Here we go again!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nannapanna

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Hon verkar hålla stenhårt på att vilja sova till runt 9 på morgonen iaf, så hur sätter jag tiderna då ungefär :?: Isf blir det ju
9-11 vaken
11-13 sova
13-15 vaken
15-17 sova
17-19 vaken...
19- ?? läggs hon för natten då blir det isf 14 timmar, känns lite maxat :mrgreen: :mrgreen:
Ursäkta, men jag är rätt kass på detta med att sätta ihop schema/stolpar lr whatever. Jag måste nog ha schema ändå för att kunna planera dagarna och få ordning på torpet s.a.s. Har försökt vara så himla lyhörd för när hon börjar visa minsta lilla trötthetstecken mot kvällningen, och snabbt lägga henne då.
En sak jag kommit att fundera på är; jag har ju läst en del om kvällstrassel/övertrötthet. Och samtidigtläst en massa om hur man ska hålla dom vaken "så länge som möjligt".. går inte riktigt ihop i min hjärna det :roll: Om man jobbar för att hålla liten vaken, bäddar man inte för övertrötthet då :?:
Ikväll somnade hon ganska bra, men vaknade efter ca 30-40 min och höll på en halvtimme ca innan hon somnade åter.
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Marina! :D

Jag hade satsat på detta populära schema:
Exempel på schema vid 2 mån: 
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim 
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge 
12.00 Sova 2 tim 
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim 
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30) 
20.00 Godnatt! 
04.00 Nattmål
Och helt sonika bara tagit upp kl 07. (Eller vilken tid du nu vill starta dagen...) Det brukar ta några 3 dagar plus en uppföljningsvecka för ett nytt schema att sätta sig, så under tiden kan du i värsta fall behöva bjussa på en liten 5-minutare mitt i vakenpasset om liten blir för trött. 

Ang. din fråga om hålla vaken versus undvika övertrötthet:
Många ger rådet att inte pressa vakentiden för hårt, men jag skulle säga att det är allra viktigast i början, innan schemaspikningen. En 2,5-månaders brukar oftast klara av vakentider som dem i schemat ovan, så efter de 10 dygnen så bör det inte vara några problem, såvida du inte begåvats med en extrem tröttis... :sleep:

Hos oss har jag alltid hållit stenhårt på vakentiden (somliga skulle kanske kalla det "pressat"). Resultatet har blivit en liten tjej som somnar och sover som en gud hur trött hon än är (läs: även om hon vaknat en 1,5 h för tidigt på morgonen pga kass mörkläggning :oops: och torde vara väääldigt övertrött när tiden äntligen är inne för fm-luren.

Så sån är jag! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Vi vill inte starta dagen före kl 8, av olika omständigheter :roll: . Har ju det där schemat men förskjutet en timme. Dock läggs hon inte efter 20.30 nu. Nu tror jag vi är inne på 10:nde kvällen... igår gick jättebra, somnade på 2-3 min. Idag verkar det vara värre. Somnade fort men vaknade efter ca 20 min och har skrikit en halvtimme nu. Börjar få de berömda "ge upp tankarna" :shock: :oops: :cry:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Noterat: Dagarna funkar läggningen i princip perfekt =D> . Men kvällarna är ju sega som ...kola. Nu har hon hållt på över 1,5 timme. Igen.
Stog nyss och studerade henne på håll och såg en lustig grej. Tidigare idag vände hon sig för första gången från mage till rygg, flera gånger =D> . Nu låg hon och försökte det men fick inte till det eftersom det är lite ombonat i sängen, hon fick inte plats till det helt enkelt. Hon jobbade och jobbade och blev frustrerad när det inte gick.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Dagens kväll..; Somnade på en gång utan ett knyst. Vaknar efter 45 min. och har nu hållt på en halvtimme. Fattar inte vad jag gör för fel :cry: :cry:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Du har nog hört detta förut, men det brukar vara mer mat som behövs vid skarvar..... :P

Och ger du liten mycket chans att somna om på egen hand vid skarven eller är du möjligen där och släpper in vargen direkt...? :wink:
Mitt bästa tips är: våga verkligen backa och lyssna! Och inte med hjärtat utan med öronen 8)
Och så MASSOR med husljud på det! Dammsugaren! TV:n! Prata i telefon! Sjung med till stereon! Toffelhas! :lol: Vad som helst som får liten att känna sig trygg över att du finns där och vaktar och som får dig själv att släppa överkoncentrationen på litens sömn :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Jag har allt i bakhuvudet, tycker jag har backat rejält varje gång. Går absolut inte in förrän hon uppenbart blir ledsen. Tycker iofs det är jobbigt när hon skriker argt i uppåt 5 min., men jag stålsätter mig.
Maten har vi lite problem med, jag tror nämligen jag har valium i tuttarna :mrgreen: . Jättesvårt att hålla henne vaken så hon orkar äta en längre stund. Tar upp henne och tjoar lite mellan men 2 min vid bröstet så åker ögonlocken igen. Igen.
Rena golv har jag, tror jag dammsugit 4 ggr idag :mrgreen: . Det funkar bra men hon vaknar några min efter att jag slutat ibland. Plockar ur diskmaskinen och slamrar rejält, pratar osv.

På kvällen har jag dock trott det ska vara tyst :roll: . Har gått runt lite extra utanför men inget mer. Har lite svårt att slamra alltför mkt eftersom storasyrran sover i rummet bredvid och hon blir arg och störd om det låter.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

om hon blir så otroligt trött av bröstmjölken eller av att suga i sig den så kan du prova att pumpa ur och ge på flaska som en påfyllnadsslurk på kvällen.

Är de för trötta orkar de inte äta sig tillräckligt mätta och så vips så sover de sämre. Det är ju så mysigt att tutta och varm bröstmjölk får ju vilken bebis som helst att däcka.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"