakropp så får du säkert bättre svar!

saraseptember

Hej och tack för svar SaraMilan :)!

Ja, jag kanske gör det om bikarbonatlösningen som jag fått tips om inte börjar visa något slags resultat under morgondagen. Jag hade ju sett den vita beläggningen, men inte riktigt fattat. Och nu fick jag reda på att det kan göra ont på bebisen, som då kanske inte vill äta. Fast jag är inte säker på att det gör ont på min lilla skrumpa. [-o< Hon gloffade glatt i sig 120 ml tillägg, på amningen, till kvällsmål. Hon håller nog minsann på att lära sig att äta sig proppis ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

saraseptember skrev:Hon gloffade glatt i sig 120 ml tillägg, på amningen, till kvällsmål. Hon håller nog minsann på att lära sig att äta sig proppis ;)
Underbart!! =D> \:D/ :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember

Tyvärr verkar det inte spela så stor roll hur mycket jag får i henne. Det känns som att vare sig hon äter mycket eller lite under dagen och på kvällen så skarvas varenda dagslur vid 45, och sedan hela tiden mot slutet.

Varenda natt vaknas det vid 1-2, 3, och ofta vid 6 igen efter nattmålet kl. 04.00. Om nätterna verkar det vara napp ibland, men ibland vet jag inte. Börjar känna mig trött och undrar när polletten ska trilla ner, eller när detta ska lösas. Faktiskt verkar det ha blivit värre senaste dagarna. Det är ju ganska lätt att uppfatta det som att nattkurande ska gå busenkelt i BB, men nu har vi hållit på i över en vecka. Jag hoppas det bara är mat, och att hon i så fall snart äter mer, så att detta kan gå över. Känns missmodigt att bli väckt en gång i timmen, och ibland mer. Tror ni det kan lösas om jag ger upp amning och bara ger flaska? För nu gör jag vad som helst för att få sova mer än någon timma i stöten.
saraseptember

Förresten vill jag be om ursäkt för att jag är lite (mycket? mhm! ;)) gnölig, jag en riktig tröttis själv. Det räcker med några nätters sömnbrist och Ms Hyde kommer fram ;)
saraseptember

Jag funderar på att smyga igång 2-månadersschema för lillan snart. En kopia av ett forumschema:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Dessutom tänkte jag då ha extra nattslurk vid 22 i några veckor till. Vad tror ni? :?: Lillan kan så gott som aldrig sova 2 timmar på dagen, oftare en och en halv bara. Jag tror jag har större chans med ett 2-månadersschema, om jag dessutom ger henne 5-minuterspaus när det är två timmars vakentid, och använder marginalkvartar. I går gav jag henne flera mål på flaska, och hon sover bättre, verkar äta mer och vakentiden ökades omedelbart till ca en och halv timma. Liten har varit hungrig! :) Jag kan kanske använda marginalkvartarna under dagen, och lägga henne för natten redan 19.30 för att undvika övertrötthet?

Erfarenheter? Tips och råd? :) Lillan och jag tar tacksamt emot alla tankar! :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Det låter toppen! :D Kör på! Du kommer att märka var du behöver korrigera schemat :wink: 8)
saraseptember skrev:Förresten vill jag be om ursäkt för att jag är lite (mycket? mhm! ) gnölig, jag en riktig tröttis själv. Det räcker med några nätters sömnbrist och Ms Hyde kommer fram
You and me both, dear! :oops: :lol: Jag kan inte tänka när jag inte fått sova, än mindre tänka positivt :?

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
saraseptember

Ha! Vilket befriande svar! :) Och härligt att höra att det finns andra murmeldjur :)

Jag trodde jag skulle få bassning för att försöka bossa över en så liten, men sanningen är den att hon måste in i vår familjs villkor snarast om alla ska ha det bra.

