Här har vi en fyraåring som tar goood tid på sig vid nattningen! Vi har läst på och har koll på ramsor och annat, men just nu är det två saker som jag får lite huvudbry över.
1. Läggning och annat går hyfsat bra, hon protesterar inte när jag eller maken går ut med en ramsa. Sedan blir hon liggande en bra stund och pratar/sjunger eller är tyst. Men efter 30-45 minuter ska det bajsas! VARJE kväll! Detta även ifall hon bajsade precis innan vällingen. När hon sitter och gastar om att hon är klar (hon har en potta på sitt rum) så är det ju inte läge att svara med en ramsa?!
2. Hon har det senaste börjat insitera på att ha dörren öppen en glipa. Jag tyckte inte att det var ett problem eftersom det står i en annan tråd om sömnproblem att det kan vara öppet litegrann och att man kan ha "husljud" utanför. Men jag upplever det som att nattningarna tar ännu längre tid sedan vi började med detta. Vi har ett fönster i hallen utanför hennes rum som inte går att mörklägga så det blir betydligt ljusare i hennes rum. Ska vi backa på detta?! Hon blir vansinnig om jag försöker stänga dörren på kvällen och ligger och gastar om att hon inte blir hörd om dörren är stängd! (tror att grannarna hör så det behöver hon inte vara rädd för...
Hur hade ni kloka människor löst ovanstående? Ramsat bort eländet?
Natt 20.00-08.00 är mer 21.30-08.00 just nu.