Lillebror Lucas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Lillebror Lucas

Inlägg av Irmasmamma »

Jag tycker att det låter som att ni har det otroligt fint!! :D

Angående gårdagsnatten och att han somnade vid bröstet så är ju en gång ingen gång...!
Och att han är extra trött på em-kväll är ju fullt förståeligt innan det nya schemat satt sig.

Tänk att det gick så bra även fast ni var bortbjudna ikväll! :D Det tyder på en härlig och självklar Attityd hos de ömma. =D> :thumbsup: :sleep:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hallå igen, nu har det dykt upp en liten fråga :?:

Det nya schemat sitter fint nu, dock fortfarande lite kinkig på kvällen, men det blir bättre för varje dag.

Det jag undrar över är att Lucas inte är hungrig när jag väcker honom kl. 0700. Ska jag bara flytta fram frukosten till 0800 eller hur ska jag göra? Ska jag minska på nattmålet? Han äter som tidigar ungefär vid kl. 0400. Han äter då på båda brösten, totalt ungefär 30 min. Kanske skulle matningen kunna kortas ner något, men jag somnar oftast sittandes när jag ammar :sleep: och så vaknar jag till efter 15-20 min (då sover han vid bröstet) och byter bröst och ammar då ca 10 min till. Har funderat på om det kanske räcker att amma på ena bröstet?

Sen är det så att han alltid vaknar ungefär 0620 och ligger och knorrar. Vad beror det på tro? Om jag inte gör något knorrar han på fram till 0700 (ibland lite skrik). Stoppar jag in nappen somnar han om. Jag vet att jag borde sluta med nappen, men än så länge är den praktisk och han har stort sugbehov. Dessutom stör den inte i övrigt under natten... Ska ta bort den när han är 4 månader och ska sova hela nätter...

Hoppas ni hänger med på mina frågor i mitt röriga inlägg :D
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt att schemat funkar bra! :D

Ja, kör bara ena bröstet där på natten tycker jag.... Bättre än att reglera frukosten. Nattmålet är ju det som ska bort snart!

Ang tidiga morgnar: Har ni becksvart i rummet? Sen antar jag att nappen börjat störa lite nu, men ni kan ju själva avgöra när det blir ohållbart och ni måste ta bort den :wink:

Idacha

Inlägg av Idacha »

Ok, då prövar jag inatt att bara ge ena bröstet. [-o<
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Inatt gav jag bara ena bröstet... dock vaknade han inte förrän fem, så det var då han fick bröstet. Han åt sedan något bättre än vanligt vid sju, men inte hundraprocentigt. Kanske för att han vaknade fem och inte fyra... Ska jag ställa klockan och väcka vid fyra för mat eller låta honom sova tills han vaknar?

Tror att han kan ha sovit så länge eftersom jag börjat pröva att ge honom ersättning som sista kvällsslurken (vill att sambon skall kunna vara delaktig och avlasta mig på kvällen). Han tar inte flaskan helt fullt, men om jag kämpar på kanske det funkar tillslut :D Attityd av självklarhet eller nåt!

I övrigt känner jag mig lite osäker på mattiderna sedan schemaändringen..

Han sover alltså natt mellan 1900-0700, nattmål vid 0400. Då ska det vara frukost 0700.
Sen sover han 0845-0930 och ska äta 1100, men verkar bli hungrig tidigare än så.
Sen sova 1130-1330, när ska han äta sen då? Äter han 1100, blir det ju tätt att äta 1330... han visar också att han är mogen nog att vänta lite på mat nu för tiden..
Sen sover han 1530-1615, när blir mattid efter det?
Kvällsslurken intas vid 1830, antar jag?
Lucas 20120222
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Idacha skrev:Inatt gav jag bara ena bröstet... dock vaknade han inte förrän fem, så det var då han fick bröstet. Han åt sedan något bättre än vanligt vid sju, men inte hundraprocentigt. Kanske för att han vaknade fem och inte fyra... Ska jag ställa klockan och väcka vid fyra för mat eller låta honom sova tills han vaknar?
Många upplever att dagen börjar bättre om natten är mer uppstyrd! Prova att ställa klockan några dagar och se hur det känns.
Idacha skrev:Tror att han kan ha sovit så länge eftersom jag börjat pröva att ge honom ersättning som sista kvällsslurken (vill att sambon skall kunna vara delaktig och avlasta mig på kvällen). Han tar inte flaskan helt fullt, men om jag kämpar på kanske det funkar tillslut :D Attityd av självklarhet eller nåt!
Attityden är allt! :D
Idacha skrev: Han sover alltså natt mellan 1900-0700, nattmål vid 0400. Då ska det vara frukost 0700.
Sen sover han 0845-0930 och ska äta 1100, men verkar bli hungrig tidigare än så.
Sen sova 1130-1330, när ska han äta sen då? Äter han 1100, blir det ju tätt att äta 1330... han visar också att han är mogen nog att vänta lite på mat nu för tiden..
Sen sover han 1530-1615, när blir mattid efter det?
Kvällsslurken intas vid 1830, antar jag?
Sikta på mat med minst 3 timmar mellan och max 4. Jag har upplevt att det är svårt att stå sig på frukosten fram till lunch efter en natt då reserverna liksom är uttömda. Lagom vore kanske lunch vid 10.30, mellis vid 14 och middag vid 17?

