Nystart för sexveckors tös efter dunderförkyl

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
snoopy

Nystart för sexveckors tös efter dunderförkyl

Inlägg av snoopy »

Vi behöver hjälp att vända tillbaka dygnet efter en dunderförkylning (inkl. sjukhusvistelse) som började när lilla Hanna var 2,5 veckor och slutade nu när hon är sex veckor...

Fram till inatt sov Hanna max 1-3 timmar i stöten, dag som natt.

Igår morse började vi med standardmodellen (mat 1,5 h och sova 2-2,5 h) vid 05:00, utan att ha upprättat nåt schema :oops:. Det gick bra hela dagen och hon somnade 22:30 utan att jag behövde vagna, men vaknade igen 23:30 och somnade inte om förrän 03:00 på natten, och det efter 3 timmars vagning och en slurk mat till slut :oops:. Därefter sov hon dock till 08:45 :D :shock: . Det visar dock att hon kan sova sina 6 timmar, men tyvärr är det lite väl sent att somna 03:00 för oss båda tycker jag nog. Jag kanske skulle ha gett henne mat direkt när hon vaknade efter en timme? :oops: :oops: :oops:

Hon skriker aldrig upp sig och det går bra att vagna henne tyst/lugn på ca 1 minut, men hon vaknar direkt igen efter någon minut och knorrar, jamar och suger på handen så att den nästan försvinner ner i magen på henne. Kan hon verkligen var så hungrig trots att jag proppat i henne mat hela dagen sedan 05:00? efter att jag "givit efter" vid 02:30 och gav henne mat (hon åt och åt och åt i stora klunkar) så somnade som en stock med vagning efter 1 minut :!: .

Nu ska jag ta mig i kragen och göra det här ordentligt, inga fler halvtaskiga oplanerade händelser :!: :evil:. Funderar på följande schema som passar vår familjs tider bäst. Sena nätter blir det ju bara i två veckor till och sedan ska hon sova 8 timmar natt så det känns inte som nåt problem.
07:00-08:30 mat och vaken 1,5 h
08:30-11:00 sova 2,5 h
11:00-12:30 mat och vaken 1,5 h
12:30-15:00 sova 2,5 h
15:00-16:30 mat och vaken 1,5 h
16:30-19:00 sova 2,5 h
19:00-20:30 mat och vaken 1,5 h
20:30-22:30 sova 2 h
22:30-00:30 mat och vaken 2 h
00:30-07:00 natt 6,5 h

Min fråga är nu om jag bara ska köra igång i morgon bitti och väcka henne 07:00 oavsett när hon somnar i natt eller om jag kan börja redan inatt att lägga henne kl. 00:30? Hon vaknade ju 08:45 i morse så hon hinner bara med 4 stora mål innan 00:30, men jag ju pressa in en liten lur vid 22:30- 23:30 och en nattslurk mellan 23:30-00:30 kanske?

Hur är det bäst att göra?

Jag är så ivrig att starta så jag är glad om någon hinner svara mig under dagen!

Kram
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker du ska tuta och köra :wink: Det är inte säkert att hon pallar att vara vaken det där vansinnigt sena passet, men orkar du så orkar hon... :lol: Och då får du se till att hon verkligen är vaken också.

Och ska du nu införa detta schema, ska du absolut hålla tiderna och låta henne känna att hon inte själv behöver bevaka sina intressen, vilket hon inte orkar med utan svår förvirring (möjligen också förtvivlan). Man får sikta på vissa saker, som prioriteras, och här behövs ju först och främst en sammanhängande nattsömn.

Ge schemat en vecka, med obrottsligt säker hand, och utvärdera sedan (inte förr) :!:

Nattslurken kan du införa i samband med förlängd natt framöver. På det här viset blir övergången mjuk, tycker jag, om man ser till vad hon varit van vid :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
snoopy

sprucket schema efter kaskadkräkning!

Inlägg av snoopy »

ikväll vid 19 kaskadkräktes lilla Hanna upp allt hon ätit på ett bra tag. Hon har haft såna kräkningar med ojämna mellanrum under hennes förkylning nu i tre veckor. Trodde att det hade gått över. Hon har inte bajsat sedan natten till måndag, så det är kanske fullt i lilla kroppen?!

Efter kräkningen ville hon naturligtvis äta igen och då hade hon redan varit vaken i 1,5 h och sedan var hon vaken 2 timmar till efter det, förmodligen inte mätt på det lilla som var kvar i mina bröst. Hon somnade 20:40 och vaknade precis nu 21:08 igen...inte bra.

Nu är vargarna och svassar runt mina ben, kommer hon (och jag) att kunna fixa kuren i natt, eller bör jag vänta till i morgon? Hon har ju inte nog med mat i kroppen tror jag.

