6 veckor, ramsa?
Re: 6 veckor, ramsa?
Han vaknade kl 1 , jag bufáde och körde ramsan, hN blev förbannaf men jag gav mig inte... Även om jag tyckte ramsan gjorde d värre... 30 mi. Ocj flera ramsor senare sov han 
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Irmasmamma
Precis som du misstänker själv, buffning är ju enbart till för att lugna ledsna bebisar och ingen mysig massage att ta till i tid och otid... 
Så, det enda du kan göra är att ge FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn. Går ju inte att sova åt liten, det måste han göra själv....så väljer han att snacka bort hela luren är det upp till honom!
Tror att det kommer att bli annorlunda när nya schemat satt sig lite grann också....
MEN, undrar bara, kör ni natt 19.30-07.30, eller 19-07 som i schemat SaraMilana föreslog?
Varför låg han i sängen igen redan kl 08...? Är det nåt jag inte fattat....?

Så, det enda du kan göra är att ge FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn. Går ju inte att sova åt liten, det måste han göra själv....så väljer han att snacka bort hela luren är det upp till honom!
Tror att det kommer att bli annorlunda när nya schemat satt sig lite grann också....
MEN, undrar bara, kör ni natt 19.30-07.30, eller 19-07 som i schemat SaraMilana föreslog?
Varför låg han i sängen igen redan kl 08...? Är det nåt jag inte fattat....?
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Irmasmamma
Precis, det går inte att verktyga en arg liten. Låt honom istället vara och svära av sig lite....men lyssna på skriket! Blir han ledsen och frågar så ger du en betryggande ramsa.Florax skrev:Han vaknade kl 1 , jag bufáde och körde ramsan, hN blev förbannaf men jag gav mig inte... Även om jag tyckte ramsan gjorde d värre...
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
oj, menade inte kl 8 utan 20 00
normalt lægger jag honom 20 45 men igår fick det bli tidigare, vi førsøker anpassa oss till shcemat, sakta men sækert 
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Irmasmamma
Ah, fattar!! #-o Tänkte du pratade om fm-luren.... Men ok, står fast vid mitt svar ändå. Han somnar när han somnar! Inga verktyg på glad bebis! [-XFlorax skrev:oj, menade inte kl 8 utan 20 00![]()
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Vi som hade startat så bra! Han sov 11 timmar och vaknade bara ett par ggr, behøvde inte ramsas utan somnade om sjælv... Men d varade bara 2 dagar, sen kom tænderna och han har børjat vakna på natten igen, han får alvedon och ammar och somnar igen...på dagen sover han næstan som han skA, sista luren vægrar han att sova! Han som annars låg och snackade i några minuter tills han somnade, nu ligger han dær o gråter, jag har buffat och ramsat, han kanske lugnar ner sig ett par minuter før att sen børja skrika igen... Han ær extra kinkig och mammig.. Antar att d ær pga tænderna..
Jobbigt! Och d ær synd om honom før d kliar i tandkøttet och ingenting hjælper mot klådan heller
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Irmasmamma
Hej!
Försök att se detta som den övergående fas det är, att tycka synd om lite hjälper tyvärr inte....
Det som hjälper är att mamma står stadigt som berget och talar om för liten att allt är som vanligt. Om det är något liten behöver när han har ont av tandsprickning så är det ju att sova!
Att sista luren krånglar är mycket klassiskt. Inget att oroa sig för det heller.....se det bara som att du ger liten FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn. Om han somnar eller ej är hans ensak.
Var lite snål med buffandet skulle jag säga. Kan lätt signalera kris till liten, som blir ännu mer förvirrad mitt i allt ontet....
Jobba med ramsan! "Allt är som det ska!"

Försök att se detta som den övergående fas det är, att tycka synd om lite hjälper tyvärr inte....
Att sista luren krånglar är mycket klassiskt. Inget att oroa sig för det heller.....se det bara som att du ger liten FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn. Om han somnar eller ej är hans ensak.
Var lite snål med buffandet skulle jag säga. Kan lätt signalera kris till liten, som blir ännu mer förvirrad mitt i allt ontet....
Jobba med ramsan! "Allt är som det ska!"
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
vad gør man när de bara sover 10-10,5 timmar istället før 12? jag lägger honom 19 30 och han ligger dær i en halv timme innan han somnar, sen vaknar han kl 6! han får ligga kvar till kl 7, men då är han kinkig nær jag tar upp honom... Sen har han lært sig rulla, så nu gør han det i sømnen och vaknar nær han ligger på rygg før han kan inte rulla tillbaka! 
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Irmasmamma
Hej! 
Har du läst dessa trådar?
Tidiga morgnar och olika strategier
vändningscirkus!
mörkläggningstips
Prova också att lägga en halvtimme tidigare på kvällen i en vecka. Brukar göra underverk för morgnarna!