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag hade ställt väckarklockan på 04, ja. Men här gör alla väldigt olika vet jag. För oss funkade det inte att låta liten bestämma tiden för nattmålet själv, blev det för tidigt så orkade hon inte fram till morgonen och blev det för sent så var hon inte hungrig vid frukosten. Så det fick bli väckarklocka. 8)

Vad tror du om mattider i stil med:
07, 10.45, 14.30, 17.30 (nattslurk 18.30)?

Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för era snabba svar!

Då ska jag prova att ställa klockan för nattmålet och se om det fungerar bättre.

Bra förslag på tider...

Kan det funka så här också:
0700, 1030, 1400, 1700 och 1830?

Åker nämligen och hämtar på dagis 1430..
Lucas 20120222
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Idacha skrev:
Kan det funka så här också:
0700, 1030, 1400, 1700 och 1830?
:thumbsup: :-D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ställde klockan på fyra nattetid efter senaste inlägget, men den natten vaknade han såklart halv tre och sen den natten har allt börjat krångla lite..

Han vaknar nu sedan knappt en vecka mer än en gång per natt, men somnar om om han får nappen. (Ja, så det kanske är nappen som ska bort :oops: ) Dessutom är det svårare att få honom att somna nu för tiden, både dag och kväll.. Förut har jag bara lagt honom i vagnen och så har han somnat samtidigt som jag rullat ut honom på balkongen eller in i sovrummet. Nu skriker han nästan varje läggning en stund och jag måste vagna tills han sover.. Kan det ha och göra med något utvecklingssprång?

Hur gör jag om jag vill ta bort nappen? Ska jag börja kvällstid eller dagtid? Börjar oroa mig för att jag är på väg in i både napp- och vagningsträsket..
Lucas 20120222
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Här finns en bra tråd om hur man tar bort nappen: Nappen bort! Inspirationstråd!

Vagningsträsket är lätt att hamna i, det kan jag skriva under på. I Barnaboken står det att man ska sluta vagna långt tidigare än vad man tror och så är det. Håller man på lite för länge får man vagna lika länge och lite till nästa gång. Och sen lite till nästa gång. Och sen hux flux sitter man där djupt nere i träsket. ;) För att liten ska kunna göra framsteg måste man själv göra "baksteg", dvs våga lita på att liten faktiskt vill och kan sova! Lite lästips: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden!

Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej igen!

Här tycker jag att sömnen fungerar ganska bra. Lucas har dock haft en vecka nu då han helt plötsligt vaknat två gånger varje natt för att äta, men efter att ha prövat att mata extra mycket dagtid verkar det nu för hoppningsvis som jag har lyckats råda bot på detta problem [-o< En tillväxtperiod kanske? :)

Men istället har han nu börjat vakna vid halv sex och sen vid sex och sen vid halv sju och jag har ett sjå att få honom att somna om och ja, det börjar bli lite jobbigt. Så vad ska jag göra åt problemet? Han sover fortfarande i vagnen så jag hänger alltid ett lite skynke för sufletten så att det ska bli extra mörkt, men det tycks inte hjälpa..
Lucas 20120222
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Idacha skrev:
Här tycker jag att sömnen fungerar ganska bra. Lucas har dock haft en vecka nu då han helt plötsligt vaknat två gånger varje natt för att äta, men efter att ha prövat att mata extra mycket dagtid verkar det nu för hoppningsvis som jag har lyckats råda bot på detta problem [-o< En tillväxtperiod kanske? :)
Härligt att det fungerar bra för er! :D =D>

Precis som du anar så brukar 3-4 månaders vara ruskigt hungriga små figurer. :P Har ni funderat på att så smått börja introducera vanlig mat? Här kommer lite inspiration:
Mer mat åt småfolket!
Idacha skrev:Men istället har han nu börjat vakna vid halv sex och sen vid sex och sen vid halv sju och jag har ett sjå att få honom att somna om och ja, det börjar bli lite jobbigt. Så vad ska jag göra åt problemet? Han sover fortfarande i vagnen så jag hänger alltid ett lite skynke för sufletten så att det ska bli extra mörkt, men det tycks inte hjälpa..
Beckmörker är ett måste för att bli kvitt tidiga morgnar. Det ska vara så svart att man inte ser handen framför sig! 8) Här finns lite mörkläggningstips!
Fixa beckmörker, och sen är mitt tips att minska trafiken i sovrummet så mkt som möjligt: på natten händer ingenting! :wink:

Idacha

Inlägg av Idacha »

Jaha, här är det snart dags för en SHN-kur. Jag har slarvat och tappat orken och det har självklart påverkat Lucas sovvanor. Han sover bra på dagen i vagnen, men somnar genom vaggning. På natten sover han i spjälsäng i eget rum, men har kvar en störande napp och äter en till två gånger per natt. Mannen har snart semester och då ryker nappen och sömnen skall rättas till...

Men det var egentligen inte därför som jag skrev nu. Har precis bytt till sittdelen på vagnen. Har en helt vanlig brio harmony tror jag.
lucas är en stor kille så liggdelen var inte längre aktuell, men nu visar det sig att sitt delen bara blir nästan helt plan och är väldigt trång i magläge. Finns det något tips på bra vagn för magläge??
Lucas 20120222
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Läs på ordentligt innan ni startar kuren och starta en tråd inne på kurforum så att alla frågetecken hinner rätas ut innan det är dags att dra igång.

Danska liggvagnar ska visst vara jättestora, det finns någon dansk variant på Blocket som kan vara värt att kolla på. Annars är vi flera här inne som jobbat på att få magläget att funka i sittvagn, här finns lite tips!

Lycka till med kurandet! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"