Hur får jag ordning på dagssömnen?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lilla_a

Hur får jag ordning på dagssömnen?

Inlägg av lilla_a »

Hej!
Min lilla tjej kurades precis efter ettårs dagen (för ca en månad sen) och vi nådde snabbt resultat på natten. Nu sover hon gott 19-07 och skulle hon pipa till någon gång på kvällen så somnar hon om utan ramsa. :D
För en vecka sedan var vi på bröllop och då passade min bror henne (i sin lägenhet) och det gick precis lika bra för honom att lägga henne som för mig eller min man! =D>

MEN, det går inte lika strålande på dagen. Vi har bestämt att hon ska sova minst mellan 12-13.30 och gärna till 14.00.
Vi har valt att ha henne sovandes i vagnen utomhus (oftast på vår balkong). Vi har inte använt oss av ramsan utan lagt henne till rätta, vagnat tills hon blivit lugn (inte somnat), skakat och gått. Så fort hon har satt sig upp har vi gjort om proceduren.
Det tar fortfarande ca 10 min för henne att somna sen vaknar hon efter 45 minuter eller max 1 h 15 min.
Hur ska vi göra?

En annan sak jag undrar är: hur gör vi om vi vill lägga henne att vila i sin spjälsäng? Har inte provat det. Ska det vara mörkt/ljust osv...

Tack för hjälpen!
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
Sofias mamma

Re: Hur får jag ordning på dagssömnen?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej och välkommen hit! Kul att det gått så bra med kuren :D .

Jag tycker gott ni kan införa dagramsa då hon sover dagtid. Det kan ni ha stor nytta av framöver.

Det verkar som hon vaknar vid skarven vid 45 min... Det kan ju bero på olika saker, ex att hon inte är helt mätt. Men även för att hon vagnas tills hon nästan sover och kanske vill ha lite med vagning? :roll: :)

Det kan hjälpa att mörklägga dagvilan, det har jag själv till min minsta. Sover hon i vagn som inte är så mörk vaknar hon garanterat efter 45 min, sover hon i spjälsäng i mörklagt rum får man ofta väcka efter 1,5 timme 8) .

Vill ni att hon ska sova i spjälsängen, som jag personligen tycker funkar bäst, så blir det en liten minikur kanske, eftersom hon är van att vaggas till (nästan) söms. Då inför ni dagramsan också. Ni kan även införa dagramsan i vagnen och backa med vagnandet för att sedan lägga i sängen då dagramsan satt sig. Men med så stora barn, som kan sätta sig och ramla ur vagnen är det kanske inte att rekommendera.
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lilla_a

Inlägg av lilla_a »

Tack så jättemycket för svar!

Okej, hur gör jag då när jag inför ramsan?
Om jag lägger henne i mörkt rum, är det samma "regler" som på natten? (Så här i början alltså) Lägga ner, solfjäder, ramsa ut? Om hon skriker låter jag henne vara eller ramsar jag?
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och grattis till ett fint jobb. Det är verkligen härligt när sömnen sätter sig. :D

Med minikur menas att man tar vid på andra natten av en kur. Du ska alltså inte rusa in vid min pip för hon är ju redan kurad utan ramsan ska sköta det mesta.

Här hemma har vi en natt och en dagramsa. Jag vet att inte alla kör den varianten. Där gör ni vad som passar er bäst. Vi säger bara" sov så gott en liten stund"

Jag tycker gott man kan bjuda på mörkläggning även på dan.:wink: Skönare att sova då tycker jag själv. Lite ljus kommer in här hemma under dan men det har aldrig varit något problem.

Många barn kan få svårare att sova längre i vagn när de blir äldre. Blir liksom lite mer obekvämt när man inte riktigt får plats.

Det här kommer gå galant. Ni har ju en färsk kurning att se tillbaka på. Hon vet ju redan vad som gäller så du ska se att det går fint det här.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lilla_a

Inlägg av lilla_a »

Hej Susanne G!
Tack så mycket, det känns jätteskönt att hon får sova så bra. :)

Nu har jag precis lagt henne i mörkt rum och ramsat ut. Nu är det TYST!!! :D :D
Så det gick ju väldigt smärtfritt! Hoppas att hon sover hela stunden nu, återstår att se!

Jag har ju känt att det inte har funkat hundra med vagnen, hon vill ligga och titta ut, sätter sig upp (kan inte ramla ur eftersom min vän sytt en sele åt henne som tur är... :wink: ) men jag är rädd att vi ska bli så låsta av att sova i spjälsängen. Hur gör ni andra, om ni inte är hemma en dag, just när det är dags för vila? Tips?
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej igen!

Dom dagar vi är ute och inte får till dagvilan i spjälsängen blir vilan oftast lite kortare, men det är inte hela världen tycker jag. Då kan man alltid lägga 30 min tidigare på kvällen :)
Nu kanske ni är ute och rör er ofta, men härhemma har vi valt att hålla oss hemma kring vilan om det inte är något speciellt, då blir det vagnsova :)

Är man ute och rör sig med vagnen och den rullar hela tiden finns det säkert en massa barn som sover hela luren. Är ju lite olika där. Min lilla vaknar ändå, men som sagt, det brukar funka ändå en enstaka dag då och då :thumbsup: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lilla_a

Inlägg av lilla_a »

Tack för all bra hjälp! :D
Jag kan med glädje meddela att jag fick väcka min lilla solstråle efter 2 h! :)
Okej då vet jag. En sak till jag undrar bara, sen har jag nog koll! ;)
Sofias mamma skrev: Dom dagar vi är ute och inte får till dagvilan i spjälsängen blir vilan oftast lite kortare, men det är inte hela världen tycker jag. Då kan man alltid lägga 30 min tidigare på kvällen :)
Hur är det med tiderna, hur viktiga är de? Hur fungerar egentligen "marginalkvarten"? Är det ok att det diffar upp till en halvtimme ibland? Låter jag henne sova till kl 7 även om hon la sig 18.30? (För att hon sov mindre på dagen...)
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Härligt med väckning. Det gillar vi. :D

Marginalkvartar menas att man kan använda en extra kvart till vilorna om de är trötta. Väcka en kvart efter vilostunden och lägga en kvart innan om det behövs. Alltså ge 2 1/2 timmes sömn istället för 2. Behövs ibland vid stru lpå natten om de är krassliga eller bara extra trötta.

Inför nattläggningen kan man lägga en halvtimme innan utan att behöva väcka tidigare på morgonen. Så hon kan absolut sova till 7 även om hon lagts halv 7.

Är det inte så ofta som vilan blir störd så tycker inte jag att man behöver vara så jättenoga. Vissa barn är mer känsliga för att sova i vagnen. Vår lilla har alltid vaknat efter 45 minuter i vagn. Det gäller också bil. Det får vara så då. En gång är ingen gång.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
lilla_a

Inlägg av lilla_a »

Tack så jättemycket Susanne G och Sofias Mamma för all hjälp!
:-D :heart:
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.