Nu har lille Benjamin hunnit bli över 14 månader. Sedan han blev ett år har han utvecklats väldigt mycket och det är en glädje att observera honom i vardagen. Nu har vi emellertid stött på lite patrull... Den senaste veckan har han börjat få frustrationsutbrott där han sätter sig ner med en duns och börjar gråta/skrika när något inte går som han vill eller när han inte får som han vill
Mitt förhållningssätt till Benjamin är för...vekt...(i brist på bättre ord). Sträcker han sig efter mig lyfter jag upp honom,vill han inte ha maten ger jag honom något annat, går upp på ovanvåningen med honom om han vill det fast jag egentligen vill göra något på nedanvåningen osv. Han är väldigt mammig när jag är i närheten, och har så varit "hela" hans liv. Han kan vara en solstråle flera timmar när jag är på jobbet och han är hemma med sin pappa, men när jag kommer hem på eftermiddagen så sätter gnället och klängandet igång. Min mans förvånade kommentar blir alltid: Så har han inte gjort på hela dagen! När vi är bortbjudna kan han vara hos andra i ngr minuter åt gången, men han återvänder alltid till mig för att tanka närhet. Jag har skapat det här själv, mycket för att jag är en fysisk person som älskar att kramas och gosa samtidigt som jag har mycket svårt för att säga nej till folk och se dem besvikna. Jag är emellertid rädd att mitt förhållningssätt mot Benjamin ska få negativa konsekvenser för honom. Hur ska jag kombinera mitt närhetsbehov med mitt behov av att få vara ifred ibland? För att få vara ifred när vi är hemma alla tre måste jag gå undan (gömma mig) eller så får min man ta upp Benjamin på ovanvåningen.
Ser fram emot uppmuntrande och tillrättavisande svar