Vi har inga 17 kor och 18 barn (eller var det tvärtom? ;) ) men vi har en pappa som reser utomlands titt som tätt, en mamma som då sköter allt hemma, och ett storasyskon som kommit in i världens trotsperiod (det är tufft att vara storebror 8) men jobbigt också :? :cry: = :twisted: ). Mamman ska skriva klart kandidatuppsats i början av nästa månad samt börja frilansa på deltid. Och dessutom är hon ganska matt efter en graviditet med samma villkor :lol:

Well, well. Nu håller jag alla mina tummar på att jag lyckats få i skruttan tillräckligt för en god natts sömn. Så ska jag känna efter när det verkar vettigt att hugga i för oss alla med lillans schema under dagarna som kommer :) Huvudsakligen vill jag ha schema för att jag vet att, förutom att veta när jag kan skriva eller göra annat som kräver full fokus, så har jag också den gyllene Attityden på plats när jag utgår från ett schema. "Nu äter man. Nu sover man. Det bara ÄÄÄR så." Så kan jag chillaxa lite och inte vara så tråkigt hispig 8) :D

Tack för support. Och jag återkommer med rapport ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tycker också att din plan och schemat låter utmärkt! :D
Vi tjuvstartade också med schema redan vid 6-7 veckor och det var räddningen för oss kan jag säga!

Wow, vilket späckat liv. :P Låter nästan som om de där 17 korna står och flåsar i farstun iallafall...eller nåt. 8)

Tuta och kör och återkom med rapport sen vettja!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hur går det? Har ni börjat med schema? Vi ska väl också köra igång snart...

Jag har ställt en liten nappfråga till dig i min tråd. :)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember

Halloj! Vi tutade och körde redan dagen efter att jag skrivit om att jag funderade på att införa schema! :)

Det blev ganska omgående tydligt att visa justeringar behövdes.

Nu ser schemat ut såhär:

07.00 Mat
08.30 Sova 1,5 h
10.00 Mat
11.30 Sova 2 h
13.30 Mat
15.00 Sova 1,5 h
16.30 Mat, bad (helst mat 17.00 och kvällslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
22.00 Upplockad för extraslurk i mörkret (sover och äter! ;)
04.00 Nattmål

Här används marginalkvartar friskt, för de behövs. Och ibland blir det marginal-20 minuter....Lillan kan bestämma sig för att enda sättet att komma undan är att luras genom att verka klarvaken, för att sekunden därefter tvärsomna på mammas arm :)

Liten orkar inte alls med två timmar vaket, så schemat fick justeras därefter. Att hon är en liten tröttis är verkligen uppenbart. Verkar dessutom som att hon är morgonmänniska. Ibland vaknar hon nån kvart innan uppgång, men jag har bestämt mig för att hålla morgonen till sju. Jag vagnar lite nu och då om det behövs fram tills klockan ringer (okej, ibland ringer den fem minuter tidigare ;) Oftast inga uppvak alls under hela natten, och om uppvak så är det oftare i vargtimmarna. Någon gång skarv på dagslurarna (som när mormor och morfar var här och härjade :lol: . Nya främmande ljud?)

Lösningen var just (håll i er nu!) - maaaat! Jag har alltså slutat amma, och gått över till helflaskning. Det var sorgligt, ville amma, men insåg att jag än hellre ville behålla förståndet. Win some, lose some, liksom ;) Liten vräker nu i sig förnöjt. Och nej, man kan inte tro hur mycket de kan få i sig förrän man ser det själv. Under dagens två sista mål, med vila och bad emellan, intog hon sammanlagt 270 ml (190 + 80). Herreminje, säger jag bara. Hon verkar äta något mer varje dag nu.

Lillan gillar schema. :D Ja mä'! Hon verkar förstå rytmen. Exempelvis så vaknar hon ofta till av sig själv efter 20 min under lilla kvällsluren. Dessutom antar jag att hon vet när hon får dagens sista mål, för då krämar hon i sig så gott hon kan ;) Insomnande är oftast enkelt och utan napp, förutom till natten. Då skriker man ofta lite argt och trött i kudden, ropar med hestrött röst "haalllååå!!" till mamma som diskar i köket. Sen somnar man eller så blir man ledsen och ropar att nu vill jag få napp. Och då får man det. Än så länge... ;)

Nu tar jag i all världens alla träd och hoppas det här håller i sig, att vi kommit ur det värsta svajet :)

Min fråga: Hur tusan drar jag ihop sista målet med nästsista? Hon har ju alltid sovit däremellan. Bara sluta plocka upp kl. 22.00? Kan hon klara sig mellan 19.00 till 04.00 om någon vecka? Ska jag först vänta tills hon äter ca 200 ml varje mål, eller hur ska jag tänka? Jag vill inte bara skippa och förlora vad som känns som ett förtroende. Lillan sover och litar på att jag hämtar när det ska ätas. Vad tror ni? :)

Kattis73, jag ska kolla ditt nappinlägg i tråden ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"