Hoppas någon kan råda mig. Känner mig lite ledsen och förtvivlad. Vi har somnat mellan 03:00 och 04:00 de senaste 4 nätterna och vi är såå trötta. Har en äldre syster som också kräver sitt, så man kan ju inte sova hela dagarne heller... Har varit så orolig för hennes livhanke de senaste tre veckorna när hon har hostat och tappat andan vid varje måltid och kaskadkräkts med ojämna mellanrum och knappt fått luft genom den täppta lilla näsan. Nu är allt det borta, men ikväll kom en till kräkning.

Kram från en ledsen Annika men med hopp och tro om att allt ordnar till sig efter kuren.
Mamma till
* Hanna f?dd 0512
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanske ska du inte vara fullt så ambitiös redan nu. Du är fortfarande orolig och det är inget bra utgångsläge.

Jag tycker f ö inte att du ska se det som att hon ska "kuras" i stor stil - hon behöver 1. äta ordentligt. 2. få ihop sex timmar natt för att sova ordenligt.

Allt hänger samman, och Standardmodellen ger en riktning att gå efter så att man inte oroar lilla magen med ständigt ätande dygnet om och så att man ger barnet en chans att få sin livsnödvändiga sömn någorlunda sammanhängande och lång nog mellan målen för att lilla magen ska hinna hämta andan mellan varven.

Varför skulle hon vara vaken så länge till efter påfyllningen efter kräkningen :?: Hon blir för trött av sådana maratonpass. Försök hålla 2 timmars vakengräns :!: Annars får du dessa snara övertrötthetsuppvaknanden igen och igen och igen. Hjälp henne i ro med ett öga på klockan, efter principen 2-2. Hon lär sig det snart, till lättnad och befrielse, om du bara framhärdar så gott du kan.

Du skulle också behöva öva upp vagningstekniken bättre. Se Verktygslådan :idea:

Men inte ens världens effektivaste vagning funkar särskilt långa stunder i taget om lilla barnet inte har fått tillräckligt med mat. Det är vanligt att man inte har så mycket kvar i brösten på sena kvällskulan. Du kan pumpa ur tidigare på dagen och ge som tillägg på kvällen. Du kan också ge ett köpt milt tillägg.

Och du kan späda katrinplommonpuré med kokt vatten och försöka få i henne en slurk eller två, eller rentav mata med sked, för att hjälpa lilla magen på traven :idea:

Så lugn, lugn lilla mamma :!: Rom byggdes inte på en dag. Men det stod starkt och vackert och står än.
snoopy

törs knappt säga hur natten varit...

Inlägg av snoopy »

när hon vaknade 21:08 i går kväll somnade hon inte förrän 02:00....oj, oj, oj, va fel det blev. Jag provade inte ens vagna...bara ge mera mat hela tiden till en mycket knorrande och bökande Hanna. Hur tänkte jag? Fel, fel. Ska genast bättra mig.

Hennes natt blev från 02:00 till 06:00 men jag vagnade imorse till 06:30. Sedan var hon halvt medvetslös under matning. Jag gjorde allt jag kunde för att hålla henne vaken, men det är SVÅRT. Kallt golv funkar, men bara tills hon kommer till bröstet eller i famnen igen. Hon sov sedan från 07:45 till 10:45, hade glömt ställa klockan och jag sov över :oops: :oops: :oops: :oops: . Nu har jag svårt att hålla henne vaken sitter och blåser henne och pruttar henne på magen i skrivandets stund. Hon ska få äta nu och sedan ska hon sova 12.30.

Ja, jag kämpar vidare med schemat idag och ska öva upp min vagningsteknik. Jag får som sagt henne lugn och tyst på någon minut, men hon spritter till direkt efter en minut när jag slutat vagna....

Kram Annik
Mamma till
* Hanna f?dd 0512
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Snälla, ta fasta på det jag skrev ovan och ge det åtminstone en fyra-fem dygn :!:

Du har fastnat i vagnandet och måste få det effektivare. Träna med tyngd i vagnen och läs, läs :idea:

Hon i sin tur har fastnat i att "ständigt" bli vagnad och att äta stup i kvarten. Det är bara du som kan bryta mönstret och till det finns Standardmodellen.
snoopy

vagningsteknik

Inlägg av snoopy »

nu ska jag inte ge mig. Måste hitta ett sätt att få henne att somna med mitt vagnande!

Lyckades få henne att somna efter en halvtimme vid nattning, men nu när hon vaknat igen efter 3,5 timmar ca, och, ja, vi håller på än och nu har det gått 1 timme sedan hon vaknade...

Går hit mellan vagningarna för att distrahera mig själv lite. Det är nog lite överkoncentration, frustration, någon otäck varg kanske som smyger omkring och stör för mig. Läser och läser din underbara bok så att ögonen blöder. Har även kurat min större tjej för något år sen, så jag VET att det fungerar. Jag har bara hamnat snett denna gång :evil: :? :(

Hon är ju dock en ny individ med andra små härliga egenheter. Hon gråter nästan aldrig utan bökar och snurrar med huvudet och suger på sina små händer, men somnar INTE.

