Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Alfredo

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Nu blir detta en shoppingtrad :D
Irmasmamma skrev:Men fattar inte riktigt, släpper den igenom luft eller?
Ja det gor den. En jag kanner har en till vagnen och materialet ar som myggnat ungefar. Star att den rekommenderas av baby experter och lakare i beskrivningen, sa verkar bra!

Var egentligen pa jakt efter denna till vagn, vore toppen om man kunde gora arrenden medan han sov ibland (vill inte han ska spendera vakentid sittandes i vagn)

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003 ... d_i=468294

Ja men vad fint ni fixat med folie :lol: Undra vad de tanker nar de baddar sangen :lol:

Jag klickade hem denna, funkar sa dar. Nu anvander vi det ihop med en filt och vanliga gardiner plus lite silvertejp sa ar det morkt och fint :D Men den man satter pa sangen verkar mycket mer smidig och borde inte slappa in ljus!

http://www.amazon.co.uk/The-Gro-Company ... =1-1-fkmr0
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Alfredo skrev:Nu blir detta en shoppingtrad :D
Hihi, men shopping är ju aldrig fel! :D
Alfredo skrev:Ja det gor den. En jag kanner har en till vagnen och materialet ar som myggnat ungefar. Star att den rekommenderas av baby experter och lakare i beskrivningen, sa verkar bra!
Verkar ju för bra för att vara sant!! :shock:
Undrar om den verkligen mörklägger helt alltså.....? Men den kanske kan vara ett bra komplement till vanlig mörkläggning om inte annat! 
Alfredo skrev: (vill inte han ska spendera vakentid sittandes i vagn)
Känner igen tänket! Och det är ju toppen när man kan vara ute och röra på sig även under lurarna....
Men vill tipsa om hur vi gör med vagnåkning under vakentiden:
Vi började köra liggläge på sittdelen hela tiden för några månader sen, så fick liten ligga på mage/stå i krypställning istället för att sitta. Alltså konstant träning! :D Vilket har resulterat i att hon sen en månad tillbaks är stark som en (väldigt liten) tjur och har världens balans och står som en galjonsfigur med händerna på  (den nedfällda) suffletten och åker vagn, till alla tanters förfäran (men hon sitter fast i sele såklart :wink:)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Jag klickar nog hem den sa jag ska beratta hur den funkar, komplement eller till resor om inte annat, som du sager!

Fattar inte riktigt hur du menar att hon aker vagn? :? Hur kan selen vara pa om hon ar pa mage? hmm..kvallshjarna..tror det ar dags att lagga sig :)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag har köpt en lös sele som vi använder istället för den som sitter fast i vagnen!

Ja, vad spännande!!! \:D/
Du måste rapportera så FORT den kommer hem, är supernyfiken!

Go'natti med sej, sov så gott! :wink: :heart: :sleep:
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Jag korde runt unge herrn Irma-style idag (i huset) :D Han snurrade runt och satte sig ett par ganger men ska nog kunna tycka det ar skoj om vi ar ute pa stan och det finns saker att titta pa. Fint tips du gav oss! binder du selen i bagen?

Imorse sovs det till 6.50, langsta pa lange! hoppas 5.30 ar ett minne blott. Sen roade han sig och sov sma 5 minuterslurar tills 7.40. Sa kan inte klaga :)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt! :D Jag lovar att han kommer att älska det när han vant sig! Irma vägrar sitta vanligt i vagnen nuförtiden :shock: :lol: När hon står mot kanten får hon ju full rörelsefrihet åt alla håll! Kan sitta på knä, stå, halvligga, sitta på rumpan om hon vill - möjligheterna är oändliga :wink: och jag gillar att liten själv får bestämma! :D Dessutom är det mycket lättare att flirta med allt och alla när man står på det roliga viset hälsar Irma!

Vår sele har liksom två lösa, reglerbara band på sidorna, som vi satt fast i lämplig metallbåge på chassit på varsin sida suffletten...lite svårt att förklara...och alla vagnar ser ju olika ut. Men huvudsaken är att liten inte kan ramla ut över kanten åt nåt håll! När hon är vaken så har vi rätt långa band så att hon kan stå som hon vill, men när det är sovtajm så kortar vi dem för att minimera utbrytningsförsök :P

Go Alfred!! :D

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Tankte uppdatera er lite. Borjar med det positiva :D Han ar varldens gladast, mest sociala lillla plutt som flortar med allt och alla och njuter av allt livet har att erbjuda. Vi aker vagn Irma-style och deltar i skoj social delaktighet som matlagning och favoriten sopning av gold med liten borsta och skyffel. Maten gar ok har insett att man far lata honom fortsatta pyssla med vad han haller pa med och liksom mata under tiden lite forsynt. Om man tanker pa forskaren och hans fru i BB, forskaren skulle nog inte ha tid med en 4-ratters vid dukat finbord och konversera sin fru men en macka i forbifarten serverad pa skrivbordet hade kanske gatt hem. Sa vi later honom hallas och matar lite varstans sa lange stolen, knat och skeden ratas! :lol: Han sover hel natt 19-6.30 ungefar.

Allt ar tyvarr inte toppen utan vi kampar med skrikiga laggningar :( Jag ar valdigt uppgiven och onskar sa tt jag kunde fa ett stopp pa dem.