Har du läst dessa trådar?
Tidiga morgnar och olika strategier
vändningscirkus!
mörkläggningstips
Prova också att lägga en halvtimme tidigare på kvällen i en vecka. Brukar göra underverk för morgnarna!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
nu har han lärt sig rulla tillbaka alldeles själv
han har ändå vaknat før tidigt, så jag har låtit honom vara ifred, han somnade efter 1 timme! ramsan fungerade men han vaknade 5 min senare... Till slut så satte jag på lite musik (babymobilen) och det hjälpte, 5 minuter senare så stängde jag av den och så børjade han gnälla igen, så den fick vara på i 15 minuter, den stänger av sig själv efter 15 min så jag gick och la mig. Jag försov mig, vaknade kl 8! då gick jag till hans rum och då blev det glad morgon.... Undrar hur länge han kommer att fortsätta vakna SÅ tidigt... Hoppas han lär sig snart att man sover till 7 30 8)
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Irmasmamma
Härligt att han rullar åt båda hållen nu!
=D>
Tidiga morgnar kan ta tiiiid att komma över, men fortsätt jobba målmedvetet med vald strategi!
Använder ni väckarklocka? Det brukar vara ett bra sätt att få liten att förstå att det är KLOCKAN som bestämmer när dagen börjar, inget annat. Gå in med klockan och låt liten stänga av själv
Och så mörkläggningen förstås......inget man tummar på 8)

Tidiga morgnar kan ta tiiiid att komma över, men fortsätt jobba målmedvetet med vald strategi!
Använder ni väckarklocka? Det brukar vara ett bra sätt att få liten att förstå att det är KLOCKAN som bestämmer när dagen börjar, inget annat. Gå in med klockan och låt liten stänga av själv
Och så mörkläggningen förstås......inget man tummar på 8)
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Mørkt ær det
det fixade jag och då sov han 9 timmar oavbruttet... Idag vaknade han 5:15 musik hjælpte inte... Efter en timme så ammade jag, orkade inte mer... Konstigt att jag ær så trøtt nær jag får sova så længe! Efter d så somnade han... Idag har han inte velat sova efter kl 11 , vi var på babysim idag, trodde han skulle slockna efter d før det brukar han gøra, men icke! Han bara græt... Han gnællde och snackade bort helat luret... Nu ær kl snart 17 och han ær pigg och glad
så han somnar sækert kl 19 idag..
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
Hej Florax,
japp tummar man på strategin blir det lätt lite rörigt med schemat under dagen och framför allt blir det rörigt för liten som får olika besked. Hm, jag kan tydligen påverka när morgonen kommer........ tänker liten.
Så precis som Irmasmamma säger så:
1. tar det tiiiiiiid för liten att hajja att dagen börjar när klockan säger det och inget annat, ett sånt stort beslut ska man inte behöva bära på sina axlar som liten plutt
2. just för att det tar tid är det viktigt att hålla sig till strategin för att inte förvirra för liten
Fundera på vilket budskap liten får om man plötsligt avviker, tar upp, matar, eller på annat sätt avviker från vald strategi. Jobba sen fint vidare med målet i sikte, så är de tidiga mornarna ett minne blott när som helst.
Och PS jag har full förståelse för att man svajar i mamma hjärtat när man är trött och det är tidigt osv. Jag har varit där själv, då hjälpte det mig att tänka såsom ovan, dvs att jag för att hjälpa liten ska vara så konsekvent som möjligt.
kram Tin
japp tummar man på strategin blir det lätt lite rörigt med schemat under dagen och framför allt blir det rörigt för liten som får olika besked. Hm, jag kan tydligen påverka när morgonen kommer........ tänker liten.
Så precis som Irmasmamma säger så:
1. tar det tiiiiiiid för liten att hajja att dagen börjar när klockan säger det och inget annat, ett sånt stort beslut ska man inte behöva bära på sina axlar som liten plutt
2. just för att det tar tid är det viktigt att hålla sig till strategin för att inte förvirra för liten
Fundera på vilket budskap liten får om man plötsligt avviker, tar upp, matar, eller på annat sätt avviker från vald strategi. Jobba sen fint vidare med målet i sikte, så är de tidiga mornarna ett minne blott när som helst.
Och PS jag har full förståelse för att man svajar i mamma hjärtat när man är trött och det är tidigt osv. Jag har varit där själv, då hjälpte det mig att tänka såsom ovan, dvs att jag för att hjälpa liten ska vara så konsekvent som möjligt.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Nu har min älskling sovit hela natten i snart 1 vecka
visst gnäller han ibland mitt i natten men han somnar om alldeles själv, det kan ta fr 30 sek till ett par minuter. Sen brukade han vakna lite för tidigt... istället gnäller han i några sekunder precis på samma tid han brukade vakna (runt 6-6:30) och så sover han vidare till 07 15, då går jag in till honom, ibland vaknar han så fort jag öppnar dörren men andra gånger har han fått ligga där i ett par minuter och pratat med sig själv tills klockan blir 07 15
Jag hoppas det fortsätter så 
Ramsan på natten måste jag sluta med ganska fort för jag märkte att han blev bara mer upprörd. Han lugnade ner sig alldeles själv.. men som sagt så har han aldrig gråtit på natten utan bara gnällt och blivit sur. De gånger han grät och var ledsen fick han amma... men han verkar inte vara intresserad av mat på natten längre
Ramsan på natten måste jag sluta med ganska fort för jag märkte att han blev bara mer upprörd. Han lugnade ner sig alldeles själv.. men som sagt så har han aldrig gråtit på natten utan bara gnällt och blivit sur. De gånger han grät och var ledsen fick han amma... men han verkar inte vara intresserad av mat på natten längre
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
Hej och hå,
och grattis till er alla, och vad roligt att höra en så fin rapport.
Liten får sömnen som behövs och de ömma föräldrarna också.
Underbart, och snyggt jobbat. =D>
Och vet du, om det skulle bli ett bakslag av någon anledning så vet du ju hur du ska göra. Det liten svarar bäst på - och en gång är ingen gång tänk på det.
kram Tin
och grattis till er alla, och vad roligt att höra en så fin rapport.
Liten får sömnen som behövs och de ömma föräldrarna också.
Underbart, och snyggt jobbat. =D>
Och vet du, om det skulle bli ett bakslag av någon anledning så vet du ju hur du ska göra. Det liten svarar bäst på - och en gång är ingen gång tänk på det.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)