Vad kan jag göra för fel?
så här gör jag:

*Kör standardmodellen hela dagen med stor framgång. Då somnar hon så fint med vagning utan problem. Sover och äter som en liten klocka, med undantag att hon är så oerhört trött (läs medvetslös) i bland så att hon inte orkar äta ordentligt.
*Jag vagnar snabbt med hela armens längd i "Knyck" som du beskriver, hela lilla kroppen buffas vid varje drag (nästan så hon borde få skavsår... :oops: =. * Vagnar bara tyst på henne i ca 20-60 drag och skakar sedan lätt i handtaget i sidled. Då dröjer det allt mellan 1 sekund till någon minut innan hon är igång igen. Hinner bara skriva några ord här emellan :? .
*så fort hon piper till eller börjar vända/lyfta på huvudet och böka/grymta börjar jag vagna igen. Ska jag vänta längre, tills hon blir mer missnöjd och börjar gråta? Har provat den varianten också, men inte så ihärdigt...
*Inför nattningen på kvällen byter jag om till pyjamas, släcker ner i huset och går in i sovrummet med vagnen.

Ska hålla ut 1 timme till, tills marginalkvarten infinner sig, men då har vi vagnat 2 timmar och ca en kvart med endast korta korta pauser. Det som bekymrar mig mest är att hon inleder varje ny dag med minus på sömnkontot, så hon orkar inte riktigt vara vaken och äta ordentligt de första tre målen. Frampå kvällen natten är hon piggare :roll: :(

Tusen tack Anna för att du ger så osjälviskt av din tid och din visdom (och andra som ev. svarar på mitt inlägg). Vad skulle jag göra utan dig och din gåva till oss föräldrar?! Du är sänd från himlen, Anna. Du har hört det förr, men jag säger det igen, för det tål att upprepas.

Det har tagit tid att skriva detta inlägg :? , men i skrivandet i sig är ju lite terapi.

Kram Annika
Mamma till
* Hanna f?dd 0512
Myra

Inlägg av Myra »

Hej Snoopy!

Jag fick ett jättebra svar angående att inte fastna i vagningen. Läs annas svar från den 2 januari här: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=

:D
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Myra :D :wink: :lol:

Mer mat, sa vi, inte sant :?: Särskilt till kvällskulan. Att det "bubblar i magen" ska du inte bry dig om (bara rapa ordentligt mellan varven), men om hon kräks upp allt hon möjligen får i tillägg ska du byta sort :idea:

Hon sover väl på mage med larm :?: Det brukar sällan "bubbla" på små magsovare :!:

* Bra, bra :!: Jag är så glad att du har så fint stöd i Standardmodellen :wink: MEN det är här du ska sätta in första "stöten". Hon behöver ingen vagning där. Du har låtit det gå inflation i den. Hon somnar hur fint som helst ändå och bör få göra det :!: Så nöj dig med tillrättaläggandet - snabbt och distinkt - som talar om för lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör och att det är dags att sova, vilket hon så gärna begriper :lol: Tryck till helt lätt över lilla kroppen avslutningsvis, och ge möjligen vagnhandtaget ett par, tre skak. Inte mer.

På det här viset återtar du vagnandet som verktyg, inte som sövningsmetod per slentrian :idea:

* Ack, det är det här som kallas att fastna, och det har du gjort rejält. 20-60 drag - vansinne :shock: :!: Klart hon är igång igen efter "allt mellan 1 sekund
till någon minut" när du så omsorgsfullt lär henne att hon behöver vagnas för att möjligen vila, helst sova. Och njuta :roll: Hon vill inte missa en sekund :lol:

:arrow: Läs tråden på länken du fått :!:

* "Så fort hon piper till eller börjar vända/lyfta på huvudet och böka/grymta börjar jag vagna igen", skriver du. Finns ingen som helst anledning. (Tack, nu förstår jag att hon sover på mage :lol: ) Även om man bara är sex veckor gammal har man sitt rika inre liv. Det har nyfödda hundvalpar också. Bör ej störas :!: Du ska definitivt låta henne vara i fred :evil: :!: Du hör när hon ber om hjälp. För att du överhuvudtaget ska lära dig tolka vad hon säger/skriker, måste du låta henne komma till tals :idea: Hon ska naturligtvis inte ligga och vara olycklig, men hon ska heller inte tystas till varje pris bara för att vara tyst. Förstår du?

:arrow: Lyssna, lyssna av :!: Frågan ska ha ögonblickligt svar, men du måste ge henne en chans att ställa den först :!:

* Hon sover skönare med ben och fötter nakna och utan knappar på magen :idea: Bara ett tips. Och svalt och mörkt i rummet, riktigt svalt, närmast kallt :!:

Om du nu verkligen tar fasta på detta och omsätter det i praktiken - glöm inte att öva upp vagningstekniken med tyngd i vagnen :!: - och bryter "fastnandet", med start vid dagslurarna, kan du snart se fram emot lugna nätter med tillräcklig sömn :!: Och lååånga stunder vid datorn... :lol:

Tack för dina underbart varma ord :oops: som bara smälter mitt hjärta. Tack så innerligt :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"