1-2 laggningar per dag skriker han alltsa. Antingen direkt han placeras i sangen eller efter 10 minuter om han inte lyckats somna. Det ar panikskrik, inga dampade fragor. Han skriker konstant utan paus med ogonen slutna medan han bankar fotterna i sangen. Han hulkar och later som om han ska spy. Gar man in och vander till mage och ramsar tystnar han men borjar igen sekunden ramsan ar klar och ibland fortsatter han skrika och tystnar inte alls vid ramsa. Sa har haller det pa i 45 minuter. Det kanns alltsa inte som fragor utan ren panik, liknande nar han drommer mardrommar, kanns viktigt att poangtera. Sa har kan vi inte ha det. jag har forsokt i en vecka nu att gora sa lite som mojligt och hoppats pa forbattrning men den har inte kommit. Det enda som lugnar 100 procent ar buffning. problemet ar att sekunden man slutar buffa kommer skriket igen och avtar inte forran man buffar igen. Det kanns som mina enda alternativ ar att ta ut honom i vagnen varje lur eller helt enkelt buffa "till somns" de ganger han far panik och ramsan inte tar. For detta kanns inte hallbart, har inte blivit battre och han kan omojligt gora liten nagot gott. :cry:

Snalla om ni har nagra tankar alls eller asikt om vad ni tycker jag ska gora dela med er! (jag har saklart last om 8-manadersangesten, lagt extra madrass i sangen sa han inte ska skada fotterna nar han sparkar etc)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vilket härligt liv lilla Alfred har! =D> :-({|=

Angående läggningarna så är det såklart absolut inte meningen att det ska vara så. Men jag hänger inte med riktigt, funkar läggningarna bra i övrigt och vilka lurar är det i så fall som strular? Hur ser schemat ut just nu? När åttamånadersångesten var här på besök hade vi RIKTIGT jobbiga läggningar, kan det vara det som spökar tro?

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Nu skrev jag rorigt igen! :oops:

Vi foljer Torsmammas scham pa pricken! Med tre lurar fortfarande sa 45-1,5-20. Det ar dagslurarna som kranglar. Antingen formiddagen eller lunchluren - eller bada tva. Eftermiddagsluren pa 20 minuter tar jag alltid ut i vagnen etersom den innan varit svarast och ar sa kort att skrik 45 minuter inte ger marginal for nagon somn alls.

Vi har innan haft problem med skrikiga, utdagna laggningar da och da men aldrig sa har intensivt och panikartat sa jag tror absolut det ar 8-manadersangesten! Han blir ju 8 manader nasta vecka :)

Ja..suck..forsoker halla mig lugn, gor andningsovningar typ profylax nar han skriker och mellan ramsorna for att attityden ska vara bra :? Kanner nog att jag far vara lite flexibel och ta till buffning om inget annat hjalper.

Forstar att det ar svart att hjalpa mig bara! onskar ibland ni alla kunde komma pa besok och se hur det hela gar till, man undrar ju om man gor nagon stor miss utan att marka det sjalv :lol:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, behåll lugnet och attityden och förmedla till liten att allt är precis som vanligt. Börja inte ändra en massa och låt världen vara liten ett tag. Läs gärna trådarna om åttamånadersångesten här bland våra favoriter, där finns mycket matnyttigt! Och jobba extra hårt på ett rejält, bubblande skratt innan läggdags! :D

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Idag har bade laggningarna gatt kanon, inte ens ramsat, bara lamnat honom ifred :shock: tror absolut vi far skriklaggningar igen men vad skont det ar att fa en paus och aterhamta sig! Nu har jag mer energi att hantera dem om de dyker upp imorgon:)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

ja ibland är ju livet i gungning oavsett vi är stora eller små. Det går ju som bekant upp och ner. I nedgångarna gäller det att inte ändra på något utan hålla fast vid rutinerna för det är de som skapar trygghet, om vi bortser från vår egen person, men de måste ju testas om de verkligen håller.

När nu läggningarna nu fungerar bra så tycker jag absolut att du ska gå ut med ramsan. Du kommer ha SÅÅÅÅÅ stor nytta av den genom de kommande åren så kasta inte bort den.

Säg bara ramsan x 4 som den självklaraste sak i världen när du lagt ner lilla barnet och går ut ur rummet, gör ingen stor sak av det hela. När det sen kommer kriser så har du ramsan som är världens bästa verktyg om man lärt sig använda den rätt och vågar lita till sig själv och sin förmåga att skapa dialog med barnet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Skulle saklart inte varit sa snabb att skriva- vaknade efter en halvtimme och gallskrek. Avvaktade och ramsade sen, togs emot med lika mycket skrik sa fick helt enkelt vanta pa en liten paus att latsas att luren var over. Da skrek han over DET, alltsa nar lampan tandes och glad mamma sa hej.
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Alfredo skrev:Da skrek han over DET, alltsa nar lampan tandes och glad mamma sa hej.
Lille plutten..... :heart:
Låter väldigt typiskt åttamånadersångest..... Inget roligt, jag vet, men DET GÅR ÖVER! :heart:

Hur har ni haft det idag?
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Vi har haft 3 underbara dagar med god aptit, stora framsteg med krypandet, gott humor och fungerande lurar! :D Enda som forstort harmonin var ett underligt skrikmaraton 3-5 en natt men det valjer vi att glomma fort :wink:

Jag forsoker komma ihag att det inte har blivit nagot fel nar vi har konstiga angestbeteenden och att det gar over!